Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min kontakt på NAV mener at jeg bør søke uføretrygd, men jeg leser på nettet at jeg kan miste AAP hvis jeg får avslag??? stemmer det? Synes det er skummelt å søke rett og slett

Kort om meg;

Har vært deprimert 14-15 år. Prøvd det meste for å bli frisk, ... Uten resultat.

I september har jeg gått 2 år på AAP, og 1 år sykemeldt før det.

Jeg er nå på opptrapping på Lamictal, fordi psyk. tror jeg har Bipolar 2....

Jeg har vært ut og inn av arbeidslivet, og forsøkt det NAV har bedt meg om...

Må jo være noe galt når vi er redd for å søke uføretrygd, når til og med NAV mener du skal gjøre det...

Og at man i tillegg mister AAP hvis en for avslag ....

Fortsetter under...

stjernestøv

Min kontakt på NAV mener at jeg bør søke uføretrygd, men jeg leser på nettet at jeg kan miste AAP hvis jeg får avslag??? stemmer det? Synes det er skummelt å søke rett og slett

Kort om meg;

Har vært deprimert 14-15 år. Prøvd det meste for å bli frisk, ... Uten resultat.

Må jo være noe galt når vi er redd for å søke uføretrygd, når til og med NAV mener du skal gjøre det...

Syns det høres rart ut at du mister aap hvis du får avslag, det kan jo ikke stemme. 

saksbehandler på NAV sa det samme til meg, at vi måtte lage en god sak, med all dokumentasjon. fordi hvis den ble avslått mistet jeg AAP. Hun sa også at det var hun som innvilget søknaden, men at det i noen tilfeller ble omgjort i NAV forvaltning ...

Jeg spurte ikke om jeg kunne søke på nytt, så kanskje det er tilfelle

AnonymBruker

Kort om meg;

Det kommer an på hvorfor du får avslag, og om du ønsker å klage på vedtaket dersom du får avslag. De fleste er så samkjørte at du nok får AAP dersom du får avslag på uføretrygd.

Anonymous poster hash: c11f4...0c5

Annonse

AnonymBruker

saksbehandler på NAV sa det samme til meg, at vi måtte lage en god sak, med all dokumentasjon. fordi hvis den ble avslått mistet jeg AAP. Hun sa også at det var hun som innvilget søknaden, 

Det stemmer ikke. Det er NAV forvaltning som avgjør dette. Viser bare at man ikke skal høre på NAV-veilederne. 

Jeg ble anbefalt å søke for 18 måneder siden. Av en eller grunn har jeg enda ikke "fått lov". Må vente, for gjør jeg det nå får jeg automatisk avslag. Mulig man må vente til 4 års persioden har gått ut?

Jeg mistenker at hele NAV systemet er lagt opp slik at syke folk skal presses så langt ned i søla at de ikke orker mer. Så gjør de det slutt, og politikerne får penere statistikker å se på. 

Anonymous poster hash: 03daf...40d

Saksbehandleren min sa at det var hun som innvilget uføretrygd, men at det i noen helt få tilfeller ble overstyrt av NAV forvaltning...

Ellers må jeg si at jeg har en saksbehandler som gjør og har gjort alt hun kan for å hjelpe meg

AnonymBruker

Saksbehandleren min sa at det var hun som innvilget uføretrygd, men at det i noen helt få tilfeller ble overstyrt av NAV forvaltning...

Ellers må jeg si at jeg har en saksbehandler som gjør og har gjort alt hun kan for å hjelpe meg

Hun har kanskje sagt det for å forenkle. Hun skriver en arbeidsevnevurdering hvor hun skriver om lokalkontoret anbefaler uføretrygd. NAV Forvaltning skal legge vekt på dette dokumentet. Tross alt er det veilederen som kjenner brukeren best. Det er imidlertid NAV Forvaltning som innvilger uføretrygd. Ofte følger de det veilederen har anbefalt, men dersom de er uenige for eksempel i at all hensiktsmessig behandling er forsøkt, er det NAV Forvaltning som tar den endelige avgjørelsen.

Hun har kanskje sagt det for å forenkle. Hun skriver en arbeidsevnevurdering hvor hun skriver om lokalkontoret anbefaler uføretrygd. NAV Forvaltning skal legge vekt på dette dokumentet. Tross alt er det veilederen som kjenner brukeren best. Det er imidlertid NAV Forvaltning som innvilger uføretrygd. Ofte følger de det veilederen har anbefalt, men dersom de er uenige for eksempel i at all hensiktsmessig behandling er forsøkt, er det NAV Forvaltning som tar den endelige avgjørelsen. Anonymous poster hash: c11f4...0c5

Ok, er det slik å forstå....

Hvis min saksbehandler anbefaler uføretrygd, og NAV forvaltning mener f.eks, at ikke alt er uprøvd, av behandling og eller tiltak...og avslår, da må jeg vel få gå tilbake til AAP igjen?? Er vel nettopp AAP som er rett stønad hvis de ikke mener jeg oppfyller vilkår for uføretrygd.... Forstår ikke hvorfor en skal miste AAP, hvis en søker og får avslag????

AnonymBruker

Ok, er det slik å forstå....

Hvis min saksbehandler anbefaler uføretrygd, og NAV forvaltning mener f.eks, at ikke alt er uprøvd, av behandling og eller tiltak...og avslår, da må jeg vel få gå tilbake til AAP igjen?? Er vel nettopp AAP som er rett stønad hvis de ikke mener jeg oppfyller vilkår for uføretrygd.... Forstår ikke hvorfor en skal miste AAP, hvis en søker og får avslag????

Det er riktig det du skriver, AAP er riktig ytelse hvis man ikke er ferdig med behandling eller ferdig avklart.. Av og til mener imidlertid personen selv veldig sterkt at alt er forsøkt av behandling og tiltak, selv om NAV Forvaltning ikke mener dette og avslår. Hvis personen vil klage på det da, så påstår han at vilkårene for AAP ikke lengre er oppfylt, fordi han mener vilkårene for uføretrygd er oppfylt i stedet. Da hender det at man ikke får innvilget AAP. Men det er viktig å huske på at dersom man får avslag på uføretrygd, kan man da gå tilbake til AAP, gjennomføre det NAV Forvaltning ikke mener er oppfylt, for så å søke igjen på uføretrygd senere.

Men som sagt ofte følger NAV Forvaltning lokalkontorets anbefaling.

Det er riktig det du skriver, AAP er riktig ytelse hvis man ikke er ferdig med behandling eller ferdig avklart.. Av og til mener imidlertid personen selv veldig sterkt at alt er forsøkt av behandling og tiltak, selv om NAV Forvaltning ikke mener dette og avslår. Hvis personen vil klage på det da, så påstår han at vilkårene for AAP ikke lengre er oppfylt, fordi han mener vilkårene for uføretrygd er oppfylt i stedet. Da hender det at man ikke får innvilget AAP. Men det er viktig å huske på at dersom man får avslag på uføretrygd, kan man da gå tilbake til AAP, gjennomføre det NAV Forvaltning ikke mener er oppfylt, for så å søke igjen på uføretrygd senere. Men som sagt ofte følger NAV Forvaltning lokalkontorets anbefaling. Anonymous poster hash: c11f4...0c5

Ok så der er bare hvis en klager på vedtaket at en kan miste AAP???

AnonymBruker

Ok så der er bare hvis en klager på vedtaket at en kan miste AAP???

Det er da man står i fare for det, for da står en selv på at vilkårene for aap ikke er oppfylt

I tillegg kan det også skje dersom man nekter å gjøre det NAV Forvaltning avslår på. Hvis de for eksempel mener at man bør fortsette en behandling, gjennomgå en avklaring osv., og man nekter uten en medisinsk grunn, kan det hende at man ikke får aap. Dette er selvsagt generelt, vet ikke om noe av dette kan bli aktuelt i din sak. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...