Gå til innhold

Hjelp ! Pris på foto ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En legeforening har tatt kontakt med meg fordi de vil kjøpe et bilde jeg har tatt og lurer på om jeg vil selge det og rettighetene til det. De vil bruke det som forsidebilde på et blad. Det er jo hyggelig, men blir litt stressa :o :o. Jeg er bare en skarve amatørfotograf og har aldri gått et kurs en gang. Selvlært.  Et par av mine bilder har blitt brukt før i turistblad, men aldri blitt tilbudt betaling slik som nå.

Hva skal jeg ta betalt da ? 500? 1000?

Anonymous poster hash: 77fd2...2f3
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405700-hjelp-pris-p%C3%A5-foto/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En legeforening har tatt kontakt med meg fordi de vil kjøpe et bilde jeg har tatt og lurer på om jeg vil selge det og rettighetene til det. De vil bruke det som forsidebilde på et blad.

Gratulerer med tilbud :) Ad pris: Du kan iallefall ta 5000. Jeg har kjøpt blder til kampanjer flere ganger, og det er en vanlig pris. Når du selger rettighetene bør du imidlertid være sikker på at du er komfortabel med at bildet er utenfor din kontroll, og at det vil kunne bli brukt på måter du evt ikke liker/ finner naturlig. Dersom bildet er nøytralt er det stort sett uproblematisk, men jeg ville ikke solgt rettighetene til bilder dersom det var identifiserbare mennesker på det feks.

AnonymBruker

Jeg tør aldri i verden å forlange 5000 Kayia :) Da tror jeg de trekker seg og for meg er det jo moro bare det at de vil bruke det. Nei, det er ikke mennesker på det. Jeg legger aldri ut bilder med identifiserbare mennesker :)

Lurer bare på om jeg skal si at det er opp til dem hva de vil betale ?

Tenkte faktisk tanken, har en kjenning som selger bilder for den prisen, men han er profesjonell. Ikke for det, er et bilde bra er det vel verdt det samme uansett hvem som har tatt det.

Ja i en markedssammenheng er det ikke relevant hvorvidt bildets eier har en profesjon eller ikke. Det er først relevant om man skal søke stipend eller stille ut el.l. :)

Annonse

Jeg tør aldri i verden å forlange 5000 Kayia :) Da tror jeg de trekker seg og for meg er det jo moro bare det at de vil bruke det. Nei, det er ikke mennesker på det. Jeg legger aldri ut bilder med identifiserbare mennesker :)

Lurer bare på om jeg skal si at det er opp til dem hva de vil betale ?

Dette er jo opp til deg, men jeg ser imidlertid ingen grunn til at du ikke skal kunne be om det du ønsker :) Lykke til uansett!

AnonymBruker

En legeforening har tatt kontakt med meg fordi de vil kjøpe et bilde jeg har tatt og lurer på om jeg vil selge det og rettighetene til det. De vil bruke det som forsidebilde på et blad. Det er jo hyggelig, men blir litt stressa :o :o. Jeg er bare en skarve amatørfotograf og har aldri gått et kurs en gang. Selvlært.  Et par av mine bilder har blitt brukt før i turistblad, men aldri blitt tilbudt betaling slik som nå.

Be dem gi deg et "bud". 

Anonymous poster hash: 27e52...d53

AnonymBruker

Nå fikk jeg ny melding om å sende over bildet til en mailadresse for betaling. Når han skriver det slik, da regner jeg med at de allerede har bestemt seg for pris ? Rart han ikke kom med tilbud før han ba meg sende over bildet, men jeg har sjekket ut at han virkelig er en han utgir seg for.

Får vel bare sende over bildet sammen med kontonummer da ?

Nå fikk jeg ny melding om å sende over bildet til en mailadresse for betaling. Når han skriver det slik, da regner jeg med at de allerede har bestemt seg for pris ? Rart han ikke kom med tilbud før han ba meg sende over bildet, men jeg har sjekket ut at han virkelig er en han utgir seg for.

Får vel bare sende over bildet sammen med kontonummer da ?

Dette ville jeg IKKE gjort, og jeg lurer på om dette er en seriøs kjøper. Det riktige er at du sender faktura og at de betaler før du sender bildet. Har du et enkeltmannsforetak?

Annonse

Nå fikk jeg ny melding om å sende over bildet til en mailadresse for betaling. Når han skriver det slik, da regner jeg med at de allerede har bestemt seg for pris ?

Det er ditt bilde, du som setter prisen.

Jeg hadde ikke sendt noe bilde før avtalen om pris var i boks.

Jeg kan ikke noe om priser, men denne fyren hørtes sleip ut. Jeg hadde ikke hatt problemer med å kreve 5000 av han. Husk at det ikke bare er et bilde til et blad du selger, men alle rettighetene til bildet. Det er ikke lenger ditt. Slikt skal koste mener jeg. Ville ikke gitt han hverken kontonr eller noe bilde før prisen var avklart. Så skulle jeg hatt pengene før jeg sendte bildet.

AnonymBruker

Ble feil dette at han fikk rettighetene til det. Bare retten til å bruke det. Jeg kan fortsatt bruke det til hva jeg vil.

Prisen ble på 1000 og det er helt greit :)

Hadde ikke regnet med å få en slik forespørsel i det hele tatt og jeg har ikke ambisjoner om å tjene penger på hobbyen min. I hvert fall ikke foreløpig, så er fornøyd jeg :)

• 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...