Gå til innhold

Overspising - hvilken behandling?

Anbefalte innlegg

Jeg viste (og ser) spørsmålet var dumt :(

Jeg spurte likevel fordi om det fantes noe råd så visste jeg at jeg i hvertfall hadde spurt en ekspert om det!

Jeg har selv hatt diagnosen bulimi nervosa som jeg klarte å bli frisk fra. Men jeg har fortsatt perioder som ødelegger for meg. Jeg får en slags tvangstanke om at jeg må spise masse - og "just do it" og "høstløvmetoden" har ikke funket.

Men jeg innser nå at jeg aldri får hjelp til å komme meg videre på dette siden den hjelpen ikke finnes.

Takk for svar.

Ps. Det er vel ikke sikkert den diagnosen finnes en gang, selv om det var en psykiater som satte den og hjalp meg med det. Det er vel bare en "formyespiser-sak" det også!

Endret av hww

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cilien

10

• Nicklusheletida

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

Det finnes vel ikke hjelp for oss som har en bmi mye over 40 :(

Jeg har slanket meg mange ganger takket være vilkestyrken.

Det var når jeg fikk en alvorlig depresjon for snart ti år siden at jeg ble feit. Før det klarte jeg å holde meg normalvektig.

Nå har jeg mer eller mindre gitt opp fordi jeg aldri klarer å nå noe mål lenger, ikke får hjelp - får bare beskjed om "just do it" og pga at jeg uansett får perioder der jeg fores med tanker om at jeg må legge på meg igjen osv osv. Forstå det den som kan.

Endret av hww
Nicklusheletida

Du har ikke gjennomført den , hvis du går tilbake til gamle vaner etter hvert.

Ser du lurer på om det finnes hjelp for de med Bmi over 40.

Tror mange hadde lykkes bedre hvis en forsto at det var en selv som måtte ta ansvaret  for seg selv. Det er begrenset hva andre kan trå til med.

Annonse

Du har ikke gjennomført den , hvis du går tilbake til gamle vaner etter hvert.

Ser du lurer på om det finnes hjelp for de med Bmi over 40.

Tror mange hadde lykkes bedre hvis en forsto at det var en selv som måtte ta ansvaret for seg selv. Det er begrenset hva andre kan trå til med.

Ikke påstå noe du ikke vet alt om! Jeg synes du skal være litt forsiktig med å uttale deg her.

Jeg kjempet alle kampene alene før jeg tok motet til meg og søkte hjelp. Jeg er på ingen måte "terapiglad" heller. Jeg ser på terapi som et nødvendig onde for å bli frisk. Dessverre innså jeg ikke dette før jeg gikk på en stor smell som har tatt meg mange år å bygge meg opp etter. Men når jeg ser måten man blir møtt på noen ganger er det ikke rart en ikke tør søke hjelp!

Endret av hww

Selvfølgelig funker den! Hvis du ikke har perioder der du er deprimert og føler deg så feit og ekkel at du er nødt til å kompensere med å spise deg enda feitere. Kan du fortelle meg hva jeg skal gjøre i slike perioder, der verken vilkestyrke eller fornuft hjelper?

Fortell meg hvordan jeg skal mestre slike perider så skal jeg gjøre et nytt forsøk!

Nicklusheletida

Jeg kan jo ikke hjelpe deg med det . Håper du forstår det :)

Når jeg ble deprimert reagerte jeg motsatt. Jeg mistet all sultfølelse og raste ned i vekt. Jeg kunne stå å lage middag, smake litt på maten for å kjenne om den var passelig krydret  og så var jeg mett før jeg satte meg ved bordet.

Jeg fikk jo noen råd her inne, men det var bare JEG som kunne gjøre noe med de rådene.

For meg gjaldt dette : Spis mer. For deg gjelder dette : Spis mindre.

Det høres kanskje  provoserende ut, men det er slik det er.

Det var ikke lett, men uansett var det slik det var og slik er det for deg også.

For deg gjelder det nå å bli frisk fra depresjonen og så prøve hjelpe til selv i riktig retning med å ta i bruk litt viljestyrke når du kjenner at du orker. Det er IKKE lett når en er deprimert, men du får vel medisiner nå som forhåpentligvis hjelper etter hvert ?

Har skjønt at dette er et tema man ikke skal diskutere på dol. Jeg må ha misforstått - jeg trodde nhd var en av landets fremste eksperter på sf. bulimi nervosa finnes tydeligvis ikke, og den psykiateren som satte diagnosen og hjalp meg må ha vært inkompetent de luxe.

Trekker meg fra diskusjonen nå, det er et altfor vondt og sårt tema for meg som jeg aldri mer skal diskutere med noen.

Ønsker også ts lykke til.

Endret av hww

Du bør oppsøke fastlege for å få en henvisning til spesialist. For bulimi finnes det spesialavdelinger som behandler dette. Anbefales.

Jeg har ikke bulimi. Kjenner meg lite igjen i det også.

Diagnosen finnes jo ikke en gang, og hvordan vil jeg bli sett på om jeg fortalte om "tvangstankene" jeg får?

Det var ekstremt skamfullt for meg å fortelle om disse "tvangstankene" her inne - og samtidig bli bedt om å ta meg sammen.

Sorry, men jeg fikser det ikke.

Annonse

Nicklusheletida

Hww : Var det meg du mente som sa at du skulle ta deg sammen ?

Det var vel ikke akkurat det jeg sa da ;)

Men når du spør meg om hva du skal gjøre når du kompenserer med å spise deg enda feitere (dine ord) , så er det nesten umulig å svare deg fordi ingen andre enn deg selv kan gjøre noe med det. Det er fortsatt Høstløvmetoden som vil hjelpe brutalt nok.

Går ikke dette, så finnes det i følge Nhd spesialavdelinger. De kan sikkert hjelpe deg til å endre tankemønster og så blir det til syvende og sist deg selv som må gjøre jobben da også.

Lykke til :-)

Beklager til ts, det var ikke meningen å kuppe tråden din. Jeg ble bare så alt for engasjert fordi det berørte meg sterkt.

Jeg kommer aldri til å åpne meg mer for verken behandler eller noen andre når det gjelder dette. Det er noe av det såreste jeg har vært borti og jeg angrer dypt på at jeg våget å fortelle. Det skal ikke gjenta seg, jeg har fått meg en lærepenge.

umakenverdt

Det er ingen vits å prøve mer. Det finnes ikke noe jeg kan gjøre for å få kontroll over de idiotiske tankene. Det er ingen som forstår hva dette er heller. Det er utrolig sårt og skamfullt, og jeg har blottlagt meg mer enn jeg klarer å takle idag :(

Jeg fikk veldig vondt av deg her, jeg synes det er veldig trist at dette ble så veldig vanskelig. Dessverre er det ikke alltid vi klarer å formidle eller andre klarer å fange opp hva av det vi sier/skriver som er særlig sårbare tema for oss. Jeg har også problemer med spising, og jeg skjønner godt at dette kan være veldig sårt. Jeg kjenner også på de følelsene du skriver her, og angrer mye på hvor mye jeg har blottlagt meg angående dette. 

Jeg tror ikke det var noens intensjon å gjøre deg lei deg, men skjønner deg. Jeg håper du klarer å la være å angre dypt på dette så lenge. Det kommer det dessverre ikke noe godt ut av. Ønsker deg gode dager fremover, håper du går mot lysere tider!

Jeg fikk veldig vondt av deg her, jeg synes det er veldig trist at dette ble så veldig vanskelig. Dessverre er det ikke alltid vi klarer å formidle eller andre klarer å fange opp hva av det vi sier/skriver som er særlig sårbare tema for oss. Jeg har også problemer med spising, og jeg skjønner godt at dette kan være veldig sårt. Jeg kjenner også på de følelsene du skriver her, og angrer mye på hvor mye jeg har blottlagt meg angående dette.

Jeg tror ikke det var noens intensjon å gjøre deg lei deg, men skjønner deg. Jeg håper du klarer å la være å angre dypt på dette så lenge. Det kommer det dessverre ikke noe godt ut av. Ønsker deg gode dager fremover, håper du går mot lysere tider!

Godt å se at noen forstår. Har følt meg utrolig dårlig i dag. Hele dagen ble ødelagt, det ble ikke noe av noen planer, bare en masse smerte. Migrene fikk jeg også pga det indre trykket og nakken. Endret av hww
Nicklusheletida

Hww: Jeg må bare spørre: Er det jeg som ødela dagen din, er årsaken til at planene dine ble ødelagt, ga deg masse smerte, migrene, indre trykk og problemer med nakken ?

I så fall synes jeg det er veldig leit at jeg er årsaken til alt dette jeg har påført deg i dag :(

Unnskyld !

Hww: Jeg må bare spørre: Er det jeg som ødela dagen din, er årsaken til at planene dine ble ødelagt, ga deg masse smerte, migrene, indre trykk og problemer med nakken ?

I så fall synes jeg det er veldig leit at jeg er årsaken til alt dette jeg har påført deg i dag :(

Unnskyld !

Nei det er ikke din skyld. Du prøvde bare å hjelpe. Det er temaet som er for betent. Var ikke meningen å få deg til å føle det slik. Unnskyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...