Mrs D Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg har kastet meg på bakebølgen, og for tida er det muffins og cupcakes det går i. Jeg følger alltid oppskrift og fremgansgmåte til punkt og prikke, er ikke akkurat noen bakeguru og har mange år ute av trening. De to siste gangene jeg har laget cupcakes har de delvis hengt fast i muffinsformene når vi skal til å spise dem. Noen som har ideer om hvorfor det skjer? Litt kjipt at halve kaka henger fast i papiret liksom. For mye stekt? For lite stekt? Andre ting jeg gjør feil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405640-cupcakes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 9. mai 2015 Del Skrevet 9. mai 2015 Jeg har kastet meg på bakebølgen, og for tida er det muffins og cupcakes det går i. Jeg følger alltid oppskrift og fremgansgmåte til punkt og prikke, er ikke akkurat noen bakeguru og har mange år ute av trening. De to siste gangene jeg har laget cupcakes har de delvis hengt fast i muffinsformene når vi skal til å spise dem. Noen som har ideer om hvorfor det skjer? Litt kjipt at halve kaka henger fast i papiret liksom. For mye stekt? For lite stekt? Andre ting jeg gjør feil? Hei! Det kan være flere grunner, både at røren er for bløt, og steketiden for kort. Kanskje kan også formene ha noe å si? Selv har jeg ikke opplevd dette, og jeg følger ikke en gang oppskrift. Det er ganske mange dårlige oppskrifter på net er min erfaring, uten kunnskap kan fort ting gå galt selv om man følger en oppskrift. Jeg har aldri gjort dette men hva med om du prøver sånn spray, vet ikke hva det heter, i formene først, det er en smørespray. Jeg tar de ofte ut av formene raskt etter at de er litt avkjølt, dette fordi jeg tar andre ting som border rundt dem. I tilfeller hvor jeg ikke har kjøpt spesielt pene former, Fyller du dine cupcakes? Jeg syns de blir mer spesnnende med fyll, muffins lager jeg aldri fyll til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405640-cupcakes/#findComment-3630110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 9. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2015 Hei! Det kan være flere grunner, både at røren er for bløt, og steketiden for kort. Kanskje kan også formene ha noe å si? Selv har jeg ikke opplevd dette, og jeg følger ikke en gang oppskrift. Det er ganske mange dårlige oppskrifter på net er min erfaring, uten kunnskap kan fort ting gå galt selv om man følger en oppskrift. Jeg har aldri gjort dette men hva med om du prøver sånn spray, vet ikke hva det heter, i formene først, det er en smørespray. Jeg tar de ofte ut av formene raskt etter at de er litt avkjølt, dette fordi jeg tar andre ting som border rundt dem. I tilfeller hvor jeg ikke har kjøpt spesielt pene former, Fyller du dine cupcakes? Jeg syns de blir mer spesnnende med fyll, muffins lager jeg aldri fyll til. Jeg bruker muffinsbrett, og så har jeg papirformene oppi. Noen sier at det skal man ikke gjøre, men jeg er ikke kommet dithen enda at jeg får til å tenke at muffins ikke skal ha papirform. Og papirformer UTEN muffinsbrett gjør jo at kakene flyter utover når de kommer i ovnen. Tror kanskje jeg skal prøve sånn spray som du snakker om. Oppskriftene jeg bruker er funnet på diverse sider på nett, og jeg er etter om de har fått gode tilbakemeldinger før jeg prøver. Røra er ikke bløt, egentlig ganskje fast uten å virke tung. Akkurat nå har jeg diller på Red Velvet Cupcakes, men jeg er litt gjerrig på frostingen, for jeg syns det blir kvalmt med for store mengder. Fyll har jeg ikke prøvd. Men som sagt, jeg er helt nybegynner på baking. Får utvide repertoaret etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405640-cupcakes/#findComment-3630113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 Jeg bruker muffinsbrett, og så har jeg papirformene oppi. Noen sier at det skal man ikke gjøre, men jeg er ikke kommet dithen enda at jeg får til å tenke at muffins ikke skal ha papirform. Og papirformer UTEN muffinsbrett gjør jo at kakene flyter utover når de kommer i ovnen. Tror kanskje jeg skal prøve sånn spray som du snakker om. Oppskriftene jeg bruker er funnet på diverse sider på nett, og jeg er etter om de har fått gode tilbakemeldinger før jeg prøver. Røra er ikke bløt, egentlig ganskje fast uten å virke tung. Akkurat nå har jeg diller på Red Velvet Cupcakes, men jeg er litt gjerrig på frostingen, for jeg syns det blir kvalmt med for store mengder. Fyll har jeg ikke prøvd. Men som sagt, jeg er helt nybegynner på baking. Får utvide repertoaret etter hvert. Hei! Jeg bruker enorme mengder frosting for å få dem til å se flotte ut:-) Men jeg har aldri spist en cup cake, frister ikke for mye sukker. Men til forundring liker og spiser barn og voksne disse. Jeg har nå laget en del andre kremer enn frosting, rett og slett mer basert på ost og mindre sukker, eller andre ikke så søte ting. Frosting blir det ikke, men likevel relativt stift, stift nok, og ser pent ut når man sprøyter ut, men smaker ikke bare sukker. Jeg har laget til og med syrlige toppinger, og jeg syns nok flere liker disse. Jeg har fyldt med friske bær kjørt med litt melis, det blir da er lett syrlig fyll som passer bedre til det søte. Jeg har gått over mer på makroner, disse er også veldig populære, men jeg syns litt mer tidkrevende eller krever litt mer planlegging. Jeg lager lemon curd til fyll og denne blir best om den står i kjøleskapet noen dager:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405640-cupcakes/#findComment-3630220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 (endret) Jeg har fyldt med friske bær kjørt med litt melis, det blir da er lett syrlig fyll som passer bedre til det søte. Jeg har gått over mer på makroner, disse er også veldig populære, men jeg syns litt mer tidkrevende eller krever litt mer planlegging. Jeg lager lemon curd til fyll og denne blir best om den står i kjøleskapet noen dager:-) Hva slags smak har du på de du fyller? Tror makroner er alt for avansert for meg. Får se etter hvert, men de ser jo innmari flotte ut, fargerike som de er. Er enig i at det ser flott ut med masse frosting, men det er utrolig kvalmende. Syns smaksopplevelsen er vel så viktig som utseendet. Endret 10. mai 2015 av Mrs D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405640-cupcakes/#findComment-3630248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 10. mai 2015 Del Skrevet 10. mai 2015 (endret) Hva slags smak har du på de du fyller? Tror makroner er alt for avansert for meg. Får se etter hvert, men de ser jo innmari flotte ut, fargerike som de er. Er enig i at det ser flott ut med masse frosting, men det er utrolig kvalmende. Syns smaksopplevelsen er vel så viktig som utseendet. Hei! Det kommer an på hva jeg fyller med. Hva man liker for smaker sammen. Men jeg har feks fyldt med friske bringebær, med litt melis, og laget en topping basert på philadelfiaost, litt melis og sitron, eller den mandarin osten fra Tine. Har også smør sammen med osten. Smaker det til. Andre ganger har jeg hatt vanlijesukker i, eller sjokolade og kokossmak. (har også eksprimentert med egg, stipiskede eggehviter, eggedosis i osten, ble også bra. Disse toppingene blir mer spiselige:-) Sånn frosting syns jeg ofte kun er for at det skal se bra ut:-) Men til forundring ser jeg barna spise disse på avslutninger Jeg har imidlertid dekorert kaker med frosting og det blir jo flott, særlig sidestilte roser og den slags, men på cupcakes har jeg altså lykkes med mer ostebasserte kremer, med melis, men ikke så ekstremsøte. Men uansett hva jeg bruker lager jeg enormt mye, fordi de skal se sånn ut som på bilder:-) Har jeg alt for mye krem av en farge, fryser jeg det i sånne poser fra Ikea med glidelås. Og da går det mye ingredienser:-) Når det ikke er frosting er man imidlertid mer avhengig av å sette dem kjølig. Endret 10. mai 2015 av Madelenemie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405640-cupcakes/#findComment-3630257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.