Gå til innhold

NHD: Depresjonsbehandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt så usikker på hva som er riktig medikamentell behandling videre for meg.

Jeg har en tilbakevendende depressiv lidelse, har hatt 5 alvorlige depresjoner, sist for 2 år siden. Jeg bruker Fontex 60 mg og wellbutrin 150 mg. Nå føler jeg meg flat, likegyldig og generelt nedfor, uten at det føles som en depresjon. Er usikker på hva jeg bør gjøre med medisinene mine og synes ikke legen gir noe klart svar. Mitt spørsmål er altså: Bør jeg trappe ned eller slutte med et av antidepressivene? Er det mer fornuftig å tenke stemningsstabiliserende behandling som forebygging? Jeg klarer ikke tanken på en ny alvorlig depresjon, men jeg liker ikke denne likegyldigheten heller.

Anonymous poster hash: 4cbf9...c81

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis diagnosen er korrekt, ville jeg gjort følgende endring:

Fontex ned til 40 mg

Wellbutrin opp til 300 mg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis diagnosen er korrekt, ville jeg gjort følgende endring:

Fontex ned til 40 mg

Wellbutrin opp til 300 mg.

Hva hvis diagnosen ikke er korrekt, da er det farlig med slike endringer.  Slike råd ville jeg aldri tatt på alvor.-

Anonymous poster hash: f1e5c...437

Skrevet

Hvis diagnosen er BP2 og ikke tilbakevendende depresjon, bør du prøve Lamictal evt Seroquel.

Det er uansett ikke farlig å gjøre den endringen jeg foreslo.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis diagnosen er BP2 og ikke tilbakevendende depresjon, bør du prøve Lamictal evt Seroquel.

Det er uansett ikke farlig å gjøre den endringen jeg foreslo.

Har inntrykk av at folk som har fått diagnosen tilbakevendende depresjoner får BP2 etter noen år til tross for at toppene er nøytrale/normale. Stemmer det?

Anonymous poster hash: 1464c...69c

Skrevet

I hvert fall er det slik at dersom tradisjonell depresjonsbehandling ikke fører frem, vil en før eller siden prøve stemningsstabiliserende. Hvis dette da viser seg å gi ønsket effekt, blir det lett til at en endrer diagnose. Kanskje like mye for å rettferdiggjøre refusjon på medisiner (blå resept).

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for svar! Jeg har tenkt tanken på om det kan være bipolar 2, særlig fordi depresjonene kommer nærmest ut av det blå og er så dype med masse kroppslige symptomer. Jeg prøver det du foreslår først, og så tenker jeg å ta opp med legen om det kan være snakk om bipolar og evt om å prøve stemningsstabilisator. Takk igjen. 

Anonymous poster hash: 4cbf9...c81
Skrevet

Det sikreste tegnet for BP er tidlig debut av depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

NHD: Hva mener du med tidlig debut? Hvor gammel ca? Er tidlig debut ensbetydende med BP?

Anonymous poster hash: 84416...3ea
Skrevet

Jeg har utdypet det et annet sted.

Når en person ikke har hatt oppoversvinginger (mani/hypomani), men kun depresjoner, kan hen enten ha tilbakevendende depresjoner eller en bipolar sykdom der første mani/hypomni ennå ikke har kommet.

Det finnes ingen sikre holdepunkter for å skille disse.

Derimot finnes det en god del "soft signs" som taler for den ene eller andre diagnosen. Det sterkeste av disse er tidlig debut som igjen ikke er et enten/eller, tidlig/sen, men slik at jo tidligere debut, jo mer sannsynlig BP.

Her må en selvsagt korrigere for åpenbart reaktive depresjoner som skyldes svære livspåkjenninger som incest, vold, foreldres samlivsbrudd, foreldres død osv.

AnonymBruker
Skrevet

Derimot finnes det en god del "soft signs" som taler for den ene eller andre diagnosen. Det sterkeste av disse er tidlig debut som igjen ikke er et enten/eller, tidlig/sen, men slik at jo tidligere debut, jo mer sannsynlig BP.

Her må en selvsagt korrigere for åpenbart reaktive depresjoner som skyldes svære livspåkjenninger som incest, vold, foreldres samlivsbrudd, foreldres død osv.

Hva med tidlige depresjoner som er blitt utløst av hendelser/handlinger som strengt tatt ikke burde utløse en depresjon? Er det da fortsatt en indikator på BP?

Skrevet

Hva med tidlige depresjoner som er blitt utløst av hendelser/handlinger som strengt tatt ikke burde utløse en depresjon? Er det da fortsatt en indikator på BP?

Jeg fikk depresjon da jeg var 16

Det ble utløst av at jeg var på datapartyet og for første gang i mitt liv fikk altfor lite søvn over påske

Fikk 4 år senere diagnosen bipolar rapid cycling

Skrevet

De færreste på datapartyet fikk depresjon av å være der liksom

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...