Gå til innhold

I år bærer politiet våpen på 17. mai

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I november kom Politiets sikkerhetstjeneste med en trusselvurdering der de advarte mot økt terrorfare mot spesielle grupper, blant annet politifolk og politikere. Det ble da bestemt av norsk politi skulle midlertidig bevæpnes.

Politimester i Follo politidistrikt, Arne Jørgen Olafsen bekrefter at Follo-politiet vil være bevæpnet på årets 17. mai.

– Det er et krevende trusselbilde som gjør at vi er bevæpnet, sier han.

http://www.oblad.no/I__r_vil_politiet_b_re_v_pen_i_17__mai_togene-5-68-57327.html

Er det virkelig slik at islamske terrorister truer norske barnetog? Hva syntes du om dette?

Anonymous poster hash: bb778...5d0

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en berikelse. Men i mange land så har barna også våpen, så det håper jeg vi implementerer også. Det er viktig å ikke tro at vår kultur er noe bedre enn andres, vi må absorbere og bli beriket.

Er du uenig, så er du en rasist. Sånn er det med den saken.

Anonymous poster hash: 31e18...9dc
AnonymBruker

Det er en berikelse. Men i mange land så har barna også våpen, så det håper jeg vi implementerer også. Det er viktig å ikke tro at vår kultur er noe bedre enn andres, vi må absorbere og bli beriket. Er du uenig, så er du en rasist. Sånn er det med den saken. Anonymous poster hash: 31e18...9dc

Sånn er det nok, vel.

Anonymous poster hash: 50963...0e0

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er trygt å vite at Politiet er bevepnet.

De er ikke bevepnet pgs trussel mot barnetogene, men pga en generell trussel.

Folk bør lære seg til å se på våpen som et av politiets verktøy på lik linje med snekkerens hammer og legens stetoskop.

De er jo ikke bevæpnet pga. 17.mai eller barnetogene spesielt, men fordi mai inngår i en tidsperiode der trusselnivået vurderes som høyt.

Jeg innbiller meg ikke at jeg har bedre grunnlag for å synse om dette enn de ansvarlige har.

Jeg tenker omtrent det samme som under Norway Cup i fjor, da terroralarmen gikk like før - når verden er som den er, er det fint at noen følger ekstra godt med.

Annonse

AnonymBruker

I november kom Politiets sikkerhetstjeneste med en trusselvurdering der de advarte mot økt terrorfare mot spesielle grupper, blant annet politifolk og politikere. Det ble da bestemt av norsk politi skulle midlertidig bevæpnes.

Politimester i Follo politidistrikt, Arne Jørgen Olafsen bekrefter at Follo-politiet vil være bevæpnet på årets 17. mai.

– Det er et krevende trusselbilde som gjør at vi er bevæpnet, sier han.

http://www.oblad.no/I__r_vil_politiet_b_re_v_pen_i_17__mai_togene-5-68-57327.html

Er det virkelig slik at islamske terrorister truer norske barnetog? Hva syntes du om dette?

Anonymous poster hash: bb778...5d0

I Danmark har de jo vært bevæpnet lenge. Jeg var i Danmark for 20 år siden, og var på en campingplass. 

Ene dagen hadde det kommet et par skumle typer bort til oss og spurte om vi hadde knark å selge de... noe vi så klart ikke hadde, men jeg har en mistanke om at dette var spanere som skulle sjekke forholdene... for dagen etter kom det to bevæpnede politifolk... 

Anonymous poster hash: d12cb...3f8

AnonymBruker

Apropos terror - så syns jeg facebook skal innføre strengere regler ang. bilder osv.

I det siste har jeg mottatt rare venneforespørsler og folk som vil følge meg på facebook - 

dette har vært folk fra arabiske land! Jeg lurer på hvorfor de finner interesse i meg  - men paranoide meg tenker at de kanskje ser for seg å overvåke flest mulige nordmenn via facebook - eller sende masse virus - I dunno....

Hadde dette vært normale profiler så kanskje jeg ikke hadde lurt, men når jeg går inn på profilen - nysgjerrig som jeg er, 

ser jeg bilder med folk som bærer våpen og roper mash allah........ 

Jeg syns våpenbilder skal være forbudt på facebook.

AnonymBruker

Jeg syns det er bra at politiet bærer våpen og at landet ikke er så naivt at vi ikke klarer vurdere trusselnivået, men bare lever i vår lille boble hvor alle er venner.

Det mest effetive er stopp i innvandringen og strengere grensekontroll.

Anonymous poster hash: 87dfc...8d5

Gjest Gargamel

For ikke lenge siden var det en terrortrussel direkte mot politifolk. Latterlig om de ikke skulle være bevæpnet da.

Nylig avfyrte politiet varselskudd mot en fyr i Trondheim som angrep tilfeldige forbipasserende med kniv. Noen tilskuere reagerte på det.

De synes tydeligvis at politiet skal gå i nærkamp med folk som har kniv. Det ville ikke jeg gjort om jeg hadde en pistol.

Er det rimelig å kreve at folk skal risikere livet på jobben? Jeg ville heller gått på en byggeplass uten hjelm enn å gå i nærkamp med en knivdesperado med ukjent bevæpning.

Hvis jeg fikk velge våpen ville jeg heller hatt kniv og machete (som tullingen hadde) enn pepperspray og batong.

AnonymBruker

Det mest effetive er stopp i innvandringen og strengere grensekontroll.

Da må du ta en titt på selvstendighetspartiet. En av sakene de ville ha gjennom var å stoppe all innvandring.

Den tror jeg ikke de kommer langt med og folk som sier slikt tenker jo ikke langt.

Vi trenger kompetanse fra utlandet, ellers kommer vi til å ligge langt bak i utviklingen i fremtiden.

Og husk at også svensker innvandrer til Norge....

Annonse

AnonymBruker

Da må du ta en titt på selvstendighetspartiet. En av sakene de ville ha gjennom var å stoppe all innvandring.

Den tror jeg ikke de kommer langt med og folk som sier slikt tenker jo ikke langt.

Vi trenger kompetanse fra utlandet, ellers kommer vi til å ligge langt bak i utviklingen i fremtiden.

Det er enorm forskjell på slik innvandring, og den masseinvanndringen vi har nå. Vi har 5 ganger så høy innvandring som andre tilsvarende land. Dette kommer til å rive nasjonen i filler på lengre sikt. Norge har vært et fredlig og bra samfunn å bo i fordi vi har hatt en homogen befolkning med små økonomiske forskjeller. I boken ”Nasjonalstaten. Velferdsstatens grunnlag”  skriver professor  Sigurd Skirbekk at et omfattende statlig velferdssystem  er avhengig av solidaritet, solidaritet med mennesker som avviker fra ens egen livsstil, solidaritet mellom periferi og sentrum, mellom eldre og yngre og over generasjonene. Det må være oppslutning om ordninger som den enkelte selv ikke kan få nytte av. Tillit  er et sentralt element. I de homogene nordiske landene har det vært stor oppslutning om en generøs velferdsstat. Innvandringen fra Asia og Afrika til vesteuropeiske land har medført store sosiale problemer, bl.a. i Sverige, Storbritannia og Frankrike. Vi må regne med å få det samme i Norge dersom utviklingen får fortsette. Masseinnvandringen svekker solidariteten i befolkningen som helhet. Den samfunnsøkonomiske effekten av innvandringen er negativ. Dette gjelder ikke bare gruppen flyktninger/asylsøkere, men også arbeidsinnvandringen når man ser på denne gruppen i sin helhet. Samfunnsøkonomisk er resultatet negativt. Det har bl.a. sammenheng med at landets infrastruktur  må bygges ut hvis standarden skal opprettholdes. I utkast til ny kommuneplan:  ”Oslo mot 2030  –  Smart, trygg og grønn” regner man med at det i 2030 vil være ca. 200 000 flere innbyggere enn i dag.  Nykommerne vil for det alt vesentlige være utlendinger, og de kommer til en by hvor innvandrerbefolkningen allerede nå utgjør ca. 30 pst. I løpet av 20-30 år vil etniske nordmenn være i mindretall i Oslo. Mest sannsynlig vil økonomiske og tekniske begrensninger føre til at standarden på offentlige ytelser og infrastruktur reduseres. Det betyr dårligere livskvalitet for innbyggerne. Betydelige skatteøkninger vil bli nødvendig, samtidig som kommunens gjeld øker kraftig. Med disse framtidsutsiktene bør ansvarlige politikere konsentrere seg om dette: Hvordan kan vi stoppe en skadelig utvikling, dvs. begrense innvandringen? Rasjonell samfunnsplanlegging forutsetter at man har styringsmuligheter og at man bruker dem. Økonomen Robert Rawthor  ved Cambridge Universitet i England har i en rapport konkludert med at masseinnvandringen har massive negative konsekvenser for det britiske samfunnet. Det gjelder økonomi og den sosiale sammenhengskraften i landet. Hvofor norske politikere styrer mot en planlagt kollaps er uforståelig.

For ikke lenge siden var det en terrortrussel direkte mot politifolk. Latterlig om de ikke skulle være bevæpnet da.

Nylig avfyrte politiet varselskudd mot en fyr i Trondheim som angrep tilfeldige forbipasserende med kniv. Noen tilskuere reagerte på det.

De synes tydeligvis at politiet skal gå i nærkamp med folk som har kniv. Det ville ikke jeg gjort om jeg hadde en pistol.

Er det rimelig å kreve at folk skal risikere livet på jobben? Jeg ville heller gått på en byggeplass uten hjelm enn å gå i nærkamp med en knivdesperado med ukjent bevæpning.

Hvis jeg fikk velge våpen ville jeg heller hatt kniv og machete (som tullingen hadde) enn pepperspray og batong.

Jeg ville heller hatt pepperspray og betong mot en som truer me kniv, men det er meg. Jeg har (seriøst) hatt den 'glede' av å prøve dette i praksis, riktignok gammel type tyskprodusert CS gass som i disse dager ikke er lov. Med pistol/maskingevær er terskelen fryktelig mye høyere, og konsekvensene mye større for å bruke. En dose gass og slag mot store muskelgrupper er relativt greit å utføre selv med store mengder adrealin i kroppen, og gir i de aller færreste tilfeller noe konsekvenser.

Det sagt, det er ikke alle situasjoner jeg er på bølgelengde med de som bestemmer hva som er trygt for 'meg', men i bevepningssaken støtter jeg meg på at de som sier 'det bør være slik' har rett. Jeg har sett bevæpnet politi siden jeg var liten, og har aldri følt meg hverken mer eller mindre trygg av den grunn.

Jeg håper bare at det ikke blir et bidrag til å heve terskelen for 'vanlige' kriminelles bruk av tyngre skyts selv. For om vi skal være helt ærlige, i dagligvirket er det enda lokale tullinger politiet skal hanskes med, ikke IS aksjonister.

La meg legge til en liten historie her, siden vi er så fortrolige. Dette har jeg aldri fortalt noen, så greit å lette hjertet noen år senere :) . Under en fangetransport satt jeg meg ladet maskinpistol, ovenfor meg satt en kar med jern på rygg. Plutselig rykket han til, og det gjorde jeg og. Takk gud og høyere makter (og meg selv) for at sikringen sto på, ellers hadde magasinet blitt tømt i han. Grunnen til at jeg nevner det, er at det er lett å ikke ha vært i slike situasjoner selv og mene masse greier. Mulig samtlige av dagens politistyrker er mine overmennesker og hadde reagert med stoisk ro, selv med minimalt søvn over tid, stresset situasjon og skarpe våpen, men jeg holder en knapp på at ting fort kan skje for mange av oss.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Svart-tenaring-skutt-og-drept-av-politiet-i-Wisconsin-7928572.html

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/05/03/223322/polsk-politi-drepte-tilskuer-under-4.-divisjonskamp

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/politimann-ikke-drapstiltalt-for-michael-browns-doed/a/23342623/

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Politimann-skjot-og-drepte-ubevapnet-mann-i-Brooklyn-7796861.html

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/12-aaring-skutt-av-politiet-i-cleveland/a/23341606/

http://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-skjt-137-skudd-pa-to-forsvarslse-menn/8517671.html

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/04/09/221667/amerikansk-politimann-drepte-psykisk-syk-svart-mann-25

http://nrksuper.no/super/supernytt/2015/04/08/usa-politimann-mistenkt-for-drap/

http://www.dagbladet.no/2015/03/08/nyheter/utenriks/drap/madison/wisconsin/38109117/

http://www.tv2.no/a/6634511

http://www.framtidinord.no/ntb/utenriks/article10036295.ece

http://www.framtidinord.no/ntb/utenriks/article8039625.ece

Gjest Gargamel

Jeg ville heller hatt pepperspray og betong mot en som truer me kniv, men det er meg. Jeg har (seriøst) hatt den 'glede' av å prøve dette i praksis, riktignok gammel type tyskprodusert CS gass som i disse dager ikke er lov. Med pistol/maskingevær er terskelen fryktelig mye høyere, og konsekvensene mye større for å bruke. En dose gass og slag mot store muskelgrupper er relativt greit å utføre selv med store mengder adrealin i kroppen, og gir i de aller færreste tilfeller noe konsekvenser.

Det sagt, det er ikke alle situasjoner jeg er på bølgelengde med de som bestemmer hva som er trygt for 'meg', men i bevepningssaken støtter jeg meg på at de som sier 'det bør være slik' har rett. Jeg har sett bevæpnet politi siden jeg var liten, og har aldri følt meg hverken mer eller mindre trygg av den grunn.

Jeg håper bare at det ikke blir et bidrag til å heve terskelen for 'vanlige' kriminelles bruk av tyngre skyts selv. For om vi skal være helt ærlige, i dagligvirket er det enda lokale tullinger politiet skal hanskes med, ikke IS aksjonister.

Hva mener du i de konkrete sakene som blir diskutert her? Mannen i Trondheim hadde nettopp knivstukket en kvinne i halsen.

Jeg vet ikke hva som er best av batong eller kniv, men det er ikke viktig om det ene er litt bedre enn det andre. Poenget er at kniv er et dødelig våpen, og at politiet ikke kan vite hva fyren er i stand til. Det er ikke rimelig at politiet skal "duellere " med kriminelle på tilnærmet like vilkår. Husk at vi bare snakker om et varselskudd.

Du sier du satt med en ladd maskinpistol, usikret, på "auto", med fingeren på avtrekkeren og siktet på en mann som lå i jern. Det er uprofesjonelt og jeg lurer på hvilken jalla- sammenheng det skjedde. Det er ingen grunn til å tro at politiet i Norge vil gjøre sånne ting 17. mai.

Jeg tror ikke det er behov for generell bevæpning i Norge, men jeg synes politiet selv bør ha størst innflytelse på det.

Det er mange land som har bevæpnet politi, men få eller ingen vestlige land hvor politiet er i nærheten av så løse på avtrekkeren som USA. Vi blir ikke USA selv om politiet bærer våpen noen ganger.

Nils Håvard Dahl, psykiater

La meg legge til en liten historie her, siden vi er så fortrolige. Dette har jeg aldri fortalt noen, så greit å lette hjertet noen år senere :) . Under en fangetransport satt jeg meg ladet maskinpistol, ovenfor meg satt en kar med jern på rygg. Plutselig rykket han til, og det gjorde jeg og. Takk gud og høyere makter (og meg selv) for at sikringen sto på, ellers hadde magasinet blitt tømt i han. Grunnen til at jeg nevner det, er at det er lett å ikke ha vært i slike situasjoner selv og mene masse greier. Mulig samtlige av dagens politistyrker er mine overmennesker og hadde reagert med stoisk ro, selv med minimalt søvn over tid, stresset situasjon og skarpe våpen, men jeg holder en knapp på at ting fort kan skje for mange av oss.

Det du beskriver antar jeg var en krigssituasjon i utlandet. Norsk politi har ikke "auto" på sine våpen - kun halvauto.

Norsk politi ville heller ikke sittet med våpen pekende på en arrestant i "jern".

Det du beskriver antar jeg var en krigssituasjon i utlandet. Norsk politi har ikke "auto" på sine våpen - kun halvauto.

Norsk politi ville heller ikke sittet med våpen pekende på en arrestant i "jern".

Korrekt, militær situasjon. Det jeg anser som utfordringer for politifolk er dog de samme. For det første er terskelen for å benytte våpen relativt høy (eller burde være det), for det andre kan en anspent situasjon fort eskaleres. Selv relativt greit trente folk (for ikke snakke om folk som er ferske) kan glippe av og til, det er jo en del uheldige episoder der man 'trodde' man så et våpen eller lignende.

Men som sagt, jeg støtter meg på de som mener det er nødvendig med bevepning, selv om jeg ikke helt tror så mye på at det blir så mye sikrere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...