Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette overhodet mulig? Har en bmi på 35 og er kvinne. Sliter med trøstespising :( og går på AP som øker apetitten. Skal gifte meg i november. Er dette overhodet mulig? Jeg har prøvd å spise sunt, bytte ut med knekkebrød og sånn men da spiste jeg bare mer og det hjalp ikke noe særlig. Noen som har vært i samme situasjon og klart det?

Anonymous poster hash: f7a55...1e8

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eneste AP jeg kan bruke er Abilify

Det øker ikke apetitten

Har ikke psykoselidelse men går på abilify likevel. Har en angstlidelse og tar seroquel ved angst. Vet ikke hvordan klare meg uten nooe :(

AnonymBruker

Hadde aldri klart å gå ned om jeg fortsatt stod på Seroquel , zyprexa, vallergan

Står på seroquel ved angst og har valergan til natta. Kanskje jeg må klare meg uten disse men det er jo så vanskelig.

Annonse

AnonymBruker

Er dette overhodet mulig? Har en bmi på 35 og er kvinne. Sliter med trøstespising :( og går på AP som øker apetitten. Skal gifte meg i november. Er dette overhodet mulig? Jeg har prøvd å spise sunt, bytte ut med knekkebrød og sånn men da spiste jeg bare mer og det hjalp ikke noe særlig. Noen som har vært i samme situasjon og klart det?

6 kg pr månd høres mye ut.

Anonymous poster hash: 100f4...e32

Problemet er at jeg verken har råd til det og at jeg vil finne mitt eget opplegg. Men jeg vet bare ikke hvordan. Anonymous poster hash: f7a55...1e8

Du må være knallhard med deg selv:

2 grove brødskiver med helst magert pålegg og ett glass skummet melk til frokost, Lunsj og kvelds. Magert pålegg kan være kokt skinke, Hamburgerrygg.

Middag (halve tallerkenen skal være grønnsaker, max 2 poteter og resten i helst rent kjøtt, fugl eller fisk)

Pepsi max og kaffe kan en drikke ubegrenset av. Ellers max en frukt om dagen, men grønnsaker kan du spise ubegrenset av.

Du kan unne deg noe godt en dag i uka (lørdag?) men da i en svært begrenset mengde, Feks en liten sjokolade.

I selskap kan du unne deg et kakestykle du bruker god tid på.

I tillegg til kosten må du trimmr minst 30 min daglig der du får opp pulsen. Rask gange Feks.

Vei deg kun en gang i uka. Mål deg gjerne med nålebånd i stedet for det er mer motiverende. Vekta kan vise at du har gått opp når du ikke har gjort det. Det kan skyldes Feks mens.

Drikk minst ett glass vann før hvert måltid.

Hvis du må ha noe godt, er lakerol-pastiller fine. Nå finnes disse i karamellsmak også.

Dette har funket for meg iallfall. Kan utdype mer om du vil :)

AnonymBruker

Du må være knallhard med deg selv:

2 grove brødskiver med helst magert pålegg og ett glass skummet melk til frokost, Lunsj og kvelds. Magert pålegg kan være kokt skinke, Hamburgerrygg.

Middag (halve tallerkenen skal være grønnsaker, max 2 poteter og resten i helst rent kjøtt, fugl eller fisk)

Pepsi max og kaffe kan en drikke ubegrenset av. Ellers max en frukt om dagen, men grønnsaker kan du spise ubegrenset av.

Du kan unne deg noe godt en dag i uka (lørdag?) men da i en svært begrenset mengde, Feks en liten sjokolade.

I selskap kan du unne deg et kakestykle du bruker god tid på.

I tillegg til kosten må du trimmr minst 30 min daglig der du får opp pulsen. Rask gange Feks.

Vei deg kun en gang i uka. Mål deg gjerne med nålebånd i stedet for det er mer motiverende. Vekta kan vise at du har gått opp når du ikke har gjort det. Det kan skyldes Feks mens.

Drikk minst ett glass vann før hvert måltid.

Hvis du må ha noe godt, er lakerol-pastiller fine. Nå finnes disse i karamellsmak også.

Dette har funket for meg iallfall. Kan utdype mer om du vil :)

Takk for gode råd! Disse skal jeg prøve å følge.

Ble nysgjerrig på om du brukte smør på skiva og i tilfelle hvilket? Det kan jo bli litt tørt med bare skinke.

Hvilket brød spiste du? Har inntrykk av at brødene på butikken ikke er grove npk?

Hvor fort gikk du ned og hvor mange kg? (Mulig du skrev det, men knoter med mobilen nå) :)

AnonymBruker

Ble nysgjerrig på om du brukte smør på skiva og i tilfelle hvilket? Det kan jo bli litt tørt med bare skinke.

Hvilket brød spiste du? Har inntrykk av at brødene på butikken ikke er grove npk?

Hvor fort gikk du ned og hvor mange kg? (Mulig du skrev det, men knoter med mobilen nå) :)

Aha...så du hadde skrevet det :) det var bra gjort!!

Hvor fort gikk du ned og hvor mange kg? (Mulig du skrev det, men knoter med mobilen nå) :)Anonymous poster hash: f7a55...1e8

Hyggelig om det kan være til hjelp :)

Vær i mest mulig aktivitet.

Du kan bruke bittelitt smør. Jeg er glad i smør, så jeg brukte et som ikke er så godt; soft light. Bare for at det ikke skulle bli for tørt.

Jeg var ikke så streng med å meg til magert pålegg til en hver tid. Du kan spise annet pålegg også, bare begrens det.

Husker ikke hva slags brød jeg brukte. Jeg tror jeg ville gått for det grove brødet på Rema som har 92 (?) % grovhet.

Lykke til :)

Annonse

AnonymBruker

30 kilo på så kort tid er nok vanskelig og kanskje til og med ufornuftig. 

Jeg ville sluttet med alt av kaker/kjeks/chips/cafe-latter/iskrem/fløte/sjokolade/smågodt/brus o.l om jeg inntok det.

Så ville jeg fulgt en enkel "formel" i hverdagen. Minst mulig sukker (det finnes både her og der hvor du minst forventer det). Ingen brus/leskedrikk (selv ikke de uten sukker), drikk vann m/evnt litt sitron/skiver med jordbær/bær/ingefær/agurk osv for litt smak. 

Siden jeg ikke tror på å fjerne alt man liker i hverdagskosten. Det blir for hardt i lengden, ville jeg valgt enkelt å kutte ned på mengde av alt spiselig til 50-75% av det jeg inntok før. Dvs spiser jeg to skiver til frokost til vanlig, ville jeg spist 1 eller 1 1/2. Dette avhenger litt av hvor stor inntak av mat/kalorier man har til daglig. Middag det samme: Spiser du 2 poteter, ned til 1. Mer grønt i stedet. I kjøttkake i stedet for 2 osv osv. Mellommåltider: velg grønt! 

Jeg ville ikke lurt meg selv med å ha 1 fråtsedag i uka. Det er totalt ødeleggende ved ønske om vektnedgang. Du kan lett spise 1.500-2.000 kalorier ekstra på en slik dag og det er kanskje alt du har "fjernet" av kalorier gjennom hele uken. Har du lyst på søtt av og til, begrens mengden til det minimale. Det er uproblematisk feks å spise en liten rute sjokolade hver dag, men det er unødvendig :). Faller du for en fristelse, vær det bevist og begrens ytterligere på inntak av annet den dagen, evnt utfør en aktivitet som forbrenner hele kalasat i løpet av dagen. Spiser du et kakestykke, ja da må du ut å gå hardt ca 1 time :)

Mosjonér, vær aktiv hver dag litt mer enn det du er pr. i dag. Legg inn en halvtime/time med en eller annen aktivitet. Aktivitet behøver ikke være kun harde joggeturer. Det kan være gåturer, klatring/stigning i natur, spille bowling, leke m/ball m/evnt barn, danse,  hoppe/sprette, rockering, styrketrening, gåtur kombinert med noen harde bakker hvor du kjører litt intervall, gårturer hvor du plukker hvitveis osvosv og kanskje samtidig på en benk tar litt armhevinger og trener triceps. Tenk mye røre på meg! All aktivitet du pr. i dag ikke bedriver forbrenner kalorier. 

Anonymous poster hash: 1d600...1fd
AnonymBruker

Hyggelig om det kan være til hjelp :)

Vær i mest mulig aktivitet.

Du kan bruke bittelitt smør. Jeg er glad i smør, så jeg brukte et som ikke er så godt; soft light. Bare for at det ikke skulle bli for tørt.

Jeg var ikke så streng med å meg til magert pålegg til en hver tid. Du kan spise annet pålegg også, bare begrens det.

Husker ikke hva slags brød jeg brukte. Jeg tror jeg ville gått for det grove brødet på Rema som har 92 (?) % grovhet.

Lykke til :)

Takk for det :)

Har prøvd soft light og det er helt forferdelig. Men bedre enn ingenting. Skal prøve brødet på Rema. Er lei knekkebrød.

Prøver å knekke koden men det er ikke så lett på seroquel :(

Dessverre er jeg avhengig av å bruke den.

Takk igjen for gode tips :)

• 1 måned senere...

Er dette overhodet mulig? Har en bmi på 35 og er kvinne. Sliter med trøstespising :( og går på AP som øker apetitten. Skal gifte meg i november. Er dette overhodet mulig? Jeg har prøvd å spise sunt, bytte ut med knekkebrød og sånn men da spiste jeg bare mer og det hjalp ikke noe særlig. Noen som har vært i samme situasjon og klart det?Anonymous poster hash: f7a55...1e8

Sikkert mulig, men kanskje ikke fornuftig? Du kan også risikere å få løs hud. Jeg ville prøvd å leve så strengt jeg kan i forhold til kosthold og trening. Satse på salater, grønnsaker og litt frukt. Fisk, kylling og magert kjøtt. Trene så ofte jeg orker. Melde deg inn på treningsenter eller gå/jogge ute og styrketrening. Unngå søtsaker så langt det lar seg gjøre.

Det er for mye. Hver kilo krever at du forbrenner 7500 kalorier mer enn du inntar. Generelle vekttapsråd er kanskje nyttig om man vet lite om kosthold, men i ende og annen er det kalorier inn og kalorier ut som gjelder. Jeg anbefaler MyFitnessPal. Det er gratis. Du kan sette et mål om å gå ned 1 eller 0.75 kilo i uka, det er realistisk en liten stund med din BMI.

Noen er mindre sulten om de kutter karbohydrater, som igjen kutter ned på kaloriene nærmest helt av seg selv. For andre er ikke dette en løsning.

Utsett bryllupet eller sett et mer realistisk mål.

Gå en times tur hver dag og dropp snop. Om ikke annet så vil du ihvertfall bli i mye bedre form til bryllupet. Jeg gikk ned 7 kg på et par mnd da jeg fikk hund, men så stoppet det der. Før jeg begynte å gå tur hadde jeg en bmi på 25, nå, 8 år etter første hund, har jeg en bmi på 21. Jeg tror at om man har mye til overs så går de ganske fort om man går tur hver dag, men så stopper det opp litt når man ikke lenger har like mye å ta av. Det er ihvertfall min teori. Tror jeg heller ville brukt midjemål enn vekt. Muskler veier og vekttallet kan fort bli deprimerende om man  har bygget "for mye" muskler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...