Gå til innhold

Jeg må da være bipolar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått med moderate depresjoner som har kommet ut av det blå og satt meg fullstendig på sidelinjen opptil flere ganger. Dette startet i tenårene. Husker også at jeg jobbet vettet av meg med skole på videregående i flere uker sammenhengende, for deretter å kræsje i en grøft av snørr og tårer gang på gang.

Har etter hvert blitt voksen og symptomene blir bare sterkere og sterkere. Depresjonene kommer tilbake (ca. en gang i året), og jeg er en tur oppe annet hvert år. Da er jeg partyløve, hyperaktiv, flørtete, superarbeider, pratsom, sint og glad om hverandre, sover nesten ikke. Kan jobbe mye hardere enn vanlig, og når jeg legger meg er det ikke et fiber i kroppen som vil hvile. Må bokstavelig talt bruke makt for å få igjen øyelokkene. Sover maks fire timer i døgnet, og blir ikke så veldig sliten heller. Selv om jeg ikke har satt livet over styr, blir jeg fryktelig sliten når disse episodene er over etter noen uker.

Fikk diagnosen tilbakevendende depresjoner og satt på TCA. Da ble jeg bare feit, dorsk og trøtt. Psykologen var klar på diagnosen fordi jeg ikke har satt i gang noen store prosjekter, brukt masse penger eller dummet meg ut. Og det stemmer jo...

Har vært inne på tanken om alt fra ADHD til borderline, men ingen av de passer helt på meg. Jeg tenker at det som passer best på meg er noe "bipolart". Men for all del, jeg skal ikke overprøve psykologen eller påstå at han tar feil. De er jo fagfolk. Det er bare slitsomt å gå som dette. Siden jeg kuttet ut medisinen ble det ikke noe mer utredning eller oppfølging. Fikk beskjed om å gå til fastlegen for mer medisin når jeg ble deppa igjen, men det vil jeg ikke.

Er litt rådvill her. Hva kan jeg gjøre? Vil nesten bruke privat hjelp for å undersøke dette.

Anonymous poster hash: fff4e...6ec
Skrevet

Sørg for å få prøvd lamictal

Du er sikkert bipolar 2

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å få prøvd lamictal

Du er sikkert bipolar 2

Usannsynlig i følge psykologen. Har skrevet hvorfor. Jeg måtte bare lære meg å slappe av og ikke la meg rive med når jeg får ånden over meg. Men når det skjer er det på en måte som om jeg ikke bestemmer det selv. Det bare skjer og ting går av seg selv. Jeg ser jo etterpå at jeg burde ha roet ned, men der og da føler jeg ikke noe behov for det..

Skrevet

Usannsynlig i følge psykologen. Har skrevet hvorfor. Jeg måtte bare lære meg å slappe av og ikke la meg rive med når jeg får ånden over meg. Men når det skjer er det på en måte som om jeg ikke bestemmer det selv. Det bare skjer og ting går av seg selv. Jeg ser jo etterpå at jeg burde ha roet ned, men der og da føler jeg ikke noe behov for det..

Du har GARANTERT bp2 etter det du skriver

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er BP2. Dessverre mange psykologer som ikke er oppdatert på bipolar diagnostikk.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er BP2. Dessverre mange psykologer som ikke er oppdatert på bipolar diagnostikk.

Hvorfor settes de til å utrede dette da? Jeg snakket ikke med en eneste lege bortsett fra han som ga meg Sarotex.

Hva er det psykologene gjør feil? Tenker at det ikke noe vits i gå på dps igjen, i hvert fall ikke det jeg gikk på før. De har jo bestemt seg..

Skrevet

En del psykologer har trolig ikke lært seg forskjellen på å være Bipolar 1 og Bipolar 2. Jeg synes det er oppsiktsvekkende!

AnonymBruker
Skrevet

En del psykologer har trolig ikke lært seg forskjellen på å være Bipolar 1 og Bipolar 2. Jeg synes det er oppsiktsvekkende!

Hvis det er sant så.. Det skal ikke være sånn at man kan få BP2 av en psykiater og tilbakevendende depresjoner av en psykolog for de samme plagene. Jeg ble helt motløs her nå!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sant så.. Det skal ikke være sånn at man kan få BP2 av en psykiater og tilbakevendende depresjoner av en psykolog for de samme plagene. Jeg ble helt motløs her nå!

An onymous poster hash: fff4e...6ec

Anbefaler en skikkelig utredning hos Psykia om du har mulighet til det. 

Anonymous poster hash: 64db6...734

Skrevet

Nå er det ikke bare psykologer som mangler kunnskap om bipolar lidelse. Det finnes også i andre yrkesgrupper.

Ved en psykiatrisk avdeling ikke veldig langt fra oss er diagnosen BP2 nesten fraværende.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjell på bipolar1 og bipolar2?  Hvis det er så lite kunnskaper må det komme av at diagnosen BP2 er nokså ny.

Anonymous poster hash: 30fc8...d69
Skrevet

Ved bipolar 1 må en ha hatt minst en episode med mani.

Ved bipolar 2 har en kun hatt hypomani(er).

Ja, BP2-diagnosen er relativt ny.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke psykologer eller psykiatere kan skille mellom Bipolar 1 og 2 mener jeg de bør finne noe annet å gjøre. Har de ikke google?!?

Anonymous poster hash: 4ac3f...9ab
Skrevet

Enig :-)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke bare psykologer som mangler kunnskap om bipolar lidelse. Det finnes også i andre yrkesgrupper.

Ved en psykiatrisk avdeling ikke veldig langt fra oss er diagnosen BP2 nesten fraværende.

Hvilken avdeling er dette? Hvis det er lov å spørre vel og merke. Kanskje det blir et slumptreff..

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en skikkelig utredning hos Psykia om du har mulighet til det. 

Anonymous poster hash: 64db6...734

Er de mer "rundhåndet" med BP-diagnosen?

Skrevet

Er de mer "rundhåndet" med BP-diagnosen?

Nei, de er mer korrekte.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de er mer korrekte.

Antar at det er verdt pengene å få et endelig svar. Med riktig diagnose følger jo ofte riktig hjelp.. Det er ikke noe prestisje fra min side å "bevise" at den gamle psykologen tok feil. 

På hjemmesiden til denne privatklinikken beskrives oppturene på BP2 som mye mildere enn 1. Det står faktisk følgende:

"Bipolar type II: Regelmessige depresjoner fra noen uker til måneders varighet, depresjonene er det dominerende symptom. Overskuddepisoder (hypomani) av dager til ukers varighet oppdages som regel ikke.

Denne gruppen utgjør det aller fleste av pasientene med bipolare lidelser. Overskuddsperioder helt ned til 2 dagers varighet (soft bipolar lidelse) bør her og regnes med."

Hypomanien oppdages som regel ikke?

Sikkert et veldig vanskelig (og omfattende) spørsmål, men hvor setter du grensa for å sette BP2 i stedet for depresjoner? Virker som det varierer veldig..

Skrevet

For å sette BP2 må en hatt minst en hypoman episode. Noen ganger er dette enkelt å finne ut av. Noen ganger svært vanskelig når det er i grenseland til det normale.

Det kan også være vanskelig andre veien når det er i grenseland til en mani dvs om det er en BP2 eller en BP1.

AnonymBruker
Skrevet

For å sette BP2 må en hatt minst en hypoman episode. Noen ganger er dette enkelt å finne ut av. Noen ganger svært vanskelig når det er i grenseland til det normale.

Siste spørsmål: Normalt for denne personen, eller etter standardiserte kriterier?

Tusen takk for svarene! Det blir nok Psykia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...