Gå til innhold

Arv som belønning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er godt mulig min mor kommer til å gi min søster og barnet en del av de 2,5 millionene også, altså.  Men det er jo ikke min sak, og ikke noe jeg bryr meg med.

Anonymous poster hash: 58ea9...7a5

Nei, der kan hun jo gjøre som hun vil.

Jeg syns det er stusselig å lese denne tråden. Ettersom du sier at du skulle ønske at moren din tok beslutningen og ikke lesset den over på deg, samt at du tror din søster også kommer til å få midler av de 2,5 mill moren din har arvet, får jeg en følelse av at det ikke er første gangen hun behandler din søster og deg ulikt og urettferdig. Stemmer dét? Jeg ser at mange her mener at det hun gjør ikke er direkte frekt,  men jeg er uenig. Etter min mening er hun både freidig, frekk og ufin når hun forskjellsbehandler på en så smålig måte, og begrunnelsen - det at du og din mann ikke har fått barn - gjør det hele bare enda værre.

Jeg håper inderlig du sier at du ikke syns det er greit av henne å overprøve din avdøde tantes ønske og vilje, og at du ønsker å få pengene.

Det er godt mulig min mor kommer til å gi min søster og barnet en del av de 2,5 millionene også, altså.  Men det er jo ikke min sak, og ikke noe jeg bryr meg med. Anonymous poster hash: 58ea9...7a5

Uff og uff! Hva slags mor gjør forskjell på barna??

Uff og uff! Hva slags mor gjør forskjell på barna??

Det er det nok mange som gjør, dessverre. Men å skulle hente inn "velsignelse" fra den som blir urettferdig behandlet er helt hinsides. Og at ho sitter og gnurer på 2,5 mill gjør det i alle fall ikke bedre.

Annonse

AnonymBruker

Om min mor har gjort forskjell før?  Ja, men mest på sånt "din søster er penere enn deg"-nivå (det er hun, altså).  Sammenlikninger der jeg bestandig kom dårligst ut.  Men da hun begynte å gjøre dette med min mann også (sammenlikne min mann med min søsters mann og bestandig kritisere min mann, enda de to er svært like) måtte vi si fra strengt til henne at hvis hun forventet hjelp og besøk, kunne hun rett og slett ikke kritisere oss for ting som utseende og interesser.  Rent økonomisk vet jeg ikke hvordan det har vært.  Det er 8 års aldersforskjell mellom oss, så vi har på en måte ikke vært samme generasjon før vi ble skikkelig voksne.  Men, nei, jeg føler ikke at min søster har fått mer penger etc. enn meg før.

Jeg var i oppveksten egentlig mer knyttet til min avdøde tante jeg skriver om.

Om min mor har gjort forskjell før?  Ja, men mest på sånt "din søster er penere enn deg"-nivå (det er hun, altså).  Sammenlikninger der jeg bestandig kom dårligst ut. 

Hæ? Stygt gjort, og jeg syns ikke det er det spøtt rart at du var mer nær din tante enn din mor. Det hun driver med er den beste oppskriften på å ødelegge et selvbilde og å skape splid i en familie. Det at du lurer på om dette med arven er rimelig eller ikke tyder på at hun har lykkes i å få deg til å tvile på din egen verdi og dine rettigheter. Stå opp for deg selv denne gangen!

Hva sier forresten din søster til dette? Min søster ville trodd at min mor hadde begynnende alzheimer om hun foreslo noe tilsvarende!

Ja, min mor har fått resten av arven - rundt 2,5 millioner.

Jeg synes denne opplysningen gjør det du forteller enda verre, - om det kun hadde vært ca 100 000 i boet så kunne det muligens ha vært forståelig om hun ønsket å begunstige et barnebarn - men i denne situasjonen er jeg ikke i stand til å forstå hvordan din mor tenker.

Synes du bare skal si at du ønsker at din tantes mening skal tas hensyn til og at du ønsker de 50 000,- det har vært snakk om.

Tror at om jeg var deg, så ville jeg forsøkt å spørre min mor om hvordan hun tenkte i denne situasjonen. Det virker så absurd det hele, men kanskje har hun en eller annen logikk som det kan være greit å kjenne til for å ikke bli mer såret enn nødvendig i denne situasjonen.

Det er godt mulig min mor kommer til å gi min søster og barnet en del av de 2,5 millionene også, altså.  Men det er jo ikke min sak, og ikke noe jeg bryr meg med.

Din mor må være ekstremt gjerring. Unnskyld at jeg sier det. Men ikke unne deg usle 50 000 av så mye penger, er nesten ufattelig. Min egen erfaring er at dem som har mest, gir minst.

Må bare kommentere en ting til: Jeg skjønner ikke logikken i at hennes barnebarn skal få en gave som egentlig var din arv? Hvorfor er det ikke din søsters andel som skal gå direkte til hennes barn? Rar logikk det hele.

I min familie har vi også hatt et tilfelle der arv ble videreført. Min mor avskrev deler av sin arv etter min onkel på vegne av min søster og meg, som igjen avskrev samme arv på vegne av våre unger. I mitt hode gjorde min mor dette riktig når hun videreførte like deler til min søster og meg (200.000 til hver av oss), til tross for at søskenbarna da ikke endte med like deler (mitt barn fikk 200.000 mens min søsters unger fikk 100.000 hver). Siden vi ikke har like mange barn vil jo ikke arven etter oss bli lik den gangen vi dør heller, fordi den skal deles mellom alle ungene. Jeg syns det riktigste er at forskudd av arv (som det er i både ditt og mitt tilfelle) fordeles som direkte nedadgående mors- eller farsarv.

Din mors forslag er imidlerid værre, siden hun mener at det er din del som skal gå til din søsters barn, og ikke din søsters del. Dette betyr i praksis at din søster får 100.000 og du ingenting i forskudd av arv, og jeg sjønner ikke at noen kan oppfatte det som riktig faktisk.

Din mors forslag er imidlerid værre, siden hun mener at det er din del som skal gå til din søsters barn, og ikke din søsters del. Dette betyr i praksis at din søster får 100.000 og du ingenting i forskudd av arv, og jeg sjønner ikke at noen kan oppfatte det som riktig faktisk.

Jeg er bare så enig med deg. Syns det hele er absurd.

I tillegg er det respektløst å ikke holde seg til tantens ønsker, det var tross alt hennes penger.

Når du forteller hvordan dere gjorde med arven dere fikk, så syns jeg tankemåten er helt riktig.

Endret av Mrs D

Annonse

Alt her blir bare helt feil for meg. Hun kan gi av sin egen arv eller av din søsters del, men ønsker altså heller å gi dem din del og det virker som hun ikke forventer store protester fra deg. Dette høres ikke ut som en hyggelig familie å være en del av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...