Gå til innhold

Noe som har raskere effekt enn sobril, som en kan kjøre med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vidt jeg har forstått så har du gått i terapi med et uspesifikt fokus. Jeg mener du til stadig beskriver reaksjoner som oppstår i relasjoner, og den vanligste løsningen på det vil være psykoterapi, ikke mer medikamenter. Siden du plages såpass mye med disse reaksjonene, så synes jeg du skal be om å bli henvist til en ny runde med psykoterapi med et spesifikt fokus på dette.

Jeg tok opp dette tema flere ganger når jeg gikk til psykologen. Jeg vet dere mener jeg burde stå på for å få mer hjelp. Jeg trenger det nok også. Men jeg har prøvd, og det er ikke så lett. Jeg vet ikke. Vet ikke hvordan og hvilke hjelp det er å få for akkurat den problemstillingen. Jeg er veldig i tvil om det i hele tatt er noe å gjøre med det likevel. Det er bare slik jeg er.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

15

• frosken

5

• stjernestøv

3

• slabbedask

1

Skrevet

Er du avhengig av bil?

Anonymous poster hash: 80f03...698

Det blir veldig tungvint uten bil.

Skrevet

Da må det bli sobril som forebyggende når jeg kommer på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Vival virker ganske fort, og om du kan kjøre kommer vel an på hvordan du føler deg. Jeg blir ikke trøtt av de,. 

Vival gjorde meg mye trøttere enn en liten dose Xanor og Xanor virker veldig fort (innen 20-30 min), men Xanor er iallefall ikke lov å kjøre på, og er nok veldig vanskelig å få utskrevet. Man får som regel dispensasjon for lavere klasser (personbil f.eks.) om man tar inntil 10 mg Valium/Vival pr. døgn, iallefall foreløbig. En lav dose Valium/Vival, kombinert med et par sterke kopper kaffe kan kanskje gjøre susen. Men det varer nok ikke lenge før de har klart å forby alle benzodiazepiner ifht kjøring, uansett dosering og uansett hvordan det påvirker individets kjøreegenskaper. Man har nemlig bestemt at benzobruk påvirker alle likt, og vil totalforby det. Når det gjelder bruk av sløvende antipsykotika, som beviselig kan nedsette oppmerksomheten sterkt og påvirke kjøreegenskaper negativt, har man bestemt å tillatte det. Man tar hensyn til grunnlidelsen heter det. Når det gjelder alle typer angst, har man bestemt å ikke ta hensyn til grunnlidelsen, med mindre man er blant dem som responderer tilstrekkelig på de legemidlene staten og psykiatrien, og legemiddelselskapene - helst vil selge oss. Det har ingenting med generalisert skremselspropaganda å gjøre, ikke et fnugg med penger å gjøre. Staten selger oss samtidig så mye alkohol vi bare kan tylle i oss. Alkohol er som kjent særdeles lite skadelig for organismen og psyken ifht en restriktiv og fornuftig bruk av benzo. Jeg er ikke i tvil om at sluttresultatet fort kan bli at folk selvmedisinerer seg, i stedet for å be om profesjonell hjelp - fordi de ikke får effektiv behandling - eller er redd for å miste førerkort.

Anonymous poster hash: c7bec...519

stjernestøv
Skrevet

Vival gjorde meg mye trøttere enn en liten dose Xanor og Xanor virker veldig fort (innen 20-30 min), men Xanor er iallefall ikke lov å kjøre på, og er nok veldig vanskelig å få utskrevet. Man får som regel dispensasjon for lavere klasser (personbil f.eks.) om man tar inntil 10 mg Valium/Vival pr. døgn, iallefall foreløbig. En lav dose Valium/Vival, kombinert med et par sterke kopper kaffe kan kanskje gjøre susen. Men det varer nok ikke lenge før de har klart å forby alle benzodiazepiner ifht kjøring, uansett dosering og uansett hvordan det påvirker individets kjøreegenskaper. Man har nemlig bestemt at benzobruk påvirker alle likt, og vil totalforby det. Når det gjelder bruk av sløvende antipsykotika, som beviselig kan nedsette oppmerksomheten sterkt og påvirke kjøreegenskaper negativt, har man bestemt å tillatte det. Man tar hensyn til grunnlidelsen heter det. Når det gjelder alle typer angst, har man bestemt å ikke ta hensyn til grunnlidelsen, med mindre man er blant dem som responderer tilstrekkelig på de legemidlene staten og psykiatrien, og legemiddelselskapene - helst vil selge oss. Det har ingenting med generalisert skremselspropaganda å gjøre, ikke et fnugg med penger å gjøre. Staten selger oss samtidig så mye alkohol vi bare kan tylle i oss. Alkohol er som kjent særdeles lite skadelig for organismen og psyken ifht en restriktiv og fornuftig bruk av benzo. Jeg er ikke i tvil om at sluttresultatet fort kan bli at folk selvmedisinerer seg, i stedet for å be om profesjonell hjelp - fordi de ikke får effektiv behandling - eller er redd for å miste førerkort.

Ja forstå det den som kan, rare regler som jeg ikke forstår. Forstår at folk er redd for å miste retten til å kjøre, legen min skrev ingenting om benzo da jeg søkte dispensasjon. "Du tar vel ikke sløvende medisiner" sa han, men jeg tar jo vival sjeldent. Men antipsykotika gjorde meg sløvere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja forstå det den som kan, rare regler som jeg ikke forstår. Forstår at folk er redd for å miste retten til å kjøre, legen min skrev ingenting om benzo da jeg søkte dispensasjon. "Du tar vel ikke sløvende medisiner" sa han, men jeg tar jo vival sjeldent. Men antipsykotika gjorde meg sløvere. 

Jeg tar selv benzo et par ganger i uken, men måtte bytte pga disse tullete bestemmelsene. Ingen som sa noe til meg om dette, så slik sett kunne jeg sikkert bare latt det skure og gå, men selv om jeg ikke kjørte når jeg hadde tatt 0.5 mg Xanor, kan man jo blitt stoppet i kontroll. Og jeg vil ikke risikere bøter/miste førerkort pga dette tullet. Når det gjelder antipsykotika, har jeg tatt Fluanxol tidligere. Jeg ville ansett det som en større trafikkfare om jeg skulle kjøre på dette. Sier ikke det gjelder for alle, men jeg var ikke særlig oppmerksom eller opplagt da jeg gikk på disse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anse meg som mindre kjøredyktig på Tolvon enn benzo. Forstå disse reglene den som kan.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det skal være greit å kjøre med sobril, mens de ønsker å gjøre det ulovlig å kjøre på vival? Vival kunne jeg tatt ved behov på grunn av raskere effekt, men sobril må jeg ta forebyggende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anse meg som mindre kjøredyktig på Tolvon enn benzo. Forstå disse reglene den som kan.

Tolvon har jeg forsøkt, og skjønner hva du mener. Hadde vært helt umulig for meg å kjøre på, iallefall de første 2-3 ukene. Men den fæle hangoveren på disse, gikk over hos meg etter en tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det skal være greit å kjøre med sobril, mens de ønsker å gjøre det ulovlig å kjøre på vival? Vival kunne jeg tatt ved behov på grunn av raskere effekt, men sobril må jeg ta forebyggende.

Vival er fortsatt lov å kjøre på. Inntil 10 mg. Inntil 15 mg får du med stor sannsynlighet dispensasjon for. Så lenge det varer.

Skrevet (endret)

Nå synes jeg du demonstrerer en økende angst for angst (eller negative følelser). Virker absurd at du mener st du skal ta sobril forebyggende fordi det i løpet sv dagen kan oppstå noe i relasjoner med andre som gjør deg urolig, og hvor du få i etterkant ikke kan tåle følelsen lenge nok til at sobril gir effekt. Jeg tror gi bør tenke nøye gjennom dine egne vurderinger på dette området.

Endret av frosken
Skrevet

Nå synes jeg du demonstrerer en økende angst for angst (eller negative følelser). Virker absurd at du mener st du skal ta sobril forebyggende fordi det i løpet sv dagen kan oppstå noe i relasjoner med andre som gjør deg urolig, og hvor du få i etterkant ikke kan tåle følelsen lenge nok til at sobril gir effekt. Jeg tror gi bør tenke nøye gjennom dine egne vurderinger på dette området.

Det er kun snakk om å ta de forebyggende på jobb. Jeg kan ikke være på jobb når jeg reagerer som jeg gjør.

Skrevet

Vival er fortsatt lov å kjøre på. Inntil 10 mg. Inntil 15 mg får du med stor sannsynlighet dispensasjon for. Så lenge det varer.

Jeg vet at det ennå er lovlig, men at det muligens blir slutt på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye enig med deg her, man bør sette mye inn på å ikke ta det forebyggende. Og tar man det ofte, forebyggende eller ei,  vil man sitte igjen med begrenset virkning, eller i verste fall:  Ingen virkning i det hele tatt + et avhengighetsproblem.

Skrevet

Jeg er mye enig med deg her, man bør sette mye inn på å ikke ta det forebyggende. Og tar man det ofte, forebyggende eller ei,  vil man sitte igjen med begrenset virkning, eller i verste fall:  Ingen virkning i det hele tatt + et avhengighetsproblem.

Jeg er også klar over det. Og har erfart det. Men aldri fysisk avhengighetsproblem.

Dette er ikke noe jeg ønsker. Men jeg er nødt til å ha kontroll over følelser og reaksjoner når jeg er på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også klar over det. Og har erfart det. Men aldri fysisk avhengighetsproblem.

Dette er ikke noe jeg ønsker. Men jeg er nødt til å ha kontroll over følelser og reaksjoner når jeg er på jobb.

Stålkontroll på følelser er det vel ikke noe følelsesmenneske som har iallefall. Kanskje følelsene kan bli mindre voldsomme om du lærer å leve med dem til en viss grad, og ikke kjempe imot dem? Jeg vet ikke alt hva du sliter med, diagnoser, medisiner og behandling du har forsøkt osv, så umulig for meg å si hva som er riktig for deg. Men om du er på jobb 5 dager i uka, og tar benzo forebyggende alle disse dagene, kan du ha bygget opp toleranse og avhengighet. Da vil det som i utgangspunktet kanskje kunne gitt god effekt, få begrenset effekt, og man vil få behov for å øke doser/legge til annen medisin.

Skrevet

Stålkontroll på følelser er det vel ikke noe følelsesmenneske som har iallefall. Kanskje følelsene kan bli mindre voldsomme om du lærer å leve med dem til en viss grad, og ikke kjempe imot dem? Jeg vet ikke alt hva du sliter med, diagnoser, medisiner og behandling du har forsøkt osv, så umulig for meg å si hva som er riktig for deg. Men om du er på jobb 5 dager i uka, og tar benzo forebyggende alle disse dagene, kan du ha bygget opp toleranse og avhengighet. Da vil det som i utgangspunktet kanskje kunne gitt god effekt, få begrenset effekt, og man vil få behov for å øke doser/legge til annen medisin. Anonymous poster hash: c7bec...519

Nå er det faktisk ikke alle som har behov for å øke doser hele tiden.

Skrevet

Stålkontroll på følelser er det vel ikke noe følelsesmenneske som har iallefall. Kanskje følelsene kan bli mindre voldsomme om du lærer å leve med dem til en viss grad, og ikke kjempe imot dem? Jeg vet ikke alt hva du sliter med, diagnoser, medisiner og behandling du har forsøkt osv, så umulig for meg å si hva som er riktig for deg. Men om du er på jobb 5 dager i uka, og tar benzo forebyggende alle disse dagene, kan du ha bygget opp toleranse og avhengighet. Da vil det som i utgangspunktet kanskje kunne gitt god effekt, få begrenset effekt, og man vil få behov for å øke doser/legge til annen medisin.

Det er ingen som har stålkontroll, men det finnes grenser for hvor lite en kan tillate seg å reagere på.

Jeg har allerede fått økt toleranse for sobril, men ser likevel ingen annen mulighet. Ihvertfall ikke i ustabile perioder.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det faktisk ikke alle som har behov for å øke doser hele tiden.

Nei, det har du nok rett i. Jeg hadde heller ikke det da jeg gikk fast på benzo, hver dag i noen år. Men det er dessverre en god del som har det, og som gjør det. Og ts sa hun hadde behov for mer. Det var derfor jeg sa det. Og det viser vel nok en gang at man må se an pasienten og bruken, i stedet for å skjære alle over en kam. Det var ikke min mening å gjøre det her, men ser at det kan oppfattes slik.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen som har stålkontroll, men det finnes grenser for hvor lite en kan tillate seg å reagere på.

Jeg har allerede fått økt toleranse for sobril, men ser likevel ingen annen mulighet. Ihvertfall ikke i ustabile perioder.

Har du forsøkt noe stemningsstabiliserende?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...