Gå til innhold

NHD "Det sikreste tegnet for BP er tidlig debut av depresjon"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig måttet bytte behandler, og i den forbindelse stilles det nok en gang spørsmål ved min BPII-diagnose. Jeg har tidligere fått diagnosene tilbakevendende depresjoner, BPIII og dystymi - samt fått påvist ustabile og engstelige trekk. Siste utredning ble foretatt for to år siden og konkluderte med BPII - uten ustabile og engstelige trekk.

Jeg var over 25 første gang jeg hadde kontakt med psykiatrien, og da sto det såpass dårlig til at ingen behandler egentlig har observert meg "i fri dressur", dvs uten medisiner. Jeg ble deprimert første gang som 12-åring, og venner som husker meg fra videregående og studietiden husker perioder der jeg knapt sov på en uke, men festet hemningsløst - OG leste til eksamen, OG faktisk presterte på de fleste eksamenene, før jeg kollapset i etterkant og bare ville dø.

Siden jeg nå svært sjelden viser hypomane trekk, har min nye behandler ymtet frempå om at diagnosen muligens kan være feil. Forrige utredning ble foretatt av svært kompetent, biologisk orientert psykiater.

Jeg ønsker kun en minimal medisinering som kan holde meg stabil. Bruker nå 150 mg Efexor og 200 mg Seroquel, med Truxal som tilleggsmedisin. Ingen effekt av Cipralex, teflonhjerne av Lamictal, Zyprexa, Tolvon og Remeron har tidligere hatt ønsket effekt. Sover godt, men svinger som en jojo i månedsvis etter depressive episoder (1-2 ggr i året).

Hva er neste skritt? Ny utredning? Ev. har du et alternativt medisineringsforslag? Sliten ved tanken på enda en diagnostisk utredning, bør jeg likevel foreta en slik?

Anonymous poster hash: 3eabd...0ed

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Siden jeg nå svært sjelden viser hypomane trekk, har min nye behandler ymtet frempå om at diagnosen muligens kan være feil. Forrige utredning ble foretatt av svært kompetent, biologisk orientert psykiater.

Jeg ønsker kun en minimal medisinering som kan holde meg stabil. Bruker nå 150 mg Efexor og 200 mg Seroquel, med Truxal som tilleggsmedisin. Ingen effekt av Cipralex, teflonhjerne av Lamictal, Zyprexa, Tolvon og Remeron har tidligere hatt ønsket effekt. Sover godt, men svinger som en jojo i månedsvis etter depressive episoder (1-2 ggr i året).

Hva er neste skritt? Ny utredning? Ev. har du et alternativt medisineringsforslag? Sliten ved tanken på enda en diagnostisk utredning, bør jeg likevel foreta en slik?

Anonymous poster hash: 3eabd...0ed

1. Svært sjeldne hypomanier nå er ingen indikasjon på at diagnosen er feil. Du har definitivt BP2.

2. Neste skritt er å droppe Truxal som tilleggsmedisin og heller variere dosen med Seroquel. Dvs. øke dosen der du nå tar tillegg av Truxal.

Må presisere mitt utsagn som er opphav til overskriften:

Det finnes ingen definitive symptomer eller funn som kan skille tilbakevendende depresjoner av unipolar type fra bipolar type, men det finnes mange "soft signs". Av disse er tidlig debut det som tydeligst taler for bipolar sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

1. Svært sjeldne hypomanier nå er ingen indikasjon på at diagnosen er feil. Du har definitivt BP2.

2. Neste skritt er å droppe Truxal som tilleggsmedisin og heller variere dosen med Seroquel. Dvs. øke dosen der du nå tar tillegg av Truxal.

Må presisere mitt utsagn som er opphav til overskriften:

Det finnes ingen definitive symptomer eller funn som kan skille tilbakevendende depresjoner av unipolar type fra bipolar type, men det finnes mange "soft signs". Av disse er tidlig debut det som tydeligst taler for bipolar sykdom.

Tusen takk for svar. Hvor høyt opp kan jeg justere Seroquelen på egen hånd uten å konferere med psykiater (behandler er psykolog, fastlege kan lite om psykiatri)? Bør jeg ev gå over til depot, eller kan jeg ta økt dose om kvelden uten problemer?

Anonymous poster hash: 53d45...bba

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar. Hvor høyt opp kan jeg justere Seroquelen på egen hånd uten å konferere med psykiater (behandler er psykolog, fastlege kan lite om psykiatri)? Bør jeg ev gå over til depot, eller kan jeg ta økt dose om kvelden uten problemer?

Opp til 400 mg bør du kunne justere selv. Du kan øke dosen om kvelden uten problemer, men

jeg tror det beste er å bruke depot.

AnonymBruker
Skrevet

Opp til 400 mg bør du kunne justere selv. Du kan øke dosen om kvelden uten problemer, men

jeg tror det beste er å bruke depot.

Takk igjen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...