Gå til innhold

Bipolar lidelse og eksekutive vansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en utredning av Bipolar lidelse, foretas det kartlegging spesifikt av eksekutive vansker, oppmerksomhet, konsentrasjon og språkfungering?

Grunnen til at jeg spør er følgende: "Det er påvist overforekomst av kognitive funksjonsforstyrrelser hos personer i alle aldre med bipolar lidelse med hensyn til både oppmerksomhet, hukommelse, verbal flyt, tolkning av ansiktsuttrykk og eksekutive funksjoner uavhengig av symptomfase (Dickstein & Leibenluft, 2006)"

Er dette forskning legene tar hensyn til? Og hvor forskningsmessig oppdatert kan en si at utredningen er? Forandres hva en ser etter kontinuerlig?

Jeg opplever store humørsvingninger som bærer preg av depresjon og hypomani, samt en del tilleggsproblematikk. Ble utredet for ADD som 11 åring uten å oppfylle kriteriene. Har likevel relativt store vansker med oppmerksomhet, eksekutive funksjoner og motivasjon. Men fordi jeg ikke oppfylte verken F90.0 eller F90.1 får jeg ikke tilbud om medikasjon. Jeg begynner å lure på om disse vanskene i mitt tilfelle heller er en del av en bipolarspekter tilstand enn en isolert tilstand i seg selv.

Kan dette stemme?

Anonymous poster hash: 76f66...295
AnonymBruker
Skrevet

Formulerte meg noget dårlig. Det var heller om disse vanskene kan støtte opp om en mistanke om en affektiv lidelse jf. forskningen. Det virker som det er en betydelig mengde følgevansker med denne diagnosen som kanskje ses på egne hovedvansker.

Skrevet

Aldri blitt sjekket for noe sånn

Har bp 1 rapid cycling

AnonymBruker
Skrevet

Aldri blitt sjekket for noe sånn

Har bp 1 rapid cycling

Opplever du disse vanskene da?

Skrevet

Opplever du disse vanskene da?

Nei

Aner ikke hva de går ut på men tror ikke det

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg var igjennom en nevropsykologisk utredning for noe tid siden, hvor jeg fikk påvist det de kaller "nonverbale lærevansker." I mitt tilfelle gir det seg hovedsakelig utslag i et unormalt sprik i mellom hvordan jeg fungerer på det verbale og det nonverbale plan. Jeg scorer godt over snittet på det verbale, men godt under på det nonverbale. For meg, slik jeg selv opplever det, er eksekutivvanskene det jeg strever mest med. Ellers litt dårlig impulskontroll og lett nedsatt psykomotorisk tempo. Jeg fyller heller ikke kriteriene for ADD.

Har bp2 som hoveddiagnose, opplevd et bar blandede episoder. Og ja, disse greiene er komorbide.

Man kan lese om nonverbale lærevansker  her. Dessverre finnes det temmelig sparsom info om slik problematikk hos oss voksne. Og... når man leser alt som står på den siden der, føler man seg neppe særlig glad i seg selv. Det er derfor viktig å vite at det er svært individuelt hvordan enkeltindivider påvirkes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var igjennom en nevropsykologisk utredning for noe tid siden, hvor jeg fikk påvist det de kaller "nonverbale lærevansker." I mitt tilfelle gir det seg hovedsakelig utslag i et unormalt sprik i mellom hvordan jeg fungerer på det verbale og det nonverbale plan. Jeg scorer godt over snittet på det verbale, men godt under på det nonverbale. For meg, slik jeg selv opplever det, er eksekutivvanskene det jeg strever mest med. Ellers litt dårlig impulskontroll og lett nedsatt psykomotorisk tempo. Jeg fyller heller ikke kriteriene for ADD.

Har bp2 som hoveddiagnose, opplevd et bar blandede episoder. Og ja, disse greiene er komorbide.

Man kan lese om nonverbale lærevansker  her. Dessverre finnes det temmelig sparsom info om slik problematikk hos oss voksne. Og... når man leser alt som står på den siden der, føler man seg neppe særlig glad i seg selv. Det er derfor viktig å vite at det er svært individuelt hvordan enkeltindivider påvirkes.

Takk for informasjonen. Jeg fungerer også jevnt over bedre verbalt enn nonverbalt uten at noen av ferdighetene er under gjennomsnittet for normgruppen. Men når det er snakk om kognitive evner står jo ikke bipolare noe tilbake i forhold til normgruppen? Det er i hvert fall det jeg har lest flere steder. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for informasjonen. Jeg fungerer også jevnt over bedre verbalt enn nonverbalt uten at noen av ferdighetene er under gjennomsnittet for normgruppen. Men når det er snakk om kognitive evner står jo ikke bipolare noe tilbake i forhold til normgruppen? Det er i hvert fall det jeg har lest flere steder.

Stemmer at folk med BP ikke har dårligere evner enn resten. Mener faktisk å ha lest at BP har høyere forekomst hos mennesker med sterke evner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...