Gå til innhold

Hvor nyttig er egentlig benzodiazepiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke tatt ett eneste benzo på 4 uker. Jeg har ikke hatt mer angst enn vanlig, egentlig mindre. Jeg har tatt benzo (rivotril) ca 1,5 mg tre ganger i uken i 10 år. Men klarer meg like fint uten. Gikk helt greit å slutte selv om jeg trappet ned etter juletider, til bare 0,5 tre ganger i uken, og ofte enda mindre.

Anonymous poster hash: c34bf...452
AnonymBruker
Skrevet

Veldig nyttig. Det gjør livet overkommelig.

Anonymous poster hash: caeef...b7e

Skrevet

Nå har jeg ikke tatt ett eneste benzo på 4 uker. Jeg har ikke hatt mer angst enn vanlig, egentlig mindre. Jeg har tatt benzo (rivotril) ca 1,5 mg tre ganger i uken i 10 år. Men klarer meg like fint uten. Gikk helt greit å slutte selv om jeg trappet ned etter juletider, til bare 0,5 tre ganger i uken, og ofte enda mindre.

Jeg synes det er bra at du deler denne erfaringen med andre:-) 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at de er nyttige når det faktiske behovet er der. For meg har de også, i eksponeringstrening, gjort stor nytte bare ved å være tilgjengelig i lomma. Så hurra for benzo!

Anonymous poster hash: 3dc31...3fc
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg la mest merke til når jeg fortsatt tok rivotril (jeg er TS), er att jeg forventet å få angst viss jeg ikke tok de hver tredje dag. Jeg prøvde og å kutte før jul, og da fikk jeg skikkelige angstanfall, som var veldig sterke, som forsvant med en gang jeg tok rivotril. Den gangen var jeg på større doser, og det ble en vond sirkel. Nå som jeg trappet ned for så å slutte helt for 4 uker siden, har jeg ikke hatt angstanfall av noe særlig styrke i det hele tatt. Så jeg tenker att rivotril ble en tvang for meg. Men klarer man å nøye seg med å ta det skjeldent, så er det helt sikkert en god hjelp:) Men når man begynner å måtte ta det for ikke å få angst, og man har angst for å være uten, så virker det nok mot sin hensikt.

AnonymBruker
Skrevet

De kan være en "lifesaver", forutsatt at lidelsen er "invalidiserende", andre alternativer er prøvd ut/at man ikke får tilgang på annen virksom behandling, og at de brukes riktig (lavest mulig dosering maks 2-3 ganger i uka) for å unngå toleranseutvikling og avhengighet.

Anonymous poster hash: a61f7...6c5
Skrevet

Benzodiazapiner løser ingen problemer, de løser det bare der og da i noen timer. De har ingen langtidseffekt, heller tvert i mot kan de gi økt angst. Skal du bli frisk må du finne andre måter å løse problemene på.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye bedre mht til angst nå uten, enn med. får jeg ett anfall, så går det over. Da jeg gikk på rivotril måtte jeg vente til pillen virket. Også slipper jeg å bli dorsk og tung.... Merkelig å ha mye mer angst uten enn med en medisin mot angst... Det kan være tilfeldig da, jeg mener ikke å reklamere for pilleavhold. Men hos meg ble det en vane som ikke funket lengre.

stjernestøv
Skrevet

Jeg trenger benzo noen ganger og det hjelper å roe nervene, og jeg unngår å bli altfor rar. 

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg har det bedre etter jeg kuttet benzo helt. Kan også ha sammenheng med terapi :)

Nå har jeg ikke engang lyst på Sobril mer. Orker ikke tanken på å dempe bort følelser og gjøre meg likegyldig. Føler det bare blir en feig måte å rømme vekk fra verden på, som bare gjør angsten verre på sikt, pga den psykiske avhengigheten som utvikles og fyrer opp angstbålet ytterligere.

Endret av YoplaitDouble

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...