Gå til innhold

Plantarfasciit ( tror jeg at jeg har )

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hatt det i varierende grad i 9 år. Har du hatt det før? Normalt så er værste tilfelle 1-2 år, men om du ikke har hatt det før så går det nok over etter noen dager dersom du tar det med ro. Har du gjort noe spesielt som kan ha forårsaket det?

stjernestøv

Jeg har diagnostisert meg selv med plantarfasciit (har ikke vært til legen) og har hatt dette siden mandag.

Vondt å tråkke på foten. Noe som har hatt dette og i så fall hvor lang tid tok det før det gikk over ?

Jeg vet ikke hva det er, men begge mine ben er rare for tiden. Gjør ofte vondt både når jeg sitter og går, håper det går over snart. Håper det går fort over hos deg og :) Tenkte kanskje det var fordi jeg har knekt dem før, hadde ikke du og knekt foten før? Kanskje det kommer plager senere?

Jeg vet ikke hva det er, men begge mine ben er rare for tiden. Gjør ofte vondt både når jeg sitter og går, håper det går over snart. Håper det går fort over hos deg og :) Tenkte kanskje det var fordi jeg har knekt dem før, hadde ikke du og knekt foten før? Kanskje det kommer plager senere?

plantar fasciit er betennelse i sena som går under foten. Merkes ofte med smerter i hæl og stikking under foten. også kjennes det ut som potetmel når man tar på sena. Viktig å tøye ut leggen når man har dette, sena går jo fra leggen og ned under foten.

Nicklusheletida

Det er ikke den foten som var brukket, så har ingenting med å gjøre.

Jeg vet ikke hva jeg har gjort som har forårsaket dette. På lørdag var jeg på konsert og sto i mange timer med høye heler. På søndag gikk jeg tur med joggesko og kan ikke huske at jeg kjente noe da. Begynte å merke det først på mandag kveld.

Annonse

Kan nok være denne konserten som er skyld i problemet. Sørg for gode sko og mye avlastning. Og tøy ut leggen. Du kan også ta betennelsesdempende. Voltarol eller ibux f.eks. Om det ikke har gitt seg innen en ukes tid ville jeg dratt til legen. Du vil ikke slite med dette i et par år, enda mindre risikere at det blir kronisk.

stjernestøv

plantar fasciit er betennelse i sena som går under foten. Merkes ofte med smerter i hæl og stikking under foten. også kjennes det ut som potetmel når man tar på sena. Viktig å tøye ut leggen når man har dette, sena går jo fra leggen og ned under foten.

Ok, høres vondt ut ja...

Det er verst når jeg har vært rolig og reiser meg. Når jeg har gått meg varm er det bedre.

Et par i min omgangskrets har hatt dette den senere tid, og de har begge brukt lang tid på å bli bedre. Viktig med tøyninger slik Trine sier, samt å kun bruke sko med svært god demping. Du bør sannsynligvis gå med joggesko også innendørs når du er hjemme.

Hvis det ikke forsvinner veldig raskt, så ville jeg bedt om veiledning fra dyktig fysio eller idrettslege.

Nicklusheletida

Jeg kjenner ingen stikking. Bare smerter under hæla når jeg går og litt fremover på siden.

Jeg går med fjellsko inne :D Fant ut at de var bedre enn joggeskoene.

Hvis dette er utløst av konserten på lørdag, så har jeg et håp om at dette gir seg raskt. Har ikke hatt dette før.

Takk for svar :)

Jeg kjenner ingen stikking. Bare smerter under hæla når jeg går og litt fremover på siden.

Jeg går med fjellsko inne :D Fant ut at de var bedre enn joggeskoene.

Hvis dette er utløst av konserten på lørdag, så har jeg et håp om at dette gir seg raskt. Har ikke hatt dette før.

Takk for svar :)

Hah...da er det ikke bare jeg som er rar. Alle sier det er viktig med god demping, men jeg klarer bare gå med fjellstøvler :P

Jeg tenker at om det kom brått så går det nok brått også. Tøy ut leggen så ofte som mulig. Høres veldig ut som plantarfasciit, så krysser vi fingrene for at det ikke er tts :) God bedring.

Det er verst når jeg har vært rolig og reiser meg. Når jeg har gått meg varm er det bedre.

Er det også verst om morgenen?

Jeg har ikke hatt denne type skade selv, men den står omtalt i løpelitteraturen. Anbefalt alternativ trening: svømming.

AnonymBruker

Det har jeg hatt. Jeg gikk dessverre altfor sent til legen med det. Da jeg endelig gjorde det hadde jeg store smerter under begge føttene, rett innved hælen, og hadde store smerter når jeg gikk.

Tiltak: Sykemelding. Ro og hvile for føttene mest mulig, holde føttene høyt. Forsiktige tøyninger.

Krykker!!! veldig viktig for å klare å avlaste foten. Fikk til og med en midlertidig (3 mnd) handicap-parkeringsskilt til bilen, fra kommunen (krevde legens tilråding).

Jeg gikk på krykker ca 6 mnd. Selv nå 2 år etter er det et sårbart punkt, slik at jeg lett kan få det igjen. Mange har det i mange år, især hvis de ikke gjør tiltak som ovenfor.

Lykke til! Plantar Fascitt er veldig smertefullt. Gå til legen først av alt!

Anonymous poster hash: 9c8a6...61f

Annonse

Nicklusheletida

Til Babette : Ja, det er verst når jeg står opp og når jeg har sittet i ro en stund.

Ganske sent nå i kveld dro jeg på treningsstudioet og trente. Varmet opp på tredemølla slik jeg pleier å gjøre, stilte på oppoverbakke ( 7,5 ) og gikk raskt. Tenkte at dette var ikke særlig lurt, men trene skulle jeg. Kjente smerten i hæla for hvert skritt og ble bedre etter å ha gått en stund.  Tok en varm dusj nå og etter dusjen: - Jøss hva hadde skjedd? Mye bedre og jeg går rundt uten sko. Kjenner det litt, men absolutt mye bedre.

Nå er jeg veldig spent på hvordan det kjennes når jeg står opp i morgen :) I morgen skal jeg gå tur i marka.

Til anonym : Det er ikke sååå alvorlig. Sykmelding er uaktuelt. Krykker og handicapparkering også :)

Jeg får prøve å tenke positivt og ikke tro at det skal ende så galt ;)

Det kan hende det bare er leggmusklen som er litt stive, eller at sena har trekt seg litt sammen etter bruk av høyhælte sko (?) I såfall er det ikke rart om du blir bedre av trening. Men vær litt forsiktig, tro meg, du ønsker ikke at dette blir værre og kronisk. Sykemelding er avhengig av yrke. Men jeg er elektriker (står og går hele dagen) og ingen ga meg hverken sykemelding, krykker eller handicapparkering. Men, så endte det ikke særlig bra heller da :P

Oppover er bedre enn flatt, mindre belastende for hæla og du får strekt leggen litt.

Nicklusheletida

Trine : Litt verre igjen akkurat da jeg sto opp, men bedre enn da jeg sto opp i går :)

Jeg er ikke motivert for å tenke i de baner dere foreslår. Jeg jobber dessuten på kontor . Jeg er laaangt unna både krykker,  handicapparkering og sykemelding på nåværende stadium :)

Du var uheldig, men jeg føler det går rette veien her nå , siden jeg nå ikke føler for å ta på meg sko slik jeg måtte i går.

Dere må ikke skremme meg så fælt :D

Nicklusheletida

Det er mulig at jeg tar litt for lett på dette og at jeg burde hørt på dere, men jeg reagerer litt slik : Nei, nei, nei, jeg orker ikke tanken på et krykkeliv igjen. Det er ikke så mange år siden både rullestol og krykker pga av et komplisert benbrudd.

Men jeg tror som deg Trine at dette ble utløst av de høyhælte skoene på konserten og at det ikke var bra for foten å stå helt i ro over så lang tid. At jeg ikke kjente noe den kvelden, kan komme av at jeg var litt bedøvd av at jeg hadde litt alkohol innabords. På søndag kan det hende at jeg ikke tenkte over det at jeg hadde vondt. Kanskje jeg bare ignorerte det. Det var mandag det startet for fullt.

Men jeg ser på det som et godt tegn at jeg er bedre i dag enn i går. Nå skal jeg gå på mykt underlag og jeg tror ikke det gjør det verre. Asfalt skal jeg prøve å unngå.

Det er mulig at jeg tar litt for lett på dette og at jeg burde hørt på dere, men jeg reagerer litt slik : Nei, nei, nei, jeg orker ikke tanken på et krykkeliv igjen. Det er ikke så mange år siden både rullestol og krykker pga av et komplisert benbrudd.

Men jeg tror som deg Trine at dette ble utløst av de høyhælte skoene på konserten og at det ikke var bra for foten å stå helt i ro over så lang tid. At jeg ikke kjente noe den kvelden, kan komme av at jeg var litt bedøvd av at jeg hadde litt alkohol innabords. På søndag kan det hende at jeg ikke tenkte over det at jeg hadde vondt. Kanskje jeg bare ignorerte det. Det var mandag det startet for fullt.

Men jeg ser på det som et godt tegn at jeg er bedre i dag enn i går. Nå skal jeg gå på mykt underlag og jeg tror ikke det gjør det verre. Asfalt skal jeg prøve å unngå.

De jeg kjenner med tilstanden, har så avgjort ikke vært i nærheten av krykker eller hc-parkering. De har tvert om fått beskjed om å ikke forlese seg på nettet og innstille seg på bedring innen rimelig tid. De har fått veiledning i forhold til tøyningsøvelser, bruk av egnet skotøy, evt spesialtilpassede såler hvis tilstanden varer lenge. Alternativ trening som babette foreslår er også gunstig, for noen er også sykling ok.

Jeg tror det er greit å bli veiledet av folk med spesialkompetanse, slik at man verken gir blaffen eller krisemaksimerer :-)

Nicklusheletida

Takk til dere alle. Jeg gikk en mil på skogsvei i dag og jeg er ikke helt god i foten. Det er som Trine sier at det er oppoverbakkene som er minst belastende. Gjør vondt på flata og i nedoverbakke. Men jeg trenger ikke å bruke sko inne, slik som i går. Det er da positivt i hvert fall.

Jeg kan ikke slutte å gå tur, men jeg kan gjøre små andre tiltak. Jeg kan f.eks varme opp på ergometersykkel i steden for tredemølle. Lurer på om jeg må skifte joggesko også. Kjøpte dem for ett år siden, men lurer på om det begynner å bli dårlig demping på dem allerede.

Jeg skal søke hjelp hvis ikke dette er over om en ukes tid. Akkurat nå kjenner jeg at jeg ikke er helt motivert for å gjøre det. Det må bare gi seg, tenker jeg. Blir litt skremt av svarene deres. Føler meg i så god form nå og vil helst bare lukke øynene for at dette kan bli langvarig :(

Nicklusheletida

Tror det er en stor misforståelse at folk går rundt og hater trygda mennesker. Jeg tenker ingenting når jeg ser mennesker ute på dagtid. Noen jobber skift, noen bare på natta, noen er studenter osv.

Men når det er sagt tror jeg at terskelen for å bli både sykemeldt og trygda er ulik hos folk. Noen har større terskel enn andre.

For min del priser jeg meg lykkelig over å slippe å være trygda. Jeg kjenner meg privilegert over ha både en god psykisk og fysisk helse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...