Gå til innhold

Kjøring og benzodiazepiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kikket litt på denne tabellen retningslinjer vedr krav og grenser mht bilkjøring. http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.html

Det ser ut til at det er 0-toleranse for medisinene Xanor (Alprazolam) og Rivotril (Klonazepam), mens man vanligvis får dispensasjon for inntil 10 mg Valium/Vival (diazepam)/døgn.

Er det virkelig slik at 0,5 mg Alprazolam er mer trafikkfarlig enn 10 mg Diazepam? 

Jeg spør fordi jeg har forsøkt medisinene det er snakk om, og synes at Diazepam og Klonazepam har hatt en mye mer sløvende og trettende effekt på meg. 

Ligger det noe håndfast, seriøs forskning bak en slik bestemmelse, eller er det en del av helsepolitikken for å få brukere av Xanor vekk fra å bruke denne medisinen pga problemer med avhengighet/toleranse først og fremst hos dem som misbruker denne medisinen? 

I forhold til antipsykotiske medisiner som kan virke veldig sløvende og oppmerksomhetsnedsettende, tar man mer hensyn til grunnpsykdommen virker det til. Er det ikke slik at folk med alvorlig angst er i overkant "våkne", og at man bør ta hensyn til at et benzodiazepin faktisk kan bedre konsentrasjonsevnen ifht at man blir mer avslappet til å konsentrere seg om det man gjør, og det som er viktig, der og da? Er en sjåfør som er full av adrenalin virkelig, en god og trygg sjåfør?

Er det også slik at om man får utskrevet et benzodiazepin for bruk ved behov, men ikke tar det i forb med dager med bilkjøring - og ikke har spor av det i kroppen, at man likevel må søke dispensasjon? 

Anonymous poster hash: 0e7be...671

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...