Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dot-to-dot for voksne er også ganske gøy. 1000 prikker

Hvis noen av dere i denne tråden vet hvor man kan finne mandala-lager, si i fra. Jeg finner varianter på nett, men de er beregnet for barn, med slike plasthjul med figurer i, med tagger som skal rotere. Det er ikke det jeg ser etter.

Jeg er ute etter en som kan lage større variasjoner av mønster, med "faste" rammer å tegne i.

Rotete forklart.

Tror jeg kjøpte mine på Tanum, men det er jo noen år siden nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635391
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva bruker dere å farge med? Er det noen som kan anbefale et sett med blyanter? Helst med fler enn 30 farver.

Jeg har en kollega som har falt for dette og hun har prøvd ut fargeblyantene på Clas Ohlson og jeg fikk også prøve dem - de er faktisk gode! Ganske myke å tegne med, men de er ikke sånn råbillige da. Ellers har du jo Lyra, Faber Castell, Caran dache og et merke til som jeg ikke husker, men som jentungen her liker godt, det begynner på M tror jeg og blyantene ligger i et grønt plastetui som kan stå på bordet slik at det er lett å få tak i en og en blyant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635419
Del på andre sider

Madelenemie

Dot-to-dot for voksne er også ganske gøy. 1000 prikker

Hvis noen av dere i denne tråden vet hvor man kan finne mandala-lager, si i fra. Jeg finner varianter på nett, men de er beregnet for barn, med slike plasthjul med figurer i, med tagger som skal rotere. Det er ikke det jeg ser etter.

Jeg er ute etter en som kan lage større variasjoner av mønster, med "faste" rammer å tegne i.

Rotete forklart.

Hei!

Selv bruker jeg bare en form for passer som jeg skifter tusjer, blyanter i, samt linjaler gradskiver m.m.

slik som dette:

Jeg har også brukt former som glass, ringer, metallskive, men jeg liker best passer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635431
Del på andre sider

Annonse

Haha, sånn var det nok, det kom nok etter en mindfulnessmesse et sted ja ☺️ Forøvrig enig i det du sier om kreativitet- veldig overbrukt ord.. Ikke rart alle sier st de er kreative i cv'en om alt som inkluderer hendene regnes som kreativt :)

Alt som inkluderer hendene blir ikke regnet som kreativt. F.eks er det ingenting kreativt med å tørke seg i ræva etter å ha vært på do. Håndtverkere er heller ikke nødvendigvis kreative. Man trenger ikke være kreativ for å skru opp hverken gipsplater eller stikkontakter. Frisører der imot, er det flere kreative blandt. De må noen ganger bruke hodet og tenke kreativt. Hva de gjør med saks og farge er jo uansett teori overført til praksis, samme hvor kreativ sveisen skal være. Så kreativitet har ingenting med hender å gjøre, men hjernen. Jeg, f.eks. må ha hjelp av de i butikken til å bestemme hvilken farge grunnmuren på huset skal være når fargen på huset er xxxx. Jeg er så lite kreativ at jeg ikke klarer velge sånt selv. Puslespill passer fint for meg, der er det snakk om å sette sammen brikker og det er kun et alternativ som er riktig. Når man fargelegger så kan man så klart gjøre som meg og være nøye på strekene og hvor tett man fargelegger, eller man kan, som sikkert de fleste, bruke hodet for å kombinere de rette fargene.

Dette ble litt mye, poenget er, fargelegging kan være kreativt ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635432
Del på andre sider

Hei!

Jeg liker Faber Castell. :-)

Ser de har flere serier, anbefaler du en spesiell? Jeg har null peiling på dette her! :)

Farger: Jeg anbefaler Koh-i-noor Hardmuth Polcolor - jeg har et sett med 72 farger som jeg elsker :-)

Oh, 72 farger hadde vært noe! Svindyrt? 

Jeg har en kollega som har falt for dette og hun har prøvd ut fargeblyantene på Clas Ohlson og jeg fikk også prøve dem - de er faktisk gode! Ganske myke å tegne med, men de er ikke sånn råbillige da. Ellers har du jo Lyra, Faber Castell, Caran dache og et merke til som jeg ikke husker, men som jentungen her liker godt, det begynner på M tror jeg og blyantene ligger i et grønt plastetui som kan stå på bordet slik at det er lett å få tak i en og en blyant.

Jeg har prøvd noen sånne litt tjukke, trekantede, fra Lyra og de likte jeg ikke noe særlig. Har et sett fra Caran D'ache som jeg egentlig liker, men de har vært med meg hele barndommen og dermed falt en del ganger i gulvet. 
Har sett at Derwent også har noen sett, men jeg har så lite peiling at jeg ikke aner hva jeg skal velge. Kanskje jeg bare må velge litt tilfeldig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635438
Del på andre sider

Alt som inkluderer hendene blir ikke regnet som kreativt. F.eks er det ingenting kreativt med å tørke seg i ræva etter å ha vært på do. Håndtverkere er heller ikke nødvendigvis kreative. Man trenger ikke være kreativ for å skru opp hverken gipsplater eller stikkontakter. Frisører der imot, er det flere kreative blandt. De må noen ganger bruke hodet og tenke kreativt. Hva de gjør med saks og farge er jo uansett teori overført til praksis, samme hvor kreativ sveisen skal være. Så kreativitet har ingenting med hender å gjøre, men hjernen. Jeg, f.eks. må ha hjelp av de i butikken til å bestemme hvilken farge grunnmuren på huset skal være når fargen på huset er xxxx. Jeg er så lite kreativ at jeg ikke klarer velge sånt selv. Puslespill passer fint for meg, der er det snakk om å sette sammen brikker og det er kun et alternativ som er riktig. Når man fargelegger så kan man så klart gjøre som meg og være nøye på strekene og hvor tett man fargelegger, eller man kan, som sikkert de fleste, bruke hodet for å kombinere de rette fargene.

Dette ble litt mye, poenget er, fargelegging kan være kreativt ;)

Kreativitet har med hjernen å gjøre ja, men det må mer til enn å være i stand til å pønske ut hvilke farger som kan bli fine sammen i et ferdig opptegnet bilde for at jeg skal se noe særlig kreativt idet, men for for all del, jeg har sett eksempler på at folk har løftet slikt til nye høyder og skapt kunst ut av det. Man trenger ikke å være kreativ for å se hvilke farger som passer sammen når man skal male huset, det trengs bare elementære kunnskaper om fargelære. Kreativitet for meg handler om mer enn estetisk sans. Det handler om nyskaping, evnen til å se nye bruksområder for ting og problemløsning. Jeg tror vi bare får enes om at kunstneren og mannen i gata har litt forskjellig forståelse av kreativtetsbegrepet. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635446
Del på andre sider

Kreativitet har med hjernen å gjøre ja, men det må mer til enn å være i stand til å pønske ut hvilke farger som kan bli fine sammen i et ferdig opptegnet bilde for at jeg skal se noe særlig kreativt idet, men for for all del, jeg har sett eksempler på at folk har løftet slikt til nye høyder og skapt kunst ut av det. Man trenger ikke å være kreativ for å se hvilke farger som passer sammen når man skal male huset, det trengs bare elementære kunnskaper om fargelære. Kreativitet for meg handler om mer enn estetisk sans. Det handler om nyskaping, evnen til å se nye bruksområder for ting og problemløsning. Jeg tror vi bare får enes om at kunstneren og mannen i gata har litt forskjellig forståelse av kreativtetsbegrepet. 

Jeg er forsåvidt enig i det. At det handler om nyskaping o.s.v. men kreativ er et ganske vidt begrep tenker jeg. Og det er nok som du sier, kunstneren og mannen i gata har nok litt forskjellig forståelse for begrepet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635459
Del på andre sider

Madelenemie

Ser de har flere serier, anbefaler du en spesiell? Jeg har null peiling på dette her! :)

Hei!

Nei jeg er faktisk ikke så inne i det:-)

Jeg er mer nøye på blyanter og penner og tusjer, de kjøper jeg av god kvalitet.

Jeg har alltid likt mønstre og tegnet en del mandala, uten å vite at det var det jeg gjorde.

Bøkene og teknikken hjalp meg i gang med selve løsningen på å få mønstre til å henge sammen, samt detaljrikdommen elsker jeg.

Jeg har nå tegnet ved hjelp av passer egne bilder, og jeg lager de superdetaljerte:-) Da farger jeg ikke:-)

Jeg bruker mye annet også alt fra skiftenøkler jeg vasker til andre typer metallringer, jeg har ikke mye fancy utstyr.

Men fargene på Chlas Ohlson heter noe på D tror jeg, syns jeg er like fine som mine faber.

Jeg kjøpte meg en fin passer i Asia, den er sånn jeg kan sette hele blyanter og penner i, vet ikke om man finner sånne i Norge?

Jeg skal ta med tegne og fargesaker på ferie nå snart:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635468
Del på andre sider

Madelenemie

Hei!

Hyggelig tråd du lagde forresten:-)

Også bør du se linken over, jeg liker så godt å se noen som liker å tegne mønstre og detaljer som meg:-)

Jeg tegnet huset til min psykiater i et tre, og da fikk jeg hjelp av tipsene her;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635471
Del på andre sider

Annonse

Jeg er forsåvidt enig i det. At det handler om nyskaping o.s.v. men kreativ er et ganske vidt begrep tenker jeg. Og det er nok som du sier, kunstneren og mannen i gata har nok litt forskjellig forståelse for begrepet.

Det Madelenemie driver med vil jeg si er kreativt. Hun tar det et skritt videre og skaper noe eget:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635499
Del på andre sider

Madelenemie

Det Madelenemie driver med vil jeg si er kreativt. Hun tar det et skritt videre og skaper noe eget:)

Hei!

Siden du er kunstner, vet du om man får kjøpt sånne passere i Norge, sånn som jeg kjøpte i Asia, der man skifter blyant, penn osv...?

Jeg skulle gjerne hatt noen flere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635504
Del på andre sider

Oh, 72 farger hadde vært noe! Svindyrt? 

Jeg har prøvd noen sånne litt tjukke, trekantede, fra Lyra og de likte jeg ikke noe særlig. Har et sett fra Caran D'ache som jeg egentlig liker, men de har vært med meg hele barndommen og dermed falt en del ganger i gulvet. 

Har sett at Derwent også har noen sett, men jeg har så lite peiling at jeg ikke aner hva jeg skal velge. Kanskje jeg bare må velge litt tilfeldig?

Prøv de tynne fra Lyra, de er bedre for voksne hender. :) De jeg snakket om i grønt stativ heter Milan forresten, anbefales varmt av jentungen her, men hun hevder Lyra (de tynne) er de beste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635523
Del på andre sider

Hei!

Nei jeg er faktisk ikke så inne i det:-)

Jeg er mer nøye på blyanter og penner og tusjer, de kjøper jeg av god kvalitet.

Jeg har alltid likt mønstre og tegnet en del mandala, uten å vite at det var det jeg gjorde.

Bøkene og teknikken hjalp meg i gang med selve løsningen på å få mønstre til å henge sammen, samt detaljrikdommen elsker jeg.

Jeg har nå tegnet ved hjelp av passer egne bilder, og jeg lager de superdetaljerte:-) Da farger jeg ikke:-)

Jeg bruker mye annet også alt fra skiftenøkler jeg vasker til andre typer metallringer, jeg har ikke mye fancy utstyr.

Men fargene på Chlas Ohlson heter noe på D tror jeg, syns jeg er like fine som mine faber.

Jeg kjøpte meg en fin passer i Asia, den er sånn jeg kan sette hele blyanter og penner i, vet ikke om man finner sånne i Norge?

Jeg skal ta med tegne og fargesaker på ferie nå snart:-)

Oi, så gøy! Du tar det virkelig et par hakk videre! 

Jeg skal også ta med fargesakene på ferie snart, derfor haster det litt med å få tak i et par nye farger i alle fall, av de som brukes mest! 

Hei!

Hyggelig tråd du lagde forresten:-)

Også bør du se linken over, jeg liker så godt å se noen som liker å tegne mønstre og detaljer som meg:-)

Jeg tegnet huset til min psykiater i et tre, og da fikk jeg hjelp av tipsene her;-)

Hyggelig du synes det! Det er jo bare å dele bilder, dersom noen skulle føle for det :)

Ja, egentlig - den boksen kostet 889 kroner.

Det var jo faktisk ikke ille! Jeg fant et annet sett jeg kanskje kunne like til over 2300kr så ... Hehe!

Prøv de tynne fra Lyra, de er bedre for voksne hender. :) De jeg snakket om i grønt stativ heter Milan forresten, anbefales varmt av jentungen her, men hun hevder Lyra (de tynne) er de beste.

Aha, da skal jeg holde øynene åpne for de! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635638
Del på andre sider

Madelenemie

Oi, så gøy! Du tar det virkelig et par hakk videre! 

Jeg skal også ta med fargesakene på ferie snart, derfor haster det litt med å få tak i et par nye farger i alle fall, av de som brukes mest! 

Hyggelig du synes det! Det er jo bare å dele bilder, dersom noen skulle føle for det :)

Det var jo faktisk ikke ille! Jeg fant et annet sett jeg kanskje kunne like til over 2300kr så ... Hehe!

Aha, da skal jeg holde øynene åpne for de! 

Hei!

Mener du med setningen: Det er jo bare å dele bilder, dersom noen skulle føle for det :)

at jeg/andre skal legge ut tegningene våre?

Hvis du mener det, kunne jeg jo kanskje gjort det, men har ikke tenkt på det før, så jeg skal tenke på det ;)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406024-fargelegging/page/2/#findComment-3635670
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...