Gå til innhold

Er det mulig å ikke tåle Diazepam når Zopiclone går helt fint?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk Diazepam av legen like før jul da jeg hadde store problemer med angst og søvn og i tillegg skulle ut på lang reise. Etter en natt uten noe som helst søvn tok jeg én 2mg pille utpå formiddagen i håp om å få roet nervene og gikk og la meg for å prøve å sove litt, men jeg følte at jeg ble nesten enda verre. Jeg klarer ikke helt å beskrive hva som skjedde, men jeg hadde en slags rar kilende og krampeaktig følelse i magen som varte i et par timer før det gradvis gikk over. Jeg tenkte det var tilfeldig og at det ikke var nok med 2mg, så jeg prøvde en ny pille på kvelden, men fikk samme opplevelse igjen og det hjalp ikke til å sove.

Til sammenligning har 5 - 7,5mg Imovane gitt meg en veldig beroligende effekt de gangene jeg har brukt den. Er ikke virkningen på disse nesten helt lik? Kan det være at kroppen reagerer negativt på Diazepam, eller ville jeg da automatisk heller ikke tålt andre benzo og benzo-lignende preparater?

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har gått på Zopiclone i to år, fungerer utmerket. Er ikke avhengig, men må ha de for å få sove. Paralgin hjelper også, men de er sterke. 

Skrevet

Mange leger vil nok ha vanskelig for å tro at det kan være sånn at man ikke tåler vival mens man har tålt andre benzo. Jeg har imidlertid sett at det kan være slik på nært hold. Mannen min tålte vival, men tålte ikke sobril og rivotril. Det var flere situasjoner hvor han i utgangspunktet ikke visste at han hadde fått noe annet enn vival (f.eks. på sykehus) og hvor han endte opp med forvirring og oppkast.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Så lenge ikke kjemien er nøyaktig identisk (med samme fyllstoffer også) så vil jeg tro at det alltid kan være en mulighet for at man tåler et medikament innenfor en type/gruppe medikamenter, men ikke et annet.

Synes det er litt merkelig hvis ikke dette er en vanlig tanke, også blant leger.

Jeg er overhode ingen ekspert men synes dette høres veldig logisk ut (at man kan tåle noe, men ikke noe annet). Jeg opplever forøvrig heller ikke det jeg har hørt mange nevne at hvis man har opparbeidet en viss toleranse (snakker ikke om "avhengighet") ovenfor et benzo så har man det ovenfor andre benzo også.

Skrevet

Mitt svar er basert tilbakemeldinger vi fikk på dette fra blant annet nevrologer. De var uhyre skeptiske til at det vi fortalte kunne være tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk Diazepam av legen like før jul da jeg hadde store problemer med angst og søvn og i tillegg skulle ut på lang reise. Etter en natt uten noe som helst søvn tok jeg én 2mg pille utpå formiddagen i håp om å få roet nervene og gikk og la meg for å prøve å sove litt, men jeg følte at jeg ble nesten enda verre. Jeg klarer ikke helt å beskrive hva som skjedde, men jeg hadde en slags rar kilende og krampeaktig følelse i magen som varte i et par timer før det gradvis gikk over. Jeg tenkte det var tilfeldig og at det ikke var nok med 2mg, så jeg prøvde en ny pille på kvelden, men fikk samme opplevelse igjen og det hjalp ikke til å sove.

Til sammenligning har 5 - 7,5mg Imovane gitt meg en veldig beroligende effekt de gangene jeg har brukt den. Er ikke virkningen på disse nesten helt lik? Kan det være at kroppen reagerer negativt på Diazepam, eller ville jeg da automatisk heller ikke tålt andre benzo og benzo-lignende preparater?

Zopiclone er da ikke benzo.

Anonymous poster hash: 3f2d4...ed8

Skrevet

@frosken: Noen ganger synes jeg det kan være ganske tilfeldig hvilke medikamenter legene skriver ut. Det er jo absolutt ikke slik at SSRI er SSRI, benzo er benzo og for den saks skyld AP er AP. Det er ganske stor forskjell på f.eks Zeldox og Seroquel, på Zoloft og Fontex og for den del også på Rivotril og Vival. De ulike stoffene virker jo på mange andre punkter i nervesystemet, det kan godt hende at det var noe annet enn "benzo-effekten" av Rivotril din mann ikke tålte.

@737: Jeg synes ikke det er så rart. Imovane er ikke benzo og det er en helt annen medisin enn Vival. Imovane virker på en reseptor som Vival også virker på, men Vival gjør mer enn det. Å sammenligne dem helt blir jo som å sammenligne utsagnet "Tommelen er en finger" med "Alle fingre er tomler".

Skrevet

@frosken: Noen ganger synes jeg det kan være ganske tilfeldig hvilke medikamenter legene skriver ut. Det er jo absolutt ikke slik at SSRI er SSRI, benzo er benzo og for den saks skyld AP er AP. Det er ganske stor forskjell på f.eks Zeldox og Seroquel, på Zoloft og Fontex og for den del også på Rivotril og Vival. De ulike stoffene virker jo på mange andre punkter i nervesystemet, det kan godt hende at det var noe annet enn "benzo-effekten" av Rivotril din mann ikke tålte.

Poenget mitt var at det ved noen anledninger var vanskelig å få nevrologer til å godta at det kunne være mulig at han ikke tolererte verken sobril eller rivotril, mens han hadde god effekt av vival.

Skrevet

Poenget mitt var at det ved noen anledninger var vanskelig å få nevrologer til å godta at det kunne være mulig at han ikke tolererte verken sobril eller rivotril, mens han hadde god effekt av vival.

Ja, jeg skjønte det :-)

Det er jo fordi disse legene tenker at benzo er benzo, tåler han Vival så tåler han Rivotril også. Men det trenger jo ikke være sånn.

Jeg har slitt i årevis med å forklare både fastlege og indremedisiner at jeg fint tåler en betablokker, men ikke en annen. Det går virkelig ikke inn. Har fått beskjed om at jeg snakker tull. Selv om jeg viser frem forskning som underbygger poenget mitt.

Skrevet

Ja, jeg skjønte det :-)

Det er jo fordi disse legene tenker at benzo er benzo, tåler han Vival så tåler han Rivotril også. Men det trenger jo ikke være sånn.

Jeg har slitt i årevis med å forklare både fastlege og indremedisiner at jeg fint tåler en betablokker, men ikke en annen. Det går virkelig ikke inn. Har fått beskjed om at jeg snakker tull. Selv om jeg viser frem forskning som underbygger poenget mitt.

Hehe... jeg oppfattet ikke at du hadde prøvd ut dette fenomenet også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...