Gå til innhold

Sykehusklovner

Anbefalte innlegg

Hei!

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1573644/Children-are-scared-of-hospital-clowns.html

Det er bare å google skrekk for klovner det er en egen fobi, ikke få har denne,

det bør det virkelig tas mer hensyn til!

Les artikkelen og dere vil finne mange andre artikler om hvor redde mange er , også barn med kreft blir redde av sykehusklovnene, send ikke inn klovnene er feks noe barn på sykehus sier, det er leit og tragisk.

Forskningen som forklarer hva som utløser skrekken i oss, skal jeg finne, min sønn forklarte det, det var noe logisk forklart med sminke og flate uttrykk mener jeg å huske.

Vel - du har jo en tendens til å mene at alt du selv er redd for bør forbys. Selv tamponger... De fleste av oss har da mange ting vi ikke liker noe særlig uten at vi krever at det skal forbys av den grunn.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Klovner har bestandig vært et populært innslag på alle sirkus. Og barna ler som oftest av at de er dumme, gjør dumme ting, - og ikke minst ser dumme ut.<br />Klovner og sirkus går liksom hånd i hånd. De får barn, - og voksne? til å le.<br />Sykehusklovner er på sykehuset for å forsøke å få barna til å tenke på litt andre ting enn sykehus når de er der.<br />Jeg tror dette ville blitt kuttet ut om de ansvarlige erfarte at det gikk mot sin hensikt.<br /><br />Der er mange ting å være "redd for" på et sykehus, og for noen så er sikkert klovner en del av dette.<br />Jeg var derimot livredd prøyter, kniver, kluter med en rar lukt som ble lagt over ansiktet, og at jeg måtte overnatte der.

Anonymous poster hash: 9b564...d2b

Madelenemie

Artikkelen du viste til, handlet vel primært om bilder av klovner - ikke levende sykehusklovner?

Jeg tenker at det er slik på mange livsområder at det noen liker, kan andre være redde eller mislike. Det mest nærliggende eksemplet er hunder. Slik jeg oppfatter det, så er det en voksende tendens til angst for hunder i befolkningen. Få ting kan vekke større indignasjon eller redsel hos enkelte enn en løs hund i et turområde. For de av oss som har hatt glede av hundehold, oppleves det som ille dersom restriksjoner knyttet til hunder skal øke ytterligere slik at det aldri skal være mulig for en hund å løpe fritt. For de med hundeangst, oppleves dette motsatt.

Jeg har hørt mange fine historier om at sykehusklovner har gledet syke barn. Det finnes sikkert også noen som ikke har ønsket besøk av klovnene, men derfra til å fjerne hele ordningen synes jeg er feil ut i fra det jeg hittil har hørt om saken.

Nei!

Den handler ikke bare om bilder, det handler om klovneansiktet, klovnen osv...på engelske sykehus, og reaksjoner man har sett hos barn i feks England.

Stadig ny forskning viser at majoriteten av barn OG voksne finner noe skummelt ved klovner.

Det er teorien som heter noe sånt som uncanny valley, som ligger bak forskning som viser at majoriteten av mennesker kjenner ubehag, ved noe som ser ut som mennesker, men oppfører seg annerledes, kort oppsummert.

De mimikkløse ansiktene sier teorien fører til at speilnevronene ikke gjenkjenner, forstår, og således "kobler ut", det medfører at empatien forstyrres og en klovns smil blir derfor ofte oppfattet som et skummelt smil av de fleste.

Fordi det er noe feil, noe flatt og mimikkløst., man har sett samme reaksjon på mennesker som møter roboter som ser ut som mennesker..osv... Når jeg erfarer at barn generelt syns klovner er skumle, så syns jeg det ikke er ufornuftig å stille spørsmålet ved om akkurat det er ok på et sykehus for syke barn, eller muligens fins helt andre ting som kan gi glede i hverdagen..?

http://edition.cnn.com/2012/07/11/health/uncanny-valley-robots/

Her belyser de også hva zombier, og klovner og roboter har felles og hvorfor de skremmer oss.

Det fins mye forskning som dokumentere hva klovner, masker, og roboter fører til av følelser i oss mennesker.

Den gode artikkelen jeg leste om dette skal jeg legge ut når jeg finner den.

Men jeg syns vel man bør tørre å tenke nytt, om det muligens er slik at norske barn, kanskje reagerer som engelske barn...

slipp barna til syns jeg, når det gjelder hva de ønsker av dekor og innslag i sin sykehushverdag. Alt for ofte erfarer jeg at voksne mener barn syns noe er så hyggelig og gøy, men selv erfarerer jeg at nokså konkrete og forståelige ting gleder barn langt mer på en god og trygg og lun måte.

Men det forutsetter kun at man spør barna hva de liker.

Madelenemie

Vel - du har jo en tendens til å mene at alt du selv er redd for bør forbys. Selv tamponger... De fleste av oss har da mange ting vi ikke liker noe særlig uten at vi krever at det skal forbys av den grunn.

Hei!

Hvor skrev jeg forby sykehusklovner?

Madelenemie

Jeg tror ikke det er noe stort problem på norske sykehus at klovnene skremmer pasientene. Barna har en av foreldrene hos seg hele tiden, og klovnene samhandlee sikkert med dem.

Jeg tror det som er mest tragisk og leit rundt småbarn på sykehus har fint lite med klovnene å gjøre.

Det er voksne folk med utdannelse som er sykehusklovner, de er ikke der for å plage noen.

Hei!

Du har tydeligvis ikke hatt et langtidssykt barn på sykehus,

Det er IKKE slik at barna har foreldrene hos seg hele tiden!

Foreldre må gå til sitt arbeidet ofte når sykdommer varer svært lenge.

Men de har jo likevel godt tilsyn i form av omrsorgsfulle sykepleiere, skole  aktiviteter osv...

Jeg syns uansett ikke at foreldrene evt sitter der er et argument for at man ikke skal tørre ta en debatt om det fins andre ting barn ville satt mer pris på enn klovner.

Nei!

Den handler ikke bare om bilder, det handler om klovneansiktet, klovnen osv...på engelske sykehus, og reaksjoner man har sett hos barn i feks England.

Stadig ny forskning viser at majoriteten av barn OG voksne finner noe skummelt ved klovner.

Det er teorien som heter noe sånt som uncanny valley, som ligger bak forskning som viser at majoriteten av mennesker kjenner ubehag, ved noe som ser ut som mennesker, men oppfører seg annerledes, kort oppsummert.

De mimikkløse ansiktene sier teorien fører til at speilnevronene ikke gjenkjenner, forstår, og således "kobler ut", det medfører at empatien forstyrres og en klovns smil blir derfor ofte oppfattet som et skummelt smil av de fleste.

Fordi det er noe feil, noe flatt og mimikkløst., man har sett samme reaksjon på mennesker som møter roboter som ser ut som mennesker..osv... Når jeg erfarer at barn generelt syns klovner er skumle, så syns jeg det ikke er ufornuftig å stille spørsmålet ved om akkurat det er ok på et sykehus for syke barn, eller muligens fins helt andre ting som kan gi glede i hverdagen..?

Her belyser de også hva zombier, og klovner og roboter har felles og hvorfor de skremmer oss.

Det fins mye forskning som dokumentere hva klovner, masker, og roboter fører til av følelser i oss mennesker.

Men jeg syns vel man bør tørre å tenke nytt, om det muligens er slik at norske barn, kanskje reagerer som engelske barn...

slipp barna til syns jeg, når det gjelder hva de ønsker av dekor og innslag i sin sykehushverdag. Alt for ofte erfarer jeg at voksne mener barn syns noe er så hyggelig og gøy, men selv erfarerer jeg at nokså konkrete og forståelige ting gleder barn langt mer på en god og trygg og lun måte.

Jeg kjenner til flere som har hatt alvorlig syke barn og som sier klovnene på sykehuset har vært helt uvurderlige. Det er tydeligvis ulike meninger om dem, men min oppfatning er at flertallet av barn er veldig positive for dem. Det kommer sikkert veldig an på klovnene, men tror særlig ene jeg kjenner til nevnte at klovnene var så empatiske og personlige og husket alle barna ved navn med mer, så det blir langt mer enn vanlig "klovneunderholdning".

Annonse

Madelenemie

Jeg kjenner til flere som har hatt alvorlig syke barn og som sier klovnene på sykehuset har vært helt uvurderlige. Det er tydeligvis ulike meninger om dem, men min oppfatning er at flertallet av barn er veldig positive for dem. Det kommer sikkert veldig an på klovnene, men tror særlig ene jeg kjenner til nevnte at klovnene var så empatiske og personlige og husket alle barna ved navn med mer, så det blir langt mer enn vanlig "klovneunderholdning".

Hei!

At noen syns er ok, skjønner jeg, at de utgjør flertalet tviler jeg på, men % vet jeg jo ikke.

Jeg har også sittet ca 6 mnd på sykehus og fått noen erfaring, både med egne og andres barn, i tillegg er jeg mer barn enn de fleste voksne, det siste var en liten digresjon.

Men jeg baserte mer det jeg skrev på det forskning viser er menneskers reaksjon på klovner,

Og at det ikke forundrer, sjokkerere eller overrasker meg at mange barn roper, "ikke send inn klovnene",

da syns jeg det er på tide å la barna bli hørt, hva vil dere ha på sykehuset, av dekor og underholdning.

Hei!

At noen syns er ok, skjønner jeg, at de utgjør flertalet tviler jeg på, men % vet jeg jo ikke.

Jeg har også sittet ca 6 mnd på sykehus og fått noen erfaring, både med egne og andres barn, i tillegg er jeg mer barn enn de fleste voksne, det siste var en liten digresjon.

Men jeg baserte mer det jeg skrev på det forskning viser er menneskers reaksjon på klovner,

Og at det ikke forundrer, sjokkerere eller overrasker meg at mange barn roper, "ikke send inn klovnene",

da syns jeg det er på tide å la barna bli hørt, hva vil dere ha på sykehuset, av dekor og underholdning.

Har du noe grunnlag for å anta at ikke sykehuspersonell er opptatt av barnas meninger om dette? Jeg er også overbevist om at de som jobber som klovner velger uttrykk som de ser fungerer i forhold til de syke barna.

Du kommenterte ikke på min sammenligning mht angst for hunder. At noen er redd klovner er etter min oppfatning ikke et argument for å avskaffe ordningen.

Du har tydeligvis ikke hatt et langtidssykt barn på sykehus,

Det er IKKE slik at barna har foreldrene hos seg hele tiden!

Foreldre må gå til sitt arbeidet ofte når sykdommer varer svært lenge.

Men de har jo likevel godt tilsyn i form av omrsorgsfulle sykepleiere, skole  aktiviteter osv...

Jeg syns uansett ikke at foreldrene evt sitter der er et argument for at man ikke skal tørre ta en debatt om det fins andre ting barn ville satt mer pris på enn klovner.

Jo, det er nettopp det jeg har, og sykehuset gjorde det krystallklart at vi nærmest måtte interneres der (fordi det er barnets rett), selv om tenårings"barnet" var så lei av å bli passet på at hun holdt på å tørne.  Men dette er en god del år siden nå, jeg tror (håper) heller ikke at alle sykehus er like rigide på dette.  Jeg er helt enig med deg i at et stort barn som har blitt vant med å oppholde seg der og som ikke er i noen kritisk sykdomsfase, ikke trenger tilsyn på heltid av mor eller far.  Men vi slapp altså ikke unna verken dag eller natt.  Det var for øvrig ingen klovner der.

Når det gjelder de barna som er i målgruppa til klovnene, tror jeg likevel at de færreste er alene på norske sykehus. I så fall er de store nok til å si neitakk selv.

For meg må verden gjerne debattere sykehusklovner, jeg går bare ikke med på at de er et problem.  Jeg tillater meg å tvile på at ikke profesjonelle klovner, sykehuspersonale og foreldre sammen klarer å finne en balanse overfor det enkelte barn.

Endret av laban
Madelenemie

Har du noe grunnlag for å anta at ikke sykehuspersonell er opptatt av barnas meninger om dette? Jeg er også overbevist om at de som jobber som klovner velger uttrykk som de ser fungerer i forhold til de syke barna.

Du kommenterte ikke på min sammenligning mht angst for hunder. At noen er redd klovner er etter min oppfatning ikke et argument for å avskaffe ordningen.

Ja.

Barn er enda ikke spurt om hva de syns er ok av utforming dekorasjoner og underholdning på norske sykehus.

I England vurderer de ta barn med i større grad, nettopp fordi man har avdekket at svært mange barn blir redde av klovneutrykket,

Noe som overrasket mange...

noe som ikke er noe spesielt overraskende for meg.

Du bør også svare på mitt svar til deg og ikke mitt svar til Xtra.

Madelenemie

Jo, det er nettopp det jeg har, og sykehuset gjorde det krystallklart at vi nærmest måtte interneres der (fordi det er barnets rett), selv om tenårings"barnet" var så lei av å bli passet på at hun holdt på å tørne.  Men dette er en god del år siden nå, jeg tror (håper) heller ikke at alle sykehus er like rigide på dette.  Jeg er helt enig med deg i at et stort barn som har blitt vant med å oppholde seg der og som ikke er i noen kritisk sykdomsfase, ikke trenger tilsyn på heltid av mor eller far.  Men vi slapp altså ikke unna verken dag eller natt.  Det var for øvrig ingen klovner der.

Når det gjelder de barna som er i målgruppa til klovnene, tror jeg likevel at de færreste er alene på norske sykehus. I så fall er de store nok til å si neitakk selv.

For meg må verden gjerne debattere sykehusklovner, jeg går bare ikke med på at de er et problem.  Jeg tillater meg å tvile på at ikke profesjonelle klovner, sykehuspersonale og foreldre sammen klarer å finne en balanse overfor det enkelte barn.

Hei!

Jeg har sittet på Rikshospitalet og Ullevål i 6 mnd, vi hadde ofte felles rom med yngre barn, de aller yngste hadde foreldrene der hele tiden, skolebarna hadde ikke det, de gikk på skolen som mitt barn gjorde.

De ble godt nok ivaretatt, og jeg syns som deg at sånn skal det være, man skal ikke slutte å fungere som forsørger for barn, familie og i jobbsammenheng fordi om man får et sykt barn.

Dette insisterte jeg på, på sykehuset, de vil man skal være der mest mulig, ville min mann skulle trappe ned, få omsorgslønn m.m. vi var på sykehuset hver dag, men livet stopper ikke fordi om et familiemedlem blir sykt.

Jeg vet at forskning viser at barn helt opp til 16 år ble redd for sykehusklovner, altså fra 4 til 16 år, så dette har ikke med skerkkfilmer å gjøre,

det har med klovnens uttrykk og væremåte.

Jeg legger for eks ikke så godt merke til øynene...

Jeg misliker vimsingen nynningen, det at man ikke kan være seriøs,

De barna jeg av nysgjerrighet har spurt, som er her hos meg, daglig og i store grupper fordi vi har et hus som interesserer dem, sier de ikke liker klovner fordi øynene, nesen og munnen er så skummel,

Så ok, disse NT barna ser tydeligvis ansiktet som skummelt, smilet osv.. Jeg ser mer kroppen og lydene og grøsser.

Jeg tror likevel ikke alle reagerer likt, men jeg syns bare man må tørre ta en slik debatt, og enda viktigere ta mer med barna, når man utformer og lager et opplegg som barn vil ha på sykehus.

Jeg tror dyr i mye større grad vil glede, alt fra skilpadder og salamandere i Terrarier, til eksprimenter som er enkle, til hyggelige voksne som bare er helt normale, men har tid, tid til å snakke om noe hverdagslig eller kult, tid til å gjøre eksprimenter, tid til å bygge det høysete kortslottet, tid til å lage en hjemmelagd bombe eller hva som helst, altså noe kult men forståelig og mer forutsigbart.

Da vi hadde forskerbursdag her hjemme, lagde vi et lite hull i taket, rett og slett fordi vi lagde en flott rakett, det ble stor glede, og de lærte så mye, og det var ikke fjas og tull bare, men enda selv om det er 2 eller 3 år siden, husker jentene eksplosjonen som enda mer eventyrlig enn den var.

Men altså jeg mener man skal spørre barna i større grad enn vi gjør i dag.

Gjest Gargamel

Jeg er litt enig med MM i den forstand at hvis jeg var sykehusklovn ville jeg nok valgt å ikke male ansiktet så mye i alle fall, Det er basert på at jeg var livredd for nisser med maske, men synes nisser med naturlig ansikt og løs-skjegg var bra. Noen små barn blir redde av alle "voldsomme" ting, som høy latter etc.

Jeg tror ikke folk har klovneskrekk pga skrekkfilmer, men at Stephen King spiller på at en del mennesker synes det er noe litt skummelt med klovner. "Joker" fra Batman er også en sånn figur.

Til sirkusklovnenes forsvar er det masse dårlig, utdatert gjøgling ute og går, men jeg har jo sett noen gode nummer også.

Annonse

Jeg vet at forskning viser at barn helt opp til 16 år ble redd for sykehusklovner, altså fra 4 til 16 år, så dette har ikke med skrekkfilmer å gjøre.

Jeg misliker vimsingen nynningen, det at man ikke kan være seriøs,

Jeg tror likevel ikke alle reagerer likt, men jeg syns bare man må tørre ta en slik debatt, og enda viktigere ta mer med barna, når man utformer og lager et opplegg som barn vil ha på sykehus.

Jeg tror dyr i mye større grad vil glede, alt fra skilpadder og salamandere i terrarier, til eksprimenter som er enkle, til hyggelige voksne som bare er helt normale, men har tid, tid til å snakke om noe hverdagslig eller kult, tid til å gjøre eksprimenter, tid til å bygge det høysete kortslottet, tid til å lage en hjemmelagd bombe eller hva som helst, altså noe kult men forståelig og mer forutsigbart.

Men altså jeg mener man skal spørre barna i større grad enn vi gjør i dag.

Av den norske forskningsrapporten jeg linket til, framgår det at det finnes svært mange positive erfaringer også.  Jeg kan aldri tenke meg at klovnene trenger seg innpå barn som blir redde.

Det framgår også tydelig at klovnene ikke bare vimser og nynner.  Jeg tror disse profesjonelle klovnene er ganske flinke til å tilpasse seg det enkelte barn, det er ikke sånn at de har et fast program som de dytter på alle uansett responsen de får.

Jeg tror du må innse at mange barn ikke er like glad i seriøsitet og vitenskap som du og dine er.  Spesielt ikke når de er utmattet av sykdom.  Dyr er det av naturlige årsaker vanskelig å ha på et sykehus.  Dessuten er det mange barn som har motforestillinger til dyr også.  For ikke å snakke om bomber.  Klovner er flyttbare og krever lite utstyr og vedlikehold.  Det er datamaskiner, playstation, lekerom, bøker og spill osv. på sykehusene også. 

Dette er ikke noen viktig sak for meg, og sykehusene må gjerne be om tilbakemeldinger fra både barn og voksne.  Når det gjelder klovnene, tror jeg faktisk at de har gjort det.  Men det er ikke mulig å tilpasse alt til alle.  Klovnen kan gå forbi rommet, men veggdekoren må nesten være der, for å si det sånn.

Endret av laban

Nei!

Den første artikkelen du henviste til omtalte bruk av bilder av klovner:  "State-funded research has found that in a survey of more than 250 children aged four to 16, all disliked the use of clowns in hospital decor, with even the teenagers seeing them as "scary"."

Jeg tror ikke sykehusklovnene kan sammenlignes med bruk av bilder av klovner. Sykehusklovnene er så vidt meg bekjent, kjent for å være sensitive og varsomme i sin omgang med barna. Dermed blir de svært menneskelige, til tross for sin ansiktsmaling.

Hvorvidt man har gjennomført store systematiske undersøkelser mht hva barna mener om sykehusklovnene vet jeg ikke, men jeg vet at de som organiserer denne typen tiltak på sykehus så avgjort er opptatt av hvorvidt tiltaket bidrar positivt eller ikke.

Jeg syns nok likevel Madelenemie har et poeng. Siden det viser seg at fobi for klovner faktisk er noe som en god del mennesker har , også barn, er det viktig at sykehusene blir gjort oppmerksomme på dette. Kan hende er det andre kostymer som kunne være enda mer positive for barn på sykehus, enn klovner? Feks utkledd som bamser eller kaniner el.likn.

Siden det viser seg at fobi for klovner faktisk er noe som en god del mennesker har, også barn, er det viktig at sykehusene blir gjort oppmerksomme på dette.

Men tror du ikke at de barn og foreldre som faktisk utsettes for sykehusklovnene, gjør oppmerksom på det hvis de har klovnefobi?  Det har til og med blitt forsket seriøst på effekten av klovnene, ref. link ovenfor.  Jeg synes det er rart hvis de foresatte til disse barna ikke tør eller ikke klarer å gi tilbakemeldinger på noe så lite "nødvendig" som sykehusklovner. 

Rart at de får ture fram i land etter land, hvis de egentlig gjør vondt verre for mange av dem de forsøker å glede. 

Hei!

Men jeg har hatt mange 4 åringer og selv om de ikke har hatt kreftbehandling har de vært redde for klovner, så jeg tror ikke det gjør noen forskjell.

Og mine tantebarn på 4 år er også redde for klovner, så det gjelder tydeligvis mange barn.

Å se et barn smile, betyr ikke at de liker det de ser, det kan være et nervøst, usikkert eller høflig smil.

Kanksje man rett og slett burde spørre barn i alderen 3 til 12 år, syns dere dette er ok?

Eller vil dere ha annen morro.

Selve utseendet på klovner er skremmende, jeg kan finne dokumentasjon på det, leste om det en gang, de sminker seg slik at de naturlig er skremmende, skal prøve finne den artikkelen.Husket på den nå:-)

Jeg tror du trekker raske slutninger her Madeleineamie. Sykehusklovner er noe helt annet enn sirkusklovner. Har du sett sykhehusklovner "i aksjon", eller lest om måten de jobber på? Se f.eks. her:

''http://www.tv2.no/a/3916508'

''http://www.abcnyheter.no/livet/2013/08/24/180480/varsomme-sykehusklovner-muntrer-opp-de-syke'

Det som kjennetegner disse klovnene er at de er ekstremt lydhøre overfor barna og deres familier. De presser seg ikke på noen. "Klovneriene" foregår alltid på barnas premisser, noe som ikke trenger å være mer "avansert" enn å blåse bobler til glede for en liten tass. De bruker oftest ikke mye sminke, og aldri masker. 

Jeg jobber i helsevesenet, og har vært så heldig at jeg har fått oppleve et par møter mellom barn og klovn. Etter min mening gjør de en fantastisk jobb:-) De skulle bare vært flere.

Jeg tror du trekker raske slutninger her Madeleineamie. Sykehusklovner er noe helt annet enn sirkusklovner. Har du sett sykhehusklovner "i aksjon", eller lest om måten de jobber på? Se f.eks. her:

''http://www.tv2.no/a/3916508'

''http://www.abcnyheter.no/livet/2013/08/24/180480/varsomme-sykehusklovner-muntrer-opp-de-syke'

Det som kjennetegner disse klovnene er at de er ekstremt lydhøre overfor barna og deres familier. De presser seg ikke på noen. "Klovneriene" foregår alltid på barnas premisser, noe som ikke trenger å være mer "avansert" enn å blåse bobler til glede for en liten tass. De bruker oftest ikke mye sminke, og aldri masker. 

Jeg jobber i helsevesenet, og har vært så heldig at jeg har fått oppleve et par møter mellom barn og klovn. Etter min mening gjør de en fantastisk jobb:-) De skulle bare vært flere.

Den ene linken virket visst ikke, prøver på ny:

http://www.tv2.no/a/3916508

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...