Gå til innhold

Det skal lønne seg å fullførere studiet på normert tid


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ina Rangønes Libak som har studert ved NMBU, vært medlem av kommunestyret i Ås og som nå er sentralstyremedlem i AUF, reagerer på vedtaket fra Høyres landsmøte om at studenter som fullfører på normert tid, skal få en større andel av studielånet omgjort til stipend.

 

– Løsningen er uansett ikke å gi mer penger til de som gjør det raskest og best. Det som trengs, er å bruke penger på bedre rådgivingstjeneste i videregående skole, studentvelferd, et godt psykisk helsetilbud og økt studiestøtte. Slik får vi motiverte elever som klarer å gjennomføre studiet, sier Libak.

 

Hun viser blant annet til den store undersøkelsen der en av fem studenter sier de sliter med psykiske plager.

 

Det er sammensatte årsaker til at mange ikke fullfører på normert tid, eller faller fra.

 

– Dette er tall som må tas på alvor. En stor del av de psykiske plagene kobles til stress. Å gjøre den psykiske helsen blant studenter bedre vil kreve gode forebyggende tiltak, og behandling av dem som sliter. Men det er én ting allerede stressa studenter ikke trenger, og det er den ekstra belastningen det er å vite at hvis du ikke klarer å fullføre på normert tid, vil du sitte igjen med ekstra studielån.

 

http://www.oblad.no/__Press_f_rer_til_stress-5-68-54609.html

 

Hva mener du?



Anonymous poster hash: 25018...c02

Fortsetter under...

Madelenemie

Hei!

 

Nei det syns jeg ikke,

 

De som er friske gjør det på normert tid, og de som er sløve gidder ikke og bruker lenger tid.

 

De som er syke har gode grunner for sine ekstra år og kanskje aldri fullførte vgs, og...

 

men nedprioritering av tilbud feks på vgs nivå for ungdommer som sliter med utviklingsforstyrrelser eller annen sykdom, der er det viktigere og se at det både rent menneskelig og på samfunnsnivå gavner å bruke mer penger på å få mennesker gjennom den grunnleggende skolegang som åpner for videre studier og jobb!

 

Der må det settes inn penger og satses først.

 

For tiden fins det knapt en skoleplass å oppdrive for et ungt menneske med gode evner og autisme, grunnen er ene og alene, at spesialskolene, dvs plassene minskes, og behovet er økende. dvs stadig flere unge har behov av skjerming, tilrettelegging, selv om de ikke har autisme.

Gjest Gargamel

Sånn som jeg husker studietiden var det en god del som bare var sløve. De festet mye, så på tv eller spilte på pc til langt utover natten etc.

Det er ikke spesielt stressende å være student uten andre forpliktelser enn seg selv. Jeg tror stressnivået er for lavt. Jeg tror folk blir syke av lave ytre krav, hvor alt avhenger av indre motivasjon og selvdisiplin. Folk med gode karakterer fra videregående takler ikke friheten i universitetet.

Når det gjelder psykdom og autister bør man gjøre unntak og tilrettelegge for de det gjelder. Man kan ikke utforme systemet som om alle studenter var psyke.

Annonse

Gargamel:

 

Jeg vet ikke når det var du studerte, men opplegget har nok forandret seg en del siden den gang(?)

Det er selvsagt forskjell på hvor høye krav det er for forskjellige studie, men min opplevelse er at det er god grunn til å være stressa. Mange krav til mye oppmøte, deleksamner, prosjekter, omfattende gruppearbeid osv.

 

Samtidig er jeg kanskje en person som fort blir stressa. Det lønner seg visst ikke det heller.

Madelenemie

 

Det finnes slike skoler andre steder i landet. Kyrre skole i Bergen er et godt eksempel. 

 

Anonymous poster hash: 5e5df...5ae

 

I Oslo fins det tre skoler,

2 for alle,

1 som er forbeholdt de under 25 år.

 

det er stor søkning, nesten alle fullfører, men få får plass,

De har bedre tall en vanlig skole på ant som fullfører og tar høyere utdanning! (det er egentlig irrelevant)

 

det viser for meg et tydelig behov, ønske, men manglende prioritering,

 

Sett på bakgrunn av den realiteten forstår jeg at unge blir uføretrygdede, ikke fordi de ønsker det, men fordi sykdom og mangelnde tilrettelegging muliggjør at de bruker sine evner, til tross for evt medfødte handikap.

 

Mine barn, får utdanninger, lykkes, men de hadde kanskje ikke gjort det uten foreldre som har det som et eneste mål.

 

Det bør ikke være på foreldre man baserer barns rett og muligheter til å lykkes i utdanning, som i dag er en forutsetning for det enkleste arbeide.

Gjest Gargamel

Gargamel:

Jeg vet ikke når det var du studerte, men opplegget har nok forandret seg en del siden den gang(?)

Det er selvsagt forskjell på hvor høye krav det er for forskjellige studie, men min opplevelse er at det er god grunn til å være stressa. Mange krav til mye oppmøte, deleksamner, prosjekter, omfattende gruppearbeid osv.

Samtidig er jeg kanskje en person som fort blir stressa. Det lønner seg visst ikke det heller.

Opplegget har ikke forandret seg mye der jeg studerte, men det er noe mer prosjektbasert nå for tiden.

Det er klart det kan være stressende å være student, men husk at man har krav til oppmøte, innleveringer, prosjekter og gruppearbeid i arbeidslivet også. Da har det store konsekvenser for utenforstående om man gjør feil. I tillegg har man kanskje familie som krever sitt.

Det finnes forskjellige typer stress. Om jeg skal være ærlig jobbet jeg mer døgnet rundt som student enn jeg gjør i jobb, og var mer stresset på visse tidsfrister etc.

Jeg slapp imidlertid å dele oppmerksomheten min på flere ting, derfor var stresset av typen "mye å gjøre". Det finnes verre typer stress enn det.

Om man ikke fullfører på normert tid så får man jo uansett mer studielån siden man da er student lenger. Med tanke på hvor mange som fester bort halve studietiden så syns jeg det er like greit med en ordning som belønner de som fullfører på normert tid. De som av medisinske årsaker ikke klarer fullføre på tiden bør selvfølgelig komme utenfor denne regelen og det vil jeg tro de gjør også. Men så bør man jo også finne ut hvorfor det er så mange som ikke fullfører og gjøre noe med årsaken. Jeg tror noe av problemet er at det har blitt en slags selvfølge å studere. Så selv om man er av typen som burde gått yrkesfag og blitt håndtværker så setter man seg på skolebenken for å bli sivilingeniør. De vet ikke hva slags ingeniør de skal bli, men siv.ing. skal de bli. Vi kommer til å ende opp med en gjeng udugelige ingeniører :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...