Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke skal gi opp?

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Noen dager er bare fryktelige, og jeg er et mareritt for alle rundt meg. Likevel skal jeg ikke gi opp og gjøre håpløse ting fordi:

- Det hjelper ikke i lengden

- Jeg vil kunne oppleve noe gledelig i fremtiden

- Jeg kan lære av dette også

Jeg må forsøke å løpe videre, ikke dvele for mye med det dårlige.

Hva gjør du når du har hatt en veldig dårlig dag?

Skrevet

Jeg synes du skal legge til (på din liste)

- jeg vil noe annet

- livet mitt skal være mer enn å holde ut

- jeg fortjener noe bedre (.........selv om du ikke tror 100% på den enda)

Gikk timen på mandag ok?

umakenverdt
Skrevet

Jeg synes du skal legge til (på din liste)

- jeg vil noe annet

- livet mitt skal være mer enn å holde ut

- jeg fortjener noe bedre (.........selv om du ikke tror 100% på den enda)

Gikk timen på mandag ok?

Ja, skal sette det opp. I dag trenger jeg litt gode argumenter for i dag ville jeg helst gjemme meg under pulten min og bli der. Men det kan man jo ikke.. Så prøver fortelle meg selv grunner til at jeg skal holde ut.

Timen gikk ok, vi snakket litt om det som skjedde forrige gang og hvordan jeg ønsket å fortsette. Vi snakket mye om viktigheten av å godta hvor man står nå, for å kunne få til endring på sikt. Jeg har tenkt at jeg har godtatt meg selv som jeg er, men er nå litt usikker på om jeg egentlig har gjort det. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen dager er bare fryktelige

..............

Jeg er ikke psykisk syk, men har en tretri år gammel fysisk skade som oppigjennom årene har gitt meg mye smerter slik ar jeg tidvis er sengeliggende.

Når jeg har hatt dårlige dager så "pusser" jeg de ut av minnet mitt og tenker på hyggeligere dager og gode minner som jeg har hatt og minner meg selv på de positive tingene livet mitt.

Det er altfor lett å fokusere på de negative sidene ved livet når en har en kronisk sykdom. Det skader bare ens egen livskvalitet.

Anonymous poster hash: fc70b...ad9

Skrevet

Du mener at du har godtatt hvor du er akkurat nå i forhold til hvor du ønsker å være/ ønsker å jobbe mot? Eller mener du at du har godtatt at du er der du er og godtatt at ingenting vil komme til å forandre seg?

Husk at du faktisk kan ta pauser umakenverdt, å ta en pause etter en velfortjent  økt er ikke å gi opp men å lade batterier til en ny dag.

umakenverdt
Skrevet

Jeg er ikke psykisk syk, men har en tretri år gammel fysisk skade som oppigjennom årene har gitt meg mye smerter slik ar jeg tidvis er sengeliggende.

Når jeg har hatt dårlige dager så "pusser" jeg de ut av minnet mitt og tenker på hyggeligere dager og gode minner som jeg har hatt og minner meg selv på de positive tingene livet mitt.

Det er altfor lett å fokusere på de negative sidene ved livet når en har en kronisk sykdom. Det skader bare ens egen livskvalitet.

Du har rett i at det er så lett å fokusere på de negative sidene. Er dette noe du har øvd deg mye på å klare, altså å "pusse" dem ut av minnet ditt?

umakenverdt
Skrevet

Du mener at du har godtatt hvor du er akkurat nå i forhold til hvor du ønsker å være/ ønsker å jobbe mot? Eller mener du at du har godtatt at du er der du er og godtatt at ingenting vil komme til å forandre seg?

Husk at du faktisk kan ta pauser umakenverdt, å ta en pause etter en velfortjent  økt er ikke å gi opp men å lade batterier til en ny dag.

Jeg mener at jeg må godta hvor jeg er nå i forhold til hvor jeg ønsker å være og jobbe mot. Behandleren terpet mye på dette og spurte om jeg virkelig hadde godtatt hvor jeg står nå. Jeg synes det var vanskelig å svare på. Det er enkelte ting som er veldig vanskelige å akseptere. Jeg skammer meg slik bare jeg tenker på det, men det er jo slik jeg er nå da likevel, dessverre.

I dag trenger jeg en pause kjennes det som. Vil krype inn i en krok på rommet mitt, og bli der. Jeg klarte så vidt å holde meg i dag på jobb, men nå bare renner tårene hele tiden. 

Skrevet

Jeg har et tilleggsmoment: Du skal ikke gi opp fordi du er og blir en fighter - ikke en quit'er :-)

Prøv å finne en måte å ha det rimelig ok på i kveld. Gi deg selv pause, tenk etter om det finnes noe du kan gjøre som ikke gjør at du vil føle deg enda verre i etterkant.

umakenverdt
Skrevet

Jeg har et tilleggsmoment: Du skal ikke gi opp fordi du er og blir en fighter - ikke en quit'er :-)

Prøv å finne en måte å ha det rimelig ok på i kveld. Gi deg selv pause, tenk etter om det finnes noe du kan gjøre som ikke gjør at du vil føle deg enda verre i etterkant.

Jeg vil i alle fall være en som ikke gir seg, men som kjemper på. Ikke alltid jeg får det til dog.

Skal prøve å finne noe som ikke gjør at jeg vil føle meg verre i etterkant, selv om det er vanskelig å la være. Jeg synes det er vanskelig å finne noe som roer ned nå. 

Skrevet

Jeg vil i alle fall være en som ikke gir seg, men som kjemper på. Ikke alltid jeg får det til dog.

Skal prøve å finne noe som ikke gjør at jeg vil føle meg verre i etterkant, selv om det er vanskelig å la være. Jeg synes det er vanskelig å finne noe som roer ned nå. 

Prøv å hold fast ved tanken om å ikke gjøre ting som gjør at du vil føle deg enda verre i etterkant. Se om det er mulig å ikke gi etter for destruktive impulser.

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett i at det er så lett å fokusere på de negative sidene. Er dette noe du har øvd deg mye på å klare, altså å "pusse" dem ut av minnet ditt?

Ja.

Jeg har bl.a. gjennomlevd en dyp depressjon for ca. 20 år siden, hvor det eneste jeg tenkte på var hvordan jeg skulle greie å gjennomføre å ta mitt eget liv. Jeg fikk hjelp av medisiner til å dempe depresjonen og ble langsomt bedre i løpet av en treårsperiode, men lenge greidde jeg ikke å være alene med mine egne mørke, triste tanker, det var spesielt ille nattestid. Jeg leste mange bøker for å fylle sinnet med noe annet enn mine egne negative tanker. Ennå jobber jeg bevisst på å tenke positive tanker og ikke la negativiteten ta overhånd i livet mitt.

Madelenemie
Skrevet (endret)

Noen dager er bare fryktelige, og jeg er et mareritt for alle rundt meg. Likevel skal jeg ikke gi opp og gjøre håpløse ting fordi:

:-)

Så bra innstilling!

Før hadde jeg flere dårlige dager, husker ikke hvorfor, men jeg husker jeg pleide se på humor programmer og faktafilmer:-)

Hendte jeg satt og var forstyrret med rekkefølger som ble kluss og vokste seg verre og verre jo mer jeg tenkte på dem, osv..

Nå for tiden, har jeg nok sjelden en fullstendig dårlig dag, den kan inneholde dårlige elementer, men de takler jeg underveis, og jeg kan bli sliten, som feks at jeg måtte på plantesenteret en dag og det virket det som hele Oslo også skulle, synet av alle menneskene og bilene gjorde at jeg ville rygge ut, men bak meg var det fult av biler i tillegg var det fint vær og jeg trengte kalk til plenen, så jeg pustet rolig, så ned og fant min kalk og stod i en kø som var så lang at jeg ikke må glemme at alle vil på plantesenteret på kristi himmelfart.

En ting du kan gjøre, som jeg startet med er å ha en liten bok ved sengen, skriv opp i den feks tre fine ting som har skjedd hver dag, fra de minste gleder, de finner man stort sett, og finner du dem ikke, bla litt tilbake, kanskje vil du oppdage at noe du en dag du var i godt humør syns var fint, nettopp har skjedd i løpet av den dagen du føler er en dårlig dag. Kanskje kan den ene tingen muntre deg litt opp, litt sånn, "Ja det var en dårlig dag, men se jammen fantes det da noe positivt den dagen også". ;-)

Men lettere for meg var det å se et humorprogram eller en av dokumentarene mine en gang til:-)

Endret av Madelenemie
umakenverdt
Skrevet

Ja.

Jeg har bl.a. gjennomlevd en dyp depressjon for ca. 20 år siden, hvor det eneste jeg tenkte på var hvordan jeg skulle greie å gjennomføre å ta mitt eget liv. Jeg fikk hjelp av medisiner til å dempe depresjonen og ble langsomt bedre i løpet av en treårsperiode, men lenge greidde jeg ikke å være alene med mine egne mørke, triste tanker, det var spesielt ille nattestid. Jeg leste mange bøker for å fylle sinnet med noe annet enn mine egne negative tanker. Ennå jobber jeg bevisst på å tenke positive tanker og ikke la negativiteten ta overhånd i livet mitt.

Det synes jeg var veldig bra gjort, det høres ut som du har vært igjennom mye.

Jeg må prøve å arbeide bevisst med å ikke la uroen og negativiteten ta overhånd jeg også. Synes du det er lettere å jobbe med nå enn tidligere, blir du bedre på det med øvelse synes du? (Håper det er i orden at jeg spør og graver, men jeg er så usikker på hvordan jeg skal klare å håndtere de vanskelige dagene på en ok måte).

umakenverdt
Skrevet

:-)

Så bra innstilling!

Før hadde jeg flere dårlige dager, husker ikke hvorfor, men jeg husker jeg pleide se på humor programmer og faktafilmer:-)

Hendte jeg satt og var forstyrret med rekkefølger som ble kluss og vokste seg verre og verre jo mer jeg tenkte på dem, osv..

Nå for tiden, har jeg nok sjelden en fullstendig dårlig dag, den kan inneholde dårlige elementer, men de takler jeg underveis, og jeg kan bli sliten, som feks at jeg måtte på plantesenteret en dag og det virket det som hele Oslo også skulle, synet av alle menneskene og bilene gjorde at jeg ville rygge ut, men bak meg var det fult av biler i tillegg var det fint vær og jeg trengte kalk til plenen, så jeg pustet rolig, så ned og fant min kalk og stod i en kø som var så lang at jeg ikke må glemme at alle vil på plantesenteret på kristi himmelfart.

En ting du kan gjøre, som jeg startet med er å ha en liten bok ved sengen, skriv opp i den feks tre fine ting som har skjedd hver dag, fra de minste gleder, de finner man stort sett, og finner du dem ikke, bla litt tilbake, kanskje vil du oppdage at noe du en dag du var i godt humør syns var fint, nettopp har skjedd i løpet av den dagen du føler er en dårlig dag. Kanskje kan den ene tingen muntre deg litt opp, litt sånn, "Ja det var en dårlig dag, men se jammen fantes det da noe positivt den dagen også". ;-)

Men lettere for meg var det å se et humorprogram eller en av dokumentarene mine en gang til:-)

Det er dager hvor jeg ikke klarer tenke skikkelig, hvor jeg dummer meg skikkelig ut og rett og slett ikke burde være sammen med andre mennesker. For å unngå å gjøre dumme ting gikk jeg og la meg en time og sov samtidig som jeg så noe morsomt på tv, det hjalp litt. Er ikke like urolig nå som jeg var. Jobber med å ikke gruble for mye. Har skrevet ned det du skrev til meg om å løpe videre og prøver å jobbe med å tenke litt sånn.

Kanskje jeg skal begynne med det, skrive ned tre gledelige ting hver dag. Uansett hvor små. 

Jeg synes også det er vanskelig med butikker med mange mennesker, men av litt andre årsaker enn deg tror jeg. Jeg skjønner likevel godt at det er ting som kan gjøre dagen vanskeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg var veldig bra gjort, det høres ut som du har vært igjennom mye.

Jeg må prøve å arbeide bevisst med å ikke la uroen og negativiteten ta overhånd jeg også. Synes du det er lettere å jobbe med nå enn tidligere, blir du bedre på det med øvelse synes du? (Håper det er i orden at jeg spør og graver, men jeg er så usikker på hvordan jeg skal klare å håndtere de vanskelige dagene på en ok måte).

Ja, det er enklere nå.

En ting ti som jeg vil tilføye er at jeg løste mye kryssord, det hjalp til med å få sinnet opptatt med noe annet enn de mørke tankene og vonde følelser.

Fremdeles må jeg være bevisst på å "dytte" bort vanskelige tanker og følelser.

umakenverdt
Skrevet

Ja, det er enklere nå.

En ting ti som jeg vil tilføye er at jeg løste mye kryssord, det hjalp til med å få sinnet opptatt med noe annet enn de mørke tankene og vonde følelser.

Fremdeles må jeg være bevisst på å "dytte" bort vanskelige tanker og følelser.

Takk :) Kryssord er jeg nok ikke særlig god på, men kanskje det kan hjelpe likevel. Bra å høre at det er lettere nå. Det er dumt at tanker og følelser skal ødelegge så enormt mye av livskvaliteten.

stjernestøv
Skrevet

Kloke ord :)

Jeg tenker at da kommer det en ny og bedre dag. Det finnes små gleder i hverdagen, men jeg har vanskelig for å glede meg. Har du det?

umakenverdt
Skrevet

Kloke ord :)

Jeg tenker at da kommer det en ny og bedre dag. Det finnes små gleder i hverdagen, men jeg har vanskelig for å glede meg. Har du det?

Har vanskelig for å glede meg, spesielt når ting er ekstra vanskelige. Har en tendens til å bli ganske negativ da, tenke mye negativt. 

Det er bra å tenke at det nok kommer en ny og bedre dag, det er bare veldig vanskelig i blant å faktisk tro på det. Men jeg jobber med å prøve å huske dette når jeg bare vil gjemme meg og ikke se noen.

stjernestøv
Skrevet

Har vanskelig for å glede meg, spesielt når ting er ekstra vanskelige. Har en tendens til å bli ganske negativ da, tenke mye negativt. 

Det er bra å tenke at det nok kommer en ny og bedre dag, det er bare veldig vanskelig i blant å faktisk tro på det. Men jeg jobber med å prøve å huske dette når jeg bare vil gjemme meg og ikke se noen.

Ja det er ikke alltid lett å tenke sånn, derfor ser jeg alltid etter små gleder i hverdagen. Bare ikke de negative tankene tar overhånd, jeg tenker det er positivt at jeg greier å ta meg en dusj. Positivt at jeg kan se og høre, og bruke bena...selv om jeg ikke gjør det så mye. Ville virkelig savnet å gå om jeg satt i rullestol. 

Men for å være ærlig er det slitsomt med den psyken, kommer liksom aldri i mål. 

umakenverdt
Skrevet

Ja det er ikke alltid lett å tenke sånn, derfor ser jeg alltid etter små gleder i hverdagen. Bare ikke de negative tankene tar overhånd, jeg tenker det er positivt at jeg greier å ta meg en dusj. Positivt at jeg kan se og høre, og bruke bena...selv om jeg ikke gjør det så mye. Ville virkelig savnet å gå om jeg satt i rullestol. 

Men for å være ærlig er det slitsomt med den psyken, kommer liksom aldri i mål. 

Jeg skjønner at du synes det er slitsomt med psyken, men synes det er bra at du ser etter små gleder i hverdagen. Det er bra å forsøke å se de gledene som finnes i ens liv, ikke bare det negative. Men det krever noe øving å klare å se de små gledene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...