Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som tar medisiner pga adhd og som kan fortelle litt om dem? Bivirkninger, hvor fort de begynner å virke, hvordan kropp og hode takler det, forandrer man seg slik at andre merker det når man tar dem? Jeg syns medisiner er skummelt men blir mest sannsynlig satt på adhd-medisin til sommeren og tenkte kanskej noen kunne berolige meg litt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som tar medisiner pga adhd og som kan fortelle litt om dem? Bivirkninger, hvor fort de begynner å virke, hvordan kropp og hode takler det, forandrer man seg slik at andre merker det når man tar dem? Jeg syns medisiner er skummelt men blir mest sannsynlig satt på adhd-medisin til sommeren og tenkte kanskej noen kunne berolige meg litt.

Hvorfor blir du det? Trodde du hadde apergers? 

Anonymous poster hash: 049c6...058

Skrevet

Hvorfor blir du det? Trodde du hadde apergers? 

Anonymous poster hash: 049c6...058

Det er det ingen som vet enda, jeg er ikke ferdig utredet, men legen sa at det er 90% sannsynlighet for at jeg har ADD og ADD skjuler ofte asperger så det kan bli veldig vanskelig å oppdage. Uansett får jeg ikke vite noe før nærmere sommeren.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det ingen som vet enda, jeg er ikke ferdig utredet, men legen sa at det er 90% sannsynlighet for at jeg har ADD og ADD skjuler ofte asperger så det kan bli veldig vanskelig å oppdage. Uansett får jeg ikke vite noe før nærmere sommeren.

Hvordan skjuler add asperger?

Anonymous poster hash: ea887...432

Skrevet

Hvordan skjuler add asperger?

Hmm...det spurte jeg ikke om, men tror det er endel symptomer på add som gjør at symptomene på asperger ikke kommer så tydelig fram. F.eks at man ikke klarer konsentrere seg lenge. Typisk så klarer jo autister konsentrere seg lenge om det er noe som interesserer dem mens de med add ikke klarer det. Tror sånne tydelige tegn ikke er der. Ga det noen mening?

AnonymBruker
Skrevet

Hmm...det spurte jeg ikke om, men tror det er endel symptomer på add som gjør at symptomene på asperger ikke kommer så tydelig fram. F.eks at man ikke klarer konsentrere seg lenge. Typisk så klarer jo autister konsentrere seg lenge om det er noe som interesserer dem mens de med add ikke klarer det. Tror sånne tydelige tegn ikke er der. Ga det noen mening?

Nei, egentlig ikke;) Disse såkalte diagnosene er jo bare tull uansett.

Skrevet

Nei, egentlig ikke;) Disse såkalte diagnosene er jo bare tull uansett.

Hvorfor spør du om sånt da, om du mener det bare er tull?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du om sånt da, om du mener det bare er tull?

Godt spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Spør ManeleineMie, hun har visst prøvd slik medisin.

Skrevet

Spør ManeleineMie, hun har visst prøvd slik medisin.

Men om du tar adhd-medisin og ikke har adhd så blir du jo hyper, har jeg ihvertfall hørt. Og madelenemie har ikke adhd så det blir jo litt feil.

AnonymBruker
Skrevet

Men om du tar adhd-medisin og ikke har adhd så blir du jo hyper, har jeg ihvertfall hørt. Og madelenemie har ikke adhd så det blir jo litt feil.

OK, da er det jo litt rart hun har fått det utskrevet,

Skrevet

OK, da er det jo litt rart hun har fått det utskrevet,

Ja, det kan du jo godt si, kanskje de trodde hun hadde adhd.

Skrevet

Ja, det kan du jo godt si, kanskje de trodde hun hadde adhd.

Har alltid trodd at adhd var omtrent det stikk motsatte av asperger.

Skrevet

Har alltid trodd at adhd var omtrent det stikk motsatte av asperger.

Det trodde jeg også. På noen områder er det det stikk motsatte, mens på andre områder er det ikke det.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Hei!

Jeg har ADHD og kan si litt om det jeg tror er forskjeller/likheter med asperger. Mener å ha lest at det er litt i samme spekteret, kanskje særlig i forhold til arvlighet.

Noen ting som mennesker med asperger her på forumet skriver kan jeg kjenne meg igjen i, andre ting igjen er totalt uforståelig for meg.

Det som er litt likt tror jeg er b.la slike ting som å bli veldig overveldet av mye stimuli, rot og mas rundt en. Overfølsomhet for lyder, lys og sånne ting. Tendensen til å konsentrere seg intenst når det er noe som er interessant er vel også et likhetstegn, mens å virke "fjern" og "falle ut" i andre situasjoner.

Jeg får ofte høre at jeg ser helt fjern ut og kan stå å stirre ut i lufta lenge inntil noen eller noe drar meg tilbake til "virkeligheten". Med ADD har dette med uoppmerksomhet å gjøre. Det er ikke stille i hodet mitt mens dette skjer, tvert i mot er tankene mine tusen steder og tilbake igjen på ekstremt kort tid, men for andre vil det kanskje se litt likt ut som når aspergere ser "fjern" ut og stirrer ut i lufta.

Jeg er f.eks heller ikke så veldig glad i være sosial, men dette har mye mer med problemer med å konsentrere meg, uoppmerksomhet og vanskelig med å følge med i samtaler enn at jeg ikke "liker" å være sosial og helst vil være for meg selv (slik kanskje endel aspergere føler det).

Jeg tror også likhetstrekk kan være de lidelsene man ofte har i tillegg, som angst, depresjon og OCD. Søvnproblemer hører vel kanskje med begge også.

Utover dette kjenner jeg meg ekstremt lite igjen i asperger. Den største forskjellen da synes jeg er det med å kunne tolke det sosiale "språket", alt det man sier uten ord. Det å ikke måtte bli fortalt eller følge en "oppskrift" på hvordan man bør og skal reagere i forskjellige situasjoner i forbindelse med andre mennesker. Det med å ha øyekontakt og tolke andres ansiktsuttrykk og følelser er også ekstremt forskjellig. Alt sånt er intuitivt og innebygget hos de aller fleste. Det med å "høre" det som også ikke blir sagt (mellom linjene). Her har aspergere et veldig stort handikap etter min mening.

Så, enkelte ting kan være litt likt, det meste er ikke det etter min mening. Eller sagt på en annen måte, noe kan kanskje virke likt utad som egentlig har forskjellige årsaker.

Trine, jeg skal svare deg mer på det med medisiner senere. Måtte bare skrive dette mens jeg "hadde det i hodet", for snart kan det være "borte" igjen. Typisk ADHD;-)

Skrevet

Trine, jeg skal svare deg mer på det med medisiner senere. Måtte bare skrive dette mens jeg "hadde det i hodet", for snart kan det være "borte" igjen. Typisk ADHD;-)

Oi, tusen takk for det lange og fine svaret.

Inntil torsdag trodde jeg ikke de med ADHD hadde denne overfølsomheten mot lyder, lys o.s.v. Det kan godt hende at jeg blir sliten av mennesker pga konsentrasjonsproblemer, fjernhet, overfølsomhet mot lyder (folk snakker mye og høyt) og er sjenert og usikker, i tillegg til at jeg ikke er veldig sosial, det er jo mange som ikke er det. Alt det til sammen gjør kanskje så jeg heller vil være alene. I tillegg liker jeg ikke berøring (noe jeg trodde var særegent for autister, men som også gjelder adhd). Ikke så lett å ha en samboer da, har prøvd det endel ganger, men nå skjønner jeg at jeg ikke er skapt for det. Det beste egentlig er om jeg kan få styre det sosiale selv, være med mennesker når jeg føler jeg orker det og så lenge jeg orker det også være for meg selv resten.

Det er mange ting jeg ikke har tenkt over før, men som passer godt inn i en adhd-diagnose. Legen snakket litt om depresjon og lurte på hvordan det utartet seg på meg. Om jeg var deprimert hele tiden eller om det gikk litt i bølger. Jeg sa at jeg kan våkne og ha det helt fint, men så skjer det en eller annen ting eller noen sier noe eller jeg får en tanke så blir jeg deprimert og da er ofte resten av dagen ødelagt og kanskje flere dager også. Han mente jeg hadde humørsvingninger og det var typisk for add. Så har jeg problemer med å sitte stille og tankene er aldri stille (spesielt skremmende er det at jeg blir fjern når jeg kjører bil, da surrer tankene mye, men av en eller annen grunn så får jeg alltid med meg det jeg må få med meg i trafikken, men jeg syns det er skummelt fordet). Så kom jeg på, om jeg våkner altfor tidlig på morgenen så står jeg opp, jeg klarer ikke slappe av lenger da, tenker på frokost og kaffe og alt jeg burde gjøre den dagen. Problemet med det er jo at jeg trenger 7-8 timer søvn hver natt, men det er det ikke alltid jeg får. Da jeg jobbet sovnet jeg lettere, men det er kanskje ikke så rart. En annen ting som for meg stemmer bedre med adhd enn asperger er at jeg ikke klarer ha en kontorjobb, jeg klarer ikke konsentrere meg, tankene bare flyr rundt. Jeg har jo egentlig en veldig praktisk jobb, men kan ikke fortsette pga smerter i føttene. Det har faktisk vært flere som har sagt at det er dårlig gjort at det var jeg som fikk skade og smerter, jeg som ikke liker å sitte stille. Så, hmm, kanskje jeg er en lat hyperaktiv :P Jeg blir sliten, men klarer ikke slappe av. Så jeg holder på med det jeg skal gjøre til jeg klarer tvinge meg selv til å slutte, spise litt mat og sette meg ned. Da værker det gjerne både her og der i kroppen. Når det er noe jeg skal gjøre, noe fysisk vel å merke, så nekter jeg liksom å høre på kroppens signaler. Jeg syns kroppen min tåler altfor lite. Får lett vondt i muskler, sener og nerver.

Det jeg er usikker på er dette med kroppsspråk og ting som blir sagt mellom linjene. Jeg vet ikke om jeg forstår det eller ikke, jeg ser ansiktsuttrykk og hører hvordan ting blir sagt, men jeg er virkelig ikke sikker på om jeg forstår det riktig. Jeg tror jeg misforstår mye. Men jeg husker en gang jeg spurte ei hvordan det gikk. Hun hadde det ikke så bra og da sa jeg at det kunne jeg se og da var det ei annen som sa "hæ, så du det". Jeg syns det lyste lang vei at hun ikke hadde det bra. Jeg tok en test på nettet en gang som gikk på å se bilder av folk og krysse av for det jeg trodde de uttrykte. Skal man tro den testen rett så er jeg ganske blind på det området. Jeg vet jo ikke om det jeg ser er riktig eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

De vanligste bivirkningene av Ritalin er: Kvalme, munntørrhet, hodepine, Insomni, nervøsitet, Redusert appetitt.

Anonymous poster hash: 957f1...fb4

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye overlapp og usikkerhet så hvordan vet man hvilken diagnose som egentlig er riktig? Hva man ender opp med kommer helt an på utrederen. Det er mye tilfeldigheter. Men det er klart, man kan prøve medisin og virker den er veldiagnosen riktig får man anta.

Skrevet

De vanligste bivirkningene av Ritalin er: Kvalme, munntørrhet, hodepine, Insomni, nervøsitet, Redusert appetitt.

Anonymous poster hash: 957f1...fb4

Æsj da...er vel ikke så mye værre enn andre medisiner. Jeg er bare grådig lei av bivirkninger.

Skrevet

Det er så mye overlapp og usikkerhet så hvordan vet man hvilken diagnose som egentlig er riktig? Hva man ender opp med kommer helt an på utrederen. Det er mye tilfeldigheter. Men det er klart, man kan prøve medisin og virker den er veldiagnosen riktig får man anta.

Om medisinene virker så er jo ihvertfall problemet løst og da spiller kanskje diagnosen en mindre rolle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...