Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Jeg begynner på jobb igjen så er problemene ut av verden. Finner ingen god løsning på dette uansett. Dessuten hjelper det meg ikke å gå hjemme, min psyke har blitt bare verre i det siste, og det har også gått utover nakken. Jeg har begynt å få kommentarer på det av min mann også.

Livet er et slit uansett om jeg er sykemeldt eller ikke. Det er bedre for meg å gå på jobb og ha det bedre psykisk. Jeg synes det er verre å være psyksik syk enn fysisk syk.

Det er jeg enig med deg i!

Forvirringen jeg hadde før var langt verre enn de nervesmertene jeg har nylig/gradvis fått.

Og ikke minst, det er lettere å gå på jobb/studere enn å gå hjemme, gå hjemme er heller ikke for meg helsefrembringende.

Derfor ønsket jeg den jobben, men når man har autisme så er det ikke bare enkelt for andre å ansette.

Så derfor studerer jeg, ikke nå, men starter fra høsten av igjen, nå med studier for den aktuelle jobben.

Jeg har ikke papirer på at jeg kan nok progranmering, jeg kan ikke så mye, men akkurat sånt lærer jeg fort, og jeg er nøyaktig, så jeg ville bare at nav skulle betale meg en periode...noe som ikke gikk.

Som deg har jeg mer og mye og nok å gjøre, men jeg syns det er veldig slitsomt å gå hjemme, uten den gode rutinen et arbeide tross alt gir, det er det mye helse i.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

11

• Trine

11

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• ISW

4

Skrevet (endret)

Det er jeg enig med deg i!

Forvirringen jeg hadde før var langt verre enn de nervesmertene jeg har nylig/gradvis fått.

Og ikke minst, det er lettere å gå på jobb/studere enn å gå hjemme, gå hjemme er heller ikke for meg helsefrembringende.

Derfor ønsket jeg den jobben, men når man har autisme så er det ikke bare enkelt for andre å ansette.

Så derfor studerer jeg, ikke nå, men starter fra høsten av igjen, nå med studier for den aktuelle jobben.

Jeg har ikke papirer på at jeg kan nok progranmering, jeg kan ikke så mye, men akkurat sånt lærer jeg fort, og jeg er nøyaktig, så jeg ville bare at nav skulle betale meg en periode...noe som ikke gikk.

Som deg har jeg mer og mye og nok å gjøre, men jeg syns det er veldig slitsomt å gå hjemme, uten den gode rutinen et arbeide tross alt gir, det er det mye helse i.

Det er så godt å se at noen forstår meg :)

Jeg synes også det er utrolig kjipt at du ikke har fått prøve deg. Det er ingen som taper på det, jeg synes faktsik det er disriminerende av NAV.

Endret av hww
Skrevet

Har leger lov å skrive ut full sykemelding hvis vi avtaler at jeg kommer og går som jeg vil på jobb og utfører oppgaver som ikke medfører stress for meg? At jeg jobber fordi det er godt for min psyke. Dette er jo gratis arbeidskraft for arbeidsgiver, og jeg er sikker på at dette ville vært en god løsning for både meg og arbeidsgiver i to uker.

Hvis du for eksempel får 80% sykemelding, men går 50% på jobb. Men med mulighet til å ta deg litt mer pauser, og jobbe i et lavere tempo. At effektivt arbeid som arbeidsgiver lønner deg for blir 20%.

Madelenemie
Skrevet

Det er så godt å se at noen forstår meg :)

Jeg synes også det er utrolig kjipt at du ikke har fått prøve deg. Det er ingen som taper på det, jeg synes faktsik det er disriminerende av NAV.

Takk,

Sånn er reglene dessverre,

men som vi begge vet, familie, barn, plikter tar mye mental kapasitet, så for meg hadde det rett og slett vært bedre nå med en jobb. Jeg er så fryktelig nøyaktig perfeksjonistisk anlagt, slik at studier er vanskelig for meg å begrense.

Men daglige rutiner er bra, også fant jeg en mulighet, men den fikk jeg ikke prøve, men som deg så gir jeg meg ikke,

enten man strever med det ene eller det andre, så har strev den funksjon at man ikke gir opp.

Man kan selvsagt gi opp, det avhenger av flere faktorer, men jeg har jo vært heldig, så jeg gir ikke opp,

har inntrykk av at ofte dessverre kan tilfeldigheter ofte avgjøre det, noen er heldige å få kompetent og god hjelp, andre stanger hodet i veggen og får rett og slett ikke hjelp:-( Jeg har en flink nabokvinne, som burde og skule hatt hjelp for lenge siden, at hun ikke får det er sammensatt av flere faktorer, men en del av problemet er at hun ikke er tydelig nok, hun tenker alltid på alle andre enn seg selv:-(

Jeg vurerte i dag om jeg skal skrive brevene hun trenger, men det er noe jeg må tenke på, så jeg tenkte, men sa ikke noe om det, jeg ga råd, navn og fremgangsmåte, om noen dager purrer jeg henne...jeg kan jo skrive brevene hun trenger, men det er best om hun klarer få sin fastlege til å ordne det. Men får hun ikke det, skal hun skifte til min fastlege, og da skriver jeg jo, det hun trenger.

Det er eksempelet på uretteferdighet! Dette er et godt menneske, står på for sine barn, ble mishandlet av sin mann, sa ikke noe, jeg fikk vite det fordi jeg fikk en sånn rar følelse inni meg...den minnet meg på noe i fortiden...hennes mann stod der foran meg og kjekket seg med høylydte ord, og jeg tenkte spontant " Han er voldelig". I bilen når vi var alene sa jeg så " Slår din mann deg?".

Da ble hun liten og gråt sårt, jeg sa , " Så så, bare gråt", jeg kan å trøste for tiden, men etter dette ble jeg hennes beste venn.

Hun har ikke engang fortalt sin mor denne forfedelige realiteten, hun bærer denne ensomheten og smerten alene,

Slik at hjelp når ikke alltid ut til de som trenger det.

Beklager at jeg skrev så mye om dette nå, men selv om jeg ikke tilbød meg å hjelpe mer, så tenker jeg mye på henne, det er nok derfor jeg hjelper henne. Jeg forstår ikke at hun for fjerde gang får avslag på DPS, hun er jo mor til 4 barn, og alene med dem.

Hun lurer nå på om hun har asperger, ja ikke vet jeg, men jeg håper hun snart får hjelp.

Det er sånn at jeg ikke helt forstår hvor tilfeldig hjelpen gis?

Man må liksom være heldig på så mange områder.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Til TS: Om du leser avisen i dag, kan du se at du kan være sykemeldt lenge med god samvittighet :-) Det finnes de som blir sykemeldt for langt mindre enn det du sliter med.

Madelenemie
Skrevet

Til TS: Om du leser avisen i dag, kan du se at du kan være sykemeldt lenge med god samvittighet :-) Det finnes de som blir sykemeldt for langt mindre enn det du sliter med.

Ok.

Hvilken avis da? Adresseavisen?

Skrevet

Østlendingen

Madelenemie
Skrevet

Østlendingen

Takk,

men hvordan kunne du tenke at andre skulle vite det?

Vet du at ts leser denne avisen? I så fall er ts nok din pasient/ har vært det.

Skrevet

Jeg antar at de fleste opplyste mennesker leser de fleste dagsaviser på nett :-)

Madelenemie
Skrevet

Jeg antar at de fleste opplyste mennesker leser de fleste dagsaviser på nett :-)

Ok,

Da er jeg ikke av de opplyste:-)

Men det kommer vel ikke som noen overraskelse ;)

Skrevet

Ok,

Så du har ikke lest Altaposten og Tidens Krav i dag?

Madelenemie
Skrevet

Så du har ikke lest Altaposten og Tidens Krav i dag?

Nei:-)

Det har jeg ikke ;)

Hvis du leser " Alle" aviser hver dag så skal jeg vurdere og anbefale deg å søke på den ledige stillingen i Nytt på Nytt.

Skrevet

Ok,

Hahaha...da er ikke jeg opplyst heller :P

NHD: Hvordan har du tid til å lese alle dagsaviser, følge med på DOL og i tillegg jobbe? Om jeg skulle lest alle dagsaviser hadde jeg ikke rukket å gjøre noe annet ;)

Skrevet

Det har jeg ikke ;)

Hvis du leser " Alle" aviser hver dag så skal jeg vurdere og anbefale deg å søke på den ledige stillingen i Nytt på Nytt.

Godt forslag :D

Skrevet

Det har jeg ikke ;)

Stillingen er besatt av Johan Golden. Leser du ikke aviser :D:P

Madelenemie
Skrevet (endret)

Stillingen er besatt av Johan Golden. Leser du ikke aviser :D:P

Nei

Har jo skrevet at jeg ikke er opplyst ;)

Mye enklere å få info på dol :D

Det er kjipt for NHD han sitter sikkert nå og skriver søknad til Nytt på Nytt -_-

Men det positive er jo at vi ikke mister han ;)

Endret av Madelenemie
Madelenemie
Skrevet

Godt forslag :D

Stillingen er besatt i følge DoleMari, en av de opplyste,

kjipt for NHD, håper han kommer over skuffelsen ;)

Skrevet

Ja, vi får håpe det. Men siden han er så opplyst så visste nok han, slik som DoleMari, at stillingen alt var besatt ;)

Skrevet

Jeg er opplyst om ting man ikke trenger å vite noe om ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...