Gå til innhold

Hjelp meg NHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over tid slitt med angst etter at min far slo min mor mens jeg som barn så på. I tillegg var det mye fyll og spetakkel. Jeg mistenker at jeg har pådratt meg PTSD og Panikkangst, fordi symptomene er helt identisk med det jeg opplever.

Jeg står på 3x15 mg Sobril og 1x5 mg Apodorm. Legen min har uttalt at hun er i søkelyset hos Fylkeslegen fordi hun skriver ut resepter for en annen lege som har fått inndratt forskrivningsretten sin. Skal ikke hun prioritere sine egne pasienter først??

Og et siste spørsmål. Jeg går til psykolog, men er mer en samtalepartner. Jeg vil at noen skal avdekke om jeg har diagnosen PTSD og Panikkangst. Hvordan går jeg frem? Kan en psykolog sette en diagnose eller må jeg tilbake til fastlegen og bli henvist til psykiater for å få satt en diagnose?? Hvordan ordlegger jeg meg???

Anonymous poster hash: f1397...904

AnonymBruker
Skrevet

Både leger og psykologer skal være kvalifiserte for å sette diagnoser.

Du kan bare be om en skikkelig diagnostisk utredning.

Her har du diagnosekriteriene for panikklidelse:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/5692-panikklidelse/page-1#entry30229

Men hvordan får jeg psykolog til å begynne diagnostiske utredningen? Må jeg be om det?

Vet ikke om de tror at dette er aktuelt!

Kan jeg be om at de må foreta en slik utredning?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selvsagt kan du det.

Diagnostisering skal gå forut for all behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du det.

Diagnostisering skal gå forut for all behandling.

Er det hjemlet i helseloven?

AnonymBruker
Skrevet

Både leger og psykologer skal være kvalifiserte for å sette diagnoser.

Du kan bare be om en skikkelig diagnostisk utredning.

Her har du diagnosekriteriene for panikklidelse:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/5692-panikklidelse/page-1#entry30229

Kan en psykolog sette en diagnose uten innblanding fra lege/psykiater når det gjelder f.eks bipolar lidelse?

Anonymous poster hash: 2ae56...25d

Skrevet

Er det hjemlet i helseloven?

Ja, det er hjemlet i loven og i etiske retningslinjer.

Skrevet

Kan en psykolog sette en diagnose uten innblanding fra lege/psykiater når det gjelder f.eks bipolar lidelse?

Anonymous poster hash: 2ae56...25d

Ja, en psykolog kan og skal være kompetent til slik diagnostisering. Veilederen sier at denne diagnosen skal settes/stadfestes i spesialisthelsetjenesten. Det betyr at uerfarne leger og psykologer bør konferere med mer erfarne dersom ikke diagnosen er åpenbar.

Når det gjelder behandling, er dette en sykdomsgruppe der lege bør være med i teamet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...