Psykojenta Skrevet 30. april 2015 Skrevet 30. april 2015 (endret) Spiser du bare to ganger om dagen? Det var lite, frokost og middag da? Sikkert ikke lett å ha spiseforstyrrelse, jeg hadde jo bulemi i min ungdom men det er jo lenge siden. Da var jeg tynn og trente mye, skulle ønske jeg klarte det nå. Tenk jeg var ute og jogget tidlig om morningen, og trente på treningsapparat som vi hadde. Var flink da, jeg har blitt gammel og grå Men skal virkelig prøve å ta meg sammen. Var flink en gang i ungdommen jeg og, gikk idrettsfag på vgs og spilte fotball. Jeg går turer, men går ikke ned i vekt fordi jeg spiser mer enn 5-600kcal i løpet av en dag. Jeg har ødelagt forbrenninga helt. Jeg spiser stort sett lunsj og middag/kvelds. Noen dager spiser jeg kun middag, men så lenge jeg er på det tilbudet DPS har, spiser jeg lunsj der. Og noen dager ikke noe i det hele tatt... Men ikke tenk på at du skal skjerpe deg, men at du har lyst til å legge om livsstilen litt. Skjerpe deg blir så kraftig uttrykk og det kan virke demotiverende. Endret 30. april 2015 av Psykojenta 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. april 2015 Forfatter Skrevet 30. april 2015 Var flink en gang i ungdommen jeg og, gikk idrettsfag på vgs og spilte fotball. Jeg går turer, men går ikke ned i vekt fordi jeg spiser mer enn 5-600kcal i løpet av en dag. Jeg har ødelagt forbrenninga helt. Jeg spiser stort sett lunsj og middag/kvelds. Noen dager spiser jeg kun middag, men så lenge jeg er på det tilbudet DPS har, spiser jeg lunsj der. Og noen dager ikke noe i det hele tatt... Men ikke tenk på at du skal skjerpe deg, men at du har lyst til å legge om livsstilen litt. Skjerpe deg blir så kraftig uttrykk og det kan virke demotiverende. Såpass ja, en skikkelig spreking du da jo Syns det var lite kcal du spiser iløpet av en dag, skulle ønske jeg klarte å spise så lite, kan jo prøve. Spise lunsj middag og kvelds, det er vel det imellom jeg legger på meg av. Varierer hva du spiser da, forstår ikke hvordan du klarer deg uten noe mat. Blir du ikke kvalm og uvel? Forstår ikke at du er overvektig som spiser så lite, er du sikker på det? Ja må vel legge om livsstilen ja, der har du ordene 0 Siter
Psykojenta Skrevet 30. april 2015 Skrevet 30. april 2015 Såpass ja, en skikkelig spreking du da jo Syns det var lite kcal du spiser iløpet av en dag, skulle ønske jeg klarte å spise så lite, kan jo prøve. Spise lunsj middag og kvelds, det er vel det imellom jeg legger på meg av. Varierer hva du spiser da, forstår ikke hvordan du klarer deg uten noe mat. Blir du ikke kvalm og uvel? Forstår ikke at du er overvektig som spiser så lite, er du sikker på det? Ja må vel legge om livsstilen ja, der har du ordene Jeg spiser for lite og anbefaler det IKKE!! Når jeg spiser spiser jeg pasta og ris, det er stort sett det jeg har råd til...blir jo frukt og grønt også, men det blir ikke så mye av det dessverre. Jeg har ikke metthetsfølelse og spiser derfor altfor mye når jeg spiser, klarer liksom ikke å stoppe.. Lunsjen begrenser jeg til en til to brødskiver da-med lite pålegg. Jeg må stålsette meg og klare snu denne måten, men det er ikke så enkelt for jeg må ofte gjøre meg fortjent til maten, og noen ganger har jeg kanskje litt for høye krav til meg selv når det kommer til det. Jeg går på Seroquel og har gått opp ganske mye i vekt pga den også, og har lavt stoffskifte(men har Levaxin til det, kanskje ikke optimal dose)og når man da er inaktiv i tillegg sier det seg selv at det blir fort feil. Jeg håper du er villig til å prøve ut litt forskjellig av det jeg har foreslått, det kan hjelpe deg på energien. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. april 2015 Forfatter Skrevet 30. april 2015 Jeg spiser for lite og anbefaler det IKKE!! Når jeg spiser spiser jeg pasta og ris, det er stort sett det jeg har råd til...blir jo frukt og grønt også, men det blir ikke så mye av det dessverre. Jeg har ikke metthetsfølelse og spiser derfor altfor mye når jeg spiser, klarer liksom ikke å stoppe.. Lunsjen begrenser jeg til en til to brødskiver da-med lite pålegg. Jeg må stålsette meg og klare snu denne måten, men det er ikke så enkelt for jeg må ofte gjøre meg fortjent til maten, og noen ganger har jeg kanskje litt for høye krav til meg selv når det kommer til det. Jeg går på Seroquel og har gått opp ganske mye i vekt pga den også, og har lavt stoffskifte(men har Levaxin til det, kanskje ikke optimal dose)og når man da er inaktiv i tillegg sier det seg selv at det blir fort feil. Jeg håper du er villig til å prøve ut litt forskjellig av det jeg har foreslått, det kan hjelpe deg på energien. Bra du vet du spiser for lite da, men jeg kunne virkelig tenkt meg å spist lite. Å drikke mye vann er jo bra men her går det i pepsi max, men legger ikke på meg av det. Virker som du har det vanskelig ja, det er godt du får hjelp. Jeg er villig til å prøve, skal gå litt i morgen for da tror jeg det er opphold Liker ikke regnet, men det er det jo mye av her. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 Skrevet 30. april 2015 Bra du vet du spiser for lite da, men jeg kunne virkelig tenkt meg å spist lite. Å drikke mye vann er jo bra men her går det i pepsi max, men legger ikke på meg av det. Koster endel da? Vann i springen er gratis, vel.Anonymous poster hash: 0fa82...9cb 0 Siter
Psykojenta Skrevet 30. april 2015 Skrevet 30. april 2015 (endret) Jeg drikker en god del vann og sukkerfri saft, te med sukett, brus kun på lørdager. Som sagt trenger du ikke gå så langt og lenge, det viktigste er å komme seg litt i bevegelse sånn i starten. Regner mye her og, derfor jeg har som mål å gå annenhver dag(men da hender det jeg går to - tre turer da, ikke så lange. idag gikk jeg 4 km tur, passe lengde for meg, i alle fall idag) Godt du er interessert i å prøve i alle fall, det vil gjøre deg godt, men det kan hende du føler du har mindre energi de første gangene, men ikke gi opp for det, det blir bare bedre etterhvert Endret 30. april 2015 av Psykojenta 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. april 2015 Forfatter Skrevet 30. april 2015 Koster endel da? Vann i springen er gratis, vel.Anonymous poster hash: 0fa82...9cb Ja det er sant Får prøve å drikke mer vann og det er jo sunnere også,hm...mye jeg skal prøve på nå. Hadde jeg bare ikke hatt den forbanna sykdommen, tror den ødelegger mye for meg. Men det er jo opp til meg å gjøre det beste ut av det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. april 2015 Forfatter Skrevet 30. april 2015 Jeg drikker en god del vann og sukkerfri saft, te med sukett, brus kun på lørdager. Som sagt trenger du ikke gå så langt og lenge, det viktigste er å komme seg litt i bevegelse sånn i starten. Regner mye her og, derfor jeg har som mål å gå annenhver dag(men da hender det jeg går to - tre turer da, ikke så lange. idag gikk jeg 4 km tur, passe lengde for meg, i alle fall idag) Godt du er interessert i å prøve i alle fall, det vil gjøre deg godt, men det kan hende du føler du har mindre energi de første gangene, men ikke gi opp for det, det blir bare bedre etterhvert Du er flink som drikker mye vann og sånne ting Får prøve å komme meg ut i morgen....eller jeg SKAL det, begynne i det små. Det er veldig kjipt med det regnet, tror det er mer stabilt på østlandet. Ja jeg vil prøve og jeg skal klare å bli mer aktiv, det går ikke an å sitte i sofaen hele dagen. Føler jeg visner. 0 Siter
Trine Skrevet 1. mai 2015 Skrevet 1. mai 2015 Har ikke lest absolutt alt her, men ser at du har misforstått hva gjelder mat og vekt. Om du begynner å spise kun to ganger om dagen kommer du til å gå OPP i vekt, ikke ned. Spesielt om du velger middag og kvelds. Middagen skal være liten, dersom du ikke er aktiv på kvelden. Kveldsmat er egentlig noe man ikke trenger, man bruker ikke opp energien på natta. Det du heller bør gjøre er å spise en god frokost med grovbrød, kanskje du opplever å faktisk få litt energi også. Så må du spise lunsj. Det er de måltidene man har mest bruk for. Om du spiser skjeldent så venner du kroppen til å gå på sparebluss, det legger man på seg av. Spis 3-5 ganger i løpet av døgnet, men ikke så mye til hvert måltid. Da jeg jobbet hadde jeg fått i meg 6 brødskiver før kl. ble 12. Så spiste jeg helst litt rundt kl 14 også middag rundt kl 17. Etter det var det skjeldent jeg spiste noe. Jeg hadde helst 5 måltider i løpet av dagen. Nå som jeg ikke jobber har jeg ikke det samme behovet for mat. Jeg spiser 3-4 ganger i løpet av dagen, men mindre til hvert måltid. Prøver å få i meg mest mulig frokost. Så går jeg tur totalt 1-1,5 time hver dag, normalt da, noen ganger går jeg tur hele dagen, mens andre dager er det andre aktiviteter og mindre tur. Jeg går 2 turer hver dag, på de dagene jeg ikke driver med andre ting. Men jeg har jo hunder som maser om de ikke får turene sine Å spise mindre sjokolade er egentlig ganske enkelt, det er bare å aldri kjøpe sjokolade. Dra i butikken etter at du har spist og er mett, da frister sjokolade mindre. Ikke dra i butikken mer enn en gang i uka og skriv handleliste. Bestem deg for hvor mye sjokolade du tillater deg selv å spise på en uke og ikke kjøp mer enn det. Kjøp heller mer frukt. Vi kan kanskje gjøre en deal. Når er du oppe om morgenen? Jeg bruker å gå tur rundt kl 9. Jeg kan sende deg en pm før jeg går og minne deg på å ta på ytterklær og komme deg ut. Så kan vi på en måte gå tur sammen, men på hvert vårt sted. Etter turen kan vi fortelle hverandre hva vi har sett eller opplevd på turen og hvor lenge vi gikk. Og om du trenger motivasjon så kan jeg fortelle at jeg gikk ned 7 kg på 3 mnd kun ved å gå tur (fikk meg hund). Spiste fortsatt den samme driten til mat, men jeg var ute og gikk. Det var ikke noe mål i seg selv for meg å gå ned i vekt, det var bare en bonus. Første 14 dagene (eller noe sånt) var slitsomme. Det sprengte i legga i oppoverbakkene og jeg følte meg tidvis svimmel og uvel. Men det gikk veldig fort over og man merker at formen blir bedre Du må bevege deg og spise regelmessig (holde blodsukkeret stabilt) for å få energi Et eksempel er da jeg hadde operert og gikk på kryker. Jeg syns det er forferdelig slitsomt å gå på krykker og etterhvert fikk jeg vondt i albuen av det, jeg beveget meg minimalt. Men så ble jeg dritt lei. Jeg satte meg små mål. Gå til veien og opp igjen. Vi snakker totalt rundt 50 m. Så gikk jeg ned hele veien og til gangveien. Det er kanskje 200 m. Så gikk jeg til postkassa. Totalt kanskje 400 m. Slik holdt jeg på. Men det er kanskje lettere for noen som ikke takler å være for lenge i ro. Det gikk greit helt til kroppen hadde vendt seg til de smertestillende som jeg fikk. Da var jeg ikke sløv lenger og orket ikke være inne. Jeg gikk på tur i skogen før krykkene ble kastet. Folk stusset litt på det En annen ting som kanskje kan hjelpe deg er om du lager en plan for hva du skal gjøre hver dag. F.eks dagsenteret, tur, husarbeid o.s.v. Ha en ting hver dag og når du har gjort den ene tingen så setter du deg ned og er stolt og fornøyd med egen innsats. Etterhvert kan du øke mengden ting du skal gjøre i løpet av en dag. Det er slitsomt til å begynne med, men jo mer du sitter stille dess værre blir det å komme igang. Ellerså får du dra på bootcamp her i en mnd så skal vi nok se at du får mer energi 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Skrevet 1. mai 2015 Masse fornuftig her Trine Det gjelder å finne en balansegang i alt, det må jeg prøve på. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å gå så langt som deg, må begynne i det små. Men målet er jo lengre turer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.