Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes ikke denne diagnosen?

Hvis den finnes: er behandlingen kun "just do it" og "høstløv-metoden" her også?

Er det det eneste som funker mot "tvangstankene" man får?

Jeg ønsker et faglig svar og ikke noe annet enn dette på dette.

AnonymBruker
Skrevet

I følge Google :

For terapiglade folk finnes Kognitiv terapi og i London finnes familieterapi for de som har Bulimi nervosa.

Anonymous poster hash: 85950...d19
Skrevet (endret)

I følge Google : For terapiglade folk finnes Kognitiv terapi og i London finnes familieterapi for de som har Bulimi nervosa. Anonymous poster hash: 85950...d19

Har du en link der dette står slik du skriver det ("or terapi glade folk"... Osv)?

Et raskt søk på Google gir ikke meg noe slikt treff der dette står. Og jeg kunne dessuten tenkt meg å lese hele artiklelen.

Endret av hww
Skrevet

Selv om det er noe som heter spiseforstyrrelser som gjør at man kan få hjelp med spisingen, så er det uansett det samme det går ut på (som ved all annen form for problem i forhold til mat): det er bare du som må gjøre endringene. Eneste forskjellen er at det er alvorlig nok til at man har bestemt at da skal en få hjelp fra helsepersonell. I ekstremt alvorlige situasjoner benyttes tvang (sondenæring), og da kan en vel si det ikke er du selv som gjør endringene. Men andelen personer som får denne behandlingen er mikroskopisk i forhold til hvor mange som har problemer i forhold til mat.

Helt generelt er det ikke sånn at finnes det en diagnose eller det anbefales en behandling, så stiller problemene seg i en annen kategori enn om det ikke hadde vært noe slikt. Det er ikke f.eks. slik at da har det ikke noe med viljen å gjøre, mens det har noe med viljen å gjøre om det ikke finnes en diagnose. Eneste forskjellen er at da har man bestemt at det er smart å gi helsehjelp. Fri vilje er ikke et begrep som benyttes innen medisinsk behandling.

Og ang. hvorvidt man trenger å fyle skyld eller skam for sine problemer eller utilstrekkelighet, så er ikke det noe medisinfaget tar hensyn til. Det er helt subjektive spørsmål som handler om "hverdagsfilosofi".

Skrevet

Jeg skal ikke søke mer hjelp for det. Det er iallefall sikkert.

Skrevet

Har to venninner som ble lagt inn for bulimi og skulle selv få beh mot det da jeg var 16 men takket nei

Skrevet

Innleggelse. Man legges inn. Der skal man ligge. Inne. Til man blir frisk.

Behandling. Man får behandling. Det er noen som behandler deg frisk.

Legge seg inn til behandling.

Merkelige valg av ord, når mye handler om ansvarliggjøring...

Spiseforstyrrelser går jo på handlinger.

Det er ikke "bare" å ta kontrollen om en veier 40 kg, men det er likevel det, og bare det, som er bedring. Det er bare pasienten selv som kan styre sine egne handlinger.

Hvis det er tilstrekkelig med "Høstløvmetoden", ved overvekt, så er det det beste. Hvis en ikke får til det kan man få hjelp.

Man får hjelp når det er noe man ikke klarer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...