Gå til innhold

Forferdelige paradoks

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Det er frustrerende at tanken på hvilken byrde jeg er, hvor dårlig jeg er som kollega og menneske generelt gjør at jeg ikke klarer å gjøre det jeg skal. Jeg blir så redd for at jeg ikke kommer til å klare noe, at jeg faktisk ikke klarer noe.

Hjelper det virkelig på dette å være oppmerksom på at dette er et paradoks. Kan det bidra til at jeg etterhvert blir bedre på å takle ting, at jeg blir oppmerksom på hvordan slike reaksjoner påvirker meg? Jeg skulle ønske det var noe håndfast jeg kunne gjøre, noe konkret!

Jeg vet ikke hvordan jeg jobber best for å bli bedre på å takle alt mulig, når trangen til å stenge hele verden ute er så sterk.

Madelenemie
Skrevet

Det er frustrerende at tanken på hvilken byrde jeg er, hvor dårlig jeg er som kollega og menneske generelt gjør at jeg ikke klarer å gjøre det jeg skal. Jeg blir så redd for at jeg ikke kommer til å klare noe, at jeg faktisk ikke klarer noe.

Hjelper det virkelig på dette å være oppmerksom på at dette er et paradoks. Kan det bidra til at jeg etterhvert blir bedre på å takle ting, at jeg blir oppmerksom på hvordan slike reaksjoner påvirker meg? Jeg skulle ønske det var noe håndfast jeg kunne gjøre, noe konkret!

Jeg vet ikke hvordan jeg jobber best for å bli bedre på å takle alt mulig, når trangen til å stenge hele verden ute er så sterk.

Hei!

Jeg har store problemer med å forstå tankegangen din.

du skriver at du er en byrde uten at noe konkret har skjedd?

Fantaserer du ikke alt for mye?

Jeg vet ikke helt hva du tenker på med ordet paradoks, men det vil hjelpe deg om du klarer se ufornuften i dette.

Jeg tror det hjelper om du setter det i perspektiv, for min del, må jeg da skrive, da oppdager jeg gjerne det ulogiske i en tankerekke/ handlingsmønster.

Jeg skal tenke på det litt, kommer jeg på noe lurt skriver jeg det til deg,

jeg er veldig glad du endelig tar imot hjelp, dette blir til det bedre, men veien frem mot bra, er ofte lang og kronglete.

Alt godt og klem!

umakenverdt
Skrevet

Hei!

Jeg har store problemer med å forstå tankegangen din.

du skriver at du er en byrde uten at noe konkret har skjedd?

Fantaserer du ikke alt for mye?

Jeg vet ikke helt hva du tenker på med ordet paradoks, men det vil hjelpe deg om du klarer se ufornuften i dette.

Jeg tror det hjelper om du setter det i perspektiv, for min del, må jeg da skrive, da oppdager jeg gjerne det ulogiske i en tankerekke/ handlingsmønster.

Jeg skal tenke på det litt, kommer jeg på noe lurt skriver jeg det til deg,

jeg er veldig glad du endelig tar imot hjelp, dette blir til det bedre, men veien frem mot bra, er ofte lang og kronglete.

Alt godt og klem!

Jeg ble så svimmel og klarte ikke huske så mye på jobben i dag. Jeg klarte ikke uttrykke mine spørsmål så tydelig som jeg burde. Jeg tok opp de andres tid og var til stor byrde. Men hvis jeg sitter for meg selv og ikke klarer gjøre noe, bidrar jeg ikke effektivt. I dag var det mye konkret som gjorde at jeg var en byrde.

Det jeg mener med paradoks, er at når jeg har det slik som i dag, klarer jeg enda mindre å gjøre det jeg skal. At jeg er redd for at jeg er til en byrde, gjør meg da til en byrde fordi jeg bruker så mye tid på å være redd for at jeg skal være en byrde, og ikke på det jeg egentlig skulle gjort. Det jeg er redd for skjer derfor fordi jeg bruker så mye tid på å tenke på det. 

Hvis jeg skal lage et eksempel så kunne det være en som er redd for å bli påkjørt. Han tenker så mye på at han er redd for å bli påkjørt at han glemmer å se hvor han går. Da er sjansen mye større for at han blir påkjørt, selv om han tenker mye på at han er redd for det. Det synes jeg er et lite paradoks. Men i dag klarte jeg ikke å la være å tenke på det.

Skrevet

Så det du sier at ikke bare er du en byrde og skal straffes for det, men i tillegg er du redd for å være en byrde. Det blir jo dobbelt opp med skyld og skam og atter byrder for deg.

At du er redd for å være en byrde er en ærlig sak. Men å gi deg denne tilleggsstraffen fordi du er redd syns jeg blir skikkelig utretferdig mot deg selv.

umakenverdt
Skrevet

Så det du sier at ikke bare er du en byrde og skal straffes for det, men i tillegg er du redd for å være en byrde. Det blir jo dobbelt opp med skyld og skam og atter byrder for deg.

At du er redd for å være en byrde er en ærlig sak. Men å gi deg denne tilleggsstraffen fordi du er redd syns jeg blir skikkelig utretferdig mot deg selv.

Det går ikke bare utover meg, men andre også i stor grad. Jeg jobber senere fordi hodet mitt er fullt med tanker om hvilken byrde jeg er. Jeg snakker utydelig fordi jeg er oppkavet og redd.

Jeg ser at dette er en dum måte å tenke på, men tankene og reaksjonene kommer så ofte likevel. 

Jeg vet ikke om jeg klarer endre på dette.

Skrevet

Ja vi lever jo ikke isolerte på denne planeten, så får så vidt går jo det meste av det man gjør ut over andre på et eller annet vis.

Hvorfor får jeg så liten skrif nå?

Du kan ikke noe for at du er redd, det er ikke noe du gjør med vilje for å være slem. 

Endring kan ta år og dag, det er ikke noe som kan fikses superlett med en eller annen formel

:)

umakenverdt
Skrevet

Ja vi lever jo ikke isolerte på denne planeten, så får så vidt går jo det meste av det man gjør ut over andre på et eller annet vis.

Hvorfor får jeg så liten skrif nå?

Du kan ikke noe for at du er redd, det er ikke noe du gjør med vilje for å være slem. 

Endring kan ta år og dag, det er ikke noe som kan fikses superlett med en eller annen formel

:)

Nei, jeg gjør det ikke for å være slem. Men er det en unnskyldning? Hva hvis jeg bare handler feil, og ikke går mot endring? Hva bør jeg fokusere på? Jeg vil så fryktelig gjerne være en ok person.

Skrevet

Er du en kriminell? Har du slått noen i hjel? Bruker du dop? Skubber du til folk du møter på gata med vilje? Stjeler du? Sniker du hensynsløst i køer? Unndrar du skatt? Tramper du over en nysådd plen? Kidnapper du små barn som du tvinger til å sy klær for deg?

I så fall kan du sikkert prøve å endre deg.

Madelenemie
Skrevet

Er du en kriminell? Har du slått noen i hjel? Bruker du dop? Skubber du til folk du møter på gata med vilje? Stjeler du? Sniker du hensynsløst i køer? Unndrar du skatt? Tramper du over en nysådd plen? Kidnapper du små barn som du tvinger til å sy klær for deg?

Alt det der gjør Umakenverdt ;)

Særlig opprørende i disse dager er det å trampe over en nysådd plen:-)

Men du har noen gode poenger, håper du tar de til deg Umakenverdt, at du forstår hva dvs å være ubehagelig mot andre,

det skal egentlig ganske mye til. Du som er så forståelsesfull og god mot andre/ meg:-) selv ikke et feil ordvalg er å skade andre, ditt ønske er å være god, og det må du tenke på tross alt er det viktigste.

Hjertet ditt, ønskene dine osv. det er det viktige.. feil gjør vi alle, og det helt til vi dør.

umakenverdt
Skrevet

Jeg antar at du allerede tror at jeg ikke gjør disse tingene, noe jeg selvsagt heller ikke gjør. 

Likevel ønsker jeg selvsagt å endre meg, jeg vil bli et menneske som er bedre mot andre mennesker. Jeg er bare så redd for at jeg ikke klarer det, handler feil. Jeg skjønner at endring kan ta tid, men hva hvis jeg ikke beveger meg mot dette målet. Er det virkelig forsvarlig av meg å bruke tid på å prøve å handle bedre, forandre tankerekker og reaksjoner, når dette gjør at jeg i mindre grad klarer å bidra på andre områder nå?

Skrevet

Du skriver at du skal bidra, bli bedre, vurdere om ting er forsvarlig, samtidig som du er redd for å gjøre feil og være en byrde

Det blir veldig mye burde, skulle, måtte.

Jeg kommer ikke på noe lurt å skrive/svar, og vet ikke helt om jeg når frem til deg, men det høres ganske slitsomt ut å være deg.

umakenverdt
Skrevet

Du skriver at du skal bidra, bli bedre, vurdere om ting er forsvarlig, samtidig som du er redd for å gjøre feil og være en byrde

Det blir veldig mye burde, skulle, måtte.

Jeg kommer ikke på noe lurt å skrive/svar, og vet ikke helt om jeg når frem til deg, men det høres ganske slitsomt ut å være deg.

Det var ikke meningen å plage deg. Jeg burde nok handle mer aktivt, men jeg er så redd for å gjøre feil. Og da ender jeg opp med å være en byrde uansett.

Jeg ønsker å nå et mål, men vet ikke hvordan jeg skal komme dit. Det er vel derfor det blir mye burde, skulle, måtte dessverre.

Det var ikke meningen å oppta deg, klarer ikke helt få kontroll på noe i dag.

Skrevet

Tror ikke du klarer å plage meg så lett :)

Så du er altså dømt til å være en byrde uansett. Kanskje jeg også er en byrde når jeg tenker meg om. Vi kan være byrde sammen :)

umakenverdt
Skrevet

Tror ikke du klarer å plage meg så lett :)

Så du er altså dømt til å være en byrde uansett. Kanskje jeg også er en byrde når jeg tenker meg om. Vi kan være byrde sammen :)

Når du er så snill og svarer meg, er du i alle fall ikke en byrde :) 

Beklager at min dårlige dag går utover deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...