Gå til innhold

Endring medikamenter etter time hos fastlege i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Siden min psykiater fortsatt har permisjon, så snakket jeg med fastlegen i dag.

Ble offisielt friskmeldt fra tvangslidelse (full remisjon) - men har fortsatt helseangst. Her skulle kognitiv terapi hjelpe, det hadde liten hensikt med medisiner, foruten en liten dose Zoloft.

Følgende endringer ble gjort:

Tolvon 10 mg for søvn: Seponeres umiddelbart grunnet risiko for vektøkning.

Zeldox 80 mg/dag (20+20+40): Settes i første omgang ned til 20 + 20, og planlegges deretter seponert.

Zoloft 200 mg/dag: Beholdes som i dag. Ønske fra legen om å trappe denne ned til 50-100 på sikt.

Fikk i tillegg Vallergan til bruk ved behov. Fikk streng beskjed om å ALDRI ta Atarax igjen sammen med Zeldox (har ikke gjort det på et år tror jeg) pga. risiko for forlenget QT. Hadde visst kommet en advarsel om dette fra UCB. 

Høres dette rimelig ut?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, rimelig bortsett fra at jeg ville ventet 3-4 uker med Zeldox. Hvis noe uønsket skjer etter to samtidige endringer, vet en ikke hvilken det skyldes.

Skrevet (endret)

Ja, rimelig bortsett fra at jeg ville ventet 3-4 uker med Zeldox. Hvis noe uønsket skjer etter to samtidige endringer, vet en ikke hvilken det skyldes.

Tusen takk for svar.

Jeg tror legen gjorde denne endringen fordi jeg utelukkende bruker Tolvon for søvn, så da kunne jeg like gjerne bruke et "rent" antihistamin som ikke hadde vektøkning som bivirkning. Jeg kan vente 3-4 uker med Zeldox, men da har jeg time hos psykiater, så legen min ville at jeg heller skulle bruke den timen til å evaluere effekten av endringene som nå ble gjort, altså for å jobbe litt mer effektivt. 

Planen til fastlegen er altså at jeg kun skal bruke moderat dose Zoloft (for å hjelpe litt på underliggende angst) som fast medisin over lang tid, pluss eventuelt betablokker mot hjertebank, siden jeg så godt som har null bivirkninger av denne/disse.

Beklager at dette ikke ble med i opprinnelig innlegg. Du mener fortsatt jeg skal vente 3-4 uker med Zeldox og da heller ta dette med psykiater?

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er skeptisk til reduksjon av Zoloft.

"Nå har du hatt stabilt blodsukker så lenge, at jeg tror vi reduserer og etterhvert tar bort insulin".

Skrevet

Jeg er skeptisk til reduksjon av Zoloft.

"Nå har du hatt stabilt blodsukker så lenge, at jeg tror vi reduserer og etterhvert tar bort insulin".

Ser resonnementet. Siden jeg jo er så heldig at jeg har respondert bra på SSRI, så er det jo dumt å ta sjansen på å seponere. Jeg tenker litt det samme om Zeldox også, men der tror jeg at jeg egentlig har noe bivirkninger i form av redusert entusiasme og kreativitet. Det passer egentlig ganske dårlig med reduksjon av det i disse dager. Har fått et jobbtilbud som jeg sterkt vurderer, med større ansvar (lederansvar for 80 og større resultatansvar). Da trenger jeg å være 100% - men jeg trenger ikke angsten min tilbake.

Kort sagt så har jeg litt å tenke på, og jeg må være sikker på at jeg tar de rette beslutningene. Derfor stoler jeg på deg når det gjelder det medikamentelle - du kjenner meg jo ganske godt fra tiden min her.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd økt angst ved nedjusteringav zoloft,  MHT til tvang, og angst. Dessuten (dette er subjektivt) så har jeg merket att når jeg går ned, og må gå opp igjenn, så får jeg mer av de seksuelle bivirkningene, MHT lyst og slikt.

Anonymous poster hash: e0836...932
Skrevet

Jeg har opplevd økt angst ved nedjusteringav zoloft,  MHT til tvang, og angst. Dessuten (dette er subjektivt) så har jeg merket att når jeg går ned, og må gå opp igjenn, så får jeg mer av de seksuelle bivirkningene, MHT lyst og slikt. Anonymous poster hash: e0836...932

Jeg tror jeg kommer til å ønske meg at Zoloft blir værende en god stund til. Det virker dumt å ta sjansen på å seponere den når jeg ikke har noen plagsomme bivirkninger (eneste er noe svetting på høye doser). Kanskje jeg trenger SSRI for å fungere normalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...