AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Gjennom årene har jeg blitt kjent med en del filipinere. Første jeg ble kjent med var da jeg var 8 år, jenta snakka flytende engelsk, selv kunne jeg bare si my name is og telle til ti, my brother og noen andre få enkle ord - ikke verst bare det. Dette var jo før dataverdens tid. Men har siden da forstått at de lærer veldig tidlig engelsk der. Til og med hennes lillesøster på 4 snakket engelsk "Can you push me"? sa hun og ville jeg skulle sku henne fart på husken. Jeg ble litt i tvil om hva push betydde, men skjønte det måtte bety at jeg skulle sku henne fart Jeg mistet kontakt med henne da hun flyttet, men i voksen alder har jeg blitt kjent med flere. En dame som hadde bodd her ett år og giftet seg med en nordmann. Hun kjente få her og vi ble venner, men etterhvert kom hun med i et fillipinersamfunn eller hva jeg skal kalle det og fikk mange venner der - og hadde ikke tid til å treffe meg så ofte, og siden vi bodde i hver vår bydel og fikk barn og var opptatt med jobb, mistet vi etterhvert kontakten. Nå ser jeg henne bare på facebook Så har jeg blitt kjent med 3-4 stk på jobb også... Og disse har jeg på facebook. Så er det en ting jeg har lagt merke til. De skriver stadig statuser på sitt språk - hva kalles det språket? Jeg prøver å bruke google translate, men av og til klarer den ikke finne språket, av og til esperanto og av og til noe annet... hmmm og noe annet rart, er at de blander både engelsk og av og til litt norsk inn i setninger på sitt språk F.eks.: in born sexy na yan te, ewan ko kung tatab De har sagt at veldig mange fra Fillpinene er ikke "rene" fillipinere, men har gjerne flere nasjonaliteter i seg - langt tilbake. De var jo amerikansk base en gang, og mange har amerikanerblod i seg - noen har tyskerblod, og noen har spansk blod... Sjømenn og soldater som fant kjærligheten - eller bare hadde et eventyr der nede... Det er sikkert litt samme som i Tailand. Anonymous poster hash: c955c...c15 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405720-kjenner-du-fillippinere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrNobody Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Cumusta Ka? Como estas?, - How are you? Hvordan har du det? Jeg jobber sammens med mange filipinere og har gjort det i mange år. Det finnes mange språk på Filipinene og "hovedspråket" er tagalog. Et annet språk som er utbredt i sør, er cebuano, som er en undergruppe til bisaya. Titte litt på wikipedia, for der er mye info om dette med språk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/405720-kjenner-du-fillippinere/#findComment-3630961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.