Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Når man blir fjern og uvel og tror man skal besvime, er det en form for angst? 

Og dagen etter...i dag har jeg migrene igjen. Er så stresset i hodet, dette kan da ikke komme fra øynene?

AnonymBruker
Skrevet

Når man blir fjern og uvel og tror man skal besvime, er det en form for angst? 

Det *kan* det være.

Anonymous poster hash: c3b78...546

stjernestøv
Skrevet (endret)

Det *kan* det være.

Anonymous poster hash: c3b78...546

Ok, det var når jeg fulgte sønnen min til tannlege, utrolig dårlig atmosfære der. Hadde til og med tatt en vival, men det må vel sterkere lut til enn 5 mg.

Endret av stjernestøv
stjernestøv
Skrevet

Hva annet _kan_ det være?

Begynner å bli lei av å ikke tåle å gå utenfor huset, men kan bli sånn i huset og hvis det er mye mas. Men da er jeg ihvertfall hjemme. 

Skrevet

Det kan også være blodtrykket, blodsukker, stive muskler spes i nakke og skuldre, dårlig kondis o.s.v o.s.v. Hva mener du med at det ikke kan komme av øynene? Har du dårlig syn eller noe sånt?

Om du må ta en vival for å følge noen til tannlegen så er nok disse følelsene dine psykiske og ikke fysiske.

Skrevet

Jeg tror differensialdiagnostikk mellom angst og andre ting er veldig vanskelig på et forum.

Angsten kan lage omtrent alle mulige symptomer. For å sette det litt på spissen, når jeg er redd for hjerterytmen, så får jeg hjertebank. Da jeg var redd for blodtrykket, fikk jeg hodepine og press i brystet. Da jeg var redd for tette årer i hjertet fikk jeg brystsmerter. Da jeg var redd for å bli deprimert, så fikk jeg "falske" depressive tanker og selvmordstanker. Da jeg var redd for å bli psykotisk, så følte jeg at det jeg så var uvirkelig. 

Men om noe er psykisk/psykosomatisk eller ikke må nesten vurderes av en lege som kan undersøke deg kroppslig og utelukke fysisk sykdom. Om symptomene vedvarer uten at det finnes noen kroppslig forklaring, så er angst sannsynlig.

stjernestøv
Skrevet

Det kan også være blodtrykket, blodsukker, stive muskler spes i nakke og skuldre, dårlig kondis o.s.v o.s.v. Hva mener du med at det ikke kan komme av øynene? Har du dårlig syn eller noe sånt?

Om du må ta en vival for å følge noen til tannlegen så er nok disse følelsene dine psykiske og ikke fysiske.

Ja jeg har jo ganske stive muskler, har vel ikke noe å si om jeg har dårlig kondis? Jeg satt jo i en stol, trodde jeg skulle dette av stolen. Det var så ekkelt. Nei det var psykiateren som mente jeg burde gå til øyelege, pga mye hodepine, tåkesyn og at jeg gikk på skyer. Så er det jo noe galt med øynene da, skal egentlig bruke briller for å korrigere synet. Ja det er vel kanskje psykisk, det er vanskelig å vite hva som er hva. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror differensialdiagnostikk mellom angst og andre ting er veldig vanskelig på et forum.

Angsten kan lage omtrent alle mulige symptomer. For å sette det litt på spissen, når jeg er redd for hjerterytmen, så får jeg hjertebank. Da jeg var redd for blodtrykket, fikk jeg hodepine og press i brystet. Da jeg var redd for tette årer i hjertet fikk jeg brystsmerter. Da jeg var redd for å bli deprimert, så fikk jeg "falske" depressive tanker og selvmordstanker. Da jeg var redd for å bli psykotisk, så følte jeg at det jeg så var uvirkelig. 

Men om noe er psykisk/psykosomatisk eller ikke må nesten vurderes av en lege som kan undersøke deg kroppslig og utelukke fysisk sykdom. Om symptomene vedvarer uten at det finnes noen kroppslig forklaring, så er angst sannsynlig.

Ok. Skal jo til lege i morgen, men det er jo bare for å få henvisning til øyelege. Noe jeg syns er unødvendig. Ikke godt å si hva det er da, om det er fysisk eller psykisk. Alt henger jo sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har jo ganske stive muskler, har vel ikke noe å si om jeg har dårlig kondis? Jeg satt jo i en stol, trodde jeg skulle dette av stolen. Det var så ekkelt. Nei det var psykiateren som mente jeg burde gå til øyelege, pga mye hodepine, tåkesyn og at jeg gikk på skyer. Så er det jo noe galt med øynene da, skal egentlig bruke briller for å korrigere synet. Ja det er vel kanskje psykisk, det er vanskelig å vite hva som er hva.

Det er veldig dumt å ikke hvis briller hvis du har problemer mef synet. Det kan nettopp føre til svimmelhet og hodepine.

Anonymous poster hash: 8affe...2b7

Skrevet

Jeg blir svimmel og kvalm plutselig mens jeg går tur om jeg har en slapp dag, så jeg tror deffinitivt kondis kan ha noe med det å gjøre. Du har jo sikkert måtte gå litt for å komme til denne stolen du satt på. Da har sikkert også pulsen økt. Bra du får sjekket øynene da, selv om du mener det er unødvendig. Om ikke annet så kan du ihvertfall utelukke noe.

stjernestøv
Skrevet

Det er veldig dumt å ikke hvis briller hvis du har problemer mef synet. Det kan nettopp føre til svimmelhet og hodepine.

Anonymous poster hash: 8affe...2b7

Har brukt dem litt nå og ikke blitt noe bedre av det, de er jo bare i veien. 

Skrevet

Ok. Skal jo til lege i morgen, men det er jo bare for å få henvisning til øyelege. Noe jeg syns er unødvendig. Ikke godt å si hva det er da, om det er fysisk eller psykisk. Alt henger jo sammen. 

Siden du skal til legen, så bør du samtidig fortelle ham at du føler deg i dårlig form og hvilke symptomer du har. Det gir jo ingen mening å kun be om en henvisning til øyelege når du først har time hos legen.

stjernestøv
Skrevet

Jeg blir svimmel og kvalm plutselig mens jeg går tur om jeg har en slapp dag, så jeg tror deffinitivt kondis kan ha noe med det å gjøre. Du har jo sikkert måtte gå litt for å komme til denne stolen du satt på. Da har sikkert også pulsen økt. Bra du får sjekket øynene da, selv om du mener det er unødvendig. Om ikke annet så kan du ihvertfall utelukke noe.

Ja de ville jeg skulle finne ut om noe var forandret med synet. Var ikke sånn i begynnelsen, ble sånn etter å ha sittet en stund. 

stjernestøv
Skrevet

Siden du skal til legen, så bør du samtidig fortelle ham at du føler deg i dårlig form og hvilke symptomer du har. Det gir jo ingen mening å kun be om en henvisning til øyelege når du først har time hos legen.

Vet ikke jeg, liker ikke å fortelle om sånt. Det er vanskelig. 

Skrevet

Her er jeg faktisk enig med frosken, når du først skal til legen så fortell om problemene.

Ja de ville jeg skulle finne ut om noe var forandret med synet. Var ikke sånn i begynnelsen, ble sånn etter å ha sittet en stund. 

Det trenger ikke komme med engang heller.

Skrevet

Du bør ikke unnvike å ta opp ting med legen fordi om det er vanskelig, det er jo nesten umulig for helsevesenet å kunne hjelpe deg dersom du ikke forteller dem om hvordan du har det.

Prøv å skriv en stikkordsliste for deg selv på forhånd, slik at du ikke glemmer ting du trenger å få fortalt om.

stjernestøv
Skrevet

Her er jeg faktisk enig med frosken, når du først skal til legen så fortell om problemene.

Det trenger ikke komme med engang heller.

Men jeg vet ikke hva jeg skal si heller. Men får se hvordan det går. 

Nei jeg vet ikke hva det er med meg, er lei :(

stjernestøv
Skrevet

Du bør ikke unnvike å ta opp ting med legen fordi om det er vanskelig, det er jo nesten umulig for helsevesenet å kunne hjelpe deg dersom du ikke forteller dem om hvordan du har det.

Prøv å skriv en stikkordsliste for deg selv på forhånd, slik at du ikke glemmer ting du trenger å få fortalt om.

Men noen leger er så kjappe, skal ikke til min faste. Og jeg syns det er litt dumt å ha med en stikkordsliste, får prøve å huske det av meg selv da. Vet ikke helt hva som er relevant for legen og hva som er relevant for psykiatrien, og jeg vil jo ikke miste lappen heller. 

Skrevet (endret)

]

Har brukt dem litt nå og ikke blitt noe bedre av det, de er jo bare i veien.

Det kan hende du må bruke dem fast en god stund før du merker bedring. Endret av gråstein
stjernestøv
Skrevet

]Det kan hende du må bruke dem fast en god stund før du merker bedring.

Ok, ja det er mulig. Syns alt blir så rart når jeg har dem på. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...