Gå til innhold

Alvorlig OCD - alvorlig sinnslidelse? psykose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.nrk.no/troms/sonnen-tvangstanker-ruinerer-faren-1.7629077

Denne personen er veldig dårlig fungerende, kan man si at denne mannen fungerer like dårlig som om man er psykotisk? 

Jeg tror fagpersoner tror ocd diagnosen er kjeks diagnose, altså en ikke alvorlig diagnose. Hvordan kan man kalle denne personen for tilregnelig? NHD?

Siden han lider av alvorlig ocd, kan det hende han er psykotisk? fordi han oppsøker ikke hjelp

Anonymous poster hash: 3542b...f8b
Skrevet

NHD er vel en av de få jeg har "snakket" med som skjønner alvorligheten i OCD. 

I saken du linket til, så synes jeg faren gjør sønnen en enorm bjørnetjeneste ved å holde på som han gjør. Han burde satt foten ned for lenge siden, og enten forlangt at sønnen fikk hjelp, eller fortalt han at han må tåle å føle seg skitten.

stjernestøv
Skrevet

http://www.nrk.no/troms/sonnen-tvangstanker-ruinerer-faren-1.7629077

Denne personen er veldig dårlig fungerende, kan man si at denne mannen fungerer like dårlig som om man er psykotisk? 

Jeg tror fagpersoner tror ocd diagnosen er kjeks diagnose, altså en ikke alvorlig diagnose. Hvordan kan man kalle denne personen for tilregnelig? NHD?

Siden han lider av alvorlig ocd, kan det hende han er psykotisk? fordi han oppsøker ikke hjelp

Dette var jo tragisk da, stakkars faren som ikke vet hva han skal gjøre. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Funksjonen er like dårlig som ved psykose. OCD og flere andre ikke-psykotiske lidelser har ofte et spenn i alvorlighet fra milde/moderate plager til invalidiserende sykdom.

Noe av det du spør om har sitt svar i definisjoner. Alvorlig OCD faller ikke under det som er definert som ikke tilregnelig. Det gjør heller ikke en alvorlig heroinist som begår innbrudd på apoteket for å finne stoff.

Ved svært mange diagnoser velger personer å ikke søke hjelp. Det betyr ikke at de er psykotiske.

Ellers er jeg helt enig med ISW. Farens bjørnetjeneste har gjort at sønnen kan fortsette dette uten å søke hjelp.

Skrevet

Ellers er jeg helt enig med ISW. Farens bjørnetjeneste har gjort at sønnen kan fortsette dette uten å søke hjelp.

Du kjenner nok bedre til dette enn jeg gjør, men jeg tror det er fryktelig vanlig at pårørende forverrer tvangstankene ved å være snille. Mine omsorgsfulle foreldre gjorde jo sitt beste med å forklare meg at jeg ikke var suicidal, eller spanderte på meg hjerteundersøkelser, osv. i et forsøk på å redusere angsten min.

Det er jo mange som ikke forstår OCD i form av at de tror at slike ting hjelper i det lange løp. For at jeg skulle bli bra av denne angsten min for suicidalitet, så måtte jeg akseptere at jeg en dag kunne bli suicidal. På samme måte som jeg må akseptere at jeg en dag kan få hjertestans.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti leger som har sagt att ocd er en bagatell omtrent, og "jeg kunne jo starte på DPS, dersom de hadde en behandler som var "intressert"  i det, men jeg måtte vente avslag da det var jo en mild lidelse. Noen måneder etterpå så blir jeg diagnostisert med schizofreni....

Anonymous poster hash: 826d7...7f5
AnonymBruker
Skrevet

Funksjonen er like dårlig som ved psykose. OCD og flere andre ikke-psykotiske lidelser har ofte et spenn i alvorlighet fra milde/moderate plager til invalidiserende sykdom.

Noe av det du spør om har sitt svar i definisjoner. Alvorlig OCD faller ikke under det som er definert som ikke tilregnelig. Det gjør heller ikke en alvorlig heroinist som begår innbrudd på apoteket for å finne stoff.

Ved svært mange diagnoser velger personer å ikke søke hjelp. Det betyr ikke at de er psykotiske.

Går det ann å ha psykose og alvorlig ocd altså begge lidelsene? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Går det ann å ha psykose og alvorlig ocd altså begge lidelsene? 

Ja, faktisk så mange som 20% av de med schizofreni har alvorlige tvangssymptomer.

Anonymesen
Skrevet

Ja, faktisk så mange som 20% av de med schizofreni har alvorlige tvangssymptomer.

bare shizofreni eller paranoid psykose også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...