Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sovet lite den siste uken. Natt til i går tok jeg en 7.5mg Imovane på kvelden og sov ca 6 timer. Dagen etter var veldig stressende og jeg hadde såpass problemer med angst at jeg valgte å ta 4mg Vival i 13-14 tiden. Det hjalp en del og kom meg gjennom dagen. Var fortsatt veldig sliten på kvelden og trengte sårt en god natts søvn så jeg tok en 25mg Phenergan før jeg la meg. Jeg sovnet etter hvert, men plutselig våknet jeg brått av at jeg heiv etter pusten. Det virket som jeg ikke hadde pustet på lenge. Sovnet etter hvert igjen og sov relativt greit, men er fortsatt veldig trøtt i dag (men det er jeg forsåvidt nesten alltid).

Jeg kan ikke huske å ha opplevd en slik pustestopp før. Hva kan være årsaken? Kan det være at jeg brukte for mye medisiner i løpet av de to dagene at det faktisk gikk utover respirasjonen? Eller kan det bare være et resultat av søvnmangel/angst? I følge min samboer har jeg det siste året begynt å snorke mye når jeg sover. Har ikke tenkt noe særlig over det, men etter denne episoden kom jeg inn på tanken om søvnapné. Men jeg er 28 år og veier 73kg, så det er vel veldig lite sansynlig?

Skrevet

Har sovet lite den siste uken. Natt til i går tok jeg en 7.5mg Imovane på kvelden og sov ca 6 timer. Dagen etter var veldig stressende og jeg hadde såpass problemer med angst at jeg valgte å ta 4mg Vival i 13-14 tiden. Det hjalp en del og kom meg gjennom dagen. Var fortsatt veldig sliten på kvelden og trengte sårt en god natts søvn så jeg tok en 25mg Phenergan før jeg la meg. Jeg sovnet etter hvert, men plutselig våknet jeg brått av at jeg heiv etter pusten. Det virket som jeg ikke hadde pustet på lenge. Sovnet etter hvert igjen og sov relativt greit, men er fortsatt veldig trøtt i dag (men det er jeg forsåvidt nesten alltid).

Jeg kan ikke huske å ha opplevd en slik pustestopp før. Hva kan være årsaken? Kan det være at jeg brukte for mye medisiner i løpet av de to dagene at det faktisk gikk utover respirasjonen? Eller kan det bare være et resultat av søvnmangel/angst? I følge min samboer har jeg det siste året begynt å snorke mye når jeg sover. Har ikke tenkt noe særlig over det, men etter denne episoden kom jeg inn på tanken om søvnapné. Men jeg er 28 år og veier 73kg, så det er vel veldig lite sansynlig?

Det er helt normalt og ikke søvnapne.

Her er forklaringen:

Alle mennesker har en pustestans når vi sovner. Årsaken er at når vi sover, trenger vi lavere oksygenmetning i blodet enn når vi er våkne (vi skal tross alt ikke bevege oss så mye når vi sover). Dette skjer med alle mennesker, hver natt. Men vi merker det normalt sett ikke fordi vi tross alt sover.

Når man er stresset, så holder gjerne hjernen seg våken lengst mulig. Vi er liksom i alarmberedskap. Da kan vi oppleve at kroppen går i søvnmodus mens vi fortsatt til dels er bevisste, og da merker vi pustestansen som at vi glemmer å puste, pusten stanser, og vi bråvåkner. Mange kan oppleve andre ting, f.eks følelsen av at de faller eller at hjertet stanser.

Det kalles hypnagoge fenomener og er helt normalt. Du kan ta det helt med ro :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...