Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en del plaget av uskyldige ekstraslag om dagen, dette har kommet tilbake som tema for angsten min. Det irriterer meg en hel del, fordi jeg av alle vet ekstremt godt at disse ekstraslagene er komplett ufarlige. Ekstraslagene er dokumentert på EKG og hjertet mitt er friskt. Løper lengre turer 4 ganger i uka og har ingen problemer med dette.

Jeg har jo noen valgmuligheter.

1) Jeg kan trappe opp Zoloft mot 400 mg igjen. Står nå på 150 mg og jeg synes ikke det har effekt i det hele tatt mot denne typen angst.

2) Jeg kan ta en Sobril (fikk det skrevet ut ifm reisen jeg var på, uten å ta noen av dem da) neste gang jeg har hjertebank, for å "bevise" at ekstraslagene er angstutløste. Men det er ikke en vei jeg egentlig ønsker å gå, som dere vet er jeg skeptisk til benzo og har ikke lyst til at Sobril skal bli en løsning for å takle angsten.

Kognitiv terapi er for øyeblikket ikke aktuelt siden min behandler er bortreist til over sommeren. Synes angsten min har skiftet karakter. Før hadde jeg helseangst, trodde faktisk ekstraslagene var farlige. Nå tror jeg ikke lengre det, men er mer redd for den irrasjonelle angsten som oppstår av dem. Altså mer GAD/tvangstanker enn helseangst.

stjernestøv
Skrevet

Hvis det ikke er for ofte kan du jo bruke sobril :)

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har sluttet helt med benzo etter jeg begynte i terapi. Jeg har det totalt sett mye bedre uten Sobril, for jeg lærer meg å takle ting i stedet for å vurdere om alle situasjoner kvalifiserer til Sobril eller ikke. Merker også at betablokker også bare blir en måte å lære kroppen at angst er noe man må stoppe symptomene på, og så bare forsterkes angsten. Har nesten trappet helt ned.

Men mot hjertebank er vel betablokker bedre?

Skrevet

Jeg har sluttet helt med benzo etter jeg begynte i terapi. Jeg har det totalt sett mye bedre uten Sobril, for jeg lærer meg å takle ting i stedet for å vurdere om alle situasjoner kvalifiserer til Sobril eller ikke. Merker også at betablokker også bare blir en måte å lære kroppen at angst er noe man må stoppe symptomene på, og så bare forsterkes angsten. Har nesten trappet helt ned.

Men mot hjertebank er vel betablokker bedre?

Dette er ganske interessant å lese. Jeg har lenge tenkt at måten du har skrevet om medikamenter på har vært en rar blanding av innsiktsfult og irrasjonelt, nesten tvangspreget. Håper terapien vil gi deg en ok hverdag :-)

Skrevet

Er en del plaget av uskyldige ekstraslag om dagen, dette har kommet tilbake som tema for angsten min. Det irriterer meg en hel del, fordi jeg av alle vet ekstremt godt at disse ekstraslagene er komplett ufarlige. Ekstraslagene er dokumentert på EKG og hjertet mitt er friskt. Løper lengre turer 4 ganger i uka og har ingen problemer med dette.

1) Jeg kan trappe opp Zoloft mot 400 mg igjen. Står nå på 150 mg og jeg synes ikke det har effekt i det hele tatt mot denne typen angst.

2) Jeg kan ta en Sobril (fikk det skrevet ut ifm reisen jeg var på, uten å ta noen av dem da) neste gang jeg har hjertebank, for å "bevise" at ekstraslagene er angstutløste. Men det er ikke en vei jeg egentlig ønsker å gå, som dere vet er jeg skeptisk til benzo og har ikke lyst til at Sobril skal bli en løsning for å takle angsten.

Kognitiv terapi er for øyeblikket ikke aktuelt siden min behandler er bortreist til over sommeren. Synes angsten min har skiftet karakter. Før hadde jeg helseangst, trodde faktisk ekstraslagene var farlige. Nå tror jeg ikke lengre det, men er mer redd for den irrasjonelle angsten som oppstår av dem. Altså mer GAD/tvangstanker enn helseangst.

Du har minst ett handlingsalternativ til: la ting være som de er, fortsett med hverdagslivet. Sannsynligvis bedrer ting seg igjen av seg selv, og hvis ikke så kan du sette inn tiltak til høsten.

Skrevet

Dette er ganske interessant å lese. Jeg har lenge tenkt at måten du har skrevet om medikamenter på har vært en rar blanding av innsiktsfult og irrasjonelt, nesten tvangspreget. Håper terapien vil gi deg en ok hverdag :-)

Jeg er enig og det er veldig godt å se at det går bedre med deg, YD!

Skrevet

Du har minst ett handlingsalternativ til: la ting være som de er, fortsett med hverdagslivet. Sannsynligvis bedrer ting seg igjen av seg selv, og hvis ikke så kan du sette inn tiltak til høsten.

Ja, det er jo det jeg har gjort i lange tider :-)

Det irriterer meg bare at denne angsten setter en demper på livskvaliteten til tider. Men stort sett går det bra :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jo det jeg har gjort i lange tider :-)

Det irriterer meg bare at denne angsten setter en demper på livskvaliteten til tider. Men stort sett går det bra :-)

Om du vet med deg selv at dette er noe du ikke gjør særlig ofte, eller kommer til å gjøre særlig ofte, kan jeg ikke se at det skulle kunne gjøre noen skade. 

Anonymous poster hash: 8aaba...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Om du tar Sobril for å bevise at de er angstutløste, kan du etter min erfaring like gjerne la det være. Om du velger Sobril for å gi deg selv en pause fra "GAD", så gjør det. Det er ingen grunn til å leke martyr. Engster du deg for et mulig misbruk når du skriver at du er skeptisk til benzo? Er det en del av deg å ha hang til rus/flukt? Er det mye av dette i familien din? Misbruk? Om ikke, er en Sobril, helt ufarlig sammelignet med mye av det andre du bruker av medisiner. Men det vet du jo :)

Anonymous poster hash: 124bc...bbb

AnonymBruker
Skrevet

Om du tar Sobril for å bevise at de er angstutløste, kan du etter min erfaring like gjerne la det være. Om du velger Sobril for å gi deg selv en pause fra "GAD", så gjør det. Det er ingen grunn til å leke martyr. Engster du deg for et mulig misbruk når du skriver at du er skeptisk til benzo? Er det en del av deg å ha hang til rus/flukt? Er det mye av dette i familien din? Misbruk? Om ikke, er en Sobril, helt ufarlig sammelignet med mye av det andre du bruker av medisiner. Men det vet du jo :)

Anonymous poster hash: 124bc...bbb

Deler din oppfatning her. Forøvrig: Når det gjelder Sobril, er vel det det benzoet legene helst skriver ut, om de skal skrive ut et benzo. Det oksideres visstnok heller ikke leveren, har ingen aktive metabolitter, og har visstnok potensielt mindre avhengighets-/misbrukspotensial. 

Anonymous poster hash: 8aaba...1f7

FjellOgDalar
Skrevet

Sobril er i mine øyne et godt akutt-alternativ hvis man ikke behøver det stadig vekk.

Hvis det er hjertebanken som plager deg, kan en betablokker (som Pranolol) antakelig hjelpe deg bedre enn benzo, spesielt hvis det er hjertebanken som trigger angsten. Kanskje noe å diskutere med legen? Jeg har en i nær familie som har svært god effekt av dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du skal jobbe med tankene - trene på å legge dem vekk.

Hjertet passer på seg selv :-)

Skrevet

Jeg synes du skal jobbe med tankene - trene på å legge dem vekk.

Hjertet passer på seg selv :-)

Dette er ikke viljestyrte tanker. Er meget bevisst denne bekymringsbussen - går sjeldent på den bevisst. Tankene kommer bare, og skaper angst uten at jeg ønsker det.

Betyr det at jeg har tvangstanker om hjertet nå? (I stedet for om psykisk sykdom)?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke viljestyrte tanker. Er meget bevisst denne bekymringsbussen - går sjeldent på den bevisst. Tankene kommer bare, og skaper angst uten at jeg ønsker det.

Betyr det at jeg har tvangstanker om hjertet nå? (I stedet for om psykisk sykdom)?

Nei, det trenger ikke være tvangstanker. Det kan være helt vanlig angst.

Skrevet

Nei, det trenger ikke være tvangstanker. Det kan være helt vanlig angst.

Skjønner. Takk for oppklaring. Men bør jeg kanskje øke Zoloft litt? Synes 400 mg hadde vesentlig mer anxiolytisk effekt enn 150.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...