Gå til innhold

Bosted avgjør psykiatrisk hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om du får den psykiatriske hjelpen du trenger, avhenger av hvor i landet du bor. Legeforeningen mener dette er i strid med pasientrettighetsloven, og krever nasjonale retningslinjer for å bedre forholdene.

Fastlege Jon Skohgolt ved Ødegården legesenter på Skarnes mener han kunne ha hjulpet pasientene med psykiske lidelser bedre dersom de først hadde fått en rask utredning hos spesialist.

Mangel på fagfolk har ført til at mange som blir henvist til spesialist i psykiatri, i stedet blir tatt i mot av sykepleier eller sosionom.

- Innen andre retninger av medisinen, er det en selvfølge at du blir utredet og diagnostisert av en spesialist. Slik burde det også være innen psykiatrien, mener legeforeningen.

Leder i Norsk psykiatrisk forening, Bjarte Stubhaug, sier at tilbudet er altfor tilfeldig og varierende.

- En pasient med en bestemt lidelse kan bli tatt i mot og få god behandling ett sted, men bli totalt avvist et annet sted. For så igjen å få en virkningsløs behandling et tredje sted. Det er ikke godt nok, påpeker Stubhaug.

http://www.nrk.no/livsstil/bosted-avgjor-psykiatrisk-hjelp-1.1313982

Dette var ti år siden. Er det forsatt slik?

Anonymous poster hash: acb00...531
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, dessverre er det slik fortsatt.

Inner self
Skrevet

Før bodde jeg på romerike, der var det lite hjelp å få. Så flyttet jeg til hovedstaden, og fikk veldig god hjelp. Så det er slik enda. Oslo har jeg inntrykk av att har ett bra psyk. tilbud.. Til og med psykiatrisk legevakt..

Skrevet

Enig i at i Oslo er det bra

Dessverre er det ikke sånn andre mindre steder.

Skrevet

Jeg kan naturligvis ikke mene noe særlig om hvorvidt de jeg har vært i kontakt med er dyktige eller ikke, siden jeg ikke er fagperson (og det finnes jo mange faglige uenigheter også), men det jeg har merket meg er at de forskjellige som jobber på et DPS sier veldig forskjellige ting, og behandler deg veldig forskjellig. Da tenker jeg på alle de ansatte, fra overlegen til psykologen, til sykepleier og hjelpepleier. Det er jo klart de som er hjelpepleiere ikke har den samme utdannelsen som overlegen har, men jeg syns det er litt rart at det tilsynelatende ikke er noen kommunikasjon de imellom. Syns faktisk det virker som de ikke bryr seg noe særlig. De som jobber i avdelingen er opptatt av TV-kos og kakebakst, mens overlegen farter rundt på møter og kurs 2/3 av tiden. Høydepunktet er "medication time" da - akkurat som pasienter som er frivillig innlagt på DPS og godt kan være ute hele dagen som et ledd i "attføring" trenger  kontrolleres i forhold til medisiner. En helt annen ting, som jeg syns er mer alvorlig, er at jeg ved mange anledninger fikk feil i dosetten. De fleste gangene viste det seg at pillene hadde ramlet ut av den defekte dosetten, men det var også andre mer uforklarlige feil. Men de må være veldig bemidlede der jeg "sokner" til, siden jeg har hatt tilnærmet ubegrenset med tilbud.

AnonymBruker
Skrevet

At miljøpersonalet e late og helst liker å se på tv ,strikke og snakke sammen om private ting er et velkjent problem.Har vært innlagt på 5 forskjellige steder og det erclikt overalt, spesielt ille ercdet i helgene ,da kan det virke som om personalet er på jobb for å slappe av. Er en stor skam,skulle likt å se det skje på somatiske avdelinger.

Gikk og med feil diagnose i 3 år etter å ha blitt behandlet på en liten landsens psyk.avdeling.Ingen tvil om st det er bedre å bo i større by,da kan en lettere søke seg et annet sted og om en ikke er fornøyd.

Anonymous poster hash: bfe3f...570

Skrevet

At miljøpersonalet e late og helst liker å se på tv ,strikke og snakke sammen om private ting er et velkjent problem.Har vært innlagt på 5 forskjellige steder og det erclikt overalt, spesielt ille ercdet i helgene ,da kan det virke som om personalet er på jobb for å slappe av. Er en stor skam,skulle likt å se det skje på somatiske avdelinger.

Gikk og med feil diagnose i 3 år etter å ha blitt behandlet på en liten landsens psyk.avdeling.Ingen tvil om st det er bedre å bo i større by,da kan en lettere søke seg et annet sted og om en ikke er fornøyd.

Anonymous poster hash: bfe3f...570

Mange av de som jobber på DPS er litt "eldre", og jeg mistenker ofte at de er parkert der pga. at de ikke orket somatikken. Er helt flott det, så lenge det dreier seg om fysiske begrensninger. Men hvis de bare er slitne og utbrente så er jo det trist for pasientene i psykiatrien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...