Gå til innhold

Er fascister, kommunister, jihadister o.l psykopater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså mennesker som er villig til å gå til avskyelige handlinger i navnet på en isme, det være seg religion eller totalitære politiske bevegelser. Tenker på de som dreper i Allah sitt navn i syria, og de som jobbet med å drepe jøder i auswitz, evnt de som rensket ut dissidenter i gamle sovjet, eller var med i Røde Khmer?

Òg de som forsvarer slike bevegelser?

Anonymous poster hash: 57817...1c6
AnonymBruker
Skrevet

Altså mennesker som er villig til å gå til avskyelige handlinger i navnet på en isme, det være seg religion eller totalitære politiske bevegelser. Tenker på de som dreper i Allah sitt navn i syria, og de som jobbet med å drepe jøder i auswitz, evnt de som rensket ut dissidenter i gamle sovjet, eller var med i Røde Khmer?

Liker ikke tendensen i at vi skal sykeliggjøre onde mennesker og onde handlinger. Vi kan ikke komme dit at hvis du gjør noe moralsk forkastelig så er du automatisk gal. Noen er bare onde uten at de gale i klinisk forstand.

Det skal sies at man ikke er riktig skrudd sammen når man er villig til å kutte strupen på meningsmostandere. Men skal disse handlingene automatisk utløse en diagnose? I mitt syn rokker dette ved noe vesentlig ved menneskelig natur; at vi har både gode og onde tilbøyeligheter. Vi er ikke bare gode og da blir det feil at den andre tilbøyeligheten automatisk er (p)syk.

Anonymous poster hash: a858d...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er de men spiller det noen rolle hva en kaller dem? 

Vet ikke hva folk mener med "ondskap" jeg, ville ikke kalt en ond person for frisk, men det betyr jo ikke at en har ansvar for sine egne handlinger da selv om man gir dem en diagnose, synes jeg da

Anonymous poster hash: ede38...689
AnonymBruker
Skrevet

at en ikke har*

Anonymous poster hash: ede38...689
Skrevet

Nei

De utgjør flertallet så de er ikke psykopater.

Selv mener jeg slikt skyldes feighet og unnvikenhet, jeg tror at den som ikke lar seg så lett villede, vil vite at et hvert manneske har rett på beskyttelse og vern, som vår medmenneskelige plikt, uavhengig av enighet eller ikke, enten de er jøder, flyktninger, eller andre som har behov for vår beskyttelse.

De som hetser i dag, ulike svake grupper, er de som kunne begått forferdelige overgrep under gitte forutsetninger.

Så dessverre er det flertallet

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er de definitivt ikke.

Jeg håper du ikke har den vrangforestilling at alle nazister eller kommunister var voldsmenn(kvinner).

Skrevet

Jeg håper du ikke har den vrangforestilling at alle nazister eller kommunister var voldsmenn(kvinner).

Jeg tror flere har vrangforestillingen at høyreekstremisme er så mye verre enn vestreekstremisme. Ekstremisme er ille uansett hvilken retning den tar. Væpna revolusjon er også vold.

Å være kommunist er jo nesten stuerent.

AnonymBruker
Skrevet

Da regner jeg med at du også mener det er tilfelle for ekstremister som har tydd til vold? Er menneskets innebygde tilbøyelighet til vold og råskap automatisk galskap og dermed verdig en diagnose? Den ene siden av vår natur er vel ikke automatisk syk mens den andre ikke er det?

Med forbehold om at dette er satt på spissen.

Anonymous poster hash: a858d...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg formulerte meg litt dårlig, jeg mente de som feks utryddet jødene i leirene, eller drepte intellektuelle i kambodia, som sprenger folk i terror eller de som henretter folk for islamsk stat, feks de som kaster homofile ned fra tårn. Blir disse regnet som psykopater? Ville ett empatisk menneske nekte?

Skrevet

Kanskje Milgram-eksperimentet er mer relevant i forhold til problemstillingen. http://no.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet

Tenker at antallet ekstremister/sadister/fanatikere er variabelt utfra gjeldende omstendigheter (f.eks 2.verdenskrig), mens antallet psykopater er relativt konstant.  Eller for å si det sånn: tviler på at flertallet nazister fylte kravene til psykopati, selv om en del psykopater sikkert var glimrende nazister.  

Skrevet

Tenker at antallet ekstremister/sadister/fanatikere er variabelt utfra gjeldende omstendigheter (f.eks 2.verdenskrig), mens antallet psykopater er relativt konstant.

Er man ikke nødvendigvis psykopat (antisosial pf) om man oppfyller kravene for den diagnosen? Eller har man gjennom de kriteriene (målt i en situasjon en regner for normal) avdekket noe underliggende, noe unikt for psykopati, som man kunne bruke som noe ensbetydende med psykopati, om man hadde kjennskap til det?

AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende spurte spesielt om "de som dreper i Allah sitt navn i syria, og de som jobbet med å drepe jøder i auswitz, evnt de som rensket ut dissidenter i gamle sovjet".

Anonymous poster hash: be0ed...da9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...