Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det andre her med BIPOLAR 2?

Jeg har slitt med depresjon i 15 år og forsøkt mye, uten av det har hjulpet.

Så plutselig ble jeg vurdert av en psykiater, vurdert=samtale i 20 minutter.

Hun konkluderte at jeg var Bipolar 2

Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg vite at denne diagnosen er rett?

Jeg holder på med opptrapping på lamictal, er nå oppe i 400 mg og har et nivå i blodet på 24...

Hvordan merker dere at medisinene virker? Og når?

Skrevet

Har du vært hypoman noengang da? Hvis du har det så er vel diagnosen rett. 20 minutter med utredning var ikke mye da.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg vite at denne diagnosen er rett?når?

Det kan du ikke. Særlig ikke etter en så overflatisk utredning,

Anonymous poster hash: d5a6e...842

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvordan kan jeg vite at denne diagnosen er rett?

Jeg holder på med opptrapping på lamictal, er nå oppe i 400 mg og har et nivå i blodet på 24...

Hvordan merker dere at medisinene virker? Og når?

Hvis diagnosekriteriene er oppfylt, er diagnosen riktig.

Du merker at medisinen virker ved at du blir mindre deprimert. Effekt vanligvis mellom uke to og fire på denne dosen.

Skrevet

Du merker at medisinen virker ved at du blir mindre deprimert. Effekt vanligvis mellom uke to og fire på denne dosen.

Ja det merker jeg litt allerede, down periodene mine kommer ikke så ofte, og blir ikke så dype som før....

Tror du jeg har rett dose nå da? virker som legen min er litt usikker på doseringer av Lamictal

Skrevet

Ja det merker jeg litt allerede, down periodene mine kommer ikke så ofte, og blir ikke så dype som før....

Tror du jeg har rett dose nå da? virker som legen min er litt usikker på doseringer av Lamictal

Hva er diagnose kriterier da? vi snakket sammen i 20 min. Min behandler var også med... Og da konkluderte hun med at jeg var en typisk Lamictal dame viser seg visstnok ofte at de som har gått deprimerte lenge, 5, 10, 15 år og ikke blitt bedre av medisiner og behandling ofte er Bipolar 2.... Mener jeg hun sa

Skrevet

Har du vært hypoman noengang da? Hvis du har det så er vel diagnosen rett. 20 minutter med utredning var ikke mye da.

Nei aldri vært hypoman

AnonymBruker
Skrevet

Nei aldri vært hypoman

Tror du dine nærmeste hadde sagt det samme? I så fall merkelig å få diagnosen uten å finne noen oppturer som skiller seg fra hvordan du er når du ikke er deprimert.

Aldri følt at du ikke har trengt å sove? Snakket i ett kjør? Jobbet mer? Hatt energirush?

Anonymous poster hash: 0e30e...686

Skrevet

Tror du dine nærmeste hadde sagt det samme? I så fall merkelig å få diagnosen uten å finne noen oppturer som skiller seg fra hvordan du er når du ikke er deprimert.

Aldri følt at du ikke har trengt å sove? Snakket i ett kjør? Jobbet mer? Hatt energirush?Anonymous poster hash: 0e30e...686

Jeg er Bipolar 2, de trenger ikke ha noen hypermoderne/ maniske perioder. Nei jeg har bare depresjonen, og innimellom er jeg tilnærmet normal i stemningsleie, men aldri manisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er Bipolar 2, de trenger ikke ha noen hypermoderne/ maniske perioder. Nei jeg har bare depresjonen, og innimellom er jeg tilnærmet normal i stemningsleie, men aldri manisk.

Var helt sikker på at man måtte ha påvist minst én hypoman episode for å få diagnosen bp2. Tilbakevendende depresjoner og ingen oppturer av hypoman karakter defineres vel som tilbakevendende depressiv lidelse.

Skrevet

Jeg hadde diagnosen depresjon, men ble endret til Bipolar 2 i desember.

Jeg er ikke hyper/manisk ved at jeg er kjempe høyt opp og kjøper dyre ting, tror jeg er verdensmester, og tror jeg kan utrette alt mulig, ikke har orden på økonomien.. Osv.ntvertni mot er jeg veldig fornuftig mht økonomi og kjøp av ting...

Mine evnt. maniske perioder er når jeg er tilnærmet normal i psyken, og blir mer utadvendt (isolerer meg ellers) at jeg snakker mer, at jeg har bedre selvbilde....så kanskje det defineres som manisk ???

Skrevet

Var helt sikker på at man måtte ha påvist minst én hypoman episode for å få diagnosen bp2. Tilbakevendende depresjoner og ingen oppturer av hypoman karakter defineres vel som tilbakevendende depressiv lidelse.Anonymous poster hash: 0e30e...686

Svaret er under her :)

Skrevet

Svaret er under her :)

Obs! Jeg er helt ny her, svaret er visstnok over her :)

Skrevet

Aldri følt at du ikke har trengt å sove? Snakket i ett kjør? Jobbet mer? Hatt energirush?Anonymous poster hash: 0e30e...686

Skulle nesten ønsket jeg hadde hatt litt maniske tendenser hehe

Skrevet

Var helt sikker på at man måtte ha påvist minst én hypoman episode for å få diagnosen bp2. Tilbakevendende depresjoner og ingen oppturer av hypoman karakter defineres vel som tilbakevendende depressiv lidelse.Anonymous poster hash: 0e30e...686

Psykriater mente at de gangene jeg hadde vært i jobb, så jobber og jobber jeg, til jeg nærmest stuper og blir utbrent....

Tror hun ser på dette som de maniske periodene mine ???

AnonymBruker
Skrevet

Psykriater mente at de gangene jeg hadde vært i jobb, så jobber og jobber jeg, til jeg nærmest stuper og blir utbrent....

Tror hun ser på dette som de maniske periodene mine ???

De hypomane, ja.

Skrevet

De hypomane, ja. Anonymous poster hash: 0e30e...686

Ja mente hypomane :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei, har nå trappet opp til 400 mg. Innhold i blodet på 300 mg var 24, av en eller annen grunn sank denntil 15 etter opptrapping til 400 mg. Tar prøven ca 14 dager etter hver økning.

Psykriater (terapi får jeg hos en psykriatisk sykepleier) som bestemmer medisinering, mente jeg skulle hvile en stund på 400 fordi jeg gråter veldig mye... Gjerne 10-15 ganger til dagen, og det skal ingen ting til før jeg gråter,meg jeg kan liksom ikke kontrollere dette...veldig sårbar rett og slett.

N

Nå vil hun jeg skal ta 25 mg quentiapin i tillegg, kanskje øke til 50 mg. etterhvert. Jeg er så usikker på om dette er det rett? Jeg er også usikker på om jeg har Bipolar 2, har slitt med depresjoner i 15-17 år, varierende i styrke. Jeg vokste opp med omsorgssvikt,alkolisert og voldelig far. Utrygg og vanskelig barndom.

Super super sterk til jeg var ca 30 år, da forsvant styrken og håpløshet og depresjon ble,hverdagen min.

Kan jeg stole på psykriater som etter et møte på 15 min mener jeg er Bipolar, og i dag kun pr telefon mener jeg skal ta 25 mg quentiapin ?

Her var det dessverre mye info, forsøkte å korte det ned så godt jeg kunne, og vil bli VELDIG glad hvis du svarer?

PS jeg har fått en stor kul på brystkassen, større en en appelsin. Har tatt MR på tirsdag og får svar i morgen... Mitt spørsmål er, kan det være en bivirkning på Lamictal ? (Tror jo ikke det, men tenkte å spørre allikevel)

Hilsen Linda

Skrevet (endret)

Hei Linda :)

Du trenger ikke ha bipolar 2 for å ha effekt av Lamictal, tenkte bare å si det. Jeg tar den for tilbakevendende depresjon.

Så selv om du er usikker på diagnosen din kan det godt hende at medisinen er riktig likevel. Men skjønner at du gjerne vil ha et svar angående hvilken diagnose du har.

Endret av *tingeling*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...