Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå vært sykmeldt i 2 uker og skal til legen på fredag og diskutere videre tiktak.

Jeg føler meg egentlig ikke klar til å starte igjen hvis jeg skal lytte til kroppen. Men om jeg skal lytte til psyken så hadde jeg hatt godt av en gradert sykmelding. Men hvordan fungerer en gradert sykmelding?

Hvis jeg begynner på fullt igjen, er jeg redd det går bra en kort stund og så er jeg tilbake ved start igjen fordi jeg bruker "reservetatanken". Så jeg føler det blir feil. Jeg er også usikker på om en gradert sykemelding vil gi samme resultat. Z

Jeg må snakke med sjefen i morgen, og er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Hn må få vite hva som skjer for å kunne planlegge fremover hn også.

Er det ulovlig å være fullt sykmeldt og så gå på jobb noen få timer når jeg klarer det for å gjøre andre oppgaver enn de faste oppgavene? For min psykiske helse, mener jeg? På den måten er jeg ikke forpliktet til noe som jeg ville vært ved gradert sm, og jeg kunne kjørt mitt eget løp. Tror ikke en slik løsning lar seg gjøre ellers.

Noen som har innspill til hvordan jeg kan løse dette? Har litt press på meg fra sjefen..

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

11

• Trine

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• ISW

4

Skrevet

Hvis du er 100% sykmeldt og går på jobb, og mottar lønn for det, så er det ulovlig hvis du ikke opplyser NAV om det (i og med at du nå har vært sykmeldt over 16 kalenderdager så er det NAV som betaler deg ytelser under videre sykmelding).

Hvis du ikke mottar lønn for det, så er det pr definisjon ikke ulovlig, men det må bli en sak mellom deg og legen din om det er hensiktsmessig. Om legen din mener at du bør være 100% sykmeldt, så har det medisinske grunner som du bør respektere. 

Ved en gradert sykmelding blir du sykmeldt X prosent, og du jobber (og mottar lønn for) den prosenten du ikke er sykmeldt. Det krever en god dialog med arbeidsgiver, for du kan ikke "komme og gå" som du vil de timene du skal jobbe. Det trengs forutsigbarhet mht bemanningslister, etc. 

Skrevet

Ved gradert sykemelding skal du være på jobben 100% av tiden, men du skal ikke jobbe den %en du er sykemeldt. Altså, om du har 50% gradert sykemelding så skal du være på jobben 100%, men arbeidsinnsatsen skal tilsvare 50%. Ved aktiv sykemelding kan man mer komme og gå som man vi, men er usikker på om man kan få aktiv sykemelding lenger.

Skrevet

Ved gradert sykemelding skal du være på jobben 100% av tiden, men du skal ikke jobbe den %en du er sykemeldt. Altså, om du har 50% gradert sykemelding så skal du være på jobben 100%, men arbeidsinnsatsen skal tilsvare 50%. Ved aktiv sykemelding kan man mer komme og gå som man vi, men er usikker på om man kan få aktiv sykemelding lenger.

Hei Trine, skjønte ikke dette helt.

Mener du at ved f.eks 50% sykmelding skal du være på jobben 8-16, men bare jobbe (eksempelvis) fra 12-16? I såfall lurer jeg på om du har misforstått litt. Det er jo ikke noe vits i å være på jobben uten å jobbe :)

Jeg tror heller det er slik at du er pliktig til å være tilgjengelig for arbeidsgiver (etter avtale på forhånd selvfølgelig) 4 timer i perioden 8-16, men jeg tror ikke du trenger å være fysisk til stede alle 8 timene.

Aktiv sykmelding mener jeg forsvant i 2011, sammen med kravet fra NAV om at gradert sykmelding skulle brukes hyppigere.

Skrevet

Hei Trine, skjønte ikke dette helt.

Mener du at ved f.eks 50% sykmelding skal du være på jobben 8-16, men bare jobbe (eksempelvis) fra 12-16? I såfall lurer jeg på om du har misforstått litt. Det er jo ikke noe vits i å være på jobben uten å jobbe :)

Jeg tror heller det er slik at du er pliktig til å være tilgjengelig for arbeidsgiver (etter avtale på forhånd selvfølgelig) 4 timer i perioden 8-16, men jeg tror ikke du trenger å være fysisk til stede alle 8 timene.

Aktiv sykmelding mener jeg forsvant i 2011, sammen med kravet fra NAV om at gradert sykmelding skulle brukes hyppigere.

Nei, jeg har ikke misforstått. Enten så får man f.eks 50% sykemelding og da kan man være hjemme halve dagen, ellerså får man f.eks 50% gradert sykemelding, da skal man være på jobben hele dagen, men kun yte 50% ;)

Skrevet

Takk for svarene.

Jeg synes dette er vanskelig. Sjefen vil jo ha meg tilbake på fullt, for hn er avhengig av meg. Ting forfaller mens jeg er borte og så skal hn selv bort også.

Hadde jeg kunnet kommet og gått som jeg ville, kunne jeg holdt orden på ting der, uten å ha alt det andre ansvaret (som også innebærer stress) som andre klarer å ta seg av. På den måten sørget for å holde orden på ting.

Jeg sa det til legen min at jeg synes det er godt å være på jobb pga psyken. Da sa hn at vi kanskje kunne gå over til gradert når jeg skal dit på fredag.

Jeg må iallefall ha en viss peiling på hvordan jeg skal løse det til i morgen. Setter stor pris på svarene jeg har fått.

Skrevet

Vær tydelig med legen om hva du ønsker. Det burde jo være mulig å tilrettelegge. Syns det er dumt at de har sluttet med aktiv sykemelding, det hadde passet perfekt for deg nå. Kan være lurt å være åpen med sjefen også, fortelle akkurat hva du trenger for å være i jobb, så han hn velge om hn vil ta hensyn til deg eller at du fortsetter med 100% sykemelding.

Skrevet

Det som Trine skisserer ovenfor er feil. Er du gradert sykemeldt skal du selvfølgelig ikke være på arbeidsplassen 100 %.

Skrevet (endret)

Det som Trine skisserer ovenfor er feil. Er du gradert sykemeldt skal du selvfølgelig ikke være på arbeidsplassen 100 %.

I såfall tar mange leger feil, for det er det jeg har fått beskjed om når jeg har fått gradert sykemelding, av forskjellige leger.

Hva er i såfall forskjellen på en delvis sykemelding og en gradert sykemelding?

Endret av Trine
Skrevet

Delvis og gradert er vel akkurat det samme?

Skrevet

Delvis og gradert er vel akkurat det samme?

Så hvorfor har man begge deler?

Skrevet

Det var det jeg også mente.

Gradert sykmelding er det samme som delvis sykmelding.

Skrevet

Nå har jeg lest litt om gradert sykemelding. Man kan enten avtale redusert arbeidstid, eller, dersom den sykemeldte trenger lenger tid på arbeidsoppgavene, ha en ordning hvor den sykemeldte er på jobb 100%, men jobber med redusert fart. Dette skal avtales mellom arbeidsgiver og den sykemeldte. Det dermed ikke en selvfølge at man kan være hjemme halve dagen dersom man har 50% gradert sykemelding. Man skal avtale en arbeidsplan med arbeidsgiver. Arbeidsgiver er også pliktig til å tilrettelegge for den sykemeldte, noe som i praksis er ganske vanskelig.

Madelenemie
Skrevet

Har nå vært sykmeldt i 2 uker og skal til legen på fredag og diskutere videre tiktak.

Jeg føler meg egentlig ikke klar til å starte igjen hvis jeg skal lytte til kroppen. Men om jeg skal lytte til psyken så hadde jeg hatt godt av en gradert sykmelding. Men hvordan fungerer en gradert sykmelding?

Hvis jeg begynner på fullt igjen, er jeg redd det går bra en kort stund og så er jeg tilbake ved start igjen fordi jeg bruker "reservetatanken". Så jeg føler det blir feil. Jeg er også usikker på om en gradert sykemelding vil gi samme resultat. Z

Jeg må snakke med sjefen i morgen, og er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Hn må få vite hva som skjer for å kunne planlegge fremover hn også.

Er det ulovlig å være fullt sykmeldt og så gå på jobb noen få timer når jeg klarer det for å gjøre andre oppgaver enn de faste oppgavene? For min psykiske helse, mener jeg? På den måten er jeg ikke forpliktet til noe som jeg ville vært ved gradert sm, og jeg kunne kjørt mitt eget løp. Tror ikke en slik løsning lar seg gjøre ellers.

Noen som har innspill til hvordan jeg kan løse dette? Har litt press på meg fra sjefen..

Hei!

Det jeg vet er at det er ulovlig å jobbe gratis på uføretrygd, så det er kanskje noe av det samme?

Jeg spurte Nav om jeg kunne få jobbe i et firma fult, og i x ant mnd få uføretrygden, for så gi firmaet mulighet til å ansette meg på normale vilkår hvis jeg klarte jobben, dermed fikk jeg en mulighet til å vise min kompetanse og de slapp å satse på meg om det ikke skulle vise seg å være riktig. . Det var noe Nav ikke kunne gå med på, studere kan jeg, men ikke jobbe gratis.

Jeg syns din løsning var fornuftig, men Nav og systemet er ikke alltis så fleksible alltid.

Skrevet

Har leger lov å skrive ut full sykemelding hvis vi avtaler at jeg kommer og går som jeg vil på jobb og utfører oppgaver som ikke medfører stress for meg? At jeg jobber fordi det er godt for min psyke. Dette er jo gratis arbeidskraft for arbeidsgiver, og jeg er sikker på at dette ville vært en god løsning for både meg og arbeidsgiver i to uker.

Skrevet

Det beste hadde vært om min arbeisdmoral var slik den var før jeg ble omskolert; da kunne jeg bli sykmeldt med god samvittighet og jeg så på det som fri.

Det er jammen ikke lett å ha høy arbeisdmoral heller - gir problemer det også :(

Har mest lyst til å bare gi f..... i hele greia!

Skrevet (endret)

Det beste hadde vært om min arbeisdmoral var slik den var før jeg ble omskolert; da kunne jeg bli sykmeldt med god samvittighet og jeg så på det som fri.

Det er jammen ikke lett å ha høy arbeisdmoral heller - gir problemer det også :(

Har mest lyst til å bare gi f..... i hele greia!

For høy arbeidsmoral kan gi problemer ja, ikke for arbeidsgiver, men for den med moralen. Man gir ikke seg selv den ro og hvile som man kanskje trenger i en sykemeldingsperiode fordi man konstant har litt dårlig samvittighet for å være hjemme.

et ikke om du kan jobbe noe når du er 100% sykemeldt, men det burde legen din kunne svare på.

Endret av Trine
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er lov. Ellers har vel ISW gitt deg et godt svar på hva som er lov.

Skrevet

Jeg begynner på jobb igjen så er problemene ut av verden. Finner ingen god løsning på dette uansett. Dessuten hjelper det meg ikke å gå hjemme, min psyke har blitt bare verre i det siste, og det har også gått utover nakken. Jeg har begynt å få kommentarer på det av min mann også.

Livet er et slit uansett om jeg er sykemeldt eller ikke. Det er bedre for meg å gå på jobb og ha det bedre psykisk. Jeg synes det er verre å være psyksik syk enn fysisk syk.

Skrevet

Jeg begynner på jobb igjen så er problemene ut av verden. Finner ingen god løsning på dette uansett. Dessuten hjelper det meg ikke å gå hjemme, min psyke har blitt bare verre i det siste, og det har også gått utover nakken. Jeg har begynt å få kommentarer på det av min mann også.

Livet er et slit uansett om jeg er sykemeldt eller ikke. Det er bedre for meg å gå på jobb og ha det bedre psykisk. Jeg synes det er verre å være psyksik syk enn fysisk syk.

Nå har du jo ikke sagt så mye om de fysiske tilstandene dine. Men jeg tror absolutt jeg ville vurdert å følge legens råd frem til blodtrykk og senebetennelse er under kontroll. Nå kan jeg ingenting om senebetennelser, men blodtrykket trenger ofte noen uker på å normalisere seg med medisiner. På samme måte vil jo en depresjon gjerne bruke noen uker før den responderer bra på medisiner.

Jeg tror jeg hadde gjort følgende:

Diskutert 60-80% sykmelding med legen din og gått på jobb og gjort litt hver dag. Da får du litt impulser utenfra også, samtidig som du ikke sliter deg ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...