Gå til innhold

Noe å "gjøre" på dagtid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Det kommer stadig råd her på DOL om å søke seg inn på "varig tilrettelagt arbeid" da det ikke er bra å bare gå hjemme og surre alene.

Men hvordan blir man bedre av å sitte å sortere skruer og pakke vatt sammen med folk med Downs? 

(Ikke det at jeg har noe i mot folk med Downs, men det føles meningsløst og nedverdigende. Da foretrekker jeg heller å sitte og pusle med noe hjemme alene.)

Anonymous poster hash: 37dd6...59d
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

13

• frosken

10

• NEC1234

8

• gråstein

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er noen som har noen merkelige forestillinger om hvor idyllisk tilbud som dagsenter, VTA og støttekontakt er for alle og enhver... det er nesten en religion.

Stue alt rasket sammen... ja da blir det koselig...

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som har noen merkelige forestillinger om hvor idyllisk tilbud som dagsenter, VTA og støttekontakt er for alle og enhver... det er nesten en religion.

Stue alt rasket sammen... ja da blir det koselig...

Jeg har aldri lest dette "idyllisert", men nevnt som alternative aktivitetstilbud til de som ikke har noe/noen å aktivisere seg med. 

Anonymous poster hash: 68557...f97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri lest dette "idyllisert", men nevnt som alternative aktivitetstilbud til de som ikke har noe/noen å aktivisere seg med. 

Hva er poenget hvis man blir deprimert av det?

Anonymous poster hash: 42d0a...088

AnonymBruker
Skrevet

Greia er vel å gjøre noe som føles meningsfylt. Noen føler sikkert at VTA arbeid er meningsfylt. Andre gjør det ikke. Er sikkert derfor det er frivillig ?

Anonymous poster hash: 5a0e6...738
AnonymBruker
Skrevet

Greia er vel å gjøre noe som føles meningsfylt. Noen føler sikkert at VTA arbeid er meningsfylt. Andre gjør det ikke. Er sikkert derfor det er frivillig ?

Noe i den duren, vel.

Skrevet

Men noen har nok et behov for å føle at man presterer noe... kall det macho, samme for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Men noen har nok et behov for å føle at man presterer noe... kall det macho, samme for meg.

Ja, skape og prestere noe er undervurdert.

Skrevet

Ja, skape og prestere noe er undervurdert.

Men hvis man presterer å kaste ertepose, da? Er vel bra nok det? Eller hvis man lager en liddli' fin tegning av hvordan man føler seg... hvis man ikke vil dette, har man vel vondt i vilja da?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis man presterer å kaste ertepose, da? Er vel bra nok det? Eller hvis man lager en liddli' fin tegning av hvordan man føler seg... hvis man ikke vil dette, har man vel vondt i vilja da?

Da er du bare vrang og vrien, vel. (noe sånt)

Uansett er jeg liddli' glad jeg (så langt) har sluppet unna slikt tull.

Skrevet

Da er du bare vrang og vrien, vel. (noe sånt)

Ja, kjerringene på DPS og i kommunepsykiatrien syns nok det... du blir mer verdsatt hvis du føyer deg inn i deres regime - et regime hvor du blir som ungen de selv aldri fikk eller substitutt for de som har forlatt redet.

Veldig lite "PK" å si dette på DOL, men jeg er bare ærlig jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget hvis man blir deprimert av det?

Da er det vel ikke noe poeng. Synes det sier seg selv. Jeg skriver bare at jeg ikke kan erindre at noen har skrevet om dette som om det er idyllisk. Det er vel slik at dette er aktiviteringsalternativer for dem som ønsker aktivisering men ikke selv er i stand til, av ulike grunner, å søke andre alternativer og utføre dem på egenhånd. 

Anonymous poster hash: 68557...f97

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjerringene på DPS og i kommunepsykiatrien syns nok det... du blir mer verdsatt hvis du føyer deg inn i deres regime - et regime hvor du blir som ungen de selv aldri fikk eller substitutt for de som har forlatt redet.

Ærlighet er alltid best.

Anonymous poster hash: 12ea2...93d

Skrevet

Det kommer stadig råd her på DOL om å søke seg inn på "varig tilrettelagt arbeid" da det ikke er bra å bare gå hjemme og surre alene.

Men hvordan blir man bedre av å sitte å sortere skruer og pakke vatt sammen med folk med Downs? 

(Ikke det at jeg har noe i mot folk med Downs, men det føles meningsløst og nedverdigende. Da foretrekker jeg heller å sitte og pusle med noe hjemme alene.)

Anonymous poster hash: 37dd6...59d

Varig tilrettelagt arbeid (VTA) kan ideelt sett være en svært fleksibel ordning og trenger ikke å innebære at du gjør manuelt arbeid sammen med mennesker med utviklingshemming. VTA kan f.eks. også være vanlig jobb i en ordinær bedrift.

Skrevet

Noen ganger er det mye enklere å kun påpeke alt som ikke fungerer, enn å prøve å få noe til å fungere. Hvis du er fornøyd med din egen tilværelse, så er det ingen som tvinger deg til å delta på noe som helst. Hvis du ikke er fornøyd, så vil det kanskje være en fordel å prøve å bidra til at de tilbudene som finnes kan fungere både for deg og andre.

Stikkelsbær
Skrevet

Jeg kjenner til deltakere i VTA som jobber som gartnere, vaktmestertjeneste, resepsjon, it-avdeling. Ja, egentlig alt mulig som kan gjøres i en bedrift, med den tilrettelegging og oppfølging som er nødvendig.

Noen kommer over i ordinært arbeid, noen begynner på skole, andre er lenge i VTA-systemet. Det er et flott tiltak!

Skrevet

Noen ganger er det mye enklere å kun påpeke alt som ikke fungerer, enn å prøve å få noe til å fungere. Hvis du er fornøyd med din egen tilværelse, så er det ingen som tvinger deg til å delta på noe som helst. Hvis du ikke er fornøyd, så vil det kanskje være en fordel å prøve å bidra til at de tilbudene som finnes kan fungere både for deg og andre.

Hvorfor er eneste tilbud å kaste ertepose? Du mener at jeg skal bidra til at det "fungerer", hvis jeg ikke er fornøyd? "For andre", og? Hva har andre med dette å gjøre?

Skrevet

Jeg har ingen tro på at eneste tilbud er å kaste ertepose. Derimot finnes det alltids noen som forsøker å få i gang litt lett fysisk aktivitet, og da ser det ut som om ertepose-kasting er et del av undervisningstilbudet innen dette feltet. Erteposekasting ser også ut til å være i bruk i forbindelse med at folk skal lære navnet på hverandre i en gruppe. Man kan synes at erteposekasting er utrolig teit, - men å hevde at det eneste tilbudet som finnes på f.eks. et dagsenter, er jeg overbevist om at er en feilslutning.

Som pasient kan du både være med på å skape et tilbud som kan fungere for deg - og du kan i tillegg være opptatt av å bidra til at opplegget skal kunne fungere for andre. Dersom du kun ønsker å kritisere, så vil tilbudet neppe fungere for deg - og du vil også bidra negativt inn i fellesskapet slik at det fungerer dårligere for andre.

Hvis du ønsker å delta f.eks. på et dagsenter, så går det an å prøve å komme frem til en aktivitet du tror du kunne like og så spørre om dette er mulig på dagsenteret. Noen steder drar brukere i gang f.eks. fotogrupper eller andre ting som flere kan være interessert i.

Skrevet

- Det med at det består av å kaste ertepose er å sette det på spissen, selvsagt, men når jeg var på dagsenter var det stort sett bare erteposekasting, en kort trasketur på 10 min, og sitte rundt et bort og spise pepperkaker... skal noe så "uhyggelig" være av verdi, så måtte det ha vært fordi det var noe som bedret funksjon eller helse. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være det.

- Jeg trenger så desidert ikke "undervisning" for å komme i fysisk aktivitet på nivå med å kaste ertepose og spasere 10 min.

- Det er en feilslutning at jeg "kun ønsker å kritisere". Jeg har aldri kritisert noe som helst når jeg har vært der. Jeg har forsøkt å være hyggelig. Det er noe annet å ta debatten på et forum - eller er du imot samfunnsdebatt?

- Dine positive erfaringer finnes sikkert, men slik er det ikke her jeg bor. Jeg er veldig klar over at det er bedre tilbud andre steder. Men det er ikke for alle å "pack up and leave".

- Og det er sikkert mange det tilbudet som er her jeg bor til og med passer for. Det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at det er mange det ikke passer for, og at det er en svakhet. Men det handler ikke om at disse personene er "fornøyd"!

Skrevet

Jeg er enig i at du neppe trenger "undervisning" for lett fysisk aktivitet; og jeg skjønner at du ikke trives med denne formen for aktivitet.  Jeg tror imidlertid at det hadde vært en fordel om du fremmet din frustrasjon i forhold til de som driver dagtilbudet, kanskje ville din kritikk kunne føre til endringer. Jeg synes det er mer konstruktivt å fremme slik kritikk direkte og prøve å bidra til at andre aktiviteter kommer i gang, enn å trekke seg vekk og si at "ingenting" er mulig osv.

Selv om dagsenterets aktiviteter kan være ganske tåpelige, så er det vel slik at du trenger å være mer sammen med mennesker slik at du ikke i så stor grad bruker tiden din på å spekulere i hva folk mener om deg og ditt liv? Kanskje vil selv et halvdårlig dagsenter gjøre at du kommer deg videre i livet ditt på en måte du kan bli mer fornøyd med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...