Gå til innhold

stole på autisme psykologen eller overlege psykiateren?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

Han sa at i frukt er det rent sukker og at man legger på seg masse av light produkter. Stemmer dette? Han sa også at høytfungerende autisme er akkurat likt som aspergers og at jeg fikk bare høytfungerende autisme fordi aspergers forsvinner og at einstein var asperger men lærte å prate når han var 5, mens en autisme ekspert psykolog sa at jeg kan ikke ha aspergers men autisme, fordi jeg hadde språkforsinkelser. Dette var svært forvirrende for meg. Hvem skal jeg stole på?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

10

• Blomsterfluen

9

• AnonymBruker

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er meningsløst å si at frukt er rent sukker. Rent sukker er hvite krystaller, og det vokser ikke på trær.

Jeg er litt pedantisk nå, men jeg synes sånn løs omgang med begreper ofte henger sammen med løs omgang med fakta.

Gjest Gargamel
Skrevet

PS: jeg tenkte mest på kostholdsrådene som jeg ville tatt med en klype salt.

Når det gjelder din diagnose vet jeg ikke hvem du skal stole på.

PPS: Selv om jeg ikke vet mye om autisme er jeg litt skeptisk til teorien om at Einstein hadde asperger. Han var kvinnebedårer og samarbeidet tett med andre når han utviklet teoriene sine.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med Gargamel vedr kostholdsrådene.

Asperger er høytfungerende autisme.

En av symptomene ved asperger er nettopp språkforstyrrelsen, så her tar psykologen din feil.

Det finnes mye tull og dårlig informasjon på nettet. NHI kan du derimot stole på. Det som står på deres sider er korrekt.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/asperger-syndrom-20902.html

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med Gargamel vedr kostholdsrådene.

Asperger er høytfungerende autisme.

En av symptomene ved asperger er nettopp språkforstyrrelsen, så her tar psykologen din feil.

Vel, her står det noe annet: http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=12496&a=2

Tilstanden (altså AS) skiller seg fra autisme ved at det er normal generell intelligens og ingen klinisk signifikant språkforsinkelse.

Anonymous poster hash: 60167...f4c

Blomsterfluen
Skrevet

Ok. Jeg lærte å snakke setninger i ca 3 1/2 års alderen. Jeg skal slutte å gå til psykologen min. Han har sikkert bare løyet om mine verbale lærervansker også.

Blomsterfluen
Skrevet

Vel, her står det noe annet: http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=12496&a=2 Tilstanden (altså AS) skiller seg fra autisme ved at det er normal generell intelligens og ingen klinisk signifikant språkforsinkelse. Anonymous poster hash: 60167...f4c

Ok. Det leste jeg også, så nhd gjør meg forvirret.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Det leste jeg også, så nhd gjør meg forvirret.

Jeg tror ikke NHD har så god greie på aspergers;) 

Du får spørre Madelenemie.

Blomsterfluen
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke NHD har så god greie på aspergers;) Du får spørre Madelenemie. Anonymous poster hash: 60167...f4c

Jeg tør ikke ta kontakt med madelenemie for hun blir så fort sint på meg.

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Det springende punktet her er "språkforståelsen". Det er noe annet enn å kunne snakke - både ordforråd og det å snakke i setninger.

Det siste kreves det normalutvikling på for å få diagnosen asperger. Om en "snakker sent" - dvs sent begynner å snakke med ord og danne setninger, er det ikke asperger. Om en derimot har en forsinket språkforståelse, er det slik jeg har forstått det, typisk for asperger.

AnonymBruker
Skrevet

Det springende punktet her er "språkforståelsen". Det er noe annet enn å kunne snakke - både ordforråd og det å snakke i setninger.

Det siste kreves det normalutvikling på for å få diagnosen asperger. Om en "snakker sent" - dvs sent begynner å snakke med ord og danne setninger, er det ikke asperger. Om en derimot har en forsinket språkforståelse, er det slik jeg har forstått det, typisk for asperger.

Med TS skrev "språkforsinkelser".

Skrevet

Ja, derfor blir det forvirrende. Språkforståelse er også en del av språket.

Uansett tror jeg ikke det har praktiske konsekvenser for hjelp/behandling om dette faller like innenfor eller like utenfor det nåvæede begrepet asperger.

Skrevet (endret)

Ja det er nok riktig som nhd er inne på her. Det er forskjell på språkforståelse og sen seller forsinket pråkutvikling. Asperger har ikke forsinket språkutvikling, men språkforståelse. Hvar det ikke slik du mente det ? Men som voksen så kan jo dette kompanseres til en viss grad for mange. Endret av FGT
Skrevet

Jeg tror ikke NHD har så god greie på aspergers;)  Du får spørre Madelenemie. Anonymous poster hash: 60167...f4c

Vel jeg tror ikke at en med as kan svare for alle med as. Jo mer en studerer mennesker med as, så større spenvidde oppdager man. Men selv om det ikke er forsinket språkutvikling, så er det alikevel noe forsinket forståelse. Kan selv skrive under på det.Dette har ikke noe med IQ å gjøre men heller å forstå begreper.

Skrevet

Jeg tør ikke ta kontakt med madelenemie for hun blir så fort sint på meg.

Dette er ikke vanskelig å svare på.

Blomsterfluen
Skrevet

Så dette betyr med andre ord at jeg ikke har høytfungerende autisme, selvom jeg hadde forsinket snakking?

Skrevet

Så dette betyr med andre ord at jeg ikke har høytfungerende autisme, selvom jeg hadde forsinket snakking?

Jeg synes ikke du skal forvente detaljert findiagnostikk på et nettsted. Dette må overlates til de som har truffet deg flere ganger over tid i RL.

AnonymBruker
Skrevet

Vel jeg tror ikke at en med as kan svare for alle med as. Jo mer en studerer mennesker med as, så større spenvidde oppdager man. Men selv om det ikke er forsinket språkutvikling, så er det alikevel noe forsinket forståelse. Kan selv skrive under på det.Dette har ikke noe med IQ å gjøre men heller å forstå begreper.

Ord/begrepsforståelse er en del av verbaldelen på WAIS/WISC (generell evnetest). Så at ord- og begrepsforståelse ikke har noe med IQ å gjøre er ikke helt riktig. Språklige evner inngår i krystallisert intelligens.

Anonymous poster hash: 4b2fc...868

Skrevet

Ord/begrepsforståelse er en del av verbaldelen på WAIS/WISC (generell evnetest). Så at ord- og begrepsforståelse ikke har noe med IQ å gjøre er ikke helt riktig. Språklige evner inngår i krystallisert intelligens. Anonymous poster hash: 4b2fc...868

Språkelig evner ja, men det må ikke forveksles med språkforstelse. Testene forteller litt om hvor landet lgger i forhold til dine evner. IQ er i et nøtteskall kort fortalt, evnen til å kunne tenke. Vi har alle noe å lære på hvert vårt plan. Det kan virke flott for noen med høy skår på papiret, men enkelte har inrømmet som også har hatt AS,at de er totalt uintelegente på det sosiale, selv om de har fått svært høy skår på slike tester du nevner.

Skrevet
Så dette betyr med andre ord at jeg ikke har høytfungerende autisme, selvom jeg hadde forsinket snakking?[/quote

Forsinket snakking kommer nok mer under høytfungerende autisme ja. Hvis det var det du mente, "å kunne snakke"?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...