Gå til innhold

Hvor lenge har du hatt ditt kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har mange dyr, så dagen min starter tidlig med rett og slett dyrestell.

Dyr betyr mye for meg, jeg likestiller imidlertid ikke dyr og mennesker.

Jeg hadde hørte en gang en dyreekstremist, "venn", som sa hun ikke visste om hun ville reddet et barn eller en kattunge som holdt på å drukne, hun hadde ikke klart å velge hvis hun bare kunne reddet en, da hadde jeg rett og slett ikke ord!

Jeg syns også det er mye ulogikk i oppmerksomheten våre utvalgte husdyr-raser har og får, mens flertallet ellers lukker øynene for den dyremishandling som daglig foregår på slakterier og den snart nedlagte pelsdyrnæringen.

Jeg forstår lite de som er såå glad i hunden og katten sin, men som ikke har engasjert seg i forholdene for slaktedyra.

Det er vanskelig å engasjere seg i visse forbedringer på dyrefronten, særlig hva angår 3 x lovpålagt lufting av hunder, når forholdene er makabre på slakteriene. Der griser får elsktriske støt, blir sparket, slått med koster eller andre gjenstander,

dette er vanlig!!

Det er ikke vanskelig å gjøre forbedringer for slaktedyr, det er mye vi forbrukere kan bestemme ved å velge annerledes, stille krav, det er alt fra ¨spise mer grønnsaker og mindre kjøtt, kjøpe kjøtt av mindre produsenter som sender til slakterier der dyrevelferd er en naturlig del å tenke på, ha høner selv, dermed ha egen eggproduksjon, eller kjøpe egg fra mindre produsenter der man kjenner forholdene dyrene lever under, velge kjøtt og fisk jaktet/fisket selv, av frie dyr som ikke har vært utsatt for massiv skrekk og mishandling, i vertfall et par døgn før de dør. Listen er lang over gode grep man kan ta.

For meg er ikke en hund av større verdi enn en gris, mine høner lever et godt liv, og jeg kan spise egg med god samvittighet av høner med glimt i øyet. Siden jeg ikke spiser kjøtt så er jeg for soft, for slakting, men da vi hadde småfugl, skjønte jeg at det var bedre å spise dyr som har hatt et godt liv, så jeg ga litt slipp, men hønene mine som jeg henter egg fra, i ulike størrelser og farger, de minner meg ofte om hvilken rett de har på å ha det så godt.

Og hønefar, som stolt står på en hoggestamme, han liker høyder, han lærer meg også en del, både for så rørende han plukker bær om sommeren til alle sine "koner", hvordan han sulten aldri spiser før de fleste er mette, han passer liksom på han at alle får før han :wub: Han er en fin fyr.

Jeg skriver meg bort beklager. Jeg savner bare et engasjement og en større grad av fornuft i at vi mennesker bare ikke kan velge at den dyrearten liker jeg og skal jeg overøse tid og penger og engasjement i, men samme kan det være med de fleste andre dyrearter, de kan bare lide, jeg gidder bare ikke tenke på det.

(det er lett å glemme hva som foregår inni i slakteribilene, der dyrene ofte lenge og i trengsel står uten vann, trangt stablet , lang med reisevei, når døren åpner hagler skremmende skrikestemmer, stressfaktoren er høy, enda et nytt sted å stå, for å vente på å dø:-( Og enda har ikke det verste startet!

Bra innlegg! Ja, det er lett å lukke øya for det som skjer:( Jeg spiser også lite kjøtt av grunnene du nevner.

Kunn like godt vært vegetarianer. Ja, det handler om å gjøre en forskjell. Jeg skal skriver mer når jeg har bedre tid.

Fortsetter under...

Madelenemie

Bra innlegg! Ja, det er lett å lukke øya for det som skjer:( Jeg spiser også lite kjøtt av grunnene du nevner.

Kunn like godt vært vegetarianer. Ja, det handler om å gjøre en forskjell. Jeg skal skriver mer når jeg har bedre tid.

Tusen takk for at du skjønte.

Og at du er en dyreeier som tenker!!

Var redd det skulle bli provosernede, for på hundesletta har en dame blitt litt irritert på meg. En mann med en terrier sa jeg ikke skulle bry meg, han er forøvrig enig, han jakter selv, og jeg har mer respekt for jegere, enn mennesker som løper og kjøper billig kjøtt ukritisk, de kunne jo spist mer kikerter og bønner.

Jeg sa jo dessuten bare meningen min og da er det hennes problem at hun ikke tåler den.

Men mannen som klarer drepe dyr og gjør det selv, kan jo spise kjøtt, jeg klarer ikke drepe dyr, derfor spiser jeg heller ikke kjøtt.

påskelilje

Jeg har fire kaniner. To av dem har jeg hatt i snart to år, og to av dem har jeg hatt i ett år. Jeg er blitt helt tussete etter dem, er blitt skikkelig kaninfrelst. Kan falle helt i staver når jeg er med dem, koser med dem, betrakter dem, følger med på hvordan de oppfører seg både mot meg og mot hverandre. Både jeg og det ene barnet mitt er allergiske mot de fleste pelsdyr, så det var bare helt fantastisk å kunne oppleve gleden av å ha dyr!!!!

Jeg har spist kaninkjøtt tidligere (mange år siden nå), men kommer ikke til å gjør det igjen, siden de fleste som aler opp kaniner for kjøtt har dem i bur. Jeg har jo nå erfart hvor mye plass de egentlig trenger, og hvordan de fryder seg av å kunne løpe, hoppe, krype, grave, gjemme seg, kose med de andre osv - og det er ikke forenlig med vanlig kaninhold i bur.

Madelenemie

Jeg har fire kaniner. To av dem har jeg hatt i snart to år, og to av dem har jeg hatt i ett år. Jeg er blitt helt tussete etter dem, er blitt skikkelig kaninfrelst. Kan falle helt i staver når jeg er med dem, koser med dem, betrakter dem, følger med på hvordan de oppfører seg både mot meg og mot hverandre. Både jeg og det ene barnet mitt er allergiske mot de fleste pelsdyr, så det var bare helt fantastisk å kunne oppleve gleden av å ha dyr!!!!

Jeg har spist kaninkjøtt tidligere (mange år siden nå), men kommer ikke til å gjør det igjen, siden de fleste som aler opp kaniner for kjøtt har dem i bur. Jeg har jo nå erfart hvor mye plass de egentlig trenger, og hvordan de fryder seg av å kunne løpe, hoppe, krype, grave, gjemme seg, kose med de andre osv - og det er ikke forenlig med vanlig kaninhold i bur.

Sånn er det litt for meg også:-)

Men hva gjør du i forhold til de er så glade i å grave?

De ødelegger jo hagen, jeg kan derfor ikke ha dem løse der mer:-(

Har stort utebur og de går løse inne, men inne er det for tiden slitsomt, jeg starter tidlig med å vaske, før de andre står opp, da min han kanin har begynt å markere, ved å slippe bæsj, ikke urin rundt omkring. Er litt fortvilt vet ikke hva jeg skal gjøre?

påskelilje

Vi hadde dem ute i stor innhegning i hagen i fjor, men reiv ned innhegningen i høst. I vinter har vi hatt dem i et digert bur (hjemmelaget, i tre etasjer) i garasjen, med en liten løpegård, og tatt dem ut i hagen på fine dager. Vi har ikke fått satt opp  ny innhegning ute ennå, men skal gjøre det til helga. Ups, det er visst nå det.... Jaja, beygnne i hvertfall. Men du har rett, de graver mye, og ødelegger plenen. Men vi lar dem gjør det. Vi måtte så på nytt i vår der de bodde i fjor, og så skal vi sette opp innhegningen et annet sted i hagen nå. Jeg skal grave ned, slik at gjerdet stikker 20-30 cm ned i bakken, slik at de ikke kan grave seg ut (det gjorde de nemlig i fjor) - og så får de bare heller herje med den delen av hagen. Jeg synes det er så herlig når klørne er fulle av jord, og de lukter gress og jord! Når det er varmt, lager de huler nedi bakken, som de ligger i for å holde seg kjølige :-)

Vi har ikke kaninene inne, men i etterkant av kastreringene, har de vært inne i ti dager. Den siste var superflink til å bruke doen sin. Jeg satte frem et vaskevannsfat med fyringspellets, og hun gikk oppi der hele tiden. De fleste som har innekaniner sier at det pleier å gå greit å dotrene dem. Er han kastrert?

Jeg mener seriøst at det er syke folk som har hjerte til å gjøre noe sånt. Hadde jeg gjort det, hadde jeg slitt med det resten av mitt liv. Jeg hadde aldri greid å være noe annet enn snill med dyret mitt. Man har ansvar for det livet ut.

Vi fikk en omplasseringskatt for ca 2 mnd. siden. Det er såå godt å se hvor godt den har det. Fra å være så redd når den kom hit, til å vise full tillitt etter noen dager. Den var redd, men samtidi nysgjerri. Så jeg viste den rundt hvor i huset og passet på den hele tiden ( he-he). Man får igjen det dobbelte!! Har aldri vært så glad i noen før.

Jeg hadde heller ikke klart å leve med meg selv da.

koselig å høre om katten din. Bra den fikk et trygt og godt hjem. Man får virkelig mye tilbake av disse dyrene. De er rause :)

Jeg klarer ikke å se dyr som pines. Jeg blir fysisk dårlig av det. En gang jeg var på ferie i utlandet ba samboer meg snu meg vekk, men da måtte jeg selvølgelig se, fordi jeg er altfor nysgjerring, og det var en svært skjerm om dyreplageri, det var en demonstrasjon. Jeg måtte sette meg ned, og kastet nesten opp. Hele kvelden var ødelagt.

Jeg måtte drepe en mus en gang.. Passet en katt som dro meg seg en halvdø mus inn! Jeg har angst for mus. Men måtte bare fanget den og slapp en stor stein over den så den slapp å pines. Fyttikatta. Det var jævlig!

Jeg har noen ganger sett på animal planet. Sånne dyreplageri-saker. Jeg begynner å gråte. Til slutt fant jeg ut at jeg bare måtte slutte å se på det for jeg fikk så vondt inni meg.

Jeg har drept noen lemmen som hunden min har lekt med. Jeg prøver å tenke at dyr er dyr og hund i utgangspunktet er et rovdyr med instinkte. Men når jeg får han til å slippe så klarer jeg ikke bare gå fra lemmenet som ligger og rister. Så jeg finner en stein så den slipper å lide lenger enn nødvendig. Mus tror jeg dør mye fortere enn lemmen for de har vært døde når han har kommet med dem. Det er umulig å unngå. Ene gangen gikk vi spor og plutselig hoppet han ut i lyngen og tok en mus. Han er veldig kjapp. Akkurat der savner jeg min forrige hund. Han sto bare og tittet på musa som løp over potene hans. Men det er normalt at hunder tar både lemmen og mus og det samme gjør jo katter. Det må vi nok bare akseptere.

Har litt angst for mus jeg også, men så lenge hundene ikke kommer med rotter så skal jeg vel være fornøyd. Jeg har faktisk blitt litt bedre på det.

Annonse

Madelenemie

Vi hadde dem ute i stor innhegning i hagen i fjor, men reiv ned innhegningen i høst. I vinter har vi hatt dem i et digert bur (hjemmelaget, i tre etasjer) i garasjen, med en liten løpegård, og tatt dem ut i hagen på fine dager. Vi har ikke fått satt opp  ny innhegning ute ennå, men skal gjøre det til helga. Ups, det er visst nå det.... Jaja, beygnne i hvertfall. Men du har rett, de graver mye, og ødelegger plenen. Men vi lar dem gjør det. Vi måtte så på nytt i vår der de bodde i fjor, og så skal vi sette opp innhegningen et annet sted i hagen nå. Jeg skal grave ned, slik at gjerdet stikker 20-30 cm ned i bakken, slik at de ikke kan grave seg ut (det gjorde de nemlig i fjor) - og så får de bare heller herje med den delen av hagen. Jeg synes det er så herlig når klørne er fulle av jord, og de lukter gress og jord! Når det er varmt, lager de huler nedi bakken, som de ligger i for å holde seg kjølige :-)

Vi har ikke kaninene inne, men i etterkant av kastreringene, har de vært inne i ti dager. Den siste var superflink til å bruke doen sin. Jeg satte frem et vaskevannsfat med fyringspellets, og hun gikk oppi der hele tiden. De fleste som har innekaniner sier at det pleier å gå greit å dotrene dem. Er han kastrert?

Hei!

Hadde ikke problemer med våre tidligere kaniner, alle var renslige og gikk på do.

Det gjorde også denne hannen, men i det siste etter at han traff en jente, begynte han å slippe "kuler" og markere mer:-(

Disse plukker jeg opp med hendene. Selv om hun bor ute nå, og han er inne, så fortsetter han å markere:-(

Jeg plukker og vasker derfor hver dag før alle står opp, nå ca 05.30, sånn at ikke min mann eller noen skal bli frustrert, men jeg blir sliten.

Han er ikke kastert, jeg har lovet barna kaninunger i sommer, så tenkte vente til juli ca med å kastrere han.

Dyrlegen sa det ville bli bedre, men ikke nødvendigvis slutte:-(

Jeg har prøvd å ha de i hønsegården, men de blir angrepet av hanen, og det er litt farlig, redd for øynene, de er så uskyldige og nysgjerrige

påskelilje

Er du sikker på at du vil legge til rette for kaninunger? Det er veldig vanskelig å finne gode kaninhjem, altså folk som tar godt vare på kaninene og gir dem god plass. Vi hadde et planlagt kull i fjor, og hun fikk 12 unger! Mange av dem døde (kaninmor tok liv av dem), og det var veldig trist mens det stod på. Etterpå var det veldig koselig å ha kaninunger, det må jeg innrømme, men veldig vanskelig å finne gode eiere til dem. Vi har nå tre hunner og en hann, alle er kastrerte, og de er en harmonisk fin flokk.

Hvis du bestemmer deg for å ha et kull, så er det vel best å la dem parre seg nå med en gang, slik at dere kan ha ungene i sommer? Og med en gang de har parret seg, kan du kastrere hannen. Når hunnen er ferdig med å die, kan du kastrere henne (må gjøres før guttekaninene er 3 mnd, dersom dere beholder noen av dem, ellers kan de parre seg med henne). Det er anbefalt å kastrere både hanner og hunner, både for å begrense produksjonen, men også pga markering, sosiale forhold og for å ta bort sjansen for livmorkreft hos hunnene.

påskelilje

Hehe :-) - det skjer temmelig fort ja - sånn "Klar - ferdig - ferdig!"

De har faktisk parringsinitiert eggløsning (husker ikke om det er akkurat det det heter) - altså at hunnen får eggløsning rett etter parring, slik at befruktning skjer nesten alltid i etterkant av parringen. Da vi lånte en hann i fjor, gikk det vel sånn omtrent tre minutter fra han kom inn i innhegningen til parringen var over...

Hehe :-) - det skjer temmelig fort ja - sånn "Klar - ferdig - ferdig!"

De har faktisk parringsinitiert eggløsning (husker ikke om det er akkurat det det heter) - altså at hunnen får eggløsning rett etter parring, slik at befruktning skjer nesten alltid i etterkant av parringen. Da vi lånte en hann i fjor, gikk det vel sånn omtrent tre minutter fra han kom inn i innhegningen til parringen var over...

oi, da forstår jeg hvordan de kan formere seg så fort.

Annonse

Madelenemie

Er du sikker på at du vil legge til rette for kaninunger? Det er veldig vanskelig å finne gode kaninhjem, altså folk som tar godt vare på kaninene og gir dem god plass. Vi hadde et planlagt kull i fjor, og hun fikk 12 unger! Mange av dem døde (kaninmor tok liv av dem), og det var veldig trist mens det stod på. Etterpå var det veldig koselig å ha kaninunger, det må jeg innrømme, men veldig vanskelig å finne gode eiere til dem. Vi har nå tre hunner og en hann, alle er kastrerte, og de er en harmonisk fin flokk.

Hvis du bestemmer deg for å ha et kull, så er det vel best å la dem parre seg nå med en gang, slik at dere kan ha ungene i sommer? Og med en gang de har parret seg, kan du kastrere hannen. Når hunnen er ferdig med å die, kan du kastrere henne (må gjøres før guttekaninene er 3 mnd, dersom dere beholder noen av dem, ellers kan de parre seg med henne). Det er anbefalt å kastrere både hanner og hunner, både for å begrense produksjonen, men også pga markering, sosiale forhold og for å ta bort sjansen for livmorkreft hos hunnene.

Hei!

Vi har allerede fått bestillinger på kaniner, så de vi får er nesten samtlige solgt, vi har en liste.

Ellers så hadde han vært kastrert for jeg er sliten av at han slipper kuler over alt:-(

Jeg tenker gjøre som du skriver, hadde time til kastrering som jeg utsatte fordi jeg syns hun burde bli litt eldre, selv om dyrlegen sa greit nå, dessuten må jeg beregne slik at det ikke skjer når vi er i utlandet.

Vi skal ikke beholde noen av kaninene, vi har for mye, og dette er avtalen, men vi kjenner flere som har "kjøpt" så de flytter ikke så langt. Gleder meg og håper han blir lettere etter kastrering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...