Gå til innhold

stole på autisme psykologen eller overlege psykiateren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Språkelig evner ja, men det må ikke forveksles med språkforstelse. Testene forteller litt om hvor landet lgger i forhold til dine evner. IQ er i et nøtteskall kort fortalt, evnen til å kunne tenke. Vi har alle noe å lære på hvert vårt plan. Det kan virke flott for noen med høy skår på papiret, men enkelte har inrømmet som også har hatt AS,at de er totalt uintelegente på det sosiale, selv om de har fått svært høy skår på slike tester du nevner.

Språk/ord/begrepsforståelse er en deltest på verbaldelen. Så jo, språkforståelse/kunne knytte mening til ord og begreper berøres av IQ. Et testresultat, IQ i dette tilfellet, er interessant om det kan være med på å forklare deler av atferden på utsiden av testrommet.

Anonymous poster hash: 4b2fc...868

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

10

• Blomsterfluen

9

• AnonymBruker

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

Blomsterfluen
Skrevet

Det var det å lære å snakke jeg mente ja. Å lære ord. Jeg har 95 i iq så jeg ligger på noemal befolkningen inteligens sier min hovedkontakt.

Skrevet

ame="FGT" post="3631447" timestamp="1431945044"]

Det var det å lære å snakke jeg mente ja. Å lære ord. Jeg har 95 i iq så jeg ligger på noemal befolkningen inteligens sier min hovedkontakt.

Men hvordan er du sånn på det sosiale , det mellommennesklige da ? Ja du har sikkert skrevet en del om det også, men sier din kontaktperson hvordan han opplever deg på det området ?

Blomsterfluen
Skrevet

Men hvordan er du sånn på det sosiale , det mellommennesklige da ? Ja du har sikkert skrevet en del om det også, men sier din kontaktperson hvordan han opplever deg på det området ?

Jeg syns jeg er svært flink sosialt og jeg er masse flink til å tenke logisk. Jeg vet foreksempel når jeg har gått for langt over grensa. Personalet sier detimot at jeg er typisk autist. Jeg blir ofte sliten av snakking i den virkelige verden men ikke på barnetv. Spessielt hviss de snakker høyt i den virkelige verden. Jeg føler ofte i sosiale happeninger at jeg nesten får sammenbrudd men sammenbrudd skjer skjelden.

Skrevet

Jeg syns jeg er svært flink sosialt og jeg er masse flink til å tenke logisk. Jeg vet foreksempel når jeg har gått for langt over grensa. Personalet sier detimot at jeg er typisk autist. Jeg blir ofte sliten av snakking i den virkelige verden men ikke på barnetv. Spessielt hviss de snakker høyt i den virkelige verden. Jeg føler ofte i sosiale happeninger at jeg nesten får sammenbrudd men sammenbrudd skjer skjelden.

Ja det kan virke som du har AS ut fra et totalbilde. Men har du fått høytfungerende autisme nå ?

Blomsterfluen
Skrevet (endret)

Ja det kan virke som du har AS ut fra et totalbilde. Men har du fått høytfungerende autisme nå ?

Ja jeg fikk høytfungerende autisme i mars i år etter omfattende tester og samtaler mellom psykolog og mamma og personal. Og med samtaler med meg. Denne psykologen kjente meg oppigjennom åra også så han vet hvordan jeg er. Jeg har også agora fobi diagnose og tvangslidelse og verbale lærevansker på 56 i score på verbale lære-test fra tidligere tester.

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Ja du er jo voksen nå, så det har vel ikke så stor betydning. Men vet du hvorfor du fikk HF autisme og ikke As ?

AnonymBruker
Skrevet

Barn kan ha forsinket språkutvikling uten at det er snakk om autisme.  Det har vært forskjell mellom USA og Europa i utredning og definering av autisme og asperger.  Det nyeste på begge sider av Atlanteren er at man går vekk fra bruk av begrepet asperger.

WISC testene deles opp i forskjellige områder og når verbale delen ligger langt under generell del  (eller omvendt) er ikke skårene brukbare.  Non-verbale lærevansker er et fenomen som ikke går under psykiatrien akkurat som dysleksi som er en verbal lærevanske. 

Verbale lærevansker og autisme er to forskjellige ting.  De fleste autister skårer høyere på verbal del enn generell del.

Tro på det psykologen din sier.  Det at det er forskjellige meninger og tolkninger ute og går.  Ta mer hensyn til fagfolk i RL enn på et nettsted som dette. 

Anonymous poster hash: 85d3f...2ea
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes høyt fungerende autister som ikke har diagnosen asperger.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes høyt fungerende autister som ikke har diagnosen asperger.

Mener huske NHD har sagt høyt fungerende autisme og asperger er det samme. Så hva er egentlig forskjellen?

Anonymous poster hash: a82ce...09c

Blomsterfluen
Skrevet

Ja du er jo voksen nå, så det har vel ikke så stor betydning. Men vet du hvorfor du fikk HF autisme og ikke As ?

Fordi jeg lærte å snakke forsinket.

AnonymBruker
Skrevet

NHD har sagt at asperger er høyt fungerende autisme, men det finnes høyt fungerende autister som ikke har asperger.

Kriteriene og diagnosene endrer seg nå og godt er det.

Skrevet

NHD har sagt at asperger er høyt fungerende autisme, men det finnes høyt fungerende autister som ikke har asperger.

Kriteriene og diagnosene endrer seg nå og godt er det.

Det er bare tullball med disse diagnosene. Ulike fagfolk har helt forskjellige meninger og tolkninger, og kriterienee endrer seg stadig vekk. Man kan ikke stole på noe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@gråstein: Jeg synes du bør tenke over om du bør være på dette forum. Det eneste du bidrar med er en enorm pessimisme om at intet nytter. Det er det siste personer med sykdommer trenger.

Om kriteriene: DSM-IV kom i 1994, DSM 5 i 2013. Om 19 år kan kalles "stadig vekk", bør du tenke over.

Skrevet

Fordi jeg lærte å snakke forsinket.

Ok, da er det vel greit da?

Skrevet

@gråstein: Jeg synes du bør tenke over om du bør være på dette forum. Det eneste du bidrar med er en enorm pessimisme om at intet nytter. Det er det siste personer med sykdommer trenger.

Fordi det en min erfaring med psykiatrien. Det eneste tilbudet man får er piller man bare blir fjern og sløv av. Og når piller ikke fungerer finnes det ikke noe "tilbud", og man kan man bare sitte der og råtne.  Det er mulig dere har alt på stell der oppe i Nord-Trøndelag, man slik er det ikke i resten av landet. Og definitivt ikke når man er så uheldig å tilhøre det helseforetak som alltid kommer på siste plass i alle brukerundersøkelser. Tåler du ikke å høre hvordan helsenorge er i praksis?

Er det for mye å forlage ønske hjelp til å fungere noenlunde normalt? Dette er ikke noe liv.

Men jeg forstår jeg er uønsket her også. Begynner å bli vant til det, passer ikke inn noen steder. Deaktiver gjerne kontoen. 
Skrevet

Fordi det en min erfaring med psykiatrien. Det eneste tilbudet man får er piller man bare blir fjern og sløv av. Og når piller ikke fungerer finnes det ikke noe "tilbud", og man kan man bare sitte der og råtne.  Det er mulig dere har alt på stell der oppe i Nord-Trøndelag, man slik er det ikke i resten av landet. Og definitivt ikke når man er så uheldig å tilhøre det helseforetak som alltid kommer på siste plass i alle brukerundersøkelser. Tåler du ikke å høre hvordan helsenorge er i praksis?

Er det for mye å forlage ønske hjelp til å fungere noenlunde normalt? Dette er ikke noe liv.

Men jeg forstår jeg er uønsket her også. Begynner å bli vant til det, passer ikke inn noen steder. Deaktiver gjerne kontoen. 

Er du sikker på at du har det best med å "gå hjemme" på dagtid? Hva med å prøve deg i jobblignende aktivitet innenfor et arbeidsmarkedstiltak - evt. Varig tilrettelagt arbeid?

Når det gjelder din bruk av dol, så synes jeg det er greit at du skriver om din egen fortvilelse. Det er mindre greit at du kommer med en del generelle utsagn om at det aldri er hjelp å få. For de fleste vil det være mulig å få hjelp, og når folk skriver på et forum som dette i en vanskelig livsfase, så er det ugreit om de i stor grad blir møtt med mer pessimistiske holdninger enn nødvendig. Jeg betviler ikke at du selv erfarer å ikke få adekvat hjelp, og jeg synes det er leit, men jeg kunne ønske at du tok litt ansvar for hvordan du formidler dette til andre brukere her på dol.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg tror jeg har spurt deg før, men kan være det var Slabbedask....

Har du bedt om hjelp? Det fins mye hjelp, og mange grep man kan ta for å få det bedre.

Jeg fikk aldri tilbud om piller for min autisme, jeg fikk hjelp og støtte til å leve bedre med det.

Forskning jeg har lest har også vist at piller ikke nødvendigvis hjeper autister så godt...

feks ssri. Hvis nedstemtheten skyldes en konkret sorg over å ikke føle man hører til, eller har en funksjon/mening osv...

Så er det vel mer miljørettede tiltak som bør settes inn fremfor medisiner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg betviler ikke at din erfaring er slik, og jeg synes det er synd at du ikke blir hjulpet med dine plager. Det er ikke det jeg kritiserer.

Det jeg kritiserer er at du generaliserer fra deg selv med din diagnose og din egen erfaring til alle andre med psykiske lidelser uavhengig av diagnose. Det er dessverre slik at vi i 2015 ikke kjenner noen god behandling for autisme (spektrumlidelser). Heldigvis er det ikke slik for de fleste andre lidelser, og storparten av personer får god hjelp i psykiatrien - også utenfor Nord-Trøndelag.

Madelenemie
Skrevet

Jeg betviler ikke at din erfaring er slik, og jeg synes det er synd at du ikke blir hjulpet med dine plager. Det er ikke det jeg kritiserer.

Det jeg kritiserer er at du generaliserer fra deg selv med din diagnose og din egen erfaring til alle andre med psykiske lidelser uavhengig av diagnose. Det er dessverre slik at vi i 2015 ikke kjenner noen god behandling for autisme (spektrumlidelser). Heldigvis er det ikke slik for de fleste andre lidelser, og storparten av personer får god hjelp i psykiatrien - også utenfor Nord-Trøndelag.

Hei!

Ok, men det fins ganske god kunnskap om hvilken hjelp som skal  til for å leve et bedre liv med asperger og HFA.

Det er frustrerende, spesielt når man har gode evner, og feks ikke klare studier, jobb eller kanskje finne en partner.

Alt dette kan hjelpes med konkrete innsatte miljørettede tiltak, kunnskapen fins, tilretteleggingen som trengs er også godt kjent, den manglende, evnen til å forstå seg bedre på andre mennesker, fins det også hjelp for, særlig ser jeg at kunnskapen er nådd landets barnehabiliteringer, men der virker det som det i stor grad stopper. Det er jo en viktig start, men for de som er voksne i dag og har autisme, eller ikke ikke har hatt ressursterke foreldre kan mange fortsatt ikke få den nødvendige hjelpen.

Det første min mann og jeg gjorde når jeg fikk diagnosen asperger var å reise på kurs med verdens ledende autismeekspert, Tony Attwood, og det var en fornuftig start, dyrt, men bra for oss begge.

Ikke minst fikk vi oversikt over all den hjelp og programmer som fins, så var vi godt informert til å møte barna våre etter som de fikk den samme diagnosen, vi visste hva som fantes, vi bad om hjelpen, og vi fikk den.

Det jeg mener er at, det fins en hel del nødvendige hjelpetiltak som alt for mange unge og voksne med asperger og autisme ikke får, jeg vet ikke hvorfor, for selv om det krever ressurser, så er det jo også ressurssløseri at kloke hoder skal sitte hjemme og falle ut av skole og utdanning og arbeidsliv, når enkle tiltak kunne forhindret det. Ikke minst ender mange av disse menneskene opp som kanskje fortvilte mennesker innenfor psykiatrien, og blir bare en utgiftspost, og en pasientgruppe som ikke det fins hjelp for.

Jeg vet endringer vil tvinge seg frem, jeg syns bare det er synd at man på veien mister så mange menneskelige ressurser og evner. Når man i Danmark stadig øker ant institutter der mennesker med autisme kan ta høyere utdanning ved og få den nødvendige tilretteleggingen de trenger, så er det så vidt jeg vet kun en høyskole i Norge som tilbyr det samme, datainginør utdanningen på høyskolen i Oslo.

Og vi med autisme er avhengig av at noen kjemper vår sak, fagpersoner som forstår at autisme er gjennomgripende og medfødt og ikke noe som slutter ved 16 eller 18 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...