Gå til innhold

Hva er selvmordstanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg tenker daglig tenker på å forsvinne, på døden, får impulsive ville tanker om å kaste meg utfor et stup, kjøre inn i en fjellvegg o.l, men innerst inne vet (iallfall der jeg er nå) at jeg ikke kommer til å gjøre det, er det klassifisert som selvmordstanker? Eller må det mer konkrete planer til?

Anonymous poster hash: a0e28...f37

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Selvmordstanker = tanker om å ta selvmord.

Anonymous poster hash: eb6dc...e0d
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil psykiateren vektlegge dette om jeg forteller henne om disse tankene? Jeg er alvorlig deprimert.

stjernestøv
Skrevet

Hvordan vil psykiateren vektlegge dette om jeg forteller henne om disse tankene? Jeg er alvorlig deprimert.

Si at det bare er tanker og de er ufarlige, det er verre hvis du har konkrete planer. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at du deler disse tankene med behandler. Hun vil trolig ikke reagere på noen annen måte enn å snakke med deg om tankene og diskuterer evnt behandlingsalternativer. 

Anonymous poster hash: 7dd3f...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Men kan hun komme til å legge meg inn..?

stjernestøv
Skrevet

Ingen kan legge deg inn uten at du vil det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke om du ikke er enig i at det kan være et mulig alternativ. 

Anonymous poster hash: 7dd3f...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

FjellOgDalar
Skrevet

Du sier selv at du er alvorlig deprimert. Sånne tanker følger veldig ofte med på lasset da. Hadde det vært meg, ville jeg fortalt om det. Å ha slike tanker er ikke farlig, men det kan føles plagsomme og skremmende. Behandleren din vil neppe legge deg inn med begrunnelse selvmordstanker alene. Og, som det nevnes over, kan ikke noen legge deg inn mot din egen vilje så lenge du ikke er til fare for deg selv eller andre. Hadde du hatt en helt klar plan om selvmord, ville det vært et mye mer alvorlig symptom. Ikke vær redd for åsnakke om de; behandleren din vil høyst sannsynlig se på det som en vanlig forekommende del av sykdomsbildet ditt. Videre vil h*n nok heller hjelpe deg med å mestre disse tankene.

Skrevet

Jeg fikk et svar på det spørsmålet av NHD i 2013. Svaret var:

1. En vurdering: "Det er klart bedre for meg å være død enn levende"

2. En intensjon: "Jeg har til hensikt å gjøre noe med dette selv"

3. Planlegging: Metode, sted, tid.

Det virker ikke for meg som tankene er slik at du blir tvangsinnlagt, men siden de følger med en alvorlig depresjon, så bør du selvfølgelig snakke med legen din om de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...