Gå til innhold

Angst som indikator på psykisk helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å leve med en angstlidelse? Jeg hadde en del angst i en periode på noen måneder hvor jeg hadde tanker om f.eks. at stortingspolitikere diskuterte straffen min på TV, men etter det har jeg vært helt angstfri. Betyr det at jeg er frisk nå? Er angst en indikator på psykisk helse - det virker jo slik etter hva jeg har hørt av å snakke med folk på DOL og IRL. Altså angst i en mer generell betydning, ikke avgrenset til angstlidelser. Det virker som alle jeg har pratet med har angst... men det har ikke jeg. Så en kan jo begynne å lure.

Anonymous poster hash: 28f36...4c2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å leve med en angstlidelse? Jeg hadde en del angst i en periode på noen måneder hvor jeg hadde tanker om f.eks. at stortingspolitikere diskuterte straffen min på TV, men etter det har jeg vært helt angstfri. Betyr det at jeg er frisk nå? Er angst en indikator på psykisk helse - det virker jo slik etter hva jeg har hørt av å snakke med folk på DOL og IRL. Altså angst i en mer generell betydning, ikke avgrenset til angstlidelser. Det virker som alle jeg har pratet med har angst... men det har ikke jeg. Så en kan jo begynne å lure.

Om angst er en indikator på psykisk helse avgjøres av hvilket innhold/betydelse man gir uttrykket angst. Angst kan være en naturlig reaksjon, en viktig reaksjon, et trend-ord, en lidelse som er livsbegrensende, irrasjonell frykt osv osv. Kanskje jeg ikke forstod spørsmålet :)

Anonymous poster hash: 92b95...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Å leve med en angstlidelse kan nok være alt på skalaen, fra ubehagelig til helt uutholdelig. Forskjell i intensitet hos personer og i intensitet i perioder hos hver enkelt. Det finnes også flere ulike angstlidelser, der panikkangst er det sterkeste i intensitet og som vanligvis gir de sterkeste kroppslige symptomer. Om du selv føler deg like funksjonsfrisk, dvs at du kan leve som før du hadde denne angsten uten overdrevne negative grublerier eller strategier for å unngå det som vekket ubehag i deg da du opplevde angst, vil jeg si at du er frisk i forhold til dette. 

Anonymous poster hash: 3796f...1ba
AnonymBruker
Skrevet

Om angst er en indikator på psykisk helse avgjøres av hvilket innhold/betydelse man gir uttrykket angst. Angst kan være en naturlig reaksjon, en viktig reaksjon, et trend-ord, en lidelse som er livsbegrensende, irrasjonell frykt osv osv. Kanskje jeg ikke forstod spørsmålet :)

Vanskelig å beskrive hva jeg mener med angst, tenker mest på den kroppslige smerten, liksom det står en bjørn over deg klar til angrep. Det er jo en smerte om dette varer over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Om du selv føler deg like funksjonsfrisk, dvs at du kan leve som før du hadde denne angsten uten overdrevne negative grublerier eller strategier for å unngå det som vekket ubehag i deg da du opplevde angst, vil jeg si at du er frisk i forhold til dette. 

Anonymous poster hash: 3796f...1ba

Grubler mye over hva folk mener om meg. Om de mener jeg er svindler, psykopat etc. Jeg unngår folk. Så jeg er vel sikkert litt psyk, men det er jo noe annet enn det jeg nevnte i hovedinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Grubler mye over hva folk mener om meg. Om de mener jeg er svindler, psykopat etc. Jeg unngår folk. Så jeg er vel sikkert litt psyk, men det er jo noe annet enn det jeg nevnte i hovedinnlegget.

Folk flest mener som oftest ikke noe om deg i det hele tatt. Men skyldes disse tankene du har psykdom er det trolig begrenset mulighet for å legge dem bort. Tenk om du kunne våget deg litt ut i livet, bare for å kjenne på det. Erfare at du tar feil. Jeg ønsker for deg at det kan bli en mulighet. At du slutter å unngå basert på tankene om...og i stedet aktivt går ut blant folk og gjør deg opp meninger etter erfaringer i møte med oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest mener som oftest ikke noe om deg i det hele tatt. Men skyldes disse tankene du har psykdom er det trolig begrenset mulighet for å legge dem bort. Tenk om du kunne våget deg litt ut i livet, bare for å kjenne på det. Erfare at du tar feil. Jeg ønsker for deg at det kan bli en mulighet. At du slutter å unngå basert på tankene om...og i stedet aktivt går ut blant folk og gjør deg opp meninger etter erfaringer i møte med oss.

Ingen har noe til overs for meg uansett. Mange har noe imot meg. Hvorfor skal jeg ta meg bryderiet. Jeg ser det på folk, hva de tenker og føler.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har noe til overs for meg uansett. Mange har noe imot meg. Hvorfor skal jeg ta meg bryderiet. Jeg ser det på folk, hva de tenker og føler.

Det er mulig du har en "evne" :) Jeg skriver bare at jeg ønsker det var annerledes for deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig du har en "evne" :) Jeg skriver bare at jeg ønsker det var annerledes for deg. 

"Evne", nei, alle kan vel det...

Men, hvem vet. Jeg har vært paranoid før, det vet jeg, kanskje jeg er litt nå. Det er mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det å leve med en angstlidelse? 

Det ødelegger livskvaliteten, og så blir man deprimert. Og da er livet ødelagt.

Anonymous poster hash: 80655...cac

AnonymBruker
Skrevet

Det ødelegger livskvaliteten, og så blir man deprimert. Og da er livet ødelagt.

Anonymous poster hash: 80655...cac

Ja, det er jo klart. Jeg tenkte mer på hva man "føler" eller hvordan man skal beskrive det.

FjellOgDalar
Skrevet

Når angst tar opp så mye av livet at den hemmer en eller er uutholdelig plagsom, er det på tide å gjøre noe med det. Hvor vidt du er psyk, er ikke jeg rette personen til å bedømme. Ta en prat med fastlegen din som kan henvise deg videre til terap, om du ikke allerede er i systemet. Sånne tanker er ikke noe særlig å brenne inne med.

Falsk frykt synes jeg er en god definisjon på angst, da man er redd for ting som ikke er farlig. Rasjonell frykt er det man føler når man står oppi en reell fare.

AnonymBruker
Skrevet

Når angst tar opp så mye av livet at den hemmer en eller er uutholdelig plagsom, er det på tide å gjøre noe med det. Hvor vidt du er psyk, er ikke jeg rette personen til å bedømme. Ta en prat med fastlegen din som kan henvise deg videre til terap, om du ikke allerede er i systemet. Sånne tanker er ikke noe særlig å brenne inne med.

Falsk frykt synes jeg er en god definisjon på angst, da man er redd for ting som ikke er farlig. Rasjonell frykt er det man føler når man står oppi en reell fare.

Har ikke sånne anfall med "brennende" angst, men unngår mennesker og tilhørende situasjoner pga. at det er et eller annet jeg ikke vil utsette meg for. Jeg tenker at alle "kommenterer" meg og mener negative ting om meg, som at jeg er trygdesvindler eller psykopat. Men det var bra jeg tok opp denne tråden, fordi det fikk meg til å tenke at det er jo ulike former og nivåer av angst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...