Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykriater mente at de gangene jeg hadde vært i jobb, så jobber og jobber jeg, til jeg nærmest stuper og blir utbrent....

Tror hun ser på dette som de maniske periodene mine ???

Ja, det høres ut som om det kan være hypomane perioder. Hypomani kan være alt fra veldig svakt til nærmere manisk. Hvis du oppfyller kriteriene trenger ikke utredningen være så veldig lang - da kan den vel heller være ganske kort, siden psykiateren ikke er så usikker? 

Skrevet

Hei Linda :)

Du trenger ikke ha bipolar 2 for å ha effekt av Lamictal, tenkte bare å si det. Jeg tar den for tilbakevendende depresjon.

Så selv om du er usikker på diagnosen din kan det godt hende at medisinen er riktig likevel. Men skjønner at du gjerne vil ha et svar angående hvilken diagnose du har.

Hei og takk for info... Lamictal har ikke hjulpet mot depresjon foreløpig, faktisk griner jeg mye mer en før. Jeg er mer hissig og irritabel.

Nå skal de sette meg på enda en medisin quentiapine... Er litt forvirret,mot frustrert

Skrevet

Hei og takk for info... Lamictal har ikke hjulpet mot depresjon foreløpig, faktisk griner jeg mye mer en før. Jeg er mer hissig og irritabel.

Nå skal de sette meg på enda en medisin quentiapine... Er litt forvirret,mot frustrert

Det er ikke uvanlig å bli ustabil i oppstarten. Jeg grein og grein.. men det går seg som regel til :)

Skrevet

Det er ikke uvanlig å bli ustabil i oppstarten. Jeg grein og grein.. men det går seg som regel til :)

Til og med etter 6 mnd. ???

Hva var hovedproblemet ditt? Hvor mye tar du pr dag?

Jeg tar det på kvelden, hva gjør du?

... Og hvordan har du det nå ?

Skrevet

Til og med etter 6 mnd. ???

Hva var hovedproblemet ditt? Hvor mye tar du pr dag?

Jeg tar det på kvelden, hva gjør du?

... Og hvordan har du det nå ?

Jeg startet opp med Lamictal for 4 mndr siden og det er først nå i det siste jeg har begynt å bli stabil. Visste ikke at du hadde brukt den så lenge, har du brukt den i et halvår og ikke blitt noe bedre så vet jeg ikke hvorfor den ikke funker.

Jeg måtte opp i ganske høy dose, 500 mg før jeg ble stabil. Mitt problem er tilbakevendende depresjon. Skal forsøke Lamictal for å forebygge nye episoder.

Jeg har det bra nå, har fått mer energi, og bedre humør. Men det er litt vanskelig å si om Lamictal faktisk tar depresjonene i og med at mine depresjoner kommer høst/vinter, og jeg var i delvis remisjon da jeg startet opp i februar.

Tar tablettene om morgenen, lettest å huske ;)

Håper det ordner seg for deg :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei, har nå trappet opp til 400 mg. Innhold i blodet på 300 mg var 24, av en eller annen grunn sank denntil 15 etter opptrapping til 400 mg. Tar prøven ca 14 dager etter hver økning.

Psykriater (terapi får jeg hos en psykriatisk sykepleier) som bestemmer medisinering, mente jeg skulle hvile en stund på 400 fordi jeg gråter veldig mye... Gjerne 10-15 ganger til dagen, og det skal ingen ting til før jeg gråter,meg jeg kan liksom ikke kontrollere dette...veldig sårbar rett og slett.

N

Nå vil hun jeg skal ta 25 mg quentiapin i tillegg, kanskje øke til 50 mg. etterhvert. Jeg er så usikker på om dette er det rett? Jeg er også usikker på om jeg har Bipolar 2, har slitt med depresjoner i 15-17 år, varierende i styrke. Jeg vokste opp med omsorgssvikt,alkolisert og voldelig far. Utrygg og vanskelig barndom.

Super super sterk til jeg var ca 30 år, da forsvant styrken og håpløshet og depresjon ble,hverdagen min.

Kan jeg stole på psykriater som etter et møte på 15 min mener jeg er Bipolar, og i dag kun pr telefon mener jeg skal ta 25 mg quentiapin ?

Her var det dessverre mye info, forsøkte å korte det ned så godt jeg kunne, og vil bli VELDIG glad hvis du svarer?

PS jeg har fått en stor kul på brystkassen, større en en appelsin. Har tatt MR på tirsdag og får svar i morgen... Mitt spørsmål er, kan det være en bivirkning på Lamictal ? (Tror jo ikke det, men tenkte å spørre allikevel)

Hilsen Linda

Jeg kan ikke gi deg fasiten når det gjelder deg, men jeg kan nevne noen momenter i uprioritert rekkefølge.

* Tid til diagnose: Det er ikke slik at jo lenger tid en bruker på diagnostisering, jo sikrere er diagnosen. I mange tilfeller lar det seg gjøre å stille en sikker diagnose på 5 minutter, andre ganger kan en fortsatt være i tvil etter et halvt år. Når en kan å stille de riktige spørsmålene, og når en får klare svar på disse, vil ofte diagnosen være klar etter noen minutter.

* Bipolar eller unipolar: Alle kan få reaktive (og unipolare) depresjoner når livspåkjenningene blir store nok. Det er ikke slik at personer med bipolar lidelse som de eneste i verden er beskyttet mot også å få reaktive depresjoner. Derfor ser en ogfte at en i perioder også må bruke vanlige antidepressiva i tillegg til stemningsstabiliserende medisin.

* Om quetiapin/Seroquel er riktig behandling: En ting er sikkert, og det er at om det en gjør til nå  ikke har ønsket effekt, må en endre på noe. Brukt alene må en vanligvis over 200 mg for å få antidepressiv effekt av quetiapin. Brukt sammen med Lamictal kan en kanskje ha antidepressiv effekt av så små doser som 25-50 mg. Det vet en ikke før en har prøvd det, og det er helt sikkert ikke farlig. Uansett vil det gi deg bedre søvn om dette er et problem.

Kanskje skal du heller ha tillegg av at antidepressivum som SSRI, Wellbutrin eller Brintellix. Det vet en ikke før en har prøvd.

Det er i hvert fall ikke noe negativt i at en psykiater bruker 5 min på en slik vurdering. Dette er noe vi gjør daglig - år etter år.

Hvis kulen på brystkassen har noe med Lamictal å gjøre, må det skrives en artikkel om det i et internasjonalt tidsskrift.

Skrevet

Tusen takk for informasjonen. Må nok bare være tålmodig til en finner de rette medisinene :)

Følte de hjalp bare etter en pille... Og du verden som jeg sov i natt ;)

MariMariMari
Skrevet

JEg bruker seroquel depot (quetapine) og lamictal mot mistenkt lidelse i det "bipolare spektrum"

Syns seroquelen hjalp fort, særlig mot angsten. Men jeg har lagt på meg mye av den :/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...