Gå til innhold

Hos tannlegen

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Var til tannlegen med min sønn i dag og tannlegen sa det var betennelse, likevel setter han bedøvelse for å prøve å få gjort noe. Men bedøvelsen virker ikke, trodde det var kjent at bedøvelsen ikke virker når det er betennelse?

Han virket ung og uerfaren, nå må sønnen min sannsynligvis rotfylle fire tenner. Han har skikkelig tannlegeskrekk og de så jo hvordan han var. Likevel tilbydde de ikke noe beroligende til neste gang, men legen kan kanskje skrive ut noe beroligende?

Og er jo veldig dyrt å rotfylle? Han har jo ikke råd til det, ikke har jeg penger til det heller. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie

Var til tannlegen med min sønn i dag og tannlegen sa det var betennelse, likevel setter han bedøvelse for å prøve å få gjort noe. Men bedøvelsen virker ikke, trodde det var kjent at bedøvelsen ikke virker når det er betennelse?

Han virket ung og uerfaren, nå må sønnen min sannsynligvis rotfylle fire tenner. Han har skikkelig tannlegeskrekk og de så jo hvordan han var. Likevel tilbydde de ikke noe beroligende til neste gang, men legen kan kanskje skrive ut noe beroligende?

Og er jo veldig dyrt å rotfylle? Han har jo ikke råd til det, ikke har jeg penger til det heller.

Hei!

Hvis det er han med Asperger kan han få dekket tannlege, ved grunn, mangelfull evne til personlig hygiene og egenomsorg.

Han kan videre få tannbehandlinger i narkose.

Jeg fikk narkose da jeg måtte overtales til GU. Grunn, jeg har Asperger :-D

Men tannlege går fint for meg, uansett borringer eller andre ubehageligheter.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631083
Del på andre sider

stjernestøv

Hei!

Hvis det er han med Asperger kan han få dekket tannlege, ved grunn, mangelfull evne til personlig hygiene og egenomsorg.

Det er han med asperger, tenkte jo å spør nav om de kan hjelpe å betale. Visste ikke han kunne få det dekket, han skulle jo ha fått det ordnet for lenge siden men møtte ikke opp. Han har verket frem og tilbake flere ganger, så nå har hullene blitt så store at han må rotfylle. Han var helt på gråten i dag og jeg måtte holde han i hånden og foten. Syns virkelig synd på han, fikk jo en halv vival av meg men den hjalp ikke. Hjelper beroligende på deg? Burde sikkert gitt han en, men han bør jo få det av legen sin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631087
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg tror det kan være nokså krevende å få innvilget, men pga av autisme, er det mulig,

man må imidlertid ha tålmodighet, man får nesten garantert avslag, og da må man klage, argumentere, vise til fakta og lovhjemler.

Jeg hjalp et menneske nylig med dette, og det gikk bra.

Mulig kan jeg derfor hjelpe deg om ca en mnd om du vil det, send meg pm.

Men det er slik at det er litt ydmykende for personen det gjelder å få det innvilger, kanskje har man problemer kun med tannpuss og ikke øvrig hygiene, det kan derfor oppleves belastende at man må skrive det som må skrives, om maglende evne til egenomsorg og personlig hygiene.

Men om man klarer takle dette, komme over det nedverdigende, ved så lite rom for fornuft og ærlighet, så er det trolig at man får innvilget og dekket tannlege.

Det er også mulig å få gjort alle behandlinger i full narkose, for mange med autisme, må dette til for å få gjort det nødvendige,

asperger er autisme, så selv om høytfungerende kan vanskene være av en sånn type at både tannlege, blodprøve eller andre undersøkelser må tas i narkose, det varierer fra person til person.

Ang vival, jeg tror det virker ganske nornalt på meg, syns å erindre det virket svakere enn forventet, men at det virket ved høyere dose.

Jeg tok det når jeg gikk til tannlegen før, men så ble jeg mer og mer glad i tannlegekonsultasjonene, og ville ikke være kvalm eller trøtt. Jeg trenger derfor ikke sånr mer, jeg liker spesielt å gå til tannlegen, liker at det blir millimeterorden mellom tennene mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631091
Del på andre sider

AnonymBruker

Og er jo veldig dyrt å rotfylle?

Regn med 4-5000 pr tann. Og trengs det krone i tillegg kan blir det fort 5000 ekstra. Men er man under 18 dekkes det av folketrygden.

Anonymous poster hash: 3ce06...318

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631092
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Det er bare å be om bedøvelse, så kjenner man ingen ting.

Og aspergers er ikke akkurat psykisk utviklingshemming, så jeg har vanskelig å tro at man ikke klarer å pusse tennene sine. Det får være måte på å snylte på staten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631093
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Hei!

Jeg tror det kan være nokså krevende å få innvilget, men pga av autisme, er det mulig,

man må imidlertid ha tålmodighet, man får nesten garantert avslag, og da må man klage, argumentere, vise til fakta og lovhjemler.

Jeg hjalp et menneske nylig med dette, og det gikk bra.

Mulig kan jeg derfor hjelpe deg om ca en mnd om du vil det, send meg pm.

Men det er slik at det er litt ydmykende for personen det gjelder å få det innvilger, kanskje har man problemer kun med tannpuss og ikke øvrig hygiene, det kan derfor oppleves belastende at man må skrive det som må skrives, om maglende evne til egenomsorg og personlig hygiene.

Men om man klarer takle dette, komme over det nedverdigende, ved så lite rom for fornuft og ærlighet, så er det trolig at man får innvilget og dekket tannlege.

Det er også mulig å få gjort alle behandlinger i full narkose, for mange med autisme, må dette til for å få gjort det nødvendige,

asperger er autisme, så selv om høytfungerende kan vanskene være av en sånn type at både tannlege, blodprøve eller andre undersøkelser må tas i narkose, det varierer fra person til person.

Ang vival, jeg tror det virker ganske nornalt på meg, syns å erindre det virket svakere enn forventet, men at det virket ved høyere dose.

Jeg tok det når jeg gikk til tannlegen før, men så ble jeg mer og mer glad i tannlegekonsultasjonene, og ville ikke være kvalm eller trøtt. Jeg trenger derfor ikke sånr mer, jeg liker spesielt å gå til tannlegen, liker at det blir millimeterorden mellom tennene mine.

Det er nav du mener kan dekke det? 

De prøvde jo å få tatt blodprøve i hele oppveksten hans, men det skjedde aldri. Tror ikke de får narkose her sa mannen min, jeg nevnte jo det for han i dag. Det hadde vært det beste tror jeg. Mulig han trenger vival i høyere dose. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631094
Del på andre sider

stjernestøv

Det er bare å be om bedøvelse, så kjenner man ingen ting.

Og aspergers er ikke akkurat psykisk utviklingshemming, så jeg har vanskelig å tro at man ikke klarer å pusse tennene sine. Det får være måte på å snylte på staten.

Hva når man ikke har råd til å betale da? Skal tennene bare råtne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631096
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva når man ikke har råd til å betale da? Skal tennene bare råtne?

Da kan man få dekket den mest nødvendige behandling på sosialen. Det vil normalt si trekking av tennene.

Ellers er det mulig å låne penger.

Det jeg ikke forstår er at folk,med aspergers skal ha spesialbehandling. Mens andre folk må betale alt selv selv om man har andre lidelser, som angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631098
Del på andre sider

Det er nav du mener kan dekke det? 

De prøvde jo å få tatt blodprøve i hele oppveksten hans, men det skjedde aldri. Tror ikke de får narkose her sa mannen min, jeg nevnte jo det for han i dag. Det hadde vært det beste tror jeg. Mulig han trenger vival i høyere dose. 

Tannlegene skal nå kunne reglene mht hvem som kan få tannlegebehandling dekket av nav. Prøv å ring dem og hør hva de sier, dersom han fortsatt bruker SSRI så opplys om det, noen ganger gir det såpass økt munntørrhet at det i seg selv kan gi grunnlag for refusjon av en stor del av kostnadene. Dersom det har vært vanskelig for ham å pusse tenner opp gjennom årene, så kan du også opplyse om det, og høre hvilke muligheter som finnes for støtte.

Når det gjelder tannbehandling i narkose, så vil det de fleste steder i landet være lang ventetid på dette. I det fylket jeg bor i, så har det i mange år vært minimum ett års ventetid. Slik behandling gis ikke på de vanlige tannlegekontorene, her hvor jeg bor er det kun det nærmeste universitetssykehuset som tilbyr dette til noen få pasienter. Siden sønnen din trenger tannbehandling raskt, så tror jeg ikke narkose er løsningen. Dersom han er svært engstelig, så kan tannlegen gi ham vival i forkant av behandlingen. Dersom du tror det vil hjelpe ham, så synes jeg dere skal ringe og foreslå det. I forbindelse med tannbehandling, vil det ikke være uvanlig om dosen må opp i 10 mg for å være til hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631102
Del på andre sider

Madelenemie

På en måte.

Man søker om rett til å få gå til offetntlig tannlege, viser til diagnose, og vansker.

Mange med autisme har sanseforstyrrelser som kan føre til at de feks får en svært dårlig tannhygiene, mens de ellers kan være veldig hygeniske. Det var være sanseforstyrrelser i munnen som feks fører til at man brekker seg, eller ikke klarer lyden av å pusse tenner, eller syns det å pusse tenner er nesten "vondt"...

Det er dette man må ta med i en søknad, og sanseforstyrrelser er vel kjent.

En jeg kjenner, med fryktelig dårlig tannhelse og asperger, fikk nå innvilget rett til offentlig tannhelsetjenester, samt å ta undersøkelser i narkose.

Selv har jeg fri tannhelsetjeneste, men klarer konsutasjoner helt uproblematisk, sist uten bedøvelse,

men for å ta blodprøve eller GU, da må feks jeg har narkose.

variblene av vansker er ulike i autismebefolkningen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631103
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Tannlegene kan IKKE de reglene (generelt), det VET jeg!

De kan om rekken som er ramset opp på navs hjemmesider, hvem som har rett på dekking av utgifter, fult eller delt fra Nav.

De kan lite om gruppern, de med nedsatt evne til egenomsorg.

...

Min private tannlege trodde ikke jeg pga av asperger kunne få dekket noe,

jeg får dekket alt.

Men jeg har funnet ut av alt selv. Og nå hjulpet en annen.

Det er ikke lang ventetid på offentlige spesialisthelsetjenesten for oss som er inne i systemet, for oss er det kun få uker,

Men det starter med å søke og argumentere med det rette og firmulere tingene korrekt

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631104
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Da kan man få dekket den mest nødvendige behandling på sosialen. Det vil normalt si trekking av tennene.

Ellers er det mulig å låne penger.

Det jeg ikke forstår er at folk,med aspergers skal ha spesialbehandling. Mens andre folk må betale alt selv selv om man har andre lidelser, som angst.

Så sur du var da :(

Hvem har sagt at folk med asperger skal ha spesialbehandling? IKKE får de det heller. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631105
Del på andre sider

Hei!

De kan om rekken som er ramset opp på navs hjemmesider, hvem som har rett på dekking av utgifter, fult eller delt fra Nav.

...

jeg får dekket alt.

Det er ikke lang ventetid på offentlige spesialisthelsetjenesten for oss som er inne i systemet, for oss er det kun få uker,

Men det starter med å søke og argumentere med det rette og firmulere tingene korrekt

Etter en omlegging av systemet for noen år siden, så er det slik at tannlegene selv vurderer hvorvidt pasientene oppfyller enkelte av de kriteriene som gir rett til å få dekket mesteparten av kostnadene. Dette gjelder blant annet de som har økt munntørrhet som følge av medikamentbruk (noe som kan være relevant for denne unge mannen siden han i årevis har brukt SSRI). Dersom han har økt munntørrhet, så er det den enkleste måten å få dekket tannlegeutgiftene.

Når det gjelder reglene om redusert evne til egenomsorg, så er det mulig at de færreste av tannlegene tenker på denne muligheten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631106
Del på andre sider

stjernestøv

Tannlegene skal nå kunne reglene mht hvem som kan få tannlegebehandling dekket av nav. Prøv å ring dem og hør hva de sier, dersom han fortsatt bruker SSRI så opplys om det, noen ganger gir det såpass økt munntørrhet at det i seg selv kan gi grunnlag for refusjon av en stor del av kostnadene. Dersom det har vært vanskelig for ham å pusse tenner opp gjennom årene, så kan du også opplyse om det, og høre hvilke muligheter som finnes for støtte.

Når det gjelder tannbehandling i narkose, så vil det de fleste steder i landet være lang ventetid på dette. I det fylket jeg bor i, så har det i mange år vært minimum ett års ventetid. Slik behandling gis ikke på de vanlige tannlegekontorene, her hvor jeg bor er det kun det nærmeste universitetssykehuset som tilbyr dette til noen få pasienter. Siden sønnen din trenger tannbehandling raskt, så tror jeg ikke narkose er løsningen. Dersom han er svært engstelig, så kan tannlegen gi ham vival i forkant av behandlingen. Dersom du tror det vil hjelpe ham, så synes jeg dere skal ringe og foreslå det. I forbindelse med tannbehandling, vil det ikke være uvanlig om dosen må opp i 10 mg for å være til hjelp.

Takk for tips men tror vi går direkte til nav, vet om flere som har fått dekket tannlege av nav her. Og han har lav inntekt. 

Var rart de ikke foreslo det selv da at han kunne få vival, de så jo hvordan han var. Tannlegen tok til og med pulsen han, det var ingen kjekk opplevelse. Så man må opp i 10 mg ja, ja det sier jo litt om hvorfor 2, 5 mg ikke holdt i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631107
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Jeg var i dag på Nordvoll autismesenter med min datter.

Hun var der i to timer, snakket masse, fikk sjokolademuffins og kakao, hun var en solstråle da jeg hentet henne:-)

I en solstol, med terapauten ventet hun på meg.

Når hun så meg komme kjørende, vinket hun ivrig, lo så mye:-) Terapauten sa hun selv kunne fortelle det lure de hadde jobbet på, og hun lo, lo lenge i bilen, men så fortalte hun:-)

Hun hadde løsninger nå på mye av det som før hun syns var så komplisert, :-)

Hun trenger spesialbehandling, det er flott at hun får det, jeg er glad, for den drahjelpen gjør at hun får til skole, utdanning, liv, kjenner trygghet og forankring og tilhørighet.

Spesialbehandling/tilrettelegging er nødvendig for barn og voknse med andre behov og utfordringer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631108
Del på andre sider

Hei!

...

jeg får dekket alt.

En ting til: Tannbehandling i narkose har hatt minimum ett års ventetid i det fylket jeg bor i, det har blitt gjort noen få unntak (f.eks. for pasienter med kort forventet levetid).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631109
Del på andre sider

AnonymBruker

Så sur du var da :(

Hvem har sagt at folk med asperger skal ha spesialbehandling? 

Jeg er drit lei av denne forskjellgsbehandlingen. Jeg har sterk angst og vært mye deprimert, og har av denne grunn gått uregelmessig til tanbnlegen. Dette har fjørt til at jeg har måtte betale over 30000 hos tannlegn siste par årne. Men noen er født med gullskje i ræva og får mer i støtte fra NAV enn ti minstepensjonister får i trygd. Hele systemet er korrupt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631110
Del på andre sider

stjernestøv

Etter en omlegging av systemet for noen år siden, så er det slik at tannlegene selv vurderer hvorvidt pasientene oppfyller enkelte av de kriteriene som gir rett til å få dekket mesteparten av kostnadene. Dette gjelder blant annet de som har økt munntørrhet som følge av medikamentbruk (noe som kan være relevant for denne unge mannen siden han i årevis har brukt SSRI). Dersom han har økt munntørrhet, så er det den enkleste måten å få dekket tannlegeutgiftene.

Når det gjelder reglene om redusert evne til egenomsorg, så er det mulig at de færreste av tannlegene tenker på denne muligheten.

Han sluttet jo med SSRI for noen måneder siden, men de kan godt ha hatt noe å si. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405737-hos-tannlegen/#findComment-3631111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...