Gå til innhold

Noe å "gjøre" på dagtid

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Det kommer stadig råd her på DOL om å søke seg inn på "varig tilrettelagt arbeid" da det ikke er bra å bare gå hjemme og surre alene.

Men hvordan blir man bedre av å sitte å sortere skruer og pakke vatt sammen med folk med Downs? 

(Ikke det at jeg har noe i mot folk med Downs, men det føles meningsløst og nedverdigende. Da foretrekker jeg heller å sitte og pusle med noe hjemme alene.)

Anonymous poster hash: 37dd6...59d

Har en venn som jobber med folk med downs, han syns det er greit å ha noe å gå til. De har ikke noe tilbud til uføre som sliter psykisk her, joda men det er fullt. Har av og til lurt på om det hadde vært noe for meg, men føler det er litt nedverdigene å blande disse gruppene. Kunne bare tenkt meg å hatt noe å gått til kanskje en eller to dager i uken. 

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

13

• frosken

10

• NEC1234

8

• gråstein

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig i at du neppe trenger "undervisning" for lett fysisk aktivitet; og jeg skjønner at du ikke trives med denne formen for aktivitet.  Jeg tror imidlertid at det hadde vært en fordel om du fremmet din frustrasjon i forhold til de som driver dagtilbudet, kanskje ville din kritikk kunne føre til endringer. Jeg synes det er mer konstruktivt å fremme slik kritikk direkte og prøve å bidra til at andre aktiviteter kommer i gang, enn å trekke seg vekk og si at "ingenting" er mulig osv.

Selv om dagsenterets aktiviteter kan være ganske tåpelige, så er det vel slik at du trenger å være mer sammen med mennesker slik at du ikke i så stor grad bruker tiden din på å spekulere i hva folk mener om deg og ditt liv? Kanskje vil selv et halvdårlig dagsenter gjøre at du kommer deg videre i livet ditt på en måte du kan bli mer fornøyd med.

Ja jeg trenger å være mer sammen med mennesker, men ikke uforbeholdent. Mange situasjoner er skadelige. Eneste et sånt dagsenter gjør, er å bryte ned selvbildet, men de som driver det tror jo det går fremover med deg, siden du oppfører deg pent. Jeg vil bare ha et normalt liv. Normalt.

Skrevet

Ja jeg trenger å være mer sammen med mennesker, men ikke uforbeholdent. Mange situasjoner er skadelige. Eneste et sånt dagsenter gjør, er å bryte ned selvbildet, men de som driver det tror jo det går fremover med deg, siden du oppfører deg pent. Jeg vil bare ha et normalt liv. Normalt.

Du må kanskje gå noen skritt før du fullt ut får etablert en tilværelse som du anser som normal? Siden du så fort oppfatter omgivelsene som negativt innstilt til deg, så tenker jeg at det kanskje kan bli litt i overkant vanskelig å starte rett i vanlig jobb? Derfor tror jeg at det å enten delta på dagsenter eller i en arbeidsmarkedsbedrift kan være et skritt på veien.

Hvordan det er på et dagsenter kan vel variere fra år til år, avhengig av hvem som for tiden bruker senteret og hvem som jobber der. Kanskje du burde ha gjort et nytt forsøk?

Skrevet (endret)

Va

rig tilrettelagt arbeid (VTA) kan ideelt sett være en svært fleksibel ordning og trenger ikke å innebære at du gjør manuelt arbeid sammen med mennesker med utviklingshemming. VTA kan f.eks. også være vanlig jobb i en ordinær bedrift.

Jeg har snakket med nav, og de sa klart at den type "jobb" som er nevnt i første innlegg her var det eneste de hadde å tilby, men at det "neppe var noe for meg" (direkte sitat). Endret av gråstein
Skrevet

Jeg har snakket med nav, og de sa klart at den type "jobb" som er nevnt i første innlegg her var det eneste de hadde å "tilby", men at det "neppe var noe for meg" (direkte sitat).

Dersom du selv ønsker å ha en arbeidsplass å gå til, så vil du kunne søke om VTA innenfor ordinær virksomhet. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+%C3%A5+komme+i+jobb/Varig+tilrettelagt+arbeid.905.cms

Skrevet

Du må kanskje gå noen skritt før du fullt ut får etablert en tilværelse som du anser som normal? Siden du så fort oppfatter omgivelsene som negativt innstilt til deg, så tenker jeg at det kanskje kan bli litt i overkant vanskelig å starte rett i vanlig jobb? Derfor tror jeg at det å enten delta på dagsenter eller i en arbeidsmarkedsbedrift kan være et skritt på veien.

Hvordan det er på et dagsenter kan vel variere fra år til år, avhengig av hvem som for tiden bruker senteret og hvem som jobber der. Kanskje du burde ha gjort et nytt forsøk?

Nei dagsenteret er bare sorgen, og jeg skammer meg for å gå dit, vil ikke at noen skal se det. Arbeidsmarkedsbedrift har jeg visst ikke krav på lenger.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Det forutsetter vel også at man takler det og at det faktisk finnes slike jobber.

Ja, det forutsetter jo at et slikt tiltak er egnet til å gi deg bedre livskvalitet, så om du tror du vil få det enda verre av det, så er det neppe noen god ide.

VTA innebærer at arbeidsgiver får et tilskudd årlig for å ha deg i arbeid, så det trenger ikke være vanskelig å få arbeidsgivere til å være villige til å skape slike arbeidsplasser. Et annet alternativ er at arbeidsgiver får lønnstilskudd, - men dette alternativet krever at arbeidsgiver er villig til å betale noe lønn.

Madelenemie
Skrevet

Dersom du selv ønsker å ha en arbeidsplass å gå til, så vil du kunne søke om VTA innenfor ordinær virksomhet. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+å+komme+i+jobb/Varig+tilrettelagt+arbeid.905.cms

Hei!

Du viser stadig til vedtak, direktiver, lover m.m.

Det er bare sånn at mye av dette er bare ord, som sier noe om mål, hva man ønsker, hvordan det bør være.

Det hjelper lite for mange.

Jeg har selv forsøkt få NAV med på løsninger, men det nytter ikke, det fins en egen , direktiv og NAV logikk , som kun paragraf ryttere ser nytten av. Fordi de bare kan fortsette med å lage enda flere nye og bedre vurderinger/ nye utkast, som er temmelig ubrukelige ofte.

De gangene vi har opplevd å få hjelp, har vært når vi har møtt mennesker i systemet, som er mennesker, og ikke paragrafryttere,

De siste gjør kanskje jobben sin i følge systemet, men hjelp for oss er det sjelden.

Skrevet

Hei!

Du viser stadig til vedtak, direktiver, lover m.m.

Det er bare sånn at mye av dette er bare ord, som sier noe om mål, hva man ønsker, hvordan det bør være.

Det hjelper lite for mange.

Jeg har selv forsøkt få NAV med på løsninger, men det nytter ikke, det fins en egen , direktiv og NAV logikk , som kun paragraf ryttere ser nytten av. Fordi de bare kan fortsette med å lage enda flere nye og bedre vurderinger/ nye utkast, som er temmelig ubrukelige ofte.

De gangene vi har opplevd å få hjelp, har vært når vi har møtt mennesker i systemet, som er mennesker, og ikke paragrafryttere,

De siste gjør kanskje jobben sin i følge systemet, men hjelp for oss er det sjelden.

Å kjenne regelverket, gjør det lettere å be om løsninger man selv har tro på kan fungere, derfor synes jeg det i en del situasjoner er fornuftig å informere om regelverk. Varig tilrettelagt arbeid er en ordning som mange forbinder med "vernet bedrift" , mange vet ikke at ordningen også kan omfatte arbeid i vanlige bedrifter. Ordningen er ikke så veldig populær, tror jeg, fordi enkelte opplever det som nedverdigende å jobbe uten å motta lønn.

Skrevet (endret)

Å kjenne regelverket, gjør det lettere å be om løsninger man selv har tro på kan fungere, derfor synes jeg det i en del situasjoner er fornuftig å informere om regelverk. Varig tilrettelagt arbeid er en ordning som mange forbinder med "vernet bedrift" , mange vet ikke at ordningen også kan omfatte arbeid i vanlige bedrifter. Ordningen er ikke så veldig populær, tror jeg, fordi enkelte opplever det som nedverdigende å jobbe uten å motta lønn.

Det er nok en grunn, ja. Dessuten er del nok ikke flust med slike jobber, særlig ikke hvis man ikke har forbindelser.

Endret av gråstein
Skrevet

Det er nok en grunn, ja. Dessuten er del nok ikke flust med slike jobber, særlig ikke hvis man ikke har forbindelser.

Nei, det kreves nok enten at man har noen konkrete ideer selv - eller en engasjert  behandler som mener yrkestilknytning til være til hjelp for en i kombinasjon med en saksbehandler i nav som gjør en innsats, for å få etablert en god ordning.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Ja jeg er enig i det,

det er bare at regelverk også kan gi falske forhåpninger, da er det vitkig å vite at regler ofte også er gode intensjoner om noe man vil, og at realiteten ikke alltid lar seg endre av at man lager gode regler, nye regler, flere regler, revurderer regler,

kanskje i større grad bør regler og lover tilpasse sin ordtekst til den realiteten de skal benyttes i.

Stikkelsbær
Skrevet

Jeg vil anbefale de som ønsker å komme inn i VTA-ordningen om å bli henvist til nærmeste arbeidsmarkedsbedrift (blir kalt vernet bedrift av mange). De er mye flinkere til å finne passelige arbeidsgivere, og har en annen oversikt enn Nav på dette området. Arbeidsmarkedsbedriftene samarbeider med mange ordinære bedrifter, og har spesialkompetanse på arbeidsavklaring.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer stadig råd her på DOL om å søke seg inn på "varig tilrettelagt arbeid" da det ikke er bra å bare gå hjemme og surre alene. Men hvordan blir man bedre av å sitte å sortere skruer og pakke vatt sammen med folk med Downs?  (Ikke det at jeg har noe i mot folk med Downs, men det føles meningsløst og nedverdigende. Da foretrekker jeg heller å sitte og pusle med noe hjemme alene.) Anonymous poster hash: 37dd6...59d

Enig med deg! Tiltak bør motivere og ikke bare være oppbevaringsplasser slik at nav får bedre statistikker. Alternativt er å vaske, sitte i kassa, være pleieassistent, personlig assistent eller vaske. Eller gå tur, dra på treningsenter, skaffe seg noen hobbyer eller øke sin kunnskap på visse områder slik at man føler at man gjør noe fornuftig.

Anonymous poster hash: 40dac...075

AnonymBruker
Skrevet
Har en venn som jobber med folk med downs, han syns det er greit å ha noe å gå til. De har ikke noe tilbud til uføre som sliter psykisk her, joda men det er fullt. Har av og til lurt på om det hadde vært noe for meg, men føler det er litt nedverdigene å blande disse gruppene. Kunne bare tenkt meg å hatt noe å gått til kanskje en eller to dager i uken.

Hvis du bor i Oslo kan du dra på Aktiv på dagtid, men de har kjedelig trening og liten plass.

Anonymous poster hash: 40dac...075

stjernestøv
Skrevet

Skulle ønske jeg bodde der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale de som ønsker å komme inn i VTA-ordningen om å bli henvist til nærmeste arbeidsmarkedsbedrift (blir kalt vernet bedrift av mange). De er mye flinkere til å finne passelige arbeidsgivere, og har en annen oversikt enn Nav på dette området. Arbeidsmarkedsbedriftene samarbeider med mange ordinære bedrifter, og har spesialkompetanse på arbeidsavklaring.

Hva om det ikke finnes en ordning med VTA? Hva hvis arbeidsmarkedsbedriften er forbeholdt de på AAP, de NAV tenker at faktisk har en mulighet for å komme i lønnet arbeid? Hva om ikke NAV har noe samarbeid med noen bedrifter? Hva om eneste psykiatritilbudet er dagsenter?

Da får man mele sin egen kake. Man må bare prøve.

Anonymous poster hash: 9c79a...6f8

AnonymBruker
Skrevet

Hva om det ikke finnes en ordning med VTA? Hva hvis arbeidsmarkedsbedriften er forbeholdt de på AAP, de NAV tenker at faktisk har en mulighet for å komme i lønnet arbeid? Hva om ikke NAV har noe samarbeid med noen bedrifter? Hva om eneste psykiatritilbudet er dagsenter?

Da får man mele sin egen kake. Man må bare prøve.

Ikke alle som er så flinke til å bake.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Anonymous poster hash: 12ea2...93d

Skrevet (endret)

Nei, det kreves nok enten at man har noen konkrete ideer selv - eller en engasjert  behandler som mener yrkestilknytning til være til hjelp for en i kombinasjon med en saksbehandler i nav som gjør en innsats, for å få etablert en god ordning.

Når man ikke har noen behandler, aldri har snakket med (nåværende) NAV-saksbehandler "face to face" og ikke klarte å gjennomføre arbeidsutprøvning, er det ikke mye håp.

Endret av gråstein

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...