Gå til innhold

Prolaps?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har jeg gått i 2-3 uker - med noe som kanskje er prolaps? Problemet er at det flytter på seg.

Det begynte i korsryggen, så fikk jeg vondt i hoften og bekkenet, så fikk jeg vondt i nakken. 
Var fin i ryggen i går, men da jeg skulle legge meg fikk jeg vondt i korsryggen. Så var oppe litt, men da jeg skulle legge meg igjen fikk jeg vondt i hofen/ytre lårmuskel øverst på venstre side. Nakken er stort sett fin nå. Nå kjenner jeg meg stiv i korsryggen. Tror dere dette kan være en prolaps, og grunnen til at smertene flytter på seg er pga de andre musklene kompenserer for skjevheten denne prolapsen gir?

Og bør jeg komme meg til behandling, eller satse på egentrening og at det går seg til? Har Ibux gel... hjelper litt. 

Og har ikke vondt hele tiden. 

Stillesitting er verst da, føler meg bedre i aktivitet. har en stillesittende jobb ellers, men mulighet til å reise meg og rusle innimellom, så det hjelper litt. det føles deilig når jeg sitter å bøye meg fremover og strekke korsryggen... Tror det er mye stivhet der. 

Det er forøvrig bechterews i familien - kan noe av dette være symptomer på det? 

Vet ikke hvordan jeg kan ha fått prolapset, men jeg løftet noen kasser for tre uker siden, men det var dagen før jeg merket de første symptomene... 

Og hvis jeg skal til behandling, anbefaler dere naprapat, manuellterapeut, osteopat, fysioterapeut, akupunktur, kiropraktor eller hur? Bør jeg dra til fastlege først? Sist jeg var til fysioterapeut fikk jeg henvisning fra fastlege pga nakken og kjeven (9 år siden nå), er fortsatt litt plaget, men ble bedre etter behandling. Problemet var bare at det var 1 års ventetid på fysio, så jeg gikk til en som ikke hadde avtale og måtte betale det dobbelte. Måtte ha mange behandlinger, kjeven gikk seg til, men nakken stivner til  hele tiden og fysioterapeuten ga meg og opp og snakket om at det kunne være hormonelle årsaker? Jeg gikk aldri tilbake til legen med dette. 

Anonymous poster hash: b4ed7...1d5
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405871-prolaps/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg gått i 2-3 uker - med noe som kanskje er prolaps? Problemet er at det flytter på seg.

Det begynte i korsryggen, så fikk jeg vondt i hoften og bekkenet, så fikk jeg vondt i nakken.

Var fin i ryggen i går, men da jeg skulle legge meg fikk jeg vondt i korsryggen. Så var oppe litt, men da jeg skulle legge meg igjen fikk jeg vondt i hofen/ytre lårmuskel øverst på venstre side. Nakken er stort sett fin nå. Nå kjenner jeg meg stiv i korsryggen. Tror dere dette kan være en prolaps, og grunnen til at smertene flytter på seg er pga de andre musklene kompenserer for skjevheten denne prolapsen gir?

Og bør jeg komme meg til behandling, eller satse på egentrening og at det går seg til? Har Ibux gel... hjelper litt.

Og har ikke vondt hele tiden.

Stillesitting er verst da, føler meg bedre i aktivitet. har en stillesittende jobb ellers, men mulighet til å reise meg og rusle innimellom, så det hjelper litt. det føles deilig når jeg sitter å bøye meg fremover og strekke korsryggen... Tror det er mye stivhet der.

Det er forøvrig bechterews i familien - kan noe av dette være symptomer på det?

Vet ikke hvordan jeg kan ha fått prolapset, men jeg løftet noen kasser for tre uker siden, men det var dagen før jeg merket de første symptomene...

Og hvis jeg skal til behandling, anbefaler dere naprapat, manuellterapeut, osteopat, fysioterapeut, akupunktur, kiropraktor eller hur? Bør jeg dra til fastlege først? Sist jeg var til fysioterapeut fikk jeg henvisning fra fastlege pga nakken og kjeven (9 år siden nå), er fortsatt litt plaget, men ble bedre etter behandling. Problemet var bare at det var 1 års ventetid på fysio, så jeg gikk til en som ikke hadde avtale og måtte betale det dobbelte. Måtte ha mange behandlinger, kjeven gikk seg til, men nakken stivner til hele tiden og fysioterapeuten ga meg og opp og snakket om at det kunne være hormonelle årsaker? Jeg gikk aldri tilbake til legen med dette.

Jeg hadde valgt å se det an noen uker til før jeg evt oppsøkte lege. Viktig med allsidig bevegelse, turer på ujevnt underlag er å anbefale. Du har ikke de mest vanlige symptomene på et prolaps, og så lenge du ikke har problemer med vannlatning eller mister følelse/styrke i beina så er det ikke noe poeng med raskt legetilsyn eller annen behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405871-prolaps/#findComment-3632931
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde valgt å se det an noen uker til før jeg evt oppsøkte lege. Viktig med allsidig bevegelse, turer på ujevnt underlag er å anbefale. Du har ikke de mest vanlige symptomene på et prolaps, og så lenge du ikke har problemer med vannlatning eller mister følelse/styrke i beina så er det ikke noe poeng med raskt legetilsyn eller annen behandling.

Det føles som den kanskje klemmer på isjiasnerven? Føler jeg  spesielt når jeg ligger og sitter at jeg får en klemmende følelse i øvre del av låret, ytterst. Det er også trykkømt et spesielt punkt øverst på lårbeinet. Og så kjenner jeg en sviende slitenhetssmerte i korsryggen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405871-prolaps/#findComment-3633075
Del på andre sider

Det føles som den kanskje klemmer på isjiasnerven? Føler jeg  spesielt når jeg ligger og sitter at jeg får en klemmende følelse i øvre del av låret, ytterst. Det er også trykkømt et spesielt punkt øverst på lårbeinet. Og så kjenner jeg en sviende slitenhetssmerte i korsryggen. 

Smerter i låret kan like gjerne komme fra muskulatur som prolaps, men uansett så vil den beste strategien være å holde seg i bevegelse på vanlig vis og se det an en del uker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/405871-prolaps/#findComment-3633080
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...