Gå til innhold

NHD/Er det slik?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Er det virkelig slik at en kan være psykotisk i flere år uten å vite det selv, så blir man eldre og får mer selvinnsikt?

Eller kan det tenkes at det ikke var psykose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er slik at en kan være psykotisk i flere år uten å forstå det selv.

stjernestøv
Skrevet

Ja, det er slik at en kan være psykotisk i flere år uten å forstå det selv.

Ok, det er jo rart da.

Skrevet

Men omgivelsene MÅ vel merke det? Jeg tror i alle fall de nærmeste venninnene hadde merket det godt på meg, for jeg har ikke pokerfjes. Alt synes utenpå!

stjernestøv
Skrevet

Men omgivelsene MÅ vel merke det? Jeg tror i alle fall de nærmeste venninnene hadde merket det godt på meg, for jeg har ikke pokerfjes. Alt synes utenpå!

Ja det er derfor jeg lurer på om det virkelig var psykose, jeg var jo bare veldig åndelig og det er jo av noen akseptert. Men jeg husker min svigermor sa "Legg disse bøkene på loftet nå". De trodde jeg hadde angst og det hadde jeg jo også, fikk vival husker jeg. Alle merket jeg var syk i et år for jeg bare lå på sofaen og var svært tynn, hadde sluttet å spise. De skjønte jeg var syk men visste ikke hva det var, bare at jeg snakket mye om åndelige ting. Jeg tror ikke jeg var et vanlig tilfelle av psykose, men da de hørte om dette på modum kalte de det omsorgssvikt. Jeg forstod det virkelig ikke selv, hva som skulle til for å bli bedre. Så hvordan kunne de rundt meg vite det? De forstod det ikke, nå vet jeg selv bedre heldigvis. 

stjernestøv
Skrevet

Men kan legge til at dette er lenge siden nå, det hele begynte da jeg var gravid og etter det ble jeg bare mer og mer åndelig. I perioder følte jeg meg verre en andre perioder, men husker spesielt godt det året jeg ikke spiste for det var så ulikt meg. Man blir slapp av å ikke spise også. Så jeg har det som tegn nå, at slutter jeg å spise er det ille. Har i grunn alltid vært åndelig, også før jeg fikk barn men da ble det forsterket. Men det er rart at det går an, rart å tenke på.

stjernestøv
Skrevet (endret)

Lurer på om det er flere som har opplevd dette?

Det var angsten som var det verste for meg og det at kroppen sluttet å fungere, klarte nesten ikke gå og måtte krabbe opp trapper. Ikke rart jeg trodde jeg var fysisk syk. 

Endret av stjernestøv
Madelenemie
Skrevet

Hei!

Nei jeg tror ikke alle merker det.

For nettopp fikk jeg en venn hentet av lege og ambulanse.

Hun var psykotiskl eller mer sånn, på og av, men syk er hun blitt.

Dessverre "hater" hun meg nå, svarer ikke er bedre å skrive, og jeg er inni mellom lei meg, fordi hun betyr mye for meg.

Jeg hadde ikke orket gjøre dette, om jeg ikke brydde meg, men akkurat det forstår hun ikke,

Jeg vet jeg gjorde det jeg måtte, som ingen andre rundt henne gjorde, de som ikke tok tak har hun jo et ok forhold til,

jeg som brydde meg, og jeg kommer aldri til ikke å gjøre akkurat det, mistet et menneske, som jeg respekterer.

Det er det triste med psykoseproblematikk, man skaper visst sin egen virkelighet, og den når ikke fornuft igjennom:-(

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Nei jeg tror ikke alle merker det.

For nettopp fikk jeg en venn hentet av lege og ambulanse.

Hun var psykotiskl eller mer sånn, på og av, men syk er hun blitt.

Dessverre "hater" hun meg nå, svarer ikke er bedre å skrive, og jeg er inni mellom lei meg, fordi hun betyr mye for meg.

Jeg hadde ikke orket gjøre dette, om jeg ikke brydde meg, men akkurat det forstår hun ikke,

Jeg vet jeg gjorde det jeg måtte, som ingen andre rundt henne gjorde, de som ikke tok tak har hun jo et ok forhold til,

jeg som brydde meg, og jeg kommer aldri til ikke å gjøre akkurat det, mistet et menneske, som jeg respekterer.

Det er det triste med psykoseproblematikk, man skaper visst sin egen virkelighet, og den når ikke fornuft igjennom:-(

Men var hun opptatt av åndelige ting?

AnonymBruker
Skrevet

Om hun var opptatt av åndelige ting eller ikke er vel ikke poenget her?

Anonymous poster hash: 84733...330

stjernestøv
Skrevet

Om hun var opptatt av åndelige ting eller ikke er vel ikke poenget her?

For meg er det et poeng, det er ikke alltid like lett for omgivelsene å vite hva som er sykdom eller ikke. Det var jo det det var snakk om her, hvis man er redd for rosa elefanter er det lettere å vite at det er sykdom hvis du skjønner. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det et poeng, det er ikke alltid like lett for omgivelsene å vite hva som er sykdom eller ikke. Det var jo det det var snakk om her, hvis man er redd for rosa elefanter er det lettere å vite at det er sykdom hvis du skjønner. 

Det går vel på funksjonsnedsettelse og symptomer (subjektivt ubehag)?

stjernestøv
Skrevet

Det går vel på funksjonsnedsettelse og symptomer (subjektivt ubehag)?

Men omgivelsene vet da ikke noe om dette, de er jo ikke psykiatere. 

AnonymBruker
Skrevet

Men omgivelsene vet da ikke noe om dette, de er jo ikke psykiatere. 

Hvis man ligger på soffaen og ikke spiser burde det være opplagt? Ellers kan vel folk som kjenner deg merke forskjell fra hvordan du har vært tidligere.

Madelenemie
Skrevet

Nei,

men likheten er at man ikke får fornuftige svar, at det som sies er usammenhengende, at personen endres, er mer sliten, rotete, isolerer seg osv... Jeg kan ikke noe om psykose, har kun lest bittelitt og har en liten og konkret erfaring.

Psykosen forklares kanskje litt i personlighetsendringen?

stjernestøv
Skrevet

Hvis man ligger på soffaen og ikke spiser burde det være opplagt? Ellers kan vel folk som kjenner deg merke forskjell fra hvordan du har vært tidligere.

Var rart de ikke reagerte mer da, tror de ble vant til det og samboeren min var sint på meg. Hadde jo en sykepleier som kom hjem til meg og, og en psykolog på familiekontoret. De syntes det var spennende å høre om min verden og det åndelige, så de så heller ikke på det som sykt. 

stjernestøv
Skrevet

Nei,

men likheten er at man ikke får fornuftige svar, at det som sies er usammenhengende, at personen endres, er mer sliten, rotete, isolerer seg osv... Jeg kan ikke noe om psykose, har kun lest bittelitt og har en liten og konkret erfaring.

Psykosen forklares kanskje litt i personlighetsendringen?

Ja mulig den forklares slik, jeg vet ikke nok jeg heller tror jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...