Gå til innhold

NHD kan du hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hva legger du i løvetannbarn? Jeg har alltid lurt på hvem som er løvetannbarn. Hva skal man ha klart i livet for å være sterk?

Hei!

Min psykiater kalte meg mange ganger et løvetannbarn, og nå med nhds link skjønner jeg enda bedre hvorfor.

Jeg skjønte delvis hva hun mente, da løvetann jo tåler så mye, og vokser opp nesten uansett hindringer på veien.

Jeg skjønner hvorfor feks en viss type personlighetsanlegg kan beskytte en fra å ta feks alvorlig skade av en traumatisk barndom.

Jeg hadde bare ikke tenkt på at noen kanskje er født litt motsatt, litt mer sarte.

Men uansett så er det jo ikke noe man kan ta æren for selv :-) og det forklarer jo på en god måte de ulike opplevelser vi mennesker kan ha i like situasjoner. Mens feks en kvinne kan si til meg at " Kjente du gufset?"(det sa en dame), så kjenner jeg aldri emosjonelle gufs, kun fysiske feks trekk om et vindu står oppe. Etter at jeg forstod hvor mye enkelte innbiller seg, rett og slett fordi de baserer seg for mye på følelser som dukker opp, , så syns jeg at jeg har det lettere.

Jeg trodde bare at sånt kunne evt avlæres ved feks fornuftige forklaringer, og at alle kunne omprogrammeres, men i det siste har jeg begynt å tvile litt på det.

Skrevet

Hei!

Min psykiater kalte meg mange ganger et løvetannbarn, og nå med nhds link skjønner jeg enda bedre hvorfor.

Jeg skjønte delvis hva hun mente, da løvetann jo tåler så mye, og vokser opp nesten uansett hindringer på veien.

Jeg skjønner hvorfor feks en viss type personlighetsanlegg kan beskytte en fra å ta feks alvorlig skade av en traumatisk barndom.

Jeg hadde bare ikke tenkt på at noen kanskje er født litt motsatt, litt mer sarte.

Men uansett så er det jo ikke noe man kan ta æren for selv :-) og det forklarer jo på en god måte de ulike opplevelser vi mennesker kan ha i like situasjoner. Mens feks en kvinne kan si til meg at " Kjente du gufset?"(det sa en dame), så kjenner jeg aldri emosjonelle gufs, kun fysiske feks trekk om et vindu står oppe. Etter at jeg forstod hvor mye enkelte innbiller seg, rett og slett fordi de baserer seg for mye på følelser som dukker opp, , så syns jeg at jeg har det lettere.

Jeg trodde bare at sånt kunne evt avlæres ved feks fornuftige forklaringer, og at alle kunne omprogrammeres, men i det siste har jeg begynt å tvile litt på det.

Det er nok en veldig fordel å ikke være så følsom. Jeg har endel ugunstige gener for å si det sånn.

Man kan alltids være et løvetannbarn, men man trenger næring for å blomstre.

Madelenemie
Skrevet

Det er nok en veldig fordel å ikke være så følsom. Jeg har endel ugunstige gener for å si det sånn.

Man kan alltids være et løvetannbarn, men man trenger næring for å blomstre.

Løvetenner trenger nesten ikke næring, de tar det de får:-)

og blomstrer:-)

AnonymBruker
Skrevet

Løvetenner trenger nesten ikke næring, de tar det de får:-)

og blomstrer:-)

Da er jeg vel svak som ikke klarer å "blomstre" helt av meg selv. Har nok bare meg selv å klandre for at livet ble så vanskelig.

Anonymous poster hash: d50c4...2d1

Madelenemie
Skrevet (endret)

Da er jeg vel svak som ikke klarer å "blomstre" helt av meg selv. Har nok bare meg selv å klandre for at livet ble så vanskelig.

Hei!

Jeg vet ikke hva du mener med  svak?

Tror ikke man nødvendigvis kan klandre seg selv for at ens liv ble vanskelig, men man kan sikkert klandre seg selv for å ikke ta konstruktive grep som feks be om hjelp om man vet det fins hjelp osv...

Jeg klandrer ikke meg selv for min oppvekst, men jeg ville klandret meg selv om jeg ikke brukte mulighetene jeg fikk til å få det bra.

Altså kommer det an på hvilke forutsetninger som er tilstedet, for å forstå, ta imot hjelp, be om hjelp, ta tak.

Noen tar ikke spatak, jeg mener spatak, er et veldig gode å beherske, noen tror jeg graver dype hull bare fordi jeg liker dype hull,

da orker jeg ikke forlare, jeg graver dype hull fordi det er bra for meg.

Endret av Madelenemie
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ikke svart/hvitt, men gråtoner please :-)

Det er ikke slik at en enten er løvetannbarn eller svak :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke svart/hvitt, men gråtoner please :-)

Det er ikke slik at en enten er løvetannbarn eller svak :-)

Ok, det var en lettelse å høre :-)

Tror jeg havnet i ekvivalent tankegang som jeg lærte om på mentaliseringskurset :-) lettere sagt enn gjort å ikke havne i "grøfta" :-)

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hva du mener med svak?

Tror ikke man nødvendigvis kan klandre seg selv for at ens liv ble vanskelig, men man kan sikkert klandre seg selv for å ikke ta konstruktive grep som feks be om hjelp om man vet det fins hjelp osv...

Jeg klandrer ikke meg selv for min oppvekst, men jeg ville klandret meg selv om jeg ikke brukte mulighetene jeg fikk til å få det bra.

Altså kommer det an på hvilke forutsetninger som er tilstedet, for å forstå, ta imot hjelp, be om hjelp, ta tak.

Noen tar ikke spatak, jeg mener spatak, er et veldig gode å beherske, noen tror jeg graver dype hull bare fordi jeg liker dype hull,

da orker jeg ikke forlare, jeg graver dype hull fordi det er bra for meg.

Jeg har virkelig tatt i mot all hjelp jeg kunne få. Ofte vil jeg bare gi opp, men nå føler jeg meg litt bedre faktisk.

Jeg er enig med deg. Det er viktig å gjøre noe for å få det bedre.

Av og til kan det være fint å grave seg et dypt hull, ja.. der en får slappet av og hente nye krefter, til en kommer ut av hullet igjen.

Vet ikke om det var det du mente med å grave hull. Mulig jeg misforstod deg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...