Gå til innhold

Bygge kaninhus

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Ser at du har fått gode råd nå.

Vi liker at kaninene kan grave i jorda, og ønsket da å ha løpegården på gress. Vi gravde grøfter rundt hele, men klarte ikke å komme lenger ned enn ca 15 cm pga mye stein i jorda. Brukte altså en hundegård, men syntes den var for liten, så vi forlenget den, slik at den ble ca 2,5 x 7 meter.

Når det gjelder huset, så synes jeg det høres lurt ut å grave fire store hull, som du legger pukk i og legger hjørnesteiner med lecablokker. Jeg ville ha laget huset slik at kaninene kan krype under huset, altså at det står litt på stolper (ikke så veldig høyt, men kanskje 30-40 cm over bakken). Mine kaniner likte seg best under det huset vi hadde i fjor. Det vi har i år (fikk et brukt hundehus), såtr foreløpig på bakken, og de vil ikke ligge inni der i det hele tatt.

Siden kaniner kan gnage på treverk, ville ikke jeg brukt impregnerte materialer. Når du lager taket, lag det såpass bredt at det stikker litt ut over veggene, da blir veggene også litt bedre beskyttet.

Vi bygde et ganske stort hus til dem for to år siden, som de bor i om vinteren, i garasjen. Da laget vi det i tre etasjer. De liker best å være i andre og tredje etasje, liker å hoppe opp og ha oversikt. Huset er ca 80 cm x  150 cm, og 2. etasje er da ca 40 cm bred. Gulvet i 3. etasje har en luke som de kan hoppe opp og ned gjennom. Skråtrapper (med spikrete lister, slik at de ikke glir mellom etasjene.

Som jeg sa kort i går kveld, så trenger du ikke så veldig med plass til ungene. De ligger i reiret de første par ukene, så begynner de å utforske buret litt de neste par ukene, og så kan de tas ut. Godt med mye halm inne i buret når hun skal føde.

Ok supert, tusen takk for tipset med huset.

Jeg skal bygge selve innhegningen i morgen:-)

Og jeg har faktisk fått et hus, et hundehus:-)

Det skal jeg så sette på noe, slik som du sa, slik at de kan krype under:-)

Jeg har tatt mål og håper det ikke blir regn i morgen:-)

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

30

• Trine

18

• påskelilje

6

• AnonymBruker

5

Hei!

Jeg har alt det unntatt kapp og gjerdesag

Rart at ikke spikerpistol og elektrisk sag er nødvendig.

Jeg trodde jeg kunne spikre og ikke skru,

Vel jeg har kommet litt videre, :-)

Du kan sikkeret spikre om du gjerne vil det ;) Men det er jo lettere å skru, mener jeg ihvertfall :P

Kappsag er jo elektrisk da :P Åssen elektrisk sag tenker du på at du trenger?

Endret av Trine
AnonymBruker

Ok supert, tusen takk for tipset med huset.

Jeg skal bygge selve innhegningen i morgen:-)

Og jeg har faktisk fått et hus, et hundehus:-)

Det skal jeg så sette på noe, slik som du sa, slik at de kan krype under:-)

Jeg har tatt mål og håper det ikke blir regn i morgen:-)

Her var det mange tips og bilder: http://maritemilie.com/2014/06/03/utegarder-og-hus-for-kanin/

Anonymous poster hash: cc618...edf

Annonse

Madelenemie

Hehe...det finnes mange forskjellige sager som går på strøm. Alle til hvert sitt formål. Men det du trenger er jo en sag som kapper så da må du enten bruke vanlig håndsag eller en kappsag :)

He he...

Jeg vet du kan mer enn meg ang dette:-)

Derfor jeg bad deg komme å hjelpe meg ;)

Håndsag kan jeg ikke, jeg har en høyre hånd som er svekket for tiden... så det må bli kappsag da :)

(de går vel da på strøm :rolleyes:

He he...

Jeg vet du kan mer enn meg ang dette:-)

Derfor jeg bad deg komme å hjelpe meg ;)

Håndsag kan jeg ikke, jeg har en høyre hånd som er svekket for tiden... så det må bli kappsag da :)

(de går vel da på strøm :rolleyes:

Ja, de går på strøm :) Hehe...jeg får vel ta det som et kompliment, men jeg er ikke kompetent nok til å hjelpe andre med å bygge ting ;) Med mindre jeg hjelper noen som kan det da og som sier akkurat hva jeg skal gjøre.

Madelenemie

Ja, de går på strøm :) Hehe...jeg får vel ta det som et kompliment, men jeg er ikke kompetent nok til å hjelpe andre med å bygge ting ;) Med mindre jeg hjelper noen som kan det da og som sier akkurat hva jeg skal gjøre.

Ok,

Men er du rørlegger eller elektriker trenger jeg det også,

jeg må legge inn varme og avløp i fuglegården. Det stod i Dagbladet i fjor sommer at moskusender ikke trengte annet enn litt gress og et hus, men min erfaring er at de ønsker og trenger full neddykkelse.

Ok,

Men er du rørlegger eller elektriker trenger jeg det også,

jeg må legge inn varme og avløp i fuglegården. Det stod i Dagbladet i fjor sommer at moskusender ikke trengte annet enn litt gress og et hus, men min erfaring er at de ønsker og trenger full neddykkelse.

Hehe...jeg er elektriker, men jeg har ikke lov til å gjøre noe elektrikerarbeid hos deg siden jeg er sykemeldt, nå er det jo forsåvidt en grunn til at jeg er sykemeldt også da, har ikke føtter til å holde på med elektrikerarbeid lenger :(

påskelilje

Så bra at du har fått et hundehus! Da bruker du energien på løpegården i stedet for huset :-)

Lag gjerdet så høyt at voksne kan gå inni der. Da bruker en mer tid sammen med kaninene :-) Du kan lage en ebkel port av lister/planker + netting eller kjøpe en metalldør. Viktif å ha solide stolper på hver side ab døra, fordi det blir en del belastning på dem.

påskelilje

Vi har ikke tak over vår. Tak er jo det sikreste, slij at ikke hunder, katter eller rovfugl eller rev kan komme oppi. Men vi tar sjansen.

Et annet poeng med å ha høye gjerder, er at da kan du lage noen klatrestativ eller krakker eller huler til kaninene som de kan hoppe oppå uten å kunne hoppe over gjerdet.

Nettsiden til Marit Emilie Buseth er veldig bra. Gode kanintips der!

Madelenemie

Så bra at du har fått et hundehus! Da bruker du energien på løpegården i stedet for huset :-)

Lag gjerdet så høyt at voksne kan gå inni der. Da bruker en mer tid sammen med kaninene :-) Du kan lage en ebkel port av lister/planker + netting eller kjøpe en metalldør. Viktif å ha solide stolper på hver side ab døra, fordi det blir en del belastning på dem.

Hei!

Takk:-) det var nettopp det du skrev som fikk meg til å tenke på fordelen av høye gjerder....:-)

Gruer meg til den veggen med dør, tenkte på det i natt...hvordan jeg skal lage en sidevegg med en dør?

Når sideveggene er ferdige, skrur jeg disse sammen? Jeg ser det ikke for meg rett og slett.

Jeg må bruke minst mulig penger på dette nå, fordi min mann syns dette er tull, så jeg må snekre døren selv.

Jeg satte opp en " dør" en gang...men hengslene satte jeg på feil vei, sånn at det ble skikkelig vanskelig å komme inn, men barna og jeg greide likevel å smyge oss inn.

Annonse

Madelenemie

Vi har ikke tak over vår. Tak er jo det sikreste, slij at ikke hunder, katter eller rovfugl eller rev kan komme oppi. Men vi tar sjansen.

Et annet poeng med å ha høye gjerder, er at da kan du lage noen klatrestativ eller krakker eller huler til kaninene som de kan hoppe oppå uten å kunne hoppe over gjerdet.

Nettsiden til Marit Emilie Buseth er veldig bra. Gode kanintips der!

Hei!

Ja jeg har vært inne på den netsiden:-)

Vi må ha tak, det er mye rev her...

påskelilje

Mannen min vil heller ikke hjelpe med innhegning. Så både den vi hadde i fjor (påler og netting), og den i år (hundegård i metall + forlenging med mettimg og påler, har eldstemann og jeg laget.

Døra laget jeg i fjor. Den ble litt lite solid, men prinsippet var slik:

Vi brukte 1 meters bredde fordi nettingen var så bred, og da slapp vi mye klippng. Det var imidlertid unødvendig bredt, og gav ustabilitet. Det holder med 50-70 cm.

Jeg laget en ramme som var like stor som døra. Jeg brukte kledningsbord, fordi vi hadde det liggende. Bedre å bruke 1'' x 2"" tror jeg. Viktig å ha en diagonal for å stive av, men nå husker jeg ikke hbilken vei ift henslene.

Legg nrtting over og spkre på. Det finbes noen slags u- stifter som er lettere å bruke til netting, men de hadde ikke vi.

Viktig med gode hengler og lås både utenfor og inni. Du må få gjerdestolpen nærmest døra til å stå velfig godt før du fester døra. Ville vel ha valgt dobbelt gjerdestolpe der. Den ene delen av låsen festes på den andre gjerdestolpen, og resten på døra.

Madelenemie

Mannen min vil heller ikke hjelpe med innhegning. Så både den vi hadde i fjor (påler og netting), og den i år (hundegård i metall + forlenging med mettimg og påler, har eldstemann og jeg laget.

Døra laget jeg i fjor. Den ble litt lite solid, men prinsippet var slik:

Vi brukte 1 meters bredde fordi nettingen var så bred, og da slapp vi mye klippng. Det var imidlertid unødvendig bredt, og gav ustabilitet. Det holder med 50-70 cm.

Jeg laget en ramme som var like stor som døra. Jeg brukte kledningsbord, fordi vi hadde det liggende. Bedre å bruke 1'' x 2"" tror jeg. Viktig å ha en diagonal for å stive av, men nå husker jeg ikke hbilken vei ift henslene.

Legg nrtting over og spkre på. Det finbes noen slags u- stifter som er lettere å bruke til netting, men de hadde ikke vi.

Viktig med gode hengler og lås både utenfor og inni. Du må få gjerdestolpen nærmest døra til å stå velfig godt før du fester døra. Ville vel ha valgt dobbelt gjerdestolpe der. Den ene delen av låsen festes på den andre gjerdestolpen, og resten på døra.

Hei!

Takk for tips om ustifter, det kan jeg vel be om på Maxbo?

Jeg tenkte nettopp på hvordan letteste mulig feste hønsenettingen.

Takk for tips om evt doble gjerdestolper.

Jeg har i dag planert nesten ferdig, skal legge hønsenetting nedi, og fyller på med 40 cm jord,

Jeg baker kaker og lager mat pga av selskap så mer får jeg ikke gjort før mandag, men ser på et vis at det skal gå.

Jeg tenker muligens sette opp,de ...nå husker jeg ikke hva det var, men noe gargamel nevnte, også rett og slett tykke stokker i disse også reise opp sideveggene som jeg mandag lager på gresset. Siden med dør er jeg enda litt usikker på, men på en måte går det nok, Jeg har tross alt kommet langt på vei i dag, jeg har ryddet unna, gravd dypt og planen er mer eller mindre lagt.

:-) takk for veldig gode råd:-)

Madelenemie

Hei!

Takk for tips alle sammen:-)

Jeg har gravd, lagd grøfter, tegnet, målt og til og med kuttet alle stolper, puh :-)

Nå klarer jeg dette, jeg ser det, det var ikke så skummelt som jeg trodde,

Det kan jo hende det blir at jeg plages, men det skriver jeg så mer om.

På en eller annen måte blir mesteparten ferdig i morgen, men jeg har jobbet i hele dag, og har vondt fra negler til overarmen:-)

Imorgen kjøper jeg netting og starter med denne, jeg har lånt stiftepistol for ustifter, og jeg har funnet tak på Maxbo:-)

Og huset er klart, innvendig, jeg må male da, også har jeg funnet ut at jeg skal faktisk lage gresstak,

Grunnen til at jeg har vondt nå er at jeg har fått noen form for senebetennelse i armen, men jeg syns jeg overvant det vonde i dag, rett og slett ved å ignorere smertene. Da jeg skulle bære bjelket, mistet jeg de stadig, altså hånden svikter, jeg mister grep...det er merkelig, men heldigvis traff ikke planene/ bjelkene foten min.

Nå er jeg ved godt mot!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...