Gå til innhold

Serumverdier Lamictal ved bipolar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I svaret fra analysen fra Diakonhjemmet Sykehus (som utfører denne type analyse for Fürst) står det at oppgitt referanseområde for lamotrigin (10-50 mikromol/l) gjelder for epilepsi, og at det for bipolar lidelse kan være tilstrekkelig med lavere konsentrasjon.

Dette til informasjon...

Anonymous poster hash: 04d12...c66
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil helst at nivået er mellom 15 og 40 for mine pasienter med BP.

AnonymBruker
Skrevet

Øker du om pasienten har blitt udeprimert med lavere nivå?

Skrevet

Det diskuterer jeg med pasienten. 

Det kan være medisinen som har virket.

Det kan også være at det ikke har dukket opp noen ny episode, men at når denne dukker opp, er et lavere nivå ikke tilstrekkelig til å forebygge gjennombrudd av en ny depresjon.

Lett skal det ikke være :-)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er komplisert.

Jeg har vært udeprimert i 2-3 år etter at jeg begynte på Lamictal, men føler meg ikke helt stabil likevel. Så jeg vet ikke.

Skrevet

Du har ikke noe å tape på å forsøke en høyere dose/et høyere nivå - i det minste slik at du ligger over 15.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg erfarer at "valg" påvirker denne ustabiliteten min, tror jeg da. Valg jeg har i løpet av dagen. Sunn mat, ikke for mye sukker, bra med mosjon, bruke hjernen litt, i det minste ta en tur på butikken (så jeg sier "hei" til noen). Slike ting. En halvliter kaffe om morgenen er bra for psyken min, fordi det er et hjelpemiddel til å komme igang - hvis jeg er inaktiv blir jeg lettere nedstemt og sløv. Så jeg tror jeg bare følger det legen min sier jeg, med at jeg er godt behandlet og ikke skal øke. Men takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...